Gå til innhold
Hundesonen.no

Forum for blandingshunder?


Guest Stella

Recommended Posts

Om man avler hund så er man oppdretter. En blanding av en sheltie og puddel er en sheltidoodle. Beklager..

Men det er like fullt en sheltidoodle - som er navnet blandingen har hos Designer Dogs Kennel Club..

Fine designerhunden:

SheltidoodleKeekoheyyou.jpg

Wow :innocent: Man kunne brukt den som kaffebord :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Da tenker jeg at vi stopper her, denne tråden var ikke ment som en raseavl kontra blandingsavl diskusjon. Jeg har ikke spørsmål rundt krysningsavlen, og vet hva jeg vil, og hvorfor jeg vil det.

Det er jo bra at ikke de holdningene som vises i denne tråden var gjeldende da de rasene, i de fargene, vi har i dag ble laget, for da hadde ingen av dem eksistert som de elskede rasene de er i dag. Det er fargeavl som har gitt dvergschnauzere i kun noen få farger, rottweilere i kun en farge osv. Det er selektiv avl på visst mønster og farge som gir dalmatineren sitt særtrekk. Det er selektiv avl på pels som har gitt puddelen sin pels. Alle dagens raser er resultat av selektiv avl på ønskede egenskaper, være seg farge, pels, hasevinkler, gjeteregenskaper eller annet.

Og bare fordi en motehundside på nett har laget navn på alle verdens utrolige raseblandinger er ikke det dermed sagt at de navnene er offisielle og det den blandingen heter. OM det blir noe kull hos meg blir dette dvergpuddel/sheltie-krysninger og ingen -doodle. Beklager.

Om noen vil diskutere blandingsavl videre kan det opprettes egen tråd for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Stella virker som hun har satt seg mer en godt nok inn i foreldredyrene, rasene og dyrenes helse jeg en mange andre som har kull på sine renrasede hunder.. Og hvis hun allerede har 4 seriøse valpekjøpere på hånd, så HVORFOR ikke?? Det er jo godt gjennomtenkt og planlagt.. Og hvis folk faktisk vil ha en slik blanding kontra en renraset hund, så kan jeg ikke fatte hvorfor enkelte skal henge seg opp i det.... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes "kaffebordet" over var en søt hund jeg da... :innocent:

Men uansett hva man mener om hvorvidt vi har nok raser i verden eller ikke så må vel alle bare godta at etterhvert så kommer nye til å utvikles. Om 50 år så husker sannsynligvis kun vi gamle grinebitere som bryr oss nå hvordan den anerkjente førerhundrasen labradoodle så ut den gangen den ble skapt, folk ser på bilder av opprinnelsen og humrer litt og sier "jaja, den har jo forandret seg litt siden da" osv. Det ville vel være temmelig naivt av oss å tro at utviklingen kommer til å stanse nå?

Jeg personlig ser ikke helt den store grusomheten i det ts ønsker å gjøre. Det er snakk om ETT kull som hun ønsker, som hun av hele sitt hjerte mener skal bli bra og som hun tom har klare tanker om hvorfor hun ønsker skal bli til. Det produseres blandingskull an mass i hele verden av adskillig dårligere årsaker enn dette... Det er greit å si man ikke er enig, men MÅ nødvendigvis enhver tråd ts lager for framtida og ang dette eventuelle kullet gjøres om til en "fy så teit du er som blander raser når det finnes så mange fine som allerede er lagd"?

Jeg er litt nysgjerrig jeg, på hvordan resultatet blir, om det blir som ts håper. Dumme meg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da er vi to :whistle: Kunne faktisk tenkt meg en selv jeg hadde jeg ikke vært så himla glad i å gå på utstillinger.. :innocent:

Me 3! (eller jeg ønsker ikke en slik blanding da)

Ja jeg synes nå også TS virker som en fornuftig person som har tenkt nøye igjennom dette. Jeg er heller ikke for planlagt blandingsavl, men har man nok seriøse valpekjøpere for hånden, ønsker valp selv, og ikke har planlagt å starte en ny designerrase, så synes jeg det er helt kurrant jeg. Lykke til hvis det blir noe av :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill edu ikke ha et eget blandinghundforum da? Og hva tenkte du å diskutere der? :wub:

