Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av hund!!? Rase for førstegangshundeeier?

Rutta77

Recommended Posts

Hei!

Jeg heter Rutta her på sonen, er 28 år og mor til to. Har ikke hund, men ønsker meg veldig en... Jeg lurer på å skaffe meg en til våren, men det er kjempemasse å tenke på og ordne først. Det verste av alt er at ikke klarer å bestemme meg for rase. Jeg er derfor ute etter tips, jeg skjønner godt at folk anbefaler meg deres rase, men det er ikke sikkert det passer meg like bra...

Har noen krav:

- Helst mørk pels.

- Må kunne bo ute, i allefall i perioder...

- Barnevennlig

- Lett å dressere... forholdsvis... førstegangshund

- Ikke for liten og ikke for stor

- Ikke valpete for lenge..

- Finnes det raser som ikke røyter fullt så mye som andre?

Er klar for å fire på kravene selvsagt, men de skal være litt retningsgivende.

Er det noen som har gode tips til meg!?

På forhånd takk!

Rutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Å råde deg til valg av rase er ikke lett, for det er faktisk ganske individuelt. Vil anbefale deg å låne eller kjøpe Teknologisk Forlag sin Store Hundebok. Her står det en ganske grei beskrivelse av alle rasene. Ellers er her en link hva det kan innebære som valpeeier :)

]http://home.online.no/~helgelie/norsk_leel...de.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :)

Hva mener du med at den må kunne bo ute? Det er nesten ingen første gangs hunder som kan bo noe serlig mye ute :( mest polar hunder og "tykkhudete" hunder :)

Velkommen.. :x

Er enig i det du sier, nesten ingen (Hvis det er noen i det hele tatt) førstegangs hunder som kan bo ute.

Og det er bare Huskyer/elghunder/buhund osv som egentligt er egnet til det.

Men hvorfor vil du at den skal være ute mesteparten av tiden?

Hva er da gleden ved å ha en hund`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Å råde deg til valg av rase er ikke lett, for det er faktisk ganske individuelt. Vil anbefale deg å låne eller kjøpe Teknologisk Forlag sin Store Hundebok. Her står det en ganske grei beskrivelse av alle rasene. Ellers er her en link hva det kan innebære som valpeeier :)

]http://home.online.no/~helgelie/norsk_leel...de.html

Oh, den linken var kjekk... Kunne du sendt den på pm til meg?

Velkommmen skal du være forresten :)

Jeg er også ganske ny her og skal også se etter hund rundt vår/sommeren :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen.. :(

Er enig i det du sier, nesten ingen (Hvis det er noen i det hele tatt) førstegangs hunder som kan bo ute.

Og det er bare Huskyer/elghunder/buhund osv som egentligt er egnet til det.

Men hvorfor vil du at den skal være ute mesteparten av tiden?

Hva er da gleden ved å ha en hund`?

buhunden mine venner, buhunden :( førstegangshundf til 1000 og trives ofte bedre ute enn inne, sommer som vinter. lettlært, tja, alt etter som hva eieren gjør det til, røyte, gjør de, men vil du ha den en del ute, haar jo ikke det mye betydning. de røyter mest når de feller pelsen før sommeren og får ny pels før vinteren.

buhunden kan du jo få i svart utgave også, samt blakk, men den er jo lys. buhunden kan bli bjeffete, men det kan trenes bort, men det er et godt innavlet inntsinkt i buhunden og varle når det kommer folk.

gi buhunden en sjanse, virker som om den passer deg perfekt. visst det er mer du vil vite om rasen, kan du sende meg mail, eller besøk : www.buhund.no

taz: ikke alle vil ligge på sofaen med hunden vettu! ask er mye ute, men jeg har like stor glede og nytte av han forde. den eneste forskjellen er at jeg må gå ut for å kose, og at hunden kanskje vil føle seg alene. Men enkelte hunder (som buhunden..) setter pris på å få være ute alene noen timer. de blir fort litt sære om man henger over dem hele tiden. gleden av hund er like stor om man har den ute! man kan bruke den til akkurat det samme som en innehund, ofte mer, siden imunforsvaret og pelsen blir bedre av at hunden er en del ute, iallefall om man gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Nå kommer det litt ann på bo ute, mener du da i hundegård?

Ellers så en ganske middles rase, som ikke røyter med må nappes, som er relativt mørk i fargen, en airdale terrier. De er jo også gode familie hunder og skal være ganske så lett lærte. Men det er jo en terrier da, de har det med at de kan være litt stri. Men dette er flotte hunder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at hunden skulle ha både hus og hundegård selvsagt, ikke bare ligge i bånd under tuntreet!

Tror faktisk at det vil være det beste for hunden jeg velger, da huset her er ganske trangt. Den kan selvfølgelig få komme inn i blant, men de fleste hunder har pels, å den vil vel utvikle seg deretter om den får tilpasse seg sesongen? Jeg tenker da selvfølgelig ikke på nakenhunder og de minste rasene... Innenfor rimelighetens grenser.

Mener ikke å provosere noen her altså.

Rutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...