Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsløs schæfer


Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes det er interessant å lese at såpass mange har erfaringer med tisper som røyter ned under/etter løpetid. Norma er motsatt; hun begynner å røyte 1,5-2 måneder før løpetid, blir gradvis mer naken til løpetiden kommer, og går så rimelig fort opp i pels igjen etter at løpetiden er ferdig. Her er røytingen tegn på at løpetiden er på vei, ikke at den er i gang/ferdig... Hun begynte å røyte ordentlig (det vil si at man kan nappe av små hybelkaniner med bare fingrene) for ca én uke siden, det stemmer godt med tidligere løpetidssyklus som tilsier at hun vil begynne å løpe mot slutten av februar.

Når det gjelder "hjelpemidler" mot røyting; jeg har foreløpig ikke prøvd tilsetninger i fôret, men er fullstendig åpen for at det kan fungere. For vår del hadde det vært greit om det faktisk har effekt, frøkna kunne gjerne hatt mer pels selv når hun er fullpelset hun... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre litt ang denne soveromsgreia... Hvor er det normalt tenkt at Juta skal sove? Er det på soverommet sammen med deg? I tilfelle, åssen temp liker DU å ha der?

Tenker bare på hundene her jeg... De sover på soverommet med oss. Jeg liker å ha det kaldt der, ergo får bikkjene ha det kaldt også. Så enkelt er det, og sikkert så slem er jeg :)

Jeg har forresten holdt på her nå i en mnd med Triomega piller, ølgjær, egg innimellom osv, men kan ikke si at jeg ser forskjell på pelsen i det hele tatt :)

Vel, vi har blitt enige om at vi kan gjøre hverandre til lags her. Juta skulle ha sovet på saueskinn... men det dro hun bare ut av buret og la i en tull på gulvet, men altså planen var jo god :whistle: Tredje natten nå, men nei, det saueskinnet skulle hun IKKE ligge på nei. Så da kan hun helt ærlig bare ha det så godt. Men jeg skrudde på fotvarmeren i senga, for hun pleier å ligge der, hoi for ett leven det ble da gitt, så jeg fikk brått en schæfer på puta. Hun vil ha det kaldt hun rett og slett. Så av med fotvarmer, ut med saueskinnet og litt opp med vinduene uten dårlig samvittighet heretter.

Jeg har også funnet frem en kam, en lusekam av mangel på noe annet, og bikkja ble gjennomgredd i går. Inne i manken så jeg dekkhår på vei ut, og jeg pustet lettet ut. Synes det er litt skummelt att underulla går med i dragsuget her, men 2ne sier at det er greit, og alt 2ne sier er rett, så da hører vi på hva hun sier. :ahappy:

Anette: Oppdretteren jeg skulle hatt valp fra nå, hadde også ei tispe som røytet helt ned når det var løpetid på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt skummelt att underulla går med i dragsuget her, men 2ne sier at det er greit, og alt 2ne sier er rett, så da hører vi på hva hun sier. :whistle:

Og ja, det 2ne sier er lov :ahappy::)

Nå var det vel strengt tatt Belgerpia sitt råd, dette med å kamme hundene, men for all del, jeg kan ta på meg æren for det jeg *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel hatt min faire del av tisper som jeg har holdt i utstillingskondisjon også så jeg påberoper meg retten til å påstå at jeg nok ligger ett stykke foran deg i løypa akkurat på området pels (sorry).

Dina røyta ned til skinnet første gangen etter at hun hadde sitt første kull - da var hun litt over 3 år gammel - før det røytet hun, men ble aldri naken og jeg tror det var fordi hun ble gredd med cockerkam ukentlig og ned til skinnet.

Samme med min første groenendael - før jeg ble tipset om kammingen så røytet hun ned så ****** at jeg nesten ikke turte å lufte henne i dagslys - når jeg begynte med kammingen røytet hun aldri sånn ned igjen.

Selvsagt kan absolutt ingen av mine erfaringer telle for noe, når du har erfart det stikk motsatte..!  :ahappy:  Og at andre i spanielmiljøet har opplevd det samme som meg, tyder vel bare på at de er like uvitende de også, selv om de har holdt på lenge nok..