Som skrevet i første innlegget ønsket jeg å kunne få hjelp, støtte og råd rundt det å ta et kull. Grunnen til at jeg lurte på om det fantes et blandingsforum var at jeg ønsket å kunne få dette uten all fordømmingen, diskusjonen og kveruleringen det bevislig av denne tråden blir om man spør om noe som har med blandinger å gjøre. Jeg spurte altså ikke ang. kryssingen av hunderaser, jeg spurte ang. det å ta et kull, generelt. Om hva man trenger å huske på for tispa gjennom drektighet, under fødsel, gjennom tiden med valpene osv. Et sted å søke råd. Fordi det er fint å ha støtte og trygghet fra andre, som man kan få på et forum med dyktige folk som dette forumet.

Denne tråden beviste dessverre hva jeg var redd for. Men da vet jeg det!

Tusen takk til dere som støtter :lol: Jeg har heldigvis dyktige hundefolk utenfor nettet jeg får hjelp av, så dette er ingen hastig tanke jeg har hoppet på. Og selv om jeg ikke kan få hjelp og støtte her har jeg andre som hjelper. Jeg får heller komme tilbake med oppdatering på et eventuelt resultat etterhvert, for blandingshunder som allerede er "produsert" er det liksom ikke like "kult" å være imot har jeg sett :) .

Og den dagen det blir raserent kull kanskje jeg kan våge meg tilbake...om det frister.

Edit: Før jeg gir meg må jeg bare skyte inn litt mer ang. designerraser og motehunder. Bare så det er helt klart. Jeg er nok en av de mer kravstore når det kommer til hva som bør avles på, hva som kan kalles en rase og hvordan man bør gå frem for å "skape" noe nytt. Jeg er sterkt imot alle de bevisste krysningene som gjøres i dag som har "fancynavn" og kalles nye raser. Det blir ingen ny rase, type eller variant før individene brukt i avlen er homogene og avler homogent, og det krever utallige generasjoner bevisst avl for å oppnå dette. Det er en av grunnene til at jeg er sterkt imot alle -doodle variantene. Og selvsagt at hjertebarnet mitt puddelen misbrukes i slike blandinger. Nei, jeg mener ikke at å blande puddelen med andre raser ødelegger puddelen, jeg mener at det ødelegger puddelens omdømme å avle inn puddel i slike krysninger og selge dem som noe de ikke er. Dette gir for stor forventning, skuffede hundeeiere og dårligere meninger om puddelen (som jo er en andel i disse -doodlene). F.eks er det å selge en goldendoodle som en rase, som skal være røytefri, allergivennlig, med de beste egenskaper fra begge raser osv når man har en F1 krysning mellom puddel og golden forkastelig, og gjør ikke annet enn å ødelegge. En F1-krysning blir aldri homogen, og utfallet kan bli alt fra sjiraff til marsvin. Og de bør selges som akkurat det de er, ikke som en ønskerase det krever årevis med bevisst og dyktig avl for å få frem.

Et godt eksempel på hvor ulike F1-krysninger kan være er at den "sheltiedoodlen" på bildet over her har ingen likhetstrekk med den hannen jeg snakker om. Han har pels som en portis (den bølgete pelstypen) som vokser konstant over hele ham.

Jeg har i mange år jobbet med å få frem en ny rase på kanin, en rase som finnes i utlandet, men pga veldig strenge importregler valgte jeg å prøve å lage den selv. Avl er anderledes på kanin, men har likevel samme grunnprinsipper. Jeg er enda ikke på langt nær i mål, etter flere år med avl, og jeg vil enda ikke kalle de individene jeg har for gode raserepresentanter. Jeg selger dem ikke som raserene, og jeg promoterer ikke kaninene mine som bra. Nettopp fordi de ikke er det, og da vil jeg ikke si noe annet. Når jeg er så kravstor i avlen med kaninene, tror dere virkelig jeg ville være mindre kravstor og bevisst i avlen av hunder?

