Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsløs schæfer

Recommended Posts

jeg har blitt rå på å skille plomme og eggehvite *ler*

Helt unødvendig forøvrig. At eggehvite og eggeplomme "kansellerer" hverandre er bare fjas. Det påstås at eggehvite "stjeler" så mye biotin at man ikke kan gi det, men det er ikke sant (må huske på at mange rovdyr har fugleegg høyt oppe på menyen). Det er mye mer biotin i en eggeplomme enn eggehviten har sjans til å stjele. Men å gi store mengder rå eggehvite uten å gi plomme er kanskje ikke det beste en gjør.

Forøvrig er det nok fettsyrene i egg som hjelper mest på fin pels.

Bare nevner det. :icon_redface:

Nå er Juta en ung dame som sikkert har masse hormoner i sving, og det kan jo påvirke hvor lang tid kroppen bruker på å mene at det er på tide med pels igjen. Jeg synes IKKE du skal utsette henne for mer kulde med pelsvekst som mål, om det ikke har hjulpet enda vil det ikke gjøre det heller. Kroppen har nok for lengst skjønt at det er vinter, og den mener tydeligvis at den ikke trenger mer pels av den grunn akkurat nå.

Å sette B-vitaminsprøyter er overkill så lenge man ikke mistenker eller vet at hunden har mangel på det.

Sånne hjelpemidler er uansett litt hmmm-tjaaa. Når man opplever at de "virker" kan det jo være sammentreff, og at pelsen ville kommet av seg selv uansett. Synd å kaste bort masse penger på humbug.

Fettsyrer ser hun uansett ut til å ha nok av, pelsen er jo blank og fin. Ølgjær er vel det eneste jeg vet om som skal kunne hjelpe på veksten, men om det faktisk er bevist at det fungerer eller ei skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Enig i det ang eggene.

Og enig i at det er viktig at fôret er bra og at hun får alle de vitaminene og fettsyrene hun trenger.

Dette virker å være mere enn på plass så da tror ikke jeg det er så mye mer man kan gjøre dessverre.

Hun virker jo helt frisk og fin på alle måter, så det er jo ikke så mye å 'behandle' akkurat.

(homeopati ble jo nevnt.)

Men enig i at hun er nyyydelig med pels :whistle:, men det er hun jo uten også.

Håper hun får storcertet uansett! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så ser jeg ikke problemet med å prøve å hjelpe genetikken litt på vei. Det er kanskje å ta litt hardt i å la hunden sove på et iskaldt rom (men det skal hun jo få slippe fra nå av), men å tilsette diverse i kosten for å se om det kan hjelpe, ser jeg overhodet ikke noe galt med. Noe skal man bruke pengene sine på, og så lenge hunden ikke tar skade av det, kan vel andre få si og mene hva poker de vil om akkurat den saken? :icon_redface:

uff ja, stakkars... hun har sovet med vinduet igjen, ble kaldt nok det å. Jeg frøs å i natt. Frosten har virkelig satt seg på det rommet. Skal sette på varmovn i dag.

Nå er Juta en ung dame som sikkert har masse hormoner i sving, og det kan jo påvirke hvor lang tid kroppen bruker på å mene at det er på tide med pels igjen. Jeg synes IKKE du skal utsette henne for mer kulde med pelsvekst som mål, om det ikke har hjulpet enda vil det ikke gjøre det heller. Kroppen har nok for lengst skjønt at det er vinter, og den mener tydeligvis at den ikke trenger mer pels av den grunn akkurat nå.

Å sette B-vitaminsprøyter er overkill så lenge man ikke mistenker eller vet at hunden har mangel på det.

Ja vetten sa det var mest for min skyld. Trenger hun det så tar hun det opp, trenger hun det ikke går det ut med urinen. Så det er jo heldigvis ikke noe farlig.

Synes kroppen er dum, det er fordømt kaldt ute og den bør få på mer pels. Jeg kler da på meg i denne kulda!

Sånne hjelpemidler er uansett litt hmmm-tjaaa. Når man opplever at de "virker" kan det jo være sammentreff, og at pelsen ville kommet av seg selv uansett. Synd å kaste bort masse penger på humbug.

Fettsyrer ser hun uansett ut til å ha nok av, pelsen er jo blank og fin. Ølgjær er vel det eneste jeg vet om som skal kunne hjelpe på veksten, men om det faktisk er bevist at det fungerer eller ei skal jeg ikke uttale meg om.

