Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarie


Nirm

Recommended Posts

Nå er jeg endelig fiskeeier igjen. Veldig spontant har jeg kjøpt et 60 liter brukt akvarium idag. Det er for tiden bosatt av en gjeng med Guppyer. 10-15 stykker (har ikke hatt full opptelling enda). Akvariet trenger en real vask både utvendig og innvendig, fiskene håper jeg å få omplassert og bakgrunnen skal byttes ut i sort kartong etter hvert.

Sånn ser det ut nå. Alt av planter løsnet under transport, rota ble slengt rundt og jeg har fjernet en hodeskalle som var oppi (liker ikke slik "pynt"). Fiskene ble selvfølgelig stressa og slitne under transporten, så de skal få ro en stund før jeg gjør noe med planter og slikt. Det får flyte rundt et par dager bare.

Skulle gjerne hatt et større kar, men det ble enten et på 54 liter, eller ingenting. Og da var ikke ingenting noe alternativ noe mer.

Etter hvert så håper jeg at det skal bli bebodd av noen snegler, reker og kanskje et par dvergciklider.

http://www.iskonirm.com/akvarium/20100117.JPG

(Og siden ingen av de menyknappene virker hos meg, så blir det bare link...)

Edit: Etter litt måling, så er nok ikke karet større enn 54 liter. Men jeg har uansett ikke plass til noe større. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Akvarium er en herlig hobby!

Jeg har sett det er mange som kjøper seg kar nå, og når jeg ser alle bildene kjenner jeg det krible i akvariefingrene mine. Kjenner jeg har veldig lyst til å hente opp ett av karene og få litt fisk inn i stua igjen nå ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig moro ja!

Guppyene får nytt hjem i morgen allerede. Så da skal det tømmes, vaskes og starte å gjøres i stand slik som jeg vil ha det. Gleder meg veldig!

Du får hente opp et kar ja Anita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alle fiskene flyttet. Nå skal karet stå tomt en stund, siden jeg har bytta ut så mye av vannet. Så skal jeg starte å innrede neste uke. *happy*

Edit: Tre små yngel har visst overlevd og svømmer rundt der. Så de får nå bare være der da... Guppyer er ikke lett å bli kvitt. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få noen. :)

Nå har jeg hatt opptelling i karet, og det er 6 små yngel der. Så ser ut som guppyer har planer om å bli her. :P Trur jeg får fra og kjøpe en plante til de idag, siden jeg kasta ut de stygge, gamle i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanda skal jeg ha, og rota. Mye av det andre jeg har kasta ut (planter og "pynt"). Men nå blir det jo litt endringer siden det er beboere her da. Får vente med å vaske det skikkelig innvendig til de er blitt større, og så må jeg ha inn planter idag.

Men fant ut at det ble for lite til ciklider. De trenger større plass, så da skal de slippe å bo der. Ser på akvaforum at mange holder fisker i utrolig små kar i forhold til hva de trenger. Verste eksempel var en som trengte over 300 liter for å trives optimalt, og bodde i et 54 l kar...

Lurte på om jeg skulle starte med eplesnegler og kirsebærreker? Det virker som om det er dyr som folk lykkes med greit? Før jeg starter på noen andre, som både koster mer og er vanskeligere. Og nå har jeg jo disse guppyene da, så da har jeg jo fisker og. :-P

Edit: Guppyyngeln har fått planter.

20100119.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler er utolig fasinerende! Jeg fikk på fleip et 160l kar og en drøss forskjellige snegler i julegave, siden jeg har et 300l på stua som jeg ikke bryr meg om annet enn å navngi mallene. (Det er min søsters kar som oppbevares hos meg, og det kommer en kamerat av henne og steller det ca hver 6 uke, så fiskene har det bra, jeg synes bare de er gørr..) Vel, jeg ble jo helt hekta på disse sneglene, så nå har jeg et 110l til kjempe eplesneglene, og et yngelkar på 17l. Og jeg tror det kan bli flere, men da må jeg kutte ned på smådyra, og det har jeg ikke lyst til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det skal bli bra til slutt.

Babyene mine vokser og gror. De har blitt store! (OK, alt er relativt...), og de spiser. Og de har blitt tøffere, og svømmer over hele karet nå.

Men. Det er jo en del bøss på bunnen nå. Dritt etter de voksne, og mat de ikke spiser opp. Og jeg har ikke noe bunnfisk enda. Men hvordan kan jeg fjerne det fra sandbunn? *hjelp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du også har fått deg kar :thumbs:

Skaff deg snegler av hun som annonserer masse snegler på akvaforum, de er knall rydde patruljer.