Dette ble mye, ble litt engasjert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Me 3! (eller jeg ønsker ikke en slik blanding da)

Ja jeg synes nå også TS virker som en fornuftig person som har tenkt nøye igjennom dette. Jeg er heller ikke for planlagt blandingsavl, men har man nok seriøse valpekjøpere for hånden, ønsker valp selv, og ikke har planlagt å starte en ny designerrase, så synes jeg det er helt kurrant jeg. Lykke til hvis det blir noe av :lol:

Dette er kanskje OT men; Hva er det du mener med denne setningen. Det er vel noe av det mest selvmotsigende jeg har sett. Hvis man har valpekjøpere, skal ha en hund selv og man ikke skal "reklamere" for hunden så er det greit med planlagt blandingsavl, men du er ikke for det? :wub:

Til Ts

Man må regne med at man får spørsmål om sine forventede parringer uansett om de er renrasede eller ikke. For mange år siden, ble jeg hundset her på forumet fordi jeg ikke hadde "edle nok motiver" til å avle på hunden min. Jeg forventer at enhver som planlegger valper har ett minimum av kunnskap om avl, arvbarhet, genetikk og ikke minst rasekunnskap. Hvorvidt du skal gjøre denne blandingen er din sak, du må kunne stå for dine valg, man kan ikke forvente at folk skal være enig med deg, du kan derfor heller ikke "avlyse" en diskusjon du selv har igangsatt. Selv om du stadig sier at du ikke vil ha den diskusjonen. Men du vil jo det når du etterlyser takhøyde for nettopp denne diskusjonen på dette forumet.

Jeg personlig er motstander av blandingshunder og seleksjonert avl på disse, ikke fordi det truer rasehundene på noen som helst måte, men fordi mine interesser på hund dreier seg om mentale egenskaper og bruksdugelighet og da spiller det ingen rolle for meg om bikkja er blå eller grønn, men at egenskapene er målbare over flere generasjoner. Noe man forøvrig ser på den blandingshund avelen som har fungert planmessig i noen år; Alaska Husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får et kull med valper, må man regne med at de igjen får valper - iallfall noen av dem- og de igjen og de igjen. Dermed har man startet en avl. Nå har ikke jeg kunnskap nok til å si hva du burde eller ikke burde gjøre, men du kan ikke hevde at du bare får et lite kull og dermed ikke starter noen avl. Jeg har blandingshund selv, jeg. Han er forresten noe av det peneste jeg vet om, men vi kastrerte han likevel. Noen har sterke meninger om det også, men der er jeg ganske kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får et kull med valper, må man regne med at de igjen får valper - iallfall noen av dem- og de igjen og de igjen. Dermed har man startet en avl. Nå har ikke jeg kunnskap nok til å si hva du burde eller ikke burde gjøre, men du kan ikke hevde at du bare får et lite kull og dermed ikke starter noen avl. Jeg har blandingshund selv, jeg. Han er forresten noe av det peneste jeg vet om, men vi kastrerte han likevel. Noen har sterke meninger om det også, men der er jeg ganske kald.

Nei, selvsagt kan man aldri garantere at ikke uegnede hunder brukes i avl. Det gjelder alle hunder, både raserene og blandinger. Man kan bare gjøre sitt beste med å skaffe gode valpekjøpere og veilede dem så godt man kan. Men å bruke noe slikt som en grunn til å ikke ta kullet er jeg ikke enig i. Hva om jeg tok et renraset kull, hvor en hann fikk pl grad 3 men likevel ble avlet på, en annen hann ble brukt i blandingsavl, en tispe, som var PRCD-bærer ble paret med en annen bærer og den andre tispa ble paret med en uregistrert hann. Alt dette er uheldig avl videre, men kullet var renraset og fulgte boka. Jeg kan altså ikke ta ansvar for hva hundene brukes til hos nye eiere utover å gjøre mitt beste i å finne så bra nye eiere som mulig, så sjansene for slikt minker.

Og ja, han er noe av det peneste :lol: Selv om Stella synes han var noe skummel, han bjeffet jo :wub: Og det var nok ikke dumt å kastrere. Han har jo ukjent stamme (gatehund, sant?), så å bruke ham i avl uansett hvor pen han er ville ikke være så lurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt kan man aldri garantere at ikke uegnede hunder brukes i avl. Det gjelder alle hunder, både raserene og blandinger. Man kan bare gjøre sitt beste med å skaffe gode valpekjøpere og veilede dem så godt man kan. Men å bruke noe slikt som en grunn til å ikke ta kullet er jeg ikke enig i. Hva om jeg tok et renraset kull, hvor en hann fikk pl grad 3 men likevel ble avlet på, en annen hann ble brukt i blandingsavl, en tispe, som var PRCD-bærer ble paret med en annen bærer og den andre tispa ble paret med en uregistrert hann. Alt dette er uheldig avl videre, men kullet var renraset og fulgte boka. Jeg kan altså ikke ta ansvar for hva hundene brukes til hos nye eiere utover å gjøre mitt beste i å finne så bra nye eiere som mulig, så sjansene for slikt minker.