Penger vel brukt, nå slipper jeg å lure på om det kan være lurt :whistle: Det var det ikke hihi

Ja, ølgjær og egg, blir nok en del av hennes kosthold fremover.

Gre litt og litt av gangen med tynntannet kammet, er helt utelukket. Der går grensen min. Ser bare på Dina og den jobben det ser ut til å være, så nekter jeg plent. Da får hun heller være pelsløs og mangle certet sitt, så artig er det ikke med utstilling! Men så lurer jeg da, hva er det godt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Som Siri sier; jeg skulle likt å sett dette på en tispe hvor slikt styres mer av hormoner.  Det imponerer ikke meg at man klarer å holde en hannhund - som røyter jevnt og trutt - i jevn ustillingskondisjon ved å kamme de grundig og ofte.  Men sånn fungerer det i alle fall ikke med alle tisper!  

Nå har jeg vel hatt min faire del av tisper som jeg har holdt i utstillingskondisjon også så jeg påberoper meg retten til å påstå at jeg nok ligger ett stykke foran deg i løypa akkurat på området pels (sorry).

Dina røyta ned til skinnet første gangen etter at hun hadde sitt første kull - da var hun litt over 3 år gammel - før det røytet hun, men ble aldri naken og jeg tror det var fordi hun ble gredd med cockerkam ukentlig og ned til skinnet.

Samme med min første groenendael - før jeg ble tipset om kammingen så røytet hun ned så ****** at jeg nesten ikke turte å lufte henne i dagslys - når jeg begynte med kammingen røytet hun aldri sånn ned igjen.

Så vidt jeg husker, så fikk Dina også den behandlingen når hun bodde hos Merete, så jeg antar hun har belegg for å uttale seg om hormonelle tisper også :icon_redface:

...takk, jeg føler at jeg har det jeg også...

Ja, ølgjær og egg, blir nok en del av hennes kosthold fremover.

Gre litt og litt av gangen med tynntannet kammet, er helt utelukket. Der går grensen min. Ser bare på Dina og den jobben det ser ut til å være, så nekter jeg plent. Da får hun heller være pelsløs og mangle certet sitt, så artig er det ikke med utstilling! Men så lurer jeg da, hva er det godt for?

Nå har vel ikke Juta akkurat samme pelsmengde og lengde som Dina, og på Dina så tar den jobben drøye 2 timer - på Juta vil jeg tippe at du lett kommer unna med en time - og for å si det sånn, det handler jo ikke bare om pelsstell - det handler om avslapning, handtering og kos også - og pelsstell er jo en del av det å ha hund tenker jeg.

Restultatet er i alle fall langt mindre håravfall, langt bedre pelskvalitet - og en hund som koser seg. Vinn, vinn, vinn - og det har langt mer fore seg enn ølgjær og egg - og jeg har hatt Golden - og jeg har hatt Golden som røyta hele fuckings året og han fikk ølgjær og egg hver dag, samt flerfoldige b-vitaminsprøyter og andre pelsremedier uten at det hjalp en pellemnskjit - blank pels hadde han fra før liksom - og all verdens remedier hadde ikke engang placeboeffekt.

Jevnlig pelsstell er den aller beste medisinen, og gidder man ikke bruke en time i uka på en grundig gjennomkamming så tenker jeg at pelsen kanskje ikke er så viktig allikevel *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig forøvrig. At eggehvite og eggeplomme "kansellerer" hverandre er bare fjas. Det påstås at eggehvite "stjeler" så mye biotin at man ikke kan gi det, men det er ikke sant (må huske på at mange rovdyr har fugleegg høyt oppe på menyen). Det er mye mer biotin i en eggeplomme enn eggehviten har sjans til å stjele. Men å gi store mengder rå eggehvite uten å gi plomme er kanskje ikke det beste en gjør.

Forøvrig er det nok fettsyrene i egg som hjelper mest på fin pels.

Bare nevner det. :whistle:

Jeg vet også det, men her er ikke hundene spesielt glad i eggehviten (Babs går fra maten om jeg blander den inn), så da skiller jeg egg og hvite og unner oss litt luksus *ler*.