Jeg synes det er interessant å lese at såpass mange har erfaringer med tisper som røyter ned under/etter løpetid. Norma er motsatt; hun begynner å røyte 1,5-2 måneder før løpetid, blir gradvis mer naken til løpetiden kommer, og går så rimelig fort opp i pels igjen etter at løpetiden er ferdig. Her er røytingen tegn på at løpetiden er på vei, ikke at den er i gang/ferdig... Hun begynte å røyte ordentlig (det vil si at man kan nappe av små hybelkaniner med bare fingrene) for ca én uke siden, det stemmer godt med tidligere løpetidssyklus som tilsier at hun vil begynne å løpe mot slutten av februar.

Når det gjelder "hjelpemidler" mot røyting; jeg har foreløpig ikke prøvd tilsetninger i fôret, men er fullstendig åpen for at det kan fungere. For vår del hadde det vært greit om det faktisk har effekt, frøkna kunne gjerne hatt mer pels selv når hun er fullpelset hun...  :)

Sånn er Tulla også; hun er ferdig røytet til løpetiden kommer.  Begynner å røyte ca en mnd før, røyter i tre uker, opphold en uke, så kommer løpetiden.  Etter løpetiden har hun en "død-periode" for pels, siden hormonene sier hun heller skal bruke energien på valpekull (innbilt eller ei), men når hun er ferdig med innbilt to mnd etter endt løpetid, kommer pelsen tilbake igjen.  

Men klart, det er jo bare fordi jeg ikke steller den..  :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, se der ja. Juta hadde det nok ikke så fælt som folk fikk deg til å tro :whistle:

Nei ser man det :)

Og ja, det 2ne sier er lov :P:(

mm, for det har hun sagt til meg :ahappy:

Nå var det vel strengt tatt Belgerpia sitt råd, dette med å kamme hundene, men for all del, jeg kan ta på meg æren for det jeg *flir*

Ja det er jo sant. Men det var du som trøstet meg på msn i går *ler* Selve rådet kan BP ta æren for synes jeg, og dermed skylda om det ikke blir bra :)Bare tuller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bare to tisper jeg,men både collie og schafer så ut som korthårs varianter etter første/andre løpetid.

Schaferen ble så ille at instruktøren jeg hadde gått på kurs hos før røyting trodde jeg hadde kjøpt ny hund. Tispa var da i tillegg langhår med masse underull.Ingen av de senere røyteperiodene var så ekstreme,den første var forferdelig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan absolutt ingen av mine erfaringer telle for noe, når du har erfart det stikk motsatte..!  :whistle:  Og at andre i spanielmiljøet har opplevd det samme som meg, tyder vel bare på at de er like uvitende de også, selv om de har holdt på lenge nok..

Det er ironisk at du svarer sånn på et innlegg Belgerpia svarer deg på etter at du skrev dette til henne:

Som Siri sier; jeg skulle likt å sett dette på en tispe hvor slikt styres mer av hormoner. Det imponerer ikke meg at man klarer å holde en hannhund - som røyter jevnt og trutt - i jevn ustillingskondisjon ved å kamme de grundig og ofte. Men sånn fungerer det i alle fall ikke med alle tisper!

Her fremstiller du saken som at Belgerpia ikke har greie på pelsstell av tisper fordi hun har hannhund, hvilket blir svært tåpelig da Belgerpia har tatt seg av pelsstell på både Dina og Lilli, som er svært velpelsede groenendael-tisper, og begge to har vunnet svært mye på utstillinger i den perioden de har bodd hos henne. Disse to er heller ikke de eneste tispene Belgerpia har hatt i sitt eie - og jeg er forholdsvis sikker på at et par av disse SH'ene til Carillo har vært tisper også. Her er link til siden over deres vinnere, om du ser på pelsen deres så er de svært velstelte og gjennombørstet, samtlige av de..