Og ja, han er noe av det peneste :lol: Selv om Stella synes han var noe skummel, han bjeffet jo :wub:Og det var nok ikke dumt å kastrere. Han har jo ukjent stamme (gatehund, sant?), så å bruke ham i avl uansett hvor pen han er ville ikke være så lurt. :)

Har lest alt det du har skrevet. Og har faktisk tenkt at du vet hva du driver på med. Men så kom dette som eg har uthevet.

Og da tenker eg litt.. Hva er det du skal lage da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alt det du har skrevet. Og har faktisk tenkt at du vet hva du driver på med. Men så kom dette som eg har uthevet.

Og da tenker eg litt.. Hva er det du skal lage da?

Oki, jeg syns at å lage et blandingskull på grunnlag av at man ønsker seg en merle puddel er... ja, nei vi skulle ikke diskutere det. Men, det er ganske stor forskjell på å parre to hunder man kjenner avstamningen til, med linjer, sykdomer osv. og lage et blandingskull utav det. Da har man en viss forutsigbarhet. Tar man en blandingshund med ukjent bakgrunn og krysser med en annen hund, så aner man faktisk ikke hva man får fordi man ikke har noe kunnskap om hva som ligger bak denne hunden.

Så jo, der ser jeg veldig stor forskjell.

Ønsker meg forøvrig sort/sølv eller bt riesen jeg. *drømme* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt kan man aldri garantere at ikke uegnede hunder brukes i avl. Det gjelder alle hunder, både raserene og blandinger. Man kan bare gjøre sitt beste med å skaffe gode valpekjøpere og veilede dem så godt man kan. Men å bruke noe slikt som en grunn til å ikke ta kullet er jeg ikke enig i. Hva om jeg tok et renraset kull, hvor en hann fikk pl grad 3 men likevel ble avlet på, en annen hann ble brukt i blandingsavl, en tispe, som var PRCD-bærer ble paret med en annen bærer og den andre tispa ble paret med en uregistrert hann. Alt dette er uheldig avl videre, men kullet var renraset og fulgte boka. Jeg kan altså ikke ta ansvar for hva hundene brukes til hos nye eiere utover å gjøre mitt beste i å finne så bra nye eiere som mulig, så sjansene for slikt minker.

Og ja, han er noe av det peneste :) Selv om Stella synes han var noe skummel, han bjeffet jo :) Og det var nok ikke dumt å kastrere. Han har jo ukjent stamme (gatehund, sant?), så å bruke ham i avl uansett hvor pen han er ville ikke være så lurt. :lol:

Det var det jeg sa. Jeg har ikke peiling på avl og genetikk og sånt. Fikk riktignok 5 i biologi på gymnaset, men læreren vår var sikkert hundre og likte blide jenter som snakket mye :wub: Man bråker forresten når man leker. Det vet da alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som du har planlagt dette kullet mere enn flere rasehund oppdrettere gjor med sine kull, jeg haaper du blir her paa sonen og legger ut valpetraad osv. Du trenger ingen godkjenning fra andre soniser og jeg haaper du ikke skjuler kullet ditt for omverden, eller la oss kalle verden for Hundesonen fordi mange her er imot blandingshundsavl.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alt det du har skrevet. Og har faktisk tenkt at du vet hva du driver på med. Men så kom dette som eg har uthevet.

Og da tenker eg litt.. Hva er det du skal lage da?

Poenget er jo at hun vet hva som ligger bak sin egen hund, OG hannhunden hun vurderer å bruke.. Han er etter to registrerte foreldre som hun sa, og da har man jo oversikt over hva som ligger i genene bak. Og han er testet selv opp og i mente, ut ifra hva jeg forsto?