Enig. Jeg husker jeg var litt fortvila over gamletispa jeg hadde da hun var ung. Hun hadde såååå lite pels og så skikkelig trasig ut. Jeg bytta fôr på henne - og etterhvert kom pelsen. Selvsagt mente jeg det måtte være fôret som var årsaken, men hun var jo også i unghund/voksen-mellomperiode der hun var i ferd med å bli voksen - og dermed også sikkert i ferd med å sette bedre pels helt av seg selv.

Ok - du har gjort masse rart for å få pels på dyret, men å gjøre akkurat det som man faktisk VET virker, DET vil du ikke ? :icon_redface: Det er nettopp jevnlig og riktig pelsstell som bidrar til at en hund ER i god utstillingskondisjon når den har pels. Det hjelper lite med all verdens remedier om man ikke steller det som dukker opp (altså pels). Også må du huske at du har ikke belger med belgerpels, du har schäfer med schäferpels - og Dina har seksepsjonelt mye pels, det har ikke din hund og det vil være langt enklere å stelle Juta sånn at hun blir i utstillingskondisjon - og stell må til om en hund skal ta seg best mulig ut i ringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også det, men her er ikke hundene spesielt glad i eggehviten (Babs går fra maten om jeg blander den inn), så da skiller jeg egg og hvite og unner oss litt luksus *ler*.

Aha, men da er det jo en annen sak. Tenkte bare jeg skulle nevne det jeg, siden jeg har inntrykk av at de fleste som gir kun plomme gjør det av før nevnte grunn. Her slenger jeg hele egget litt hardt ned i skåla så det knuser, og ofte forsvinner alt sammen, skall og det hele, ihvertfall hos Argyr. Ingen som er kresne her nei. :icon_redface:

Enig. Jeg husker jeg var litt fortvila over gamletispa jeg hadde da hun var ung. Hun hadde såååå lite pels og så skikkelig trasig ut. Jeg bytta fôr på henne - og etterhvert kom pelsen. Selvsagt mente jeg det måtte være fôret som var årsaken, men hun var jo også i unghund/voksen-mellomperiode der hun var i ferd med å bli voksen - og dermed også sikkert i ferd med å sette bedre pels helt av seg selv.

Det er problemet med sånt som ikke er dokumentert på en skikkelig måte. De som sier at placeboeffekt ikke er relevant på hund kan umulig ha tenkt seg så nøye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Greit, tynntannet kam there is. Kjøpe etterpå. Cockerkam?

Cocker kam er fint, men det går med en som er litt grover også (lurt å ha en som er grovere også) - tips - begynn bakers og gre lag for lag på hver side :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er det lurt å begynne med dette nå, halvannen mnd før Bø? Vil hun ikke da bli enda mer naken? Jada dumme spørsmål, men jeg lærer på veien :icon_redface:

Nei, det er ikke dumt - det er lurt - da får du bort det som eventuelt er dødt nå og så kommer det ny tettere underull fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker kam er fint, men det går med en som er litt grover også (lurt å ha en som er grovere også) - tips - begynn bakers og gre lag for lag på hver side :whistle:

Lyst til å vise meg noen bilder av en egnet kam? Jeg har aldri hørt om en cockerkam.. Det er visst flere som trenger litt jevnere pelsstell for å se finere ut. :icon_redface:;)

Edit: Jeg brukte forresten en eller annen kam-greie på NKK Stavanger og fikk da streng beskjed av en gronnisoppdretter å bruke sånn kardegreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problemet med sånt som ikke er dokumentert på en skikkelig måte. De som sier at placeboeffekt ikke er relevant på hund kan umulig ha tenkt seg så nøye om.

Enig. Det er utrolig hva vi som eiere kan "se" av effekter på ting og tang som man egentlig ikke har noe belegg for å tro virker :ahappy:.

Nei, det er ikke dumt - det er lurt - da får du bort det som eventuelt er dødt nå og så kommer det ny tettere underull fort.

Jepp, jo fortere jo bedre :). Det er jo også en grunn til at drevne utstillere ofte vinner med hundene sine - ikke nødvendigvis fordi hundene er bedre enn andre men fordi de har fått jevnlig og riktig pelsstell over tid. Skippertak er heller ingen hit om man vil ha optimal pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke sånn at det er en løsning som fungerer for alle pelstyper?