Nå har hverken belgeren eller schäferen samme type pels som spaniels har. Springeren er en pelsstell-rase som trenger langt mer stell i hverdagen enn belgeren og schäferen gjør (og før du spør - nei, jeg har ikke direkte erfaring med springer, jeg har dog stelt cocker i noen år av mitt liv), både av børsting, bading og klipping (vi klipper stort sett ikke belgeren, annet enn om de har tøfler). Om ikke belgeren og schäferen kan sammenlignes (som det ble påstått), så kan ihvertfall ikke springeren og schäferen det.. Det er to forskjellige pelstyper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant å lese at såpass mange har erfaringer med tisper som røyter ned under/etter løpetid. Norma er motsatt; hun begynner å røyte 1,5-2 måneder før løpetid, blir gradvis mer naken til løpetiden kommer, og går så rimelig fort opp i pels igjen etter at løpetiden er ferdig. Her er røytingen tegn på at løpetiden er på vei, ikke at den er i gang/ferdig... Hun begynte å røyte ordentlig (det vil si at man kan nappe av små hybelkaniner med bare fingrene) for ca én uke siden, det stemmer godt med tidligere løpetidssyklus som tilsier at hun vil begynne å løpe mot slutten av februar.

Sånn er Tulla også; hun er ferdig røytet til løpetiden kommer.  Begynner å røyte ca en mnd før, røyter i tre uker, opphold en uke, så kommer løpetiden.  Etter løpetiden har hun en "død-periode" for pels, siden hormonene sier hun heller skal bruke energien på valpekull (innbilt eller ei), men når hun er ferdig med innbilt to mnd etter endt løpetid, kommer pelsen tilbake igjen.

Det kjenner jeg også igjen fra Jaily. Nå har hun jo bare hatt to løpetider, men i forkant av begge hadde hun noen sinnsyke røyteperioder, men så fort løpetiden er overstått kommer pelsen tilbake.

Hun røyter ellers ganske lite, men siden jeg er eldendig til å huske å børste pelsen innimellom blir det selvsagt litt røyting jevnt over det meste av tiden mellom løpetider også. :whistle:

Sidenote: Den ene katten vi hadde når jeg var liten hadde tendens til å røyte noe sykt mye. Hun ga vi ølgjær og etter en månedstid begynte pelsen å bli tettere og så lenge vi fortsatte å gi det røytet hun mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ironisk at du svarer sånn på et innlegg Belgerpia svarer deg på etter at du skrev dette til henne:

Her fremstiller du saken som at Belgerpia ikke har greie på pelsstell av tisper fordi hun har hannhund, hvilket blir svært tåpelig da Belgerpia har tatt seg av pelsstell på både Dina og Lilli, som er svært velpelsede groenendael-tisper, og begge to har vunnet svært mye på utstillinger i den perioden de har bodd hos henne. Disse to er heller ikke de eneste tispene Belgerpia har hatt i sitt eie - og jeg er forholdsvis sikker på at et par av disse SH'ene til Carillo har vært tisper også. Her er link til siden over deres vinnere, om du ser på pelsen deres så er de svært velstelte og gjennombørstet, samtlige av de..

Nå har hverken belgeren eller schäferen samme type pels som spaniels har. Springeren er en pelsstell-rase som trenger langt mer stell i hverdagen enn belgeren og schäferen gjør (og før du spør - nei, jeg har ikke direkte erfaring med springer, jeg har dog stelt cocker i noen år av mitt liv), både av børsting, bading og klipping (vi klipper stort sett ikke belgeren, annet enn om de har tøfler). Om ikke belgeren og schäferen kan sammenlignes (som det ble påstått), så kan ihvertfall ikke springeren og schäferen det.. Det er to forskjellige pelstyper..

My point exactly..  :whistle:  

Ellers vet jeg utmerket godt hvem Carillo er. :ahappy:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Selvsagt kan absolutt ingen av mine erfaringer telle for noe, når du har erfart det stikk motsatte..!  :ahappy:  Og at andre i spanielmiljøet har opplevd det samme som meg, tyder vel bare på at de er like uvitende de også, selv om de har holdt på lenge nok..

