Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs i Lilestrømområdet.


Saphire

Recommended Posts

Jeg er litt tidlig ute, og jeg ER klar over at det fins mange slike tråder. Men jeg klarer ikke finne noen "fasit", og jeg vet også at det ikke fins noen "fasit". Men jeg drukner virkelig av tilbud av ulike valpekurs, og alle sammen ser ut til å være forskjellige.

"Tilbud 1": www.lundqvist-hundeskole.

no- Ingen formening om denne skolen, bare at det virker som en seriøs og bra kurs.

"Tilbud 2": http://www.norskhundeskole.no/. De virker gode, men jeg ble liksom satt ut på måten ting ble sagt på når jeg snakket med de. Eks tatt fra siden: Grensesetting

Vi tror at hunden også verdsetter helt klare grenser for hva som er lov og hva som ikke er lov. Etterhvert som hunden "går gradene" på hundeskolen, vil kravene til respons på ord som "Nei" eller "Stopp" bli stadig sterkere. Uansett hva hunden gjør, om du som eier sier "Nei", så skal hunden stoppe med sitt gjøremål. Og den skal vite at om den ikke adlyder ordre vil konsekvensene bli deretter. Dette betyr ikke at man skal være brutal eller urettferdig mot hunden, men det kan være nødvendig å fysisk demonstrere at adferden ikke aksepteres.

Og det høres kanskje mer brutalt ut enn hva det kanskje er?

Ellers har vi diverse valpekurs fra de ulike klubbene i distriktet.

Og "tilbud 3": http://www.oslo-hundeskole.no/ Ingen formening om.

Helt sikkert plenty av flere kurs, men det var disse jeg fant! HJELPES, hva bør man velge og hvorfor? Vet ikke en gang om man har "lov" til å diskutere så høyt om slikt på åpent forum. Men jeg vil jo ikke ha frem noe negativt, bare noen tanker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kunn brukt Oslo hundeskole, da på Toten vel og merke:) vi var få hunder 6-9 stk på to instruktører :)jeg fikk veldig god individuell hjelp, noe jeg satte stor pris på :(

Valpekuret våres syntes jeg var fint lagt opp. Første kvelden blei vi kjent med hundene,andre på kurset og instruktørene. De gjorde oss oppmerksomme på hva vi skulle jobbe med på valpekurset og hvordan vi skulle gå fram :whistle: jobbet kunn med positiv forsterking som mat eller leike.

Trente på ting som kontakt, sitt, ligg, litt lineføring og såvidt en litten tur innom bli. Trente mye på passering av de andre hundene osv :angry:

gikk også grunkkurs der :) og har gått sporkurs med de på Sølen i fjord sommer :P kan si opplandsregionen til Oslo hundeskole er BRA :)

i Østfold er det en del som har klaget over for store grupper (liten tid tid til vær enkelt ekvipasje/lite individuell hjelp) og reagert på at de er blitt bedt om å komme med halv/helstrup på sine hunder. Man føler seg litt oversett når man spørr om hjelp og de bare sier du må trene mer :P jeg syntes man kan velge selv hvordan halsbånd man har på hunden, så lenge den er rimelig kontrollerbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

norsk hundeskole trener positivt, så det med grense setting går nok mere på det å fremtyde det at de driver ikke med klikkertrening men ja postivt :whistle:

Tja, det er vel mange betydninger av ordet positivt.. Jeg vet at det er der som mange andre steder, helt prisgitt den instruktøren man får, hvor bra kurset er. Jeg vet også at det er en hundeskole som på lik linje med Oslo Hundeskole forfekter et syn hvor lederskap er ett ord man må høre ved flere anledninger. Hva man legger i ordet positiv trening er ett svært langt spekter fra ekstrem-klikkerne på den ene siden og fysisk korreksjon på den andre siden. Noe norsk hundeskole tydeligvis benytter seg av.

Jeg "selger" også mine kurs som positiv trening med aktiv grensesetting, noe som betyr at hunden skal ha respekt for våre grenser- ikke frykte dem. Noe jeg anser ett positivt innlært nei gir.. Andre i skalaen vil jo definere det som ikke-positiv trening.

Til TS: Jeg tror jeg ville ha gått for en klubb jeg, mye god kompetanse i mange klubber og du får ca 5 år med trening for hva det koster for ett kurs i en komersiell hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har grunnkurs og AGkurs fra Lundqvist og er veldig fornøyd med det. Instruktørene jobber enhetlig og har en solid utdannelse, du har en teoridel før både nybegynnerkurs og viderekommende kurs. De baserer både teori og praksis på behavioristiske prinsipper. Det gjør jo stort sett alle for tiden. Det har forresten vært enkelt å fortsette treningen på egen hånd etter kursene. Det trenes såkalt positivt med "bra" som betinget forsterker i stedenfor klikker og godbit. Lundqvist bruker kun negativ straff under trening (fravær av forsterker ved feil respons), men har også en grensesetting (brøl "stopp" og tramp med foten mot hunden) til bruk ved angrep, eller annen alvorlig atferd. Altså brannslukking. Vi hoppet elegant over den biten, men har tatt teknikken i bruk et par ganger for å unngå angrep på egne hunder.

Det eneste jeg har å bemerke er at det er kjempekaldt i Hellerudhallen om vinteren og det er litt for mange grupper på èn gang, så det blir fort mye støy.

