Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsløs schæfer


Recommended Posts

Jeg vet enkelte synes jeg er teit nå :whistle: Jeg klarer bare ikke å kvitte meg med at hun ikke får tilbake pels. Faktisk ikke noe pels i det hele tatt!

Altså, Juta hadde løpetid i september/oktober, hun felte all pels lik en husky (raste av), innen to uker var hun nakenhund. Hun er fortsatt nakenhund... Eller litt har hun fått tilbake, men hun ser derfinitivt ikke ut som en med masse underull og lange dekkhår. Hun har fjoner under maven som minner oss om en tid som er svunnen.

Før:

HosTonje076.jpg

Etter, bildet er tatt i slutten av november, men hun ser likedan ut nå. Skal prøve å få tatt ett nytt bilde i dag, uten sele.

GolfbanenmedTone142.jpg

Hun fikk to b-vit sprøyter i slutten av oktober, for å få det i gang igjen. Den gang tenkte jeg hysteriske oppdrettere :angry:. Som vi ser, det hjalp ikke. Hun har stått på Flatazor og vom&hundmat frem til hun kom til meg. Jeg synes dog hun fikk enorme mengder avføring og gikk over på Royal Canin, schæferforet og V&H. Hun ligger "ute" om natten, dvs inne på hunderommet med vinduet åpent i all slags vær, ja selv i natt med 20- ute. Nå har ikke dette hjulpet heller. Samt at hun er ute ett par timer på formiddagen på verandaen + en til to timers tur hver dag. Dette burde jo holde for å få litt mer pels? Veterinæren mente også hun var litt lite pelset til å få slik behandling (hihi), han satte en b-vit til, men han mente det var mest for å roe ned meg og at det ikke var sikkert det hjalp så voldsomt.

Hun er superblank i pelsen, det er vel det eneste jeg har å si positivt om den per i dag (ja bortsett fra fargen hennes da)

Tiltak jeg har tenkt; gå tilbake på Flatazor og v&h, og fortsette med vinduer åpent og ute på dagtid. Jeg er såpass "desperat" nå at jeg vurderer å kaste henne ut på "heltid". Er jo ikke slik hundehold jeg vil ha...

Hadde det vært en "stygg" schæfer i utgangspunktet, så hadde jeg gitt beng, men dette er jo faktisk en pen schæfer og skal stille i Bø. Selv om dommere bør se hunden til tross for mangel på pels, så er det jo flott at hunden faktisk er fullpelset for å gjøre helhetsinntrykket komplett. Pr i dag vil hun tape for en hund i full pels, som kanskje ikke har samme pigment som Juta, og jeg VIL ha storcertet nå! (oi næmmen, noen er interessert i utstilling).

Noen som har noen råtips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Tror kanskje at den kulda vi har nå bidrar til å bygge pels, selv i små porsjoner :whistle: Det er litt kaldt å være ute, uten å være i aktivitet, syns jeg nok. :angry:

Egg, litt olje og en skje tranmel, kan du jo blande i maten hennes et par ganger i uka. Forøvrig syns jeg også det tar tid å bygge pels. Løpetid om høsten betyr som regel full pels fra påsketider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvor gammel er Juta?

Grunnen til at jeg spørr er at vår ene hoffe hadde skikkelig "pels-slipp" da han var 2-3 år. Det var så ille at vi så huden hans :whistle: Han slapp all ull og så helt forferdelig ut. Dette var på senvinteren etter at han var 2 år (født i mars). I løpet av vinteren etter var han i pels igjen. Jeg kalte dette for "det store pelsslippet" og "2års-fellinga". Hadde nesten det samme på vår yngste tispe også, men ikke like ille som på hannen. Hun begynte å få tilbake skikkelig med pels i høst (var 3 i mai). Mammaen hennes hadde også litt pels-slipp i den alderen.

Kan det være noe lignende Juta har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en "stygg" schæfer i utgangspunktet, så hadde jeg gitt beng, men dette er jo faktisk en pen schæfer og skal stille i Bø. Selv om dommere bør se hunden til tross for mangel på pels, så er det jo flott at hunden faktisk er fullpelset for å gjøre helhetsinntrykket komplett. Pr i dag vil hun tape for en hund i full pels, som kanskje ikke har samme pigment som Juta, og jeg VIL ha storcertet nå! (oi næmmen, noen er interessert i utstilling).