Men klart, det er jo bare fordi jeg ikke steller den..  :whistle:

Nå var det vel i grunnen ikke jeg som slang småhånlig og dårlig skjult ut at jeg egentlig bare kunne holde kjeft fordi jeg bare har erfaring med hannhunder eller? Det var du. Og da forbeholder jeg meg retten til å poengtere at jeg faktisk har hatt tisper i utstillingskondisjon også - det funket på dem også. Men jo, tisper røyter mer enn hannhunder - det er imidlertid fullt mulig å unngå katastroferøyting (dvs. nakentilstand) om man gidder å bruke en time eller tre i uka på pelsen.

Og om du mener at belger og schæfer ikke kan sammenlignes så kan i alle fall ikke spaniels sammenlignes med schæfer. Det er bare en sammenligning som ikke funker. (nevnte jeg at jeg har hatt springer og golden - så jeg vet litt om forskjellen på pelsen i forhold til schæfer og belger liksom).

..men uansett rase, pels osv. - så kommer man ikke forbi at det at man tar pelsstell alvorlig og gjør det grundig vil uansett bedre pelskvaliteten - samme pokker hvordan hund du har. Det kommer man bare ikke forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel i grunnen ikke jeg som slang småhånlig og dårlig skjult ut at jeg egentlig bare kunne holde kjeft fordi jeg bare har erfaring med hannhunder eller? Det var du. Og da forbeholder jeg meg retten til å poengtere at jeg faktisk har hatt tisper i utstillingskondisjon også - det funket på dem også. Men jo, tisper røyter mer enn hannhunder - det er imidlertid fullt mulig å unngå katastroferøyting (dvs. nakentilstand) om man gidder å bruke en time eller tre i uka på pelsen.

Og om du mener at belger og schæfer ikke kan sammenlignes så kan i alle fall ikke spaniels sammenlignes med schæfer. Det er bare en sammenligning som ikke funker. (nevnte jeg at jeg har hatt springer og golden - så jeg vet litt om forskjellen på pelsen i forhold til schæfer og belger liksom).

..men uansett rase, pels osv. - så kommer man ikke forbi at det at man tar pelsstell alvorlig og gjør det grundig vil uansett bedre pelskvaliteten - samme pokker hvordan hund du har. Det kommer man bare ikke forbi.

Jeg har ikke sagt noe om hvilke raser som kan sammenlignes eller ikke, jeg synes at sammenligningen schäfer/belger og spaniel er ganske drøy, men det er vel alle enige om.  Jeg ville bare poengtere at selv om pelsstell selvsagt hjelper på pelsens kondisjon, så tviler jeg sterkt på at å kamme gjennom pelsen hver bidige dag vil hindre en spaniel(tispe) i å røyte ned.  Såvidt jeg ser, har jeg ikke påstått noe om andre raser?  Men pelsstell er selvsagt viktig, og jeg vil påstå at selv om jeg slett ikke er utlært innen pelsstell, så må jeg kunne noe når jeg klarer å stelle pelsen på en nedrøytet hund (spaniel) slik at hun går hen og vinner cert og blir bir..  Men å hindre henne i å bli nedrøytet - nei, det klarer jeg ikke, og jeg synes det er godt gjort at du gir uttrykk for at du ville klart det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant å lese at såpass mange har erfaringer med tisper som røyter ned under/etter løpetid. Norma er motsatt; hun begynner å røyte 1,5-2 måneder før løpetid, blir gradvis mer naken til løpetiden kommer, og går så rimelig fort opp i pels igjen etter at løpetiden er ferdig. Her er røytingen tegn på at løpetiden er på vei, ikke at den er i gang/ferdig... Hun begynte å røyte ordentlig (det vil si at man kan nappe av små hybelkaniner med bare fingrene) for ca én uke siden, det stemmer godt med tidligere løpetidssyklus som tilsier at hun vil begynne å løpe mot slutten av februar.