Har kjøpt rosa, lilla og multicolour posthorn snegler av hun og fikk en drøss med sandsnegler gratis, utrolig greit å ha på bunnen sammen med mallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du har kjøpt av? En masse snegler der jo. :blink:

Nå har de fått et par planter til, og et par steiner. Tenkte å se om jeg får javamosen til å gro oppå disse steinene da, og så har de mer inne blandt plantene etterhvert (må bare få fler planter). Jeg håper jo at de skal yngle etter hvert disse dyra, men jeg har ikke egent kar til yngel, og ikke orker jeg å styre med fødekar, så jeg får heller lage en del gjemmeplasser til de.

Bilde fra idag:

20100125.JPG

Har enda ikke fått byttet bakgrunnen. Får sette meg ned en og måle og klippe til kartongen min i løpet av uka. Eneste er litt synd med filteret. At det ikke er satt andre veien, men jeg får ikke bytta side på det pga at lokket er modifisert for å passe utvendig filter. Det er jo ikke akkurat noe pent da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang snegler så ville jeg kontaktet Heidi (Ingdal?) på akvaforum, hun har hjulpet meg masse med mine. Jeg regner med å kjøpe noen posthorn av henn etterhvert, jeg må bare se hvor mange eplebabyer overlever den første måneden i storkaret først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med akvarium. :)

Hvis du har planter foran filteret, eller ei rot som kan stå på høykant, så synes det ikke så godt. :) Mye som går an når man prøver seg fram.

Angående bakgrunnen, har du vurdert å male bakglasset svart med akrylmaling i stedet for å ha papp? Jeg har gjort det med to av mine kar, og er superfornøyd. :P Kjøpte en tube maling og en liten malingsrulle på en hobbybutikk for 70 kroner eller noe til sammen, og det skal visst være enkelt å få bort igjen hvis du skulle ombestemme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kontakte henne etter hvert ja. Nå har jeg akkurat satt inn 7 pygmepansermaller, 1 reke som havna med (men som jeg bare har sett en gang etter det) og en del malaysiske sandsnegler. Nå får det vente litt igjen før jeg setter inn noe mer. Fått også noen flyteplanter og en plante som skal gro på rota. Men husker jo ikke hva de heter da. :) Burde ha skrevet ned det et sted, så jeg kan svare fornuftig på slikt. :P

Pansermallene er jo verdens søteste da! Og jeg er helt forelsket... Så skal bli flere slike. :) De svømmer rundt, roter i sanden og bor visst bak den ene planta. Må skaffe noen bedre huler til de.

Det får starte med kartong, for da er det lettere å skifte ut om jeg ikke blir fornøyd. :) Så får jeg heller evt male senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coryene mine leker som bare det. Utrolig moro å se på. Til å være bunnfisk synes jeg de bruker mye av karet faktisk og mobber guppyene (de er så tøffe at det tåler de. :) ). Skifter vann annen hver dag nå får å trigge de litt ekstra, og så har de fått røde mygglarver idag. :aww:

Jeg trooooooor de har lagt egg, for "sandkorna" detter ikke av planta når jeg vifter foran den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang snegler så ville jeg kontaktet Heidi (Ingdal?) på akvaforum, hun har hjulpet meg masse med mine. Jeg regner med å kjøpe noen posthorn av henn etterhvert, jeg må bare se hvor mange eplebabyer overlever den første måneden i storkaret først.

Er Heidi jeg kjøpte av og er stor fornøyd med mine snegler, fikk også med forskjellige typer sandsnegler som også gjør en veldig fin jobb i karet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg fått mine to første cory yngel. :lol: De bor i en isboks på stuesjenken så lenge, sammen med to egg til. Regner med at det er helt normalt å ha fisk i isboks på benken. :)

Burde hatt et yngel kar da.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å fått egg på coryene mine jeg.. og jeg har hattflere store stimer.. Sikkert noe galt et sted..

Nå har jeg to kar gående. Ett på ca 60liter hvor det bor tre guppy, tre c.panda ( har fem i det andre karet som skal over ved neste vannbytte ) og fem ottoer. På stua står 120literen med litt flere innbyggere: De tidligere nevnte 5 c.panda, tre platyer + yngel, fem ottoer, ti rødmunnstetraer og to ancistruser.

Det er herlig beroligende og titte dypt inn i vannet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandbund og gjemmesteder er vel det de trenger? Mine bor under noen planter som oftest, men de skal få kokosnøtthuler når jeg finner det.

Coryene mine er en leksgruppe som har lekt før jeg kjøpte de, så da var det sikkert ikke så vanskelig for de å sette igang da de fikk litt større plass. Ellers kjørte jeg på vannbytter annenhver dag hele forrige friuke. Det skal visst trigge de, og de fikk mygglarver å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...