Sjekk dama som har blitt utstillingsfreak da *ler*.

*klippe masse fornuftig*

Kan det være noe lignende Juta har?

Jeg tenkte også på at det kan være noe sånt. Juta er jo ikke veldig gammel, og det kan jo faktisk hende hun er en sånn hund som slipper mye pels etter hver løpetid, og har man sluppet mye pels tar det tid å bygge den opp igjen. Det er jo forskjell fra hund til hund hvor fort de setter ny pels også, noen kommer raskt tilbake mens andre bruker lang tid. Både Lotta og Babs har vært slike som slipper ganske mye pels ca 2 mnd etter løpetid, og de har brukt omtrent hele perioden fra da og til neste løpetid på å bygge seg opp igjen. De har dermed vært på sitt beste når de har hatt løpetid :whistle:.

Willersen har jo også sluppet alt av valpepels på kort tid nå, og ser temmelig begredelig ut i pelsen sin (han har jo mye pels men den er kort). Jeg tror egentlig ikke det hjelper så mye uansett hva man gir dem - pelsen kommer når den kommer, den - men bare for å ha prøvd liksom, så blander jeg i en eggeplomme (jeg har blitt rå på å skille plomme og eggehvite *ler*) og litt ølgjær i maten.

Å ha henne ute noe mer enn det du har i dag tror jeg ikke hjelper på kort sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg, litt olje og en skje tranmel, kan du jo blande i maten hennes et par ganger i uka. Forøvrig syns jeg også det tar tid å bygge pels. Løpetid om høsten betyr som regel full pels fra påsketider...

hmm så det tar så lang tid å bygge pels ja... Det å er det vel en til som har nevnt.

Og ja, det er fordømt kaldt ute :whistle:

Hvor gammel er Juta?

Hun er 2,5 år, født sent i juni.

Grunnen til at jeg spørr er at vår ene hoffe hadde skikkelig "pels-slipp" da han var 2-3 år. Det var så ille at vi så huden hans :angry: Han slapp all ull og så helt forferdelig ut. Dette var på senvinteren etter at han var 2 år (født i mars). I løpet av vinteren etter var han i pels igjen. Jeg kalte dette for "det store pelsslippet" og "2års-fellinga". Hadde nesten det samme på vår yngste tispe også, men ikke like ille som på hannen. Hun begynte å få tilbake skikkelig med pels i høst (var 3 i mai). Mammaen hennes hadde også litt pels-slipp i den alderen.

Kan det være noe lignende Juta har?

Ja, det er faktisk en til som har nevnt at det kan være noe slikt.

Sjekk dama som har blitt utstillingsfreak da *ler*.

*ler* Ja det bor en inne i meg. Kjente det første (og siste) gang jeg stilte Z.

Jeg tenkte også på at det kan være noe sånt. Juta er jo ikke veldig gammel, og det kan jo faktisk hende hun er en sånn hund som slipper mye pels etter hver løpetid, og har man sluppet mye pels tar det tid å bygge den opp igjen. Det er jo forskjell fra hund til hund hvor fort de setter ny pels også, noen kommer raskt tilbake mens andre bruker lang tid. Både Lotta og Babs har vært slike som slipper ganske mye pels ca 2 mnd etter løpetid, og de har brukt omtrent hele perioden fra da og til neste løpetid på å bygge seg opp igjen. De har dermed vært på sitt beste når de har hatt løpetid :).

Willersen har jo også sluppet alt av valpepels på kort tid nå, og ser temmelig begredelig ut i pelsen sin (han har jo mye pels men den er kort). Jeg tror egentlig ikke det hjelper så mye uansett hva man gir dem - pelsen kommer når den kommer, den - men bare for å ha prøvd liksom, så blander jeg i en eggeplomme (jeg har blitt rå på å skille plomme og eggehvite *ler*) og litt ølgjær i maten.

Å ha henne ute noe mer enn det du har i dag tror jeg ikke hjelper på kort sikt.