I så måte, så blir det ikke å bruke en hund man ikke kjenner bakgrunnen til.. Det blir jo å bruke en hun man kjenner linjene på, og som man vet så sikkert man kan vite at ikke bærer på noen uhumskheter. Like sikkert som en rasehund, etter min mening.

Jeg er heller ikke for blandingsavl. Jeg er ikke for å produsere et kull bare fordi man vil ha en spesiell farge på hunden.

Men, når det er så gjennomtenkt som dette, mer gjennomtenkt enn flere rasehund-kull jeg har sett, så kan jeg forstå det. Selv om jeg ville likt en bedre grunn enn at man vil ha en merle-puddel. Hadde det vært først og fremst pga mentaliteten og egenskapene til hannhunden og linjene bak ham, så hadde man nok fått en bedre forståelse for det her på forumet.

Men, om det er mentaliteten og egenskapene i tillegg til fargen man ønsker seg, så jada, hvorfor ikke? Såvidt jeg forsto er dette her en oppegående hannhund, som konkurrerer i diverse grener, han er frisk, foreldre er friske.

Vet man noe om søsknenes helsestatus, og hva de eventuelt brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man noe om søsknenes helsestatus, og hva de eventuelt brukes til?

Nei, det vet jeg dessverre ikke. Kan forhøre meg med oppdretter og hannhundeieren, kanskje jeg kan få opplysninger om eiere av de andre hundene fra kullet. Det bør finnes halvsøsken også, hvertfall flere valper fra tispa, siden hun ble brukt i sheltieavl. Jeg har vært hjemme hos oppdretteren flere ganger, og hun hadde 3 tisper hos seg da, ene var mor til kullets mor.

Nå er det enda lenge til det eventuelt tas et slikt kull. Flere ting skal sjekkes ut og undersøkes, tispa skal stilles og helseundersøkes. Og alle andre forhold skal stemme også. Og hvem vet, kanskje jeg etter å ha stilt tispa og fått smaken på dette vil ha flere raserene hunder i stedenfor en blanding. Vi får se. Og om tispa viser seg å gjøre det bra på utstilling kan det hende et raserent kull frister mer.

Takk for alle innspill! Jeg skal nok holde dere oppdatert her, en "min hund"-tråd er vel på sin plass etterhvert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet jeg dessverre ikke. Kan forhøre meg med oppdretter og hannhundeieren, kanskje jeg kan få opplysninger om eiere av de andre hundene fra kullet. Det bør finnes halvsøsken også, hvertfall flere valper fra tispa, siden hun ble brukt i sheltieavl. Jeg har vært hjemme hos oppdretteren flere ganger, og hun hadde 3 tisper hos seg da, ene var mor til kullets mor.

Ja, for det er jo litt viktig. Om søsknene har fått noe sjukdommer, så kan jo det ligge i genene selv om det ikke vises på hannhunden eller foreldrene hans.. :)

Nå er det enda lenge til det eventuelt tas et slikt kull. Flere ting skal sjekkes ut og undersøkes, tispa skal stilles og helseundersøkes. Og alle andre forhold skal stemme også. Og hvem vet, kanskje jeg etter å ha stilt tispa og fått smaken på dette vil ha flere raserene hunder i stedenfor en blanding. Vi får se. Og om tispa viser seg å gjøre det bra på utstilling kan det hende et raserent kull frister mer.

Takk for alle innspill! Jeg skal nok holde dere oppdatert her, en "min hund"-tråd er vel på sin plass etterhvert :wub:

Man får da håpe at hun gjør det bra på utstilling uansett, dersom hun ender opp med bare blå/gulsløyfer pga konstruksjon(selvsagt ikke pga pelskvalitet, pelsstell eller sånt "overfladisk"), så er det kanskje ikke så bra å avle på henne uansett, dersom du håper at valpene skal kunne brukes til noe. Dårlig vinklete hunder eller ellers dårlig konstruerte hunder har jo større sjanse for belastningsskader. :)

Ja, hold oss oppdatert! :lol: Synes dette er en interessant tråd jeg, med mye gode tanker rundt avl og oppdrett, og flere oppdrettere av rasehunder burde tenke mer som deg før de avler, ifht helse og gemytt, f.eks.

