Gå til innhold
Hundesonen.no

Parson Russell


susan

Recommended Posts

Jeg har en Parson Russell tispe som jeg har tenkt å få valper på etter hvert.

Hvor gammel bør hunden være før hun skal ha sitt første kull?

Og er det noen på østlandet som har en Parson Russell hannhund til disposisjon...:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Parson Russell tispe som jeg har tenkt å få valper på etter hvert.

Hvor gammel bør hunden være før hun skal ha sitt første kull?

Og er det noen på østlandet som har en Parson Russell hannhund til disposisjon...:wub:

Jeg regner med at når du vil ha valper på hunden din, så er det fordi hun er så bra på alle måter at du mener at et valpekull vil bidra positivt for rasen? I såfall synes jeg du skal legge litt arbeid i å finne en hannhund som passer til henne, dvs utfyller det som ikke er perfekt og forsterker det som er bra. Det er mange oppdrettere her på forumet som sikkert kan gi deg noen råd om hvordan du går fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok rådført meg med tispas oppdretter (eller en annen oppdretter av samme rase som jeg har respekt for og stoler på), både for å avklare om man i det hele tatt bør ha et kull, og hva slags hanhund man bør bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel hunden din rundt 4 mnd om jeg ikke tar helt feil (hvis det var den du skrev om i en annen tråd), så du har jo lenge på å finne hannhund og sette deg inn i hva det vil si å være oppdretter. Det er ikke sikkert at hunden din i det hele tatt er egnet for avl, det vil du ikke se før hun er voksen, hverken eksteriør eller gemytt kan man si for mye om når de bare er valper. En tispe bør være minst to år før den får valper og ha hatt iallefall to løpetider, om jeg ikke tar helt feil. Men det er det andre som kan mer om.

Før du i det hele tatt vurderer å sette valper på tispen, bør du gå på et par utstillinger og se om hun er en god representant for rasen og om hun har noe å¨tilføre. Selvsagt skal hun oppføylle nkks krav, men hun bør jo også oppfylle raseklubbens, om de har noen. (På dalmatiner er de ganske lave, både tispe og hanne må være hd-fri og tispen må ha minst en 2.premie på utstilling, og hannen ha minst en 1-premie. ) På parson er det sikkert ikke så vanlig å hd-røntge (?), men kanskje det er øyensykdommer og sånn man må teste for. (aner ikke jeg)

Uansett, ikke ta den første og beste(?) hannen du kommer over, bare fordi den bor i nabolaget eller du har tilgang på den, se deg rundt, dra på utstilling, snakk med din oppdretter, andre oppdrettere, sett deg inn i linjene til aktuelle kandidater osv osv. Er ikke bare bare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...