Ja som jeg nevnte over så er det en til som har sagt dette. Så kan jo være noe i det. Oppdretter blir nok superhappy om hun kun er i full pels to ganger i året *ler*

Ølgjær og eggehvite skal prøves :)

Tror dere foret spiller noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm så det tar så lang tid å bygge pels ja... Det å er det vel en til som har nevnt.

Og ja, det er fordømt kaldt ute :whistle:

Hun er 2,5 år, født sent i juni.

Ja, det er faktisk en til som har nevnt at det kan være noe slikt.

*ler* Ja det bor en inne i meg. Kjente det første (og siste) gang jeg stilte Z.

Ja som jeg nevnte over så er det en til som har sagt dette. Så kan jo være noe i det. Oppdretter blir nok superhappy om hun kun er i full pels to ganger i året *ler*

Ølgjær og eggehvite skal prøves :angry:

Tror dere foret spiller noen rolle?

Plomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi hadde også noe lignende, hun var ca 1,5år røyta av i august og fikk ikke pels før til våren igjen:/ Det skjedde bare den ene gangen, har ikke vært slik etterpå. Jeg vet noen bytter for når hundene skal opp i pels for så å bytte tilbake etterpå, men hvor mye det hjelper vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dogvitality olje på mine jeg, og pelsen fyker opp. Har ei tispe som hadde valper lev klare i sept. Og nå kan hun stilles igjen. FØr så tok det leeeeenge, nesten ett år før hu var full pelsa. Er verdt ett forsøk i allefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er Juta?

Grunnen til at jeg spørr er at vår ene hoffe hadde skikkelig "pels-slipp" da han var 2-3 år. Det var så ille at vi så huden hans :whistle: Han slapp all ull og så helt forferdelig ut. Dette var på senvinteren etter at han var 2 år (født i mars). I løpet av vinteren etter var han i pels igjen. Jeg kalte dette for "det store pelsslippet" og "2års-fellinga". Hadde nesten det samme på vår yngste tispe også, men ikke like ille som på hannen. Hun begynte å få tilbake skikkelig med pels i høst (var 3 i mai). Mammaen hennes hadde også litt pels-slipp i den alderen.

Kan det være noe lignende Juta har?

Jeg synes jeg har opplevd det samme i høst (hunden er snart to og et halvt år gammel) - dog er det ikke så ille at jeg ser inn til huden :angry: Min hund har veldig god pels, og det har alltid vært plenty av den, selv etter røyteperioder. I høst har han røytet ekstremt mye, og nå er det nesten ikke pels igjen.

I sommer i 30 plussgrader hadde han slik pels: http://i198.photobucket.com/albums/aa121/gretebauer/7.jpg

Og nå har han faktisk mindre enn han har på dette bildet: http://i198.photobucket.com/albums/aa121/gretebauer/GetAttachmentCAFQJBPM.jpg

Mine hunder står ute i hundegård hver dag mens jeg er på jobben, og selv om de kan gå inn i et oppvarmet hus, er de mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er Juta?

Grunnen til at jeg spørr er at vår ene hoffe hadde skikkelig "pels-slipp" da han var 2-3 år. Det var så ille at vi så huden hans :whistle: Han slapp all ull og så helt forferdelig ut. Dette var på senvinteren etter at han var 2 år (født i mars). I løpet av vinteren etter var han i pels igjen. Jeg kalte dette for "det store pelsslippet" og "2års-fellinga". Hadde nesten det samme på vår yngste tispe også, men ikke like ille som på hannen. Hun begynte å få tilbake skikkelig med pels i høst (var 3 i mai). Mammaen hennes hadde også litt pels-slipp i den alderen.

Kan det være noe lignende Juta har?

Noe lignende hadde Tulla også.  Hun hadde faktisk temmelig mye pels før hun fikk løpetid, men da hun fikk tiden sin forsvant alt.  Kom faktisk ikke tilbake igjen før et år (minst) etterpå!  Ikke for å skremme deg eller være fæl, men bare si at obs, sånn kan det være..  Ikke før hun var nærmere tre begynte hun å få tilbake "skikkelig" pels..  Nå som hun har tippet fire, tar ikke en røytetid knekken på henne (pelsen) på samme måte som før.  

