Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarie


Nirm

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i fasinasjonen av akvarier og fisk (for ikke å snakke om snegler, moser og alger :)), men artig er det å lese om i hvert fall. Og jeg håper det kommer noen forklarende bilder med tiden, for jeg lurer veldig på hvordan disse mallene dine ser ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallene mine er av denne typen. De egner seg dårlig til tjeneste og IPO da, er bare til pynt. :)

De legger egg med jamne mellomrom nå, så jeg har fått reddet ut noen til til isboksen min. Så har jeg fått kjøpt nyklekket artemia til de, så da håper jeg de spiser. Bytter forøvrig alt vann til de hver dag og bytter boks mellom vannbytter, slik at de får rein boks hver gang.

Reka så jeg faktisk igår. Den har vokst, og jeg trur den bor inne i javamosen min. Guppyen har jeg fortsatt, men vurderer å omplassere de nå. Slik at jeg kan ha flere coryer og reker...

Edit: Jeg kjøpte tre nye coryer igår da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult med yngel :blink:

Dersom de avler deg helt over hodet etterhvert, så kan jeg godt kjøpe noen av deg, har lyst på Coryer :)

Skal rope ut om jeg får de til å vokse opp. Jeg aner ikke om de to jeg har nå spiser eller ikke enda.

Nå har et egg til fått hale, så ikke lenge før det klekkes heller. Spennende dette... Selv om de ikke akkurat vokser så fort da. De ser ut som små streker med sorte prikker på nå, og jeg undres virkelig over at det kan bli fisk av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallene mine er av denne typen. De egner seg dårlig til tjeneste og IPO da, er bare til pynt. :)

:D

Men hva har du tenkt å bruke dem til da? Jeg er en smule nervøs for at de kan bli litt understimulerte. Og se for deg understimulrte maller i et lite 54l kar.. grøss.. Og så kommer rekene i tillegg :)

Og ja, jeg kan dra denne laangt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint akvarie :lol: og søteste coryene.. *liker bartefisker * :lol:

Så synd med yngelen da , er ikke bare ,bare og fostre opp de små altid.. hadde du dem i eget ynglekar? Sitter og kikker hver dag etter kampfisk yngel her i lille karet men tror pappan rakk og spise dem opp før jeg tok han ut :rolleyes2: så noen ganger må det en del prøving og feillig til man finner den metoden som blir best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de var i en boks for seg. Men kan være vannbyttet eller noe de ikke tålte i går, siden alle døde. Har ikke noe egen kar til de, så jeg har hatt de i en isboks og bytta vann hver dag og vaska boksen. Men noe gikk galt i går da...

Så da skal jeg se om jeg får de til å leke igjen, og se om det går bedre neste gang. Til slutt får jeg det vel til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj da, det var noe dritt :lol:

Jeg har en 14liter stående å surre tomt, men Platyene mine er høygravide IGJEN så jeg må være ego og beholde det selv :rolleyes2:

Men det lå et 19liters kar ute på akvaforum nå istad tilsalgs for 300kr, men husker ikke hvor personen bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja så store vannbytter kan være et sjokk med hensyn til evt tempforandringer osv..

Bruker du den metoden man fyller opp 2 bokser vann, så bruker man en pinpette eller lignene og suger opp yngelen og flytter dem over til renboks med vann i samme temp som dem de har fra før( denne boksen har allerde stått over natten så har fått samme temp som den yngelen er i) Så vasker man den brukte boksen, fyller med vann og setter den klar til neste dag.. dermed får man samme vanntemp til de små. Har ikke testet ut denne metoden selv altså, men er kasnje en måte og gjøre det på :lol: fryktelig knotete forklart hehe :rolleyes2: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Blir pipette metoden neste gang. Men man må jo prøve seg fram. Det har jo gått bra til nå. Og så skal jeg få tak i en sånn luftestein eller hva det kalles til å ha oppi.

Coryene leker igjen faktisk, så det er sikkert ikke så vanskelig å få de til å legge egg igjen. De syntes tydeligvis det var stas med tre nye venner. Tydelig at de liker å være i stim. Men litt morsomt at guppyene også får være med på leken ofte, og at de gjør det. De beveger seg mer klossete og tregere da, men de forsøker nå da. :rolleyes2: Så trur de er litt artsforvirret...

Skal høre om en kollega har lyst å kvitte seg med sine små akvarier. Hadde noe på rundt 20 liter, og skal ikke ha fisk noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søteste små coryene leker som bare det igjen, og jeg har reddet ut to egg idag. Det ser ut som de andre eggene har overlevd vannbyttet, at det var bare yngelen som døde. Men nå trur jeg at jeg skal kun ta fra akvariet, og heller fylle vann fra springen oppi der igjen. Så blir det jamnere vann for de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet noe nytt i det enda. Men får noen kokosnøtthuler snart da, og så skal jeg se om jeg får mer planter til uka når jeg har fri.