Men, den jeg kommer til å prøve å sette min egen standard etter når det gjelder å finne rett hannhund til tispa si, dersom jeg noengang skal ha kull på en hund jeg eier, må jo være JeanetteH her på forumet, så grundig research og oppleiting av bakgrunnsinfo og bruksegenskaper og mentalitet og sykdommer og det som er, finnes nesten ikke, tror jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får da håpe at hun gjør det bra på utstilling uansett, dersom hun ender opp med bare blå/gulsløyfer pga konstruksjon(selvsagt ikke pga pelskvalitet, pelsstell eller sånt "overfladisk"), så er det kanskje ikke så bra å avle på henne uansett, dersom du håper at valpene skal kunne brukes til noe. Dårlig vinklete hunder eller ellers dårlig konstruerte hunder har jo større sjanse for belastningsskader. :)

Ja, hold oss oppdatert! :lol: Synes dette er en interessant tråd jeg, med mye gode tanker rundt avl og oppdrett, og flere oppdrettere av rasehunder burde tenke mer som deg før de avler, ifht helse og gemytt, f.eks.

Men, den jeg kommer til å prøve å sette min egen standard etter når det gjelder å finne rett hannhund til tispa si, dersom jeg noengang skal ha kull på en hund jeg eier, må jo være JeanetteH her på forumet, så grundig research og oppleiting av bakgrunnsinfo og bruksegenskaper og mentalitet og sykdommer og det som er, finnes nesten ikke, tror jeg. :)

Selvsagt avler jeg ikke på en hund som har konstruksjonsfeil som kan medføre problemer. Tar det for gitt jeg (selv om det hos mange raser bevisst avles på slike konstruksjonsfeil :wub: ). For meg er en sunn kropp og en god mentalitet det viktigste, og går selvsagt foran pels, farge osv. Selv har jeg en god del kunnskap om anatomi og funksjon, og har god hjelp fra en venninne som har mye kunnskap om dette og drevet med hund i mange år. Samtalene våre går svært ofte på nettopp dette med funksjon. Hun er aktiv med mynder i LC og i hundekjøringsmiljøet. Langt fra puddel, men puddelen har egentlig en veldig sunn og naturlig kropp, så ikke så langt unna likevel :D

Ja, jeg er også svært imponert over Jeanettes innsats :D Alle skulle hatt slikt som mål for seg selv som oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får da håpe at hun gjør det bra på utstilling uansett, dersom hun ender opp med bare blå/gulsløyfer pga konstruksjon(selvsagt ikke pga pelskvalitet, pelsstell eller sånt "overfladisk"), så er det kanskje ikke så bra å avle på henne uansett, dersom du håper at valpene skal kunne brukes til noe. Dårlig vinklete hunder eller ellers dårlig konstruerte hunder har jo større sjanse for belastningsskader. :lol:

Hva hjelper det da, hvis partneren skal være av en annen rase? Såvidt jeg kan se med det blotte øye, er ikke puddel og sheltie spesielt lik i konstruksjon; sheltie har lengre rygg og kortere bein, puddel har lengre bein og kort rygg. Skulle man paret med en hund av samme rase kunne man selektert ikke bare på tispas og hannhundens vinkler, men hvordan de vinklene passer sammen. Det er jo en kjent sak at en svakt vinklet hund og en overdrevent vinklet hund ikke gir normal-vinklete valper. Sånn er det jo når man krysser to/flere raser også - man må se på helheten; det totale bildet; den summen man tror foreldrene vil gi. Og i mine øyne er det MYE mer å holde styr på når man skal bruke mer enn en rase!