Ellers så finnes det massemassevis du kan gjøre for å gi deg selv håp! :)  Jeg har lagret en side jeg tenkte jeg kanskje skulle sjekke ut litt mer, men har ikke kommet så langt, behovet forsvant.  Det er et kosttilskudd som jeg vet at noen springerfolk er veldig fornøyd med i alle fall.  Propet heter det (Restore). 

Ølgjær er en slager, det samme er egg og olje, men det har du jo fått tips om også.  Ellers finnes det homeopatimidler du kan prøve, men dette må du få spesielt tilpasset din hunds "symptomer".  I vill desperasjon prøvde jeg dette på Tulla, og det hjalp..litt..  En tablettkur som selges hos frisør og på apotek og som heter Hårkontroll (for menn som holder på å bli skallet) kan også prøves ut.  Prøvde den på meg selv, men måtte slutte da den førte til at jeg var nødt å nappe øyenbrynene mine dobbelt så ofte som før! :angry:  (Alt hår blir nemlig påvirket, ikke bare det på hodet..)  Silisiumtgabletter kan også prøves (helsekost, apotek).  Sånn, da mener jeg du har fått en hel haug med tips du kan prøve ut!  Med mer eller mindre hell... :(  Håper det hjelper da, jeg vet det ikke er gøy å ha en hund med fraværende pels..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet enkelte synes jeg er teit nå :whistle:

Næsj, hvem skulle det være? :angry:

Jeg føler at jeg gjentar meg selv nå, men seriøst - du har jo sett pelssyklusen til særlig Dina og Blaze. De blir nesten nakne, bruker noen måneder på å komme opp i pels igjen, før de blir nakne igjen.

Dina sin syklus er sånn at hun er fullpelsa ca 2 mnd etter løpetid, så røyter hun ned og setter pels igjen på 6 mnd ca. Hun løper f.eks i desember, og hun er alltid fullpelsa igjen i februar. Så løper hun igjen i mai, og er fullpelsa igjen i juli. Men hun er aldri i full pels i november, f.eks (og eneste grunnen til at jeg veit det, er at hun alltid har røyta til NKK Vikingskipet.. hehe)

Jeg syns det blir unødvendig mye styr. Når man forer på kvalitetsfor, som RC og V&H er, så får bikkjene i seg nok næringsstoffer. Jeg har ikke noen større tro på at det hjelper med ølgjær, b-vitaminsprøyter og eggeplommer, om jeg mente det var foret som var problemer, så ville jeg vel heller gått tilbake til det foret hun hadde bra pels på - selv om det betyr mye mer dritt..

Personlig ville jeg aldri hatt vinduet oppe hele natta nå som det er så grisekaldt, ikke engang den gangen jeg hadde polarhund som trivdes i kulda. Den gangen mine hunder sov på soverommet mitt, så syns jeg nesten synd på de fordi de måtte ligge oppå dyna, selv om varmekablene der står på 10 grader og vinduet er igjen - for det blir kaldt, og man sover ikke noe godt når man fryser. I værste fall kan hunden få UV om den stadig er småkald og fryser..

Og for å være helt ærlig, så er ikke utstilling så viktig at det er noen vits i å styre så innmari mye med det - særlig ikke når bikkja faktisk ER pen. Det kommer flere NKK-utstillinger i år, en eller annen gang så er hun i full pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg orket ikke quote...

Jeg kjenner jeg blir litt frustrert på Juta sine vegne, for det som skjer er en helt naturlig greie og det er bare tull å drive å pøse på med B-vitaminer og alskens oljer så lenge hunden får god mat og bra med mosjon.

Å la hunden ligge i ett rom med vinduet oppe synes jeg er direkte usympatisk - at hun er vandt til å sove i kjøigere omgivelser enn det er i ett normalt hus er en ting, men det er antagelig ett trekkfritt område - å la hunden sove i trekk synes jeg er drøyt. (sorry).