Når det gjelder "hjelpemidler" mot røyting; jeg har foreløpig ikke prøvd tilsetninger i fôret, men er fullstendig åpen for at det kan fungere. For vår del hadde det vært greit om det faktisk har effekt, frøkna kunne gjerne hatt mer pels selv når hun er fullpelset hun... :whistle:

Jeg har samme erfaring som deg. Alle tisper jeg noen sinne har hatt har røytet ned før løpetid. Det som har vært litt variabelt er hvor tidlig før løpetid de starter. Noen har røytet helt ned og nesten vært helt oppe i pels når de starter og løpe, mens noen er helt nedrøytet til løpetid og da tar det gjerne et par mnd etter løpetid før de er helt opp i max pels igjen.

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen pels ekspert... jeg børster når de røyter og bader de ned når de røyter...Ellers er det sjeldent de ser en kam eller børste. Men jeg klarer ikke å være helt enig i det folk sier her at pels kun er genetikk og at miljø som tilskudd og å være mye ute ikke hjelper om en hund har dårlig pels i fra genetikkens side. Jeg er selvfølgelig med på at en hund med dårlig pels aldri vil få super pels, men at tilskudd og det å være mye ute kan hjelpe noe. Jeg har selv sett dette på to av egne hunder. Den ene bodde til meg til hun var voksen og var store deler av døgnet ute, senere flyttet hun og ble inne hund. Den pelsen hun hadde da hun bodde her forsvant...i mine øyne omtrent 50 % mindre under ull. Den andre er en av tispene jeg har i dag. Hun har bodde ute i hundestallen det meste av sitt liv og vært mye ut. Denne hunden har en dårlig pels. Litt lite underull og korte dekkhår og etter at hun flyttet inn ble det jammen ikke bedre... Mye mindre underull og mykere pels. Jeg har derfor gitt henne tilskudd av omega 3, et egg i ny og ne og hvetekimolje det siste året og det har faktisk hjulpet en del.

Til Margrete. Jeg vil tro Juta har hatt 2-3 års røytinga si... Dvs. på schäfer er det vanlig å røyte ned veldig en gang i mellom 2 og 3 år...da tar det veldig lang tid før de er opp i pels igjen. Har sett på noen at det kan ta opp til 4 - 5 mnd. Så det kommer nok helt plutselig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen pels ekspert... jeg børster når de røyter og bader de ned når de røyter...Ellers er det sjeldent de ser en kam eller børste. Men jeg klarer ikke å være helt enig i det folk sier her at pels kun er genetikk og at miljø som tilskudd og å være mye ute ikke hjelper om en hund har dårlig pels i fra genetikkens side. Jeg er selvfølgelig med på at en hund med dårlig pels aldri vil få super pels, men at tilskudd og det å være mye ute kan hjelpe noe. Jeg har selv sett dette på to av egne hunder. Den ene bodde til meg til hun var voksen og var store deler av døgnet ute, senere flyttet hun og ble inne hund. Den pelsen hun hadde da hun bodde her forsvant...i mine øyne omtrent 50 % mindre under ull. Den andre er en av tispene jeg har i dag. Hun har bodde ute i hundestallen det meste av sitt liv og vært mye ut. Denne hunden har en dårlig pels. Litt lite underull og korte dekkhår og etter at hun flyttet inn ble det jammen ikke bedre... Mye mindre underull og mykere pels. Jeg har derfor gitt henne tilskudd av omega 3, et egg i ny og ne og hvetekimolje det siste året og det har faktisk hjulpet en del.

Tror det er den opplevelsen arme oppdretteren sitter med nå. Stakkars, får helt vondt av dem, når de stryker henne over hodet og sier "du får nok aldri den pelsen igjen du" a020.gif Derav min lille småpaniske greie. Jeg vil jo at hun skal se ut som da de leverte henne til meg. Er jo ikke min hund på en måte.