Schäferpels er jo vesentlig annerledes enn gronnispels f eks, så selv om det er vidunderløsningen for noen er det nødvendigvis slik for andre? Jeg klarer bare ikke å se for meg at det er løsningen for en schäferpels med tanke på hvordan den er. Såvidt jeg har forstått er det vel ikke stort igjen å kamme i heller.

Hva sier oppdretter da Margrete, til rådene du har fått? Hun har vel prøvd noen av dem selv gjennom tidene, og kan sikkert si litt mer enn andre hva som fungerer på schäferpels og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg brukte forresten en eller annen kam-greie på NKK Stavanger og fikk da streng beskjed av en gronnisoppdretter å bruke sånn kardegreie.

Og jeg har alltid har fått kjeft for å bruke karde fordi det river ut veldig mye pels og fliser opp visstnok :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har alltid har fått kjeft for å bruke karde fordi det river ut veldig mye pels og fliser opp visstnok :ahappy:

Jeg ser ikke at karder fliser opp pelsen? Den er flott på underull som holder på å løsne ihvertfall. Jeg bruker karde + furminator nå som My røyter for å få av henne det som skal av.. Hun er blank og flott i pelsen enda hun røyter.

Når My ikke røyter bruker jeg karde + en metallkam med tette pigger på den ene siden og pigger med mer avstand på den andre. Først en omgang med karden for å ta smofloker og gjøre jobben med kammen enklere, også en real gjennombørsting med kammen helt inn til huden.

Jeg tror pelsstell øker pelsmengden og kvaliteten fordi man stimulerer blodomløpet i huden til hunden når man holder på. Det tror jeg er positivt for huden og pelsvekst.

EDIT: Syns forresten at hun har fått mer og tettere pels etter at jeg begynte å børste henne. Fra jeg fikk henne og til hun ble 1,5 år hadde hun såvidt sett en børst i hele sitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at karder fliser opp pelsen? Den er flott på underull som holder på å løsne ihvertfall. Jeg bruker karde + furminator nå som My røyter for å få av henne det som skal av.. Hun er blank og flott i pelsen enda hun røyter.

Når My ikke røyter bruker jeg karde + en metallkam med tette pigger på den ene siden og pigger med mer avstand på den andre. Først en omgang med karden for å ta smofloker og gjøre jobben med kammen enklere, også en real gjennombørsting med kammen helt inn til huden.

Jeg tror pelsstell øker pelsmengden og kvaliteten fordi man stimulerer blodomløpet i huden til hunden når man holder på. Det tror jeg er positivt for huden og pelsvekst.

EDIT: Syns forresten at hun har fått mer og tettere pels etter at jeg begynte å børste henne. Fra jeg fikk henne og til hun ble 1,5 år hadde hun såvidt sett en børst i hele sitt liv :ahappy:

Jeg bruker ikke karde selv, så jeg vet ikke om det stemmer eller ikke. Men om jeg bruker furminator så blir hvertfall pelsen ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har vel veldig forskjellige pelstyper.. Alikevel syns jeg det er rart at ikke My sin pels blir ødelagt av furminatoren. På bildet under ser man litt av hva jeg mener. Alt det bakpå rompa er kraftig pels med mye ull som holder på å løsne. Når jeg bruker furminatoren ser hun ut som en ullhund, for det løsner så sinnsykt mye ull som legger seg utpå dekkhårene. Dekkhårene blir også sittende igjen på henne, de løsner ikke og det virker som de er så rette og glatte at de ikke setter seg i børsten.

Når My får slitt og gammel pels blir den brun - og det har hun bare bak ørene, hvor jeg "røsker" av pels med en trimmekniv.

4251264876_34efcd410f.jpg

Forøvrig syns jeg det er ekkelt med en hel-elektrisk aussie! My sin pels er så elektrisk om dagen at det er helt sykt. Jeg får støt annenhvergang jeg er borti henne *ler* Jeg tror det er den tørre vinterlufta som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier oppdretter da Margrete, til rådene du har fått? Hun har vel prøvd noen av dem selv gjennom tidene, og kan sikkert si litt mer enn andre hva som fungerer på schäferpels og ikke.