Det er NORMALT at tisper røyter ned etter løpetid, og det er fullstendig normalt at tisper minst en gang for året røyter ned til den grad at de blir nakne. Da tar det tid før pelsen kommer opp igjen. Det er også normalt at hunder i den siste overgangen mellom ung og voksen slipper all pels for så å få skikkelig voksenpels. Og det er ikke alltid de får igjen den samme pelsen som de hadde som helt unge.

Dette ser vi OFTE på belgere, spesielt tisper - unge tisper som ser ut som små pelsdotter - enormt med hår, nesten hannhundpreg på mengden pels - så passerer de to år og røyter ned til skinnet - det som kommer ut igjen er da ofte både kortere og langt mindre i mengde enn før. Helt normalt. Hverken B-vitaminer eller kuldebehandling kan gjøre noe med det genetiske.

I forhold til sykluser jeg er vant til på belgertisper så skal ikke Juta være fullpelset før rett før neste løpetid - og om hun da løper hver 6. måned så betyr det at hun ikke er fullpelset før i februar eller noe - og det er som sagt helt normalt.

Som mangeårig eier av både tisper og hannhunder med lang pels så har jeg litt erfaring kan man si, og jeg har aldri evver noen sinne tilsatt noe i maten til hundene jeg har hatt - allikevel har de hatt fantastisk pels, selv gammelhannen som aldri var i hundegården (om du tenkte på at de bodde ute liksom) Pelsmangel har aldri vært ett tema.

Så lenge hunden er frisk og får kvalitetsmat så er det bare tull å tilsette alskens remedier - det gjør ingen forskjell.

Når det gjelder det å være ute - så vil jeg bare nevne at de færreste oppdrettere jeg kjenner har hundene sine stående ute på dagtid når det er mer enn 10 blå. Da gjelder kjapp lufting også for de.

Sånn, nå føler jeg at jeg har vært slem nok. Pust med magen og slutt å stress med den pelsen - om det er meningen at den skal komme tilbake så gjør den det selv om du har bikkja inne i 22 grader 23 timer i døgnet og bare gir henne vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la hunden ligge i ett rom med vinduet oppe synes jeg er direkte usympatisk - at hun er vandt til å sove i kjøigere omgivelser enn det er i ett normalt hus er en ting, men det er antagelig ett trekkfritt område - å la hunden sove i trekk synes jeg er drøyt. (sorry).

Trekk? Hvor får du det fra? Hun har buret sitt i andre enden av rommet (og før dere skriker over det, døren er hengslet av) og med fleeceteppe over, hun sover på dyne. Og ja jeg føler meg usympatisk og slem når jeg gjør dette.. Om det er en liten trøst, så sover jeg på samme rom *flir* Da med sommerdyne og varmeteppe, men det går fint for meg :)

Det er NORMALT at tisper røyter ned etter løpetid, og det er fullstendig normalt at tisper minst en gang for året røyter ned til den grad at de blir nakne. Da tar det tid før pelsen kommer opp igjen. Det er også normalt at hunder i den siste overgangen mellom ung og voksen slipper all pels for så å få skikkelig voksenpels. Og det er ikke alltid de får igjen den samme pelsen som de hadde som helt unge.

Jeg vet at det er NORMALT at tisper røyter, men jeg viste ikke hva mer som var normalt, derfor spør jeg. Jeg har aldri hatt utstillingsdyr før og har vel gitt jamt f i den pelsen tidligere... så det har egentlig bare vært til irritasjon den røytingen, ikke det at de er pelsløse.

I forhold til sykluser jeg er vant til på belgertisper så skal ikke Juta være fullpelset før rett før neste løpetid - og om hun da løper hver 6. måned så betyr det at hun ikke er fullpelset før i februar eller noe - og det er som sagt helt normalt.

Supert :whistle: Da vet jeg det, og kan puste med maven igjen.

Som mangeårig eier av både tisper og hannhunder med lang pels så har jeg litt erfaring kan man si, og jeg har aldri evver noen sinne tilsatt noe i maten til hundene jeg har hatt - allikevel har de hatt fantastisk pels, selv gammelhannen som aldri var i hundegården (om du tenkte på at de bodde ute liksom) Pelsmangel har aldri vært ett tema.