Til Margrete. Jeg vil tro Juta har hatt 2-3 års røytinga si... Dvs. på schäfer er det vanlig å røyte ned veldig en gang i mellom 2 og 3 år...da tar det veldig lang tid før de er opp i pels igjen. Har sett på noen at det kan ta opp til 4 - 5 mnd. Så det kommer nok helt plutselig :whistle:

Siden så mange av dere sier det, så velger jeg å tro og håpe på det. Og det skader jo ikke å slenge litt tilskudd i maten og stelle litt pels. Så brått ble det mindre trening og mer pelsstell a112.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Oppdretteren jeg skulle hatt valp fra nå, hadde også ei tispe som røytet helt ned når det var løpetid på gang.

Sånn er Tulla også; hun er ferdig røytet til løpetiden kommer.  Begynner å røyte ca en mnd før, røyter i tre uker, opphold en uke, så kommer løpetiden.  Etter løpetiden har hun en "død-periode" for pels, siden hormonene sier hun heller skal bruke energien på valpekull (innbilt eller ei), men når hun er ferdig med innbilt to mnd etter endt løpetid, kommer pelsen tilbake igjen.  

Det kjenner jeg også igjen fra Jaily. Nå har hun jo bare hatt to løpetider, men i forkant av begge hadde hun noen sinnsyke røyteperioder, men så fort løpetiden er overstått kommer pelsen tilbake.

Jeg har samme erfaring som deg. Alle tisper jeg noen sinne har hatt har røytet ned før løpetid. Det som har vært litt variabelt er hvor tidlig før løpetid de starter. Noen har røytet helt ned og nesten vært helt oppe i pels når de starter og løpe, mens noen er helt nedrøytet til løpetid og da tar det gjerne et par mnd etter løpetid før de er helt opp i max pels igjen.

Godt å høre, da er ikke Norma unormal :ahappy:

Angående dette med pels og røyting; jeg vil tørre å påstå at Norma klippes og gres jevnlig/ofte, men hun røyter da som et uvær og blir "naken" før løpetid likevel. Det er meget mulig at hun ville vært verre om jeg ikke hadde gjort såpass med pelsen, men samtidig klarer jeg ikke helt å se sammenhengen mellom nedrøyting og pelsstell.

Jeg ser det har kommet en del tips om hva man kan tilsette i fôret som kan ha effekt - dette skal prøves ut. Det verste som kan skje er at det ikke funker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det ang eggene.

Og enig i at det er viktig at fôret er bra og at hun får alle de vitaminene og fettsyrene hun trenger.

Dette virker å være mere enn på plass så da tror ikke jeg det er så mye mer man kan gjøre dessverre.

Hun virker jo helt frisk og fin på alle måter, så det er jo ikke så mye å 'behandle' akkurat.

(homeopati ble jo nevnt.)

Men enig i at hun er nyyydelig med pels  :whistle:, men det er hun jo uten også.

Håper hun får storcertet uansett! :ahappy:

Tenkte bare å kommentere denne, glemte det helt, så det kommer kanskje litt sent..  

Det var jo jeg som nevnte homeopati, og selv om jeg slett ikke er en ekspert på området, så fikk i alle fall jeg beskjed om at man kunne forsøke å "behandle" det.  Jeg vil anta at symptomene er noe sånt som "pelstap, masse pelsavfall, "unormalt" pelstap" osv.  Jeg skjønner jo at røyting ikke er noen sykdom, og at det ikke vil bli "behandlet" på den måten, og det kan jo godt være at det var derfor det ikke virket bedre på Tulla enn det gjorde.  Det er vel kanskje her genetikken kommer inn?  (Litt på siden av dette; hva har det seg da at man kan behandle innbilt drektighet?  Det er jo ikke unormalt, og det er genetisk, og det er ikke en sykdom.)

Enn så digg å kunne gi en pille, og vips er pelsen tilbake igjen! :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, beklager

Tenkte bare å kommentere denne, glemte det helt, så det kommer kanskje litt sent..  