Skulle jeg krysset to raser, ville jeg valgt å krysse to som var relativt like i kroppen; det ville vært mye mer forutsigbart. Jeg tenker bare på hvor vanskelig det er med "vanlig" raseavl; å finne en to hunder (vanligvis sitter man jo med tispen selv da), som passer sammen! Hvor man på forhånd kan se at hundene utfyller hverandre på alle måter (og håpe at det man ser slår igjennom til valpene). Ta lengden på ryggen; det er ikke bare "rygg" - spørsmålet er HVOR er den ene hunden lang? Hvor er den kort? Ønsker man den kortere eller lengre, og hvilken partner er lang/kort akkurat der han skal være lang/kort? Vil man ha langt eller kort kryss, lang eller kort lend..? Og dette er jo bare en brøkdel av en hund; man må ikke glemme alt det andre utenpå; frampart- og bakpartsvinkler, pelstype/kvalitet, ørene, stoppen, øyefarge, blablabla.. Og så kan man bryte ned disse tingene i flere underdeler: ta ører; vil man ha større/mindre, mer åpne? tyngre? mer/mindre pels? skal ansetningen være høyere eller lavere eller akkurat der den er? Er det noe spesielt med ørene til tispa som gjør at man bør være litt obs på hannhunden? Kanskje er ørene for små/store, for mye hår inni, for trange øreganger, for tunge øreflapper, feil ansatt, bært feil, osv osv. Øynene; har de riktig form, farge, plassering, uttrykk, løs/stram hud? Og dette kommer jo selvsagt bare i TILLEGG til at hunden selvsagt er frisk, at gemyttet er bra, osv. Kanskje vil man også at den skal ha gått MH eller konkurrert i en eller annen rasetypisk sport. Jeg synes det høres veldig vanskelig ut å tenke på alt dette, og likevel klare å finne en perfekt partner i en annen rase/blanding.. :wub:

Noen ting ville jeg personlig ha firt på når det kommer til "krav" (både til tispa og hannhunden), og det er blant annet farge (og andre overflatiske ting som har absolutt ingenting å si for verken helse eller bruksområde). Når det kommer til kaninavl så vet jeg at det er mye mer vanlig å avle på farge enn hva det er i hundeverdenen.. Det finnes jo ekstremt erfarne kaninoppdrettere som avler kun "viltgrå dvergvedder", og ikke noe annet - for å få frem den "perfekte" fargen, og som fremdeles holder på med det etter 20 år..!

Når det er sagt, så finnes det endel artikler om avl og oppdrett på hunden.no som kanskje kan være verdt å sjekke ut. Norgeshundeportal.no er muligens også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det da, hvis partneren skal være av en annen rase? Såvidt jeg kan se med det blotte øye, er ikke puddel og sheltie spesielt lik i konstruksjon; sheltie har lengre rygg og kortere bein, puddel har lengre bein og kort rygg. Skulle man paret med en hund av samme rase kunne man selektert ikke bare på tispas og hannhundens vinkler, men hvordan de vinklene passer sammen. Det er jo en kjent sak at en svakt vinklet hund og en overdrevent vinklet hund ikke gir normal-vinklete valper. Sånn er det jo når man krysser to/flere raser også - man må se på helheten; det totale bildet; den summen man tror foreldrene vil gi. Og i mine øyne er det MYE mer å holde styr på når man skal bruke mer enn en rase!

Skulle jeg krysset to raser, ville jeg valgt å krysse to som var relativt like i kroppen; det ville vært mye mer forutsigbart. Jeg tenker bare på hvor vanskelig det er med "vanlig" raseavl; å finne en to hunder (vanligvis sitter man jo med tispen selv da), som passer sammen! Hvor man på forhånd kan se at hundene utfyller hverandre på alle måter (og håpe at det man ser slår igjennom til valpene). Ta lengden på ryggen; det er ikke bare "rygg" - spørsmålet er HVOR er den ene hunden lang? Hvor er den kort? Ønsker man den kortere eller lengre, og hvilken partner er lang/kort akkurat der han skal være lang/kort? Vil man ha langt eller kort kryss, lang eller kort lend..? Og dette er jo bare en brøkdel av en hund; man må ikke glemme alt det andre utenpå; frampart- og bakpartsvinkler, pelstype/kvalitet, ørene, stoppen, øyefarge, blablabla.. Og så kan man bryte ned disse tingene i flere underdeler: ta ører; vil man ha større/mindre, mer åpne? tyngre? mer/mindre pels? skal ansetningen være høyere eller lavere eller akkurat der den er? Er det noe spesielt med ørene til tispa som gjør at man bør være litt obs på hannhunden? Kanskje er ørene for små/store, for mye hår inni, for trange øreganger, for tunge øreflapper, feil ansatt, bært feil, osv osv. Øynene; har de riktig form, farge, plassering, uttrykk, løs/stram hud? Og dette kommer jo selvsagt bare i TILLEGG til at hunden selvsagt er frisk, at gemyttet er bra, osv. Kanskje vil man også at den skal ha gått MH eller konkurrert i en eller annen rasetypisk sport. Jeg synes det høres veldig vanskelig ut å tenke på alt dette, og likevel klare å finne en perfekt partner i en annen rase/blanding.. :wub:

Noen ting ville jeg personlig ha firt på når det kommer til "krav" (både til tispa og hannhunden), og det er blant annet farge (og andre overflatiske ting som har absolutt ingenting å si for verken helse eller bruksområde). Når det kommer til kaninavl så vet jeg at det er mye mer vanlig å avle på farge enn hva det er i hundeverdenen.. Det finnes jo ekstremt erfarne kaninoppdrettere som avler kun "viltgrå dvergvedder", og ikke noe annet - for å få frem den "perfekte" fargen, og som fremdeles holder på med det etter 20 år..!

Når det er sagt, så finnes det endel artikler om avl og oppdrett på hunden.no som kanskje kan være verdt å sjekke ut. Norgeshundeportal.no er muligens også et alternativ.

Flott innlegg med mange gode poenger synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje OT men; Hva er det du mener med denne setningen. Det er vel noe av det mest selvmotsigende jeg har sett. Hvis man har valpekjøpere, skal ha en hund selv og man ikke skal "reklamere" for hunden så er det greit med planlagt blandingsavl, men du er ikke for det? :lol:

*fnis* ooops :wub: Jeg mente vel at jeg synes ikke man skal prøve å starte sine egne designerraser, men dette er ett kull med en kombinasjon hun ønsker seg og har kjøpere til, og ikke et forsøk på å tjene penger eller starte en ny doodle-hype. Men jo kanskje jeg er litt selvmotsigende, for i bunn og grunn er jeg jo ikke for planlagt blandingsavl, særlig fordi de fleste som driver på sånn driter i helsen på tispa, men det er jo verdens søteste snilleste hund og den MÅ bare få valper osv (men slik oppfører jo folk seg med rasehunder også da)... ehm ja, tror ikke jeg skal si noe mer nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte sikkert ikke skrive dette, men gjør det likevel :aww:

Det blir ikke noe slikt kull. Ikke mellom de omtalte individene hvertfall, hva andre gjør aner jeg ikke. Hannen kastreres i nær fremtid og et eventuelt kull på tispa mi blir et rasekull, og en god del frem i tid om det i det hele tatt blir noe.

Det var en morsom og spennende tanke, og ganske fristende var den også, men fornuften seiret igjen (som den vanligvis gjør). Jeg er overrasket over hvor vennlige dere var, mye bedre enn jeg hadde trodd :)

Hva som skjer her hos meg fremover kan leses om i valpetråden 2010, om jeg får det som jeg ønsker da :)

Håper ingen tar dette ille opp. Jeg synes hvertfall tråden ble en interessant diskusjon og jeg lærte en del selv hvertfall. Det hjalp meg veldig å få luftet ideen her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte sikkert ikke skrive dette, men gjør det likevel :aww:

Det blir ikke noe slikt kull. Ikke mellom de omtalte individene hvertfall, hva andre gjør aner jeg ikke. Hannen kastreres i nær fremtid og et eventuelt kull på tispa mi blir et rasekull, og en god del frem i tid om det i det hele tatt blir noe.

Det var en morsom og spennende tanke, og ganske fristende var den også, men fornuften seiret igjen (som den vanligvis gjør). Jeg er overrasket over hvor vennlige dere var, mye bedre enn jeg hadde trodd :x

Hva som skjer her hos meg fremover kan leses om i valpetråden 2010, om jeg får det som jeg ønsker da :)

Håper ingen tar dette ille opp. Jeg synes hvertfall tråden ble en interessant diskusjon og jeg lærte en del selv hvertfall. Det hjalp meg veldig å få luftet ideen her :)

Så spennende! Kan jeg med ydmyk nysgjerrighet spørre hva som gjorde at du endret mening? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var hyggelig å lese. Du virker som du har mer enn normalt med kunnskap om avl og genetikk, og tipper de rene rasene ikke har vondt av oppdrettere som kan litt. :aww:

Jeg er også nysgjerrig på hvorfor du endret mening, om man får spørre om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...