Så lenge hunden er frisk og får kvalitetsmat så er det bare tull å tilsette alskens remedier - det gjør ingen forskjell.

Som mangeårig eier av sctøgge brukshunder, så har ikke pelskvalitet/mengde spilt noen rolle, så lenge de virket ergo har jeg, som sagt, ikke brydd meg om pelsen :angry:

Når det gjelder det å være ute - så vil jeg bare nevne at de færreste oppdrettere jeg kjenner har hundene sine stående ute på dagtid når det er mer enn 10 blå. Da gjelder kjapp lufting også for de.

Nå vet jeg ikke hvordan hundegårdene hos min oppdretter fungerer, men der står de ute døgnet rundt hele året. De har innerom og de har varmekabler i gulvet. Mulig de har noen form for mulighet for å stenge dem av inne. Den andre rasen de har, er inne veit jeg.

Kjapp lufting? Går du ikke turer til tross for at det er så kaldt for bikkjas skyld?

Sånn, nå føler jeg at jeg har vært slem nok. Pust med magen og slutt å stress med den pelsen - om det er meningen at den skal komme tilbake så gjør den det selv om du har bikkja inne i 22 grader 23 timer i døgnet og bare gir henne vanlig mat.

Du trenger ikke å være slem vettu, holder med å servere fakta :) Puster helt ned i livmoren nå og lover å slutte å stresse med pelsen, som du sier, den kommer om det er meningen om hun skal opp i pels igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være slem vettu, holder med å servere fakta :whistle: Puster helt ned i livmoren nå og lover å slutte å stresse med pelsen, som du sier, den kommer om det er meningen om hun skal opp i pels igjen.

Det er liksom dette som er ulempen med tisper og utstilling - de røyter ned under/etter løpetid og de fleste bruker lang tid på å komme i pels igjen, og er gjerne ikke fullpelsa så himla mange ukene i året *ler*. Sånn sett er det himla kjekt med hannhund... ehhhhh *skule bort på den kortpelsa, sorte saken som også venter på at pelsen skal vokse ut og bli litt lenger*.

Jeg husker jeg var sjeleglad for at gamle Lotta bare hadde løpetid en gang i året, og det var oftest rett etter spesialen vår. Hun var dermed alltid fullpelset til spesialen, men hun så ikke alltid veldig presentabel ut resten av året... eller som godeste Marit Sunde sa da jeg stilte henne i Vikingskipet et år: man STILLER ikke hunder i den kondisjonen her *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper er forskjellige.

Vår Movi hadde løpetid hver fjerde måned, men var aldri så dårlig pelset at hun ikke kunne stilles. X'en har foreløpig blitt kraftig nedrøytet etter løpetid (har bare hatt to hittil), og burde ikke vært stilt, men jeg har ikke hatt vett til annet fordi jeg synes det er gøy å stille... Hun har foreløpig brukt to og en halv måned på å røyte ned og å komme opp, og hun trenger nok ytterligere en måned.

Jeg kan skjønne Margretes utålmodighet også, en vil ha de opp ASAP, og jeg kan med hånden på hjertet ikke huske at vi har hatt noen tispe som har vært så kraftig nedrøytet over så lang tid som X'en så langt har vist seg å være. (Ikke dermed sagt at ikke tidligere tisper har vært det også, hukommelsen er en bitter fiende). Jeg har brukt min andel av penger på diverse remedier som skal få opp pelsen nå, og enten fungerer det ikke, eller så tar det lang tid på henne uansett. Jeg tror jeg skal spare meg de pengene neste gang. På denne hunden fikk for eksempel ikke B-sprøyter samme effekt som hunden til ei jeg snakket med som anbefalte det. Men da har jeg forsøkt.

Men så er det andre, som tilsynelatende kan stille tispene sine når som helst, som en alltid ser i god pels. Så jeg tror ikke det bare er snakk om å la naturen gå sin gang, noen ting kan en gjøre, om en kan nok og finner det som passer på sin hund. Jeg har fått nye tips jeg skal prøve ved neste røyting, jeg liker ikke å innse at jeg skal miste seks måneder i året av utstillingssesongen pga pelsen.