Det var jo jeg som nevnte homeopati, og selv om jeg slett ikke er en ekspert på området, så fikk i alle fall jeg beskjed om at man kunne forsøke å "behandle" det.  Jeg vil anta at symptomene er noe sånt som "pelstap, masse pelsavfall, "unormalt" pelstap" osv.  Jeg skjønner jo at røyting ikke er noen sykdom, og at det ikke vil bli "behandlet" på den måten, og det kan jo godt være at det var derfor det ikke virket bedre på Tulla enn det gjorde.  Det er vel kanskje her genetikken kommer inn?  (Litt på siden av dette; hva har det seg da at man kan behandle innbilt drektighet?  Det er jo ikke unormalt, og det er genetisk, og det er ikke en sykdom.)

Enn så digg å kunne gi en pille, og vips er pelsen tilbake igjen! :lol:  

Ja jeg skjønner tankegangen din og bra du utfordrer meg litt!

(Hvis Margrete vil kan vi jo prøve, hihi :wub: )

Ang innbilsk drektighet så er det jo ikke en sykdom nei, men enkelte tisper 'blir syke' når de har det - altså at det går for langt. De kan jo bli slappe, helt tullete, alt for tynne osv. Og man ser at denne ubalansen treffer individet / homeopatimiddelet på en slik måte at man ser at det er en del av en større sammenheng... Det blir nok det samme med for dårlig pels, men jeg føler at man har enda mindre å gå på for å se den sammenhengen..

(hurra for å diskutere homeopati på nettet, vanskelig å ikke høres helt tullete ut :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, beklager

Ja jeg skjønner tankegangen din og bra du utfordrer meg litt!

(Hvis Margrete vil kan vi jo prøve, hihi  :wub: )

Ang innbilsk drektighet så er det jo ikke en sykdom nei, men enkelte tisper 'blir syke' når de har det - altså at det går for langt. De kan jo bli slappe, helt tullete, alt for tynne osv. Og man ser at denne ubalansen treffer individet / homeopatimiddelet på en slik måte at man ser at det er en del av en større sammenheng... Det blir nok det samme med for dårlig pels, men jeg føler at man har enda mindre å gå på for å se den sammenhengen..

(hurra for å diskutere homeopati på nettet, vanskelig å ikke høres helt tullete ut  :lol: )

Fremdeles OT: kan det gå på i hvilken grad "symptomet" forekommer?  Pelstap ved røyting er normalt, men et sted går jo grensen for "unormalt pelstap".  Det samme med innbilt kanskje; et sted går grensen for hva som anses for å være normalt (selv om hormonenes tilstand kanskje kan ha noe å si da).  Eller for å ta et litt sprøtt eksempel; det er normalt å sove, men ikke å sove i 18 timer hvert døgn, og jeg vil anta at homeopatien har en pille for sistnevnte, til tross for at vi ikke prøver å "utslette" søvn liksom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All verdens oljer og B-vitaminer kan ikke endre genetikk - punktum. Og ja - tisper er forskjellig - men de aller fleste tisper røyter helt ned ved løpetid - andre mister ikke alt hver gang, men mister pels gjør de og det er en hormongreie og her spiller arv en stor rolle. Det kan ikke oljer og b-vitaminer endre på.

Det finnes måter å holde pelskondisjonen lenger på - og en metode stod det om i Hundesport for noen år siden - da var det intervju med Kari Granaas på kennel Carillo - i forbindelse med at en av huskiene ble bamsevinner. Og i det intervjuet fortalte hun om "rullerende pels" - dvs. at hun gredde sine hunder med tynntannet kam hver uke - ned til skinnet og de var dermed aldri nedrøytet. Jeg fulgte det rådet med Timo - og fra den dagen og frem til sin død var han aldri nedrøytet - han ble gredd med tynntannet cockerkam lag for lag ned til skinnet en gang i uka. Operasjonen tok 2-2,5 time - men verdt det. Jeg tester nå ut samme greia med Noah - så får vi se om det funker.

En ting jeg ikke skjønner; du sier at all verdens oljer o og b-vitaminer ikke kan endre på arv og hormongreier. Men det KAN ukentlig gjennomkamming?? :icon_redface: Hva har det seg at diverse tilsetninger, piller, helsekost osv ikke hjelper, men kamming og godt pelsstell generelt hjelper? Jeg forstår bare ikke at man kan være så bastant på det punktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...