Mine driver og svømmer opp og ned langs kantene i stim. Gjerne i et hjørne. Og så er de to og to av og til, og ser ut som de har seg. :blink: Jeg regner liksom med at det er lek, siden de holder på i fellesskap slik.

Eggene legges oftest på selve glasset her, fleste på frontglasset faktisk, eller på plantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte tidligere at du skal ha noen snegler.. Nå er det sånn at to "kull" med vanlig eple har overlevd hos meg, og de er klare til å sendes om ca 4 uker. De er i fargene mørk lilla, lys gul og rosa som jeg kan se. Om du vil ha, så skal du få, jeg kan uansett ikke beholde alle sammen. (Det kommer blå også etterhvert, har to klaser som bør klekke neste uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering på the corys and the shrimp.

Guppyene er omplassert. De gjør ikke noe annet enn å spise coryegg og coryyngel, så ikke håp om at noen jeg ikke får fiska opp overlever da. Overlever de til klekking, blir de tatt etter det. Og mobber reka mi. Og siden guppyer spiser reker, så fant jeg ut at de fikk flytte.

Har et nytt "kull" med cory på gang i isboksen min. Og de har nå klart å leve en stund nå. Så jeg har et lite håp om at de skal overleve denne gangen. De leker igjen nå, og har lagt minst ett egg idag som jeg har sett, men denne gangen skal jeg se om det går og klekke de i tanken.

Så blir det noen eplesnegler fra tulip etter hvert og nå. :banana: Blir bra med litt farger. Eneste jeg ikke er så glad for, er disse pestsneglene. Synes jeg plukker og plukker, men blir jo aldri tomt for de uansett... Lurer på om jeg må få meg et kar til. Og ha asiatiske jegersnegler i det og la alle nye planter stå der en god stund. :whistle:

Bilde fra igår. Neste uke skal jeg se og få gjort litt mer i det. Bl.a. bytta den teite bakgrunnen, for den er ikke noe pen. Samt vaska det. Har bestilt flere planter som jeg skal få henta til uka, så skal jeg få tak på fler reker og. Og så får jeg ommøblere litt. Har en kokosnøtthule innerst i venstre hjørne nå og. Synes ikke på bildet. Men den likte de godt, og de ofte på plassen mellom hula og roten nå.

20100228.JPG

Edit: Noe plantebestilling gikk i vasken akkurat nå. Irriterende. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Corybaby har dratt til de evige Sør-Amerikanske elver nå. :aww: Den har ikke spist på flere dager, og har alltid vært mye mindre enn de andre, så var jo venta.... De fire andre spiser godt, og er rosa på midten til stadig (moro med gjennomsiktige fisker. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire gjenstående Cory-babyene forsvant mest sannsynelig i en Vida mage denne uka i forbindelse med det dyre kjøkkenraidet. (blitt tørst og dratt ned boksen pga vannet).

I dag flyttet 15 reker inn. Den jeg hadde fra før er tydeligvis en seksuell frustret hann, for det første han gjorde var å grabbe tak i en hunn og dra henne inn i en "hule" på rota og det så ut som et voldtektsforsøk. Så kastrering er under vurdering. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering.

Siden sist har 5 snegler fra tulip flyttet inn her. Fire lilla og en rosa. I tillegg har jeg fått en corybaby til å vokse opp i karet, og jeg har 4-5 rekeyngel der nå og.

Har slitt med karet siden påske. Vannet har vært tåkete, og ikke mye pent. Prøvde å mørklegge det flere dager og ikke gi mat, men det hjalp ikke mye. Så idag endte jeg med å pelle ut abslolutt alt av karet, selv hver minste lille rekeyngel. Vaske alt fra rot til planter, plukket pest og skivesnegler til den store gullmedalje og slamsugd grundig. Og nå er enda vannet klart og fint. Og nå håper jeg det holder seg sånn også.

Sneglene er forresten hundens favoritter i karet. Er vel de eneste de ser, men det har kommet betraktelig fler snutemerker på karet etter de kom oppi. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temp har du på vannet? Tilleggsfôrer du sneglene med grøntfôr?

Noen ganger ser jeg at det kan bli en "melkeaktig" tåke i vannet om temp er for lav og jeg ikke har fått tak i alle restene etter kinakål spesielt. Ev gnukk filtrene godt i slamvannet neste gang du har vannbytte, det pleier å hjelpe på det også.

Ellers ville jeg vurdert å koke røtter, noen av de er dessverre soppbefengt.

EDIT: Så fint at hundene liker sneglene, de beveger seg vel fristende sakte over glasset :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...