Både Juta og X'en er såpass unge enda at de ikke helt har fått stabilisert seg i syklus, hormoner og kropp - så kanskje det er en boks tålmodighet vi trenger, begge to...

Men det går framover, om ikke over natta - en kollega her nå påpekte hvor flott X'en var blitt i pelsen i løpet av jula. Greit, hun er nybadet, men hun har også fått markant mer pels på de tre ukene som har gått siden kollegaen så henne. Så vi satser på full pels i Bø vi også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette ettr før bilde jeg da, for jeg lette etter en pelsløs Schæfer!

Syns ikke Juta på det nederste bilde så veldig pelsløs ut :whistle:

Når jeg ser slike diskusjoner og argumenter er jeg glad for at jeg ikke er utstillings interessert og ikke utsetter bikkjene mine for det ene og det andre bare fordi litt pels blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser slike diskusjoner og argumenter er jeg glad for at jeg ikke er utstillings interessert og ikke utsetter bikkjene mine for det ene og det andre bare fordi litt pels blir borte.

Det var da en voldsom generalisering må jeg si :whistle:

Så alle utstillings intresserte utsetter bikkjen for den ene og det andre? Syns den er like drøy som alle som driver med IPO bruke strøm og pigg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

*klippe masse*

All verdens oljer og B-vitaminer kan ikke endre genetikk - punktum. Og ja - tisper er forskjellig - men de aller fleste tisper røyter helt ned ved løpetid - andre mister ikke alt hver gang, men mister pels gjør de og det er en hormongreie og her spiller arv en stor rolle. Det kan ikke oljer og b-vitaminer endre på.

Det finnes måter å holde pelskondisjonen lenger på - og en metode stod det om i Hundesport for noen år siden - da var det intervju med Kari Granaas på kennel Carillo - i forbindelse med at en av huskiene ble bamsevinner. Og i det intervjuet fortalte hun om "rullerende pels" - dvs. at hun gredde sine hunder med tynntannet kam hver uke - ned til skinnet og de var dermed aldri nedrøytet. Jeg fulgte det rådet med Timo - og fra den dagen og frem til sin død var han aldri nedrøytet - han ble gredd med tynntannet cockerkam lag for lag ned til skinnet en gang i uka. Operasjonen tok 2-2,5 time - men verdt det. Jeg tester nå ut samme greia med Noah - så får vi se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhørt meg med oppdretter siden jeg kommer med påstander... nå har hun hundene sine ute i 2-3 timer nå i kulda, sånn da er det avklart, og jeg har fått litt kjeft av henne å *ler* Jepp føler meg kjempedum og slem mot Juta. Tutta mi, skal få sove varmt og godt i natt hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han ble gredd med tynntannet cockerkam lag for lag ned til skinnet en gang i uka. Operasjonen tok 2-2,5 time - men verdt det. Jeg tester nå ut samme greia med Noah - så får vi se om det funker.

Dette gjør jo vi med disse briardene også, og det er sjelden å se en avpelset hannhund (såfremt den er holdt i skikkelig stand da - men kammer man jevnlig hver uke holdes også pelsen i god kondisjon hele året). Litt verre med tispene som har mer hormonsvingninger.

Forhørt meg med oppdretter siden jeg kommer med påstander... nå har hun hundene sine ute i 2-3 timer nå i kulda, sånn da er det avklart, og jeg har fått litt kjeft av henne å *ler* Jepp føler meg kjempedum og slem mot Juta. Tutta mi, skal få sove varmt og godt i natt hun.

*Ler av Margrete - ikke ondskapsfullt altså :whistle:*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All verdens oljer og B-vitaminer kan ikke endre genetikk - punktum. Og ja - tisper er forskjellig - men de aller fleste tisper røyter helt ned ved løpetid - andre mister ikke alt hver gang, men mister pels gjør de og det er en hormongreie og her spiller arv en stor rolle. Det kan ikke oljer og b-vitaminer endre på.