Ja snakket faktisk med dem i sted, og da fikk jeg beskjed om at kamming ikke var for schæfere. Nå har oppdretter stilt ett par, tre schæfere og vet nok ett og annet om schæferpels, så jeg velger å høre på henne. Så skal jeg også huske å spørre henne først heretter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja snakket faktisk med dem i sted, og da fikk jeg beskjed om at kamming ikke var for schæfere. Nå har oppdretter stilt ett par, tre schæfere og vet nok ett og annet om schæferpels, så jeg velger å høre på henne. Så skal jeg også huske å spørre henne først heretter :ahappy:

Ikke for å være slem med hverken deg eller oppdretteren, men er ikke det den samme som rådet deg til å ha henne mer ute fordi det ga mer pels? Hvordan har det rådet funka til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men det er vel ikke sånn at det er en løsning som fungerer for alle pelstyper?

Schäferpels er jo vesentlig annerledes enn gronnispels f eks, så selv om det er vidunderløsningen for noen er det nødvendigvis slik for andre? Jeg klarer bare ikke å se for meg at det er løsningen for en schäferpels med tanke på hvordan den er. Såvidt jeg har forstått er det vel ikke stort igjen å kamme i heller.

Tja - tatt i betraktning av at jeg fikk det rådet ved å lese en artikkel i HS om en Siberian Husky som ble Bamsevinner så vil jeg tro at den metoden vil virke på en schæfer også. Schæfer og husky har ikke så ulik pels.

Ikke for å være slem med hverken deg eller oppdretteren, men er ikke det den samme som rådet deg til å ha henne mer ute fordi det ga mer pels? Hvordan har det rådet funka til nå?

...og der sa Tone det jeg hadde tenkt å si - og så vil jeg bare føye til at selv om de ikke selv grer bikkjene sine så betyr ikke det at metoden ikke funker på schæfer - det betyr bare at de ikke har prøvd.

Og uansett rase så vil grundig pelsstell gi bedre pelskvalitet - så kamming er ikke feil uansett.

Jeg skrev vel noe om det tidligere også - det er vinn, vinn, vinn på alle punkter - og om den ene vinnen ikke skulle funke (hvilket jeg tror den vil) så har du allikevel vunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Nå har den samme oppdretteren kjeftet på meg fordi jeg utsatte henne for dette, og vi (oppdretter, dere og meg) er jo helt enige om at dette funket ikke, ergo skal hun ikke fryse :ahappy:

Må bare spørre litt ang denne soveromsgreia... Hvor er det normalt tenkt at Juta skal sove? Er det på soverommet sammen med deg? I tilfelle, åssen temp liker DU å ha der?

Tenker bare på hundene her jeg... De sover på soverommet med oss. Jeg liker å ha det kaldt der, ergo får bikkjene ha det kaldt også. Så enkelt er det, og sikkert så slem er jeg :)

Jeg har forresten holdt på her nå i en mnd med Triomega piller, ølgjær, egg innimellom osv, men kan ikke si at jeg ser forskjell på pelsen i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre litt ang denne soveromsgreia... Hvor er det normalt tenkt at Juta skal sove? Er det på soverommet sammen med deg? I tilfelle, åssen temp liker DU å ha der?

Tenker bare på hundene her jeg... De sover på soverommet med oss. Jeg liker å ha det kaldt der, ergo får bikkjene ha det kaldt også. Så enkelt er det, og sikkert så slem er jeg :ahappy:

Like slem som deg jeg - bikkja sover der hun vil hun, og vinduet er somregel åpent. Hender det er minusgrader på soverommet når jeg står opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like slem som deg jeg - bikkja sover der hun vil hun, og vinduet er somregel åpent. Hender det er minusgrader på soverommet når jeg står opp.

Jeg er slem motsatt vei, rommet mitt koker. Tia må ligge inntil døren for å ha det kjølig nok og jeg tror romtemperaturen min har mye å si på at hun nesten konstant er nedrøytet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slem motsatt vei, rommet mitt koker. Tia må ligge inntil døren for å ha det kjølig nok og jeg tror romtemperaturen min har mye å si på at hun nesten konstant er nedrøytet.

Mens her i huset ligger hundene (minus ridgebacken) på soverommet hvor vi har vinduet oppe og det er kaldt. Lyng kom seg liksom aldri opp i pels han, enda han burde det etter forholdene. Lira derimot har jo ganske mye pels, men tviler på at det er pga kulden, hun hadde samme pelsmengden som valp.

Inspirert av denne tråden har jeg derimot børstet igjennom Lira i dag, er vel kanskje 2. gang det er gjort, så sikkert på tide :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...