Det finnes måter å holde pelskondisjonen lenger på - og en metode stod det om i Hundesport for noen år siden - da var det intervju med Kari Granaas på kennel Carillo - i forbindelse med at en av huskiene ble bamsevinner. Og i det intervjuet fortalte hun om "rullerende pels" - dvs. at hun gredde sine hunder med tynntannet kam hver uke - ned til skinnet og de var dermed aldri nedrøytet. Jeg fulgte det rådet med Timo - og fra den dagen og frem til sin død var han aldri nedrøytet - han ble gredd med tynntannet cockerkam lag for lag ned til skinnet en gang i uka. Operasjonen tok 2-2,5 time - men verdt det. Jeg tester nå ut samme greia med Noah - så får vi se om det funker.

Nei, selvfølgelig kan en ikke endre på gener, det vet jeg også - men en kan hjelpe til med å få pelsen mer glansfull (som gir et bedre inntrykk når en står i line up med 14 andre hunder), og en kan hjelpe til med å få pelsen fortere av og opp igjen. Det har jeg da sett selv på flere hunder, at en ekstra innsats før en viktig utstilling gjør at hunden fortere kommer opp i pels enn den vanligvis gjør når det ikke er så viktig og ikke noe ekstra gjøres. De som aldri gjør noe med pelsen kan få hunder som røyter lenger enn de som bader hunden daglig i fjorten dager mens det står på. Mens andre er velsignet med hunder som røyter lite og er jevn i pelsen. Det er genetiske variasjoner, men noen kan en hjelpe på. Det ser en jo også hos de som har flere hunder, men ikke stille alle, og dermed gir ulikt pelsstell til hundene - de som stilles og stelles deretter får kjappere full pels enn de som ikke skal i ringen.

En kan påvirke, men ikke alt fungerer på alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All verdens oljer og B-vitaminer kan ikke endre genetikk - punktum. Og ja - tisper er forskjellig - men de aller fleste tisper røyter helt ned ved løpetid - andre mister ikke alt hver gang, men mister pels gjør de og det er en hormongreie og her spiller arv en stor rolle. Det kan ikke oljer og b-vitaminer endre på.

Det finnes måter å holde pelskondisjonen lenger på - og en metode stod det om i Hundesport for noen år siden - da var det intervju med Kari Granaas på kennel Carillo - i forbindelse med at en av huskiene ble bamsevinner. Og i det intervjuet fortalte hun om "rullerende pels" - dvs. at hun gredde sine hunder med tynntannet kam hver uke - ned til skinnet og de var dermed aldri nedrøytet. Jeg fulgte det rådet med Timo - og fra den dagen og frem til sin død var han aldri nedrøytet - han ble gredd med tynntannet cockerkam lag for lag ned til skinnet en gang i uka. Operasjonen tok 2-2,5 time - men verdt det. Jeg tester nå ut samme greia med Noah - så får vi se om det funker.

Som Siri sier; jeg skulle likt å sett dette på en tispe hvor slikt styres mer av hormoner.  Det imponerer ikke meg at man klarer å holde en hannhund - som røyter jevnt og trutt - i jevn ustillingskondisjon ved å kamme de grundig og ofte.  Men sånn fungerer det i alle fall ikke med alle tisper!  

Når det er sagt, så ser jeg ikke problemet med å prøve å hjelpe genetikken litt på vei.  Det er kanskje å ta litt hardt i å la hunden sove på et iskaldt rom (men det skal hun jo få slippe fra nå av), men å tilsette diverse i kosten for å se om det kan hjelpe, ser jeg overhodet ikke noe galt med.  Noe skal man bruke pengene sine på, og så lenge hunden ikke tar skade av det, kan vel andre få si og mene hva poker de vil om akkurat den saken?   :icon_redface:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Siri sier; jeg skulle likt å sett dette på en tispe hvor slikt styres mer av hormoner.  Det imponerer ikke meg at man klarer å holde en hannhund - som røyter jevnt og trutt - i jevn ustillingskondisjon ved å kamme de grundig og ofte.  Men sånn fungerer det i alle fall ikke med alle tisper!  

Så vidt jeg husker, så fikk Dina også den behandlingen når hun bodde hos Merete, så jeg antar hun har belegg for å uttale seg om hormonelle tisper også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...