Nei nå savner jeg plutselig kurskveldene med kaffe, kaker, pludring med hyggelige medkursdeltakere og veeeldig flinke hunder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg tror jeg ville ha gått for en klubb jeg, mye god kompetanse i mange klubber og du får ca 5 år med trening for hva det koster for ett kurs i en komersiell hundeskole.

Sa noe smart der ja. Norskhundeskole trur jeg skal ha 2500kr for et 10 gangers kurs. mens lokal hundeklubb her skal ha 1600kr. Så om klubben virker god så skal jeg jaggu melde meg på deer! Flateby hundeklubb har også treningene i en ridehall om vintern. 200kr for medlemskap, 1 gratis treningskveld med leder i uka(sosialiering også), og da får man innendørs trening om vintern! Høres deilig ut...Kommer seg dit med kollektiv transport også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har grunnkurs og AGkurs fra Lundqvist og er veldig fornøyd med det. Instruktørene jobber enhetlig og har en solid utdannelse, du har en teoridel før både nybegynnerkurs og viderekommende kurs. De baserer både teori og praksis på behavioristiske prinsipper. Det gjør jo stort sett alle for tiden. Det har forresten vært enkelt å fortsette treningen på egen hånd etter kursene. Det trenes såkalt positivt med "bra" som betinget forsterker i stedenfor klikker og godbit. Lundqvist bruker kun negativ straff under trening (fravær av forsterker ved feil respons), men har også en grensesetting (brøl "stopp" og tramp med foten mot hunden) til bruk ved angrep, eller annen alvorlig atferd. Altså brannslukking. Vi hoppet elegant over den biten, men har tatt teknikken i bruk et par ganger for å unngå angrep på egne hunder.

Det eneste jeg har å bemerke er at det er kjempekaldt i Hellerudhallen om vinteren og det er litt for mange grupper på èn gang, så det blir fort mye støy.

Nei nå savner jeg plutselig kurskveldene med kaffe, kaker, pludring med hyggelige medkursdeltakere og veeeldig flinke hunder :whistle:

Har ikke gått på kurs der, men vært på foredrag med Lundqvist og syntes de virka veldig seriøse og flinke :icon_redface:

Oslo hundeskole ja. Vet om flere som har vært veldig fornøyde, men tror det er STOR forskjell på hvilken avdeling du går. De som har hatt kurs på parkeringsplassen ved siden av der jeg har gått kurs har værtfal praktisert rekketrening med sikkkert 10 stk på kurs. Masse nei og fy og rykking i bånd og en instruktør som kommanderer "FOT!" mens bikkjene tusler ved siden av uten noen form for kontakt.

Men dette var den avdelingen da. Ei venninde har gått kurs på en annen avdeling og der var det bare positiv trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenes såkalt positivt med "bra" som betinget forsterker i stedenfor klikker og godbit. Lundqvist bruker kun negativ straff under trening (fravær av forsterker ved feil respons), men har også en grensesetting (brøl "stopp" og tramp med foten mot hunden) til bruk ved angrep, eller annen alvorlig atferd. Altså brannslukking.

Jeg er nettopp ferdig med et grunnkurs hos Lundqvist, og de bruker positiv straff i større grad enn det du skriver. Der er det aktiv tramp, brøl, dytt, og evt et lite klyp også når hunden bryter "hverdags"-kommandoene. Som i at den forsøker å ta godbiten før den får værsågod, og om den reiser seg fra sitten før tillatelse. Grensene som de kaller det er ikke forbeholdt alvorlig atferd.

Altså, det er ikke noen biggie. Ingen dyreplageri eller noe sånt såvidt jeg kunne se, de er ikke veldig ille. Men om man ønsker å trene positivt ville kanskje ikke Lundqvist vært hundeskolen jeg hadde valgt meg. Man kan fint avstå å straffe slik du gjorde, men da får man heller ikke så mye hjelp til å finne alternativer.

Ellers synes jeg Lundqvist er ganske bra. Ikke noe om man ønsker å drive aktiv konkurranse kanskje, men skal man "bare" ha en familiehund så tror jeg det blir fine hunder av de fleste om man går noen kurs der. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp ferdig med et grunnkurs hos Lundqvist, og de bruker positiv straff i større grad enn det du skriver. Der er det aktiv tramp, brøl, dytt, og evt et lite klyp også når hunden bryter "hverdags"-kommandoene. Som i at den forsøker å ta godbiten før den får værsågod, og om den reiser seg fra sitten før tillatelse. Grensene som de kaller det er ikke forbeholdt alvorlig atferd.

Altså, det er ikke noen biggie. Ingen dyreplageri eller noe sånt såvidt jeg kunne se, de er ikke veldig ille. Men om man ønsker å trene positivt ville kanskje ikke Lundqvist vært hundeskolen jeg hadde valgt meg. Man kan fint avstå å straffe slik du gjorde, men da får man heller ikke så mye hjelp til å finne alternativer.

Ellers synes jeg Lundqvist er ganske bra. Ikke noe om man ønsker å drive aktiv konkurranse kanskje, men skal man "bare" ha en familiehund så tror jeg det blir fine hunder av de fleste om man går noen kurs der. :ahappy:

Artig at du nevner det, for jeg gikk et par kurs med Lundqvist for 14 år siden (dæven jeg begynner å bli gammel) og der var positiv straff nærmest tabu.

Jeg tror det kommer veldig an på hvilke instruktører du får uansett hvor du går. Det spriker mye fra instruktør til instruktør og dessverre synes jeg at spesielt de største hundeskolene slipper gjennom det meste av folk som vil bli instruktører.

Du kan være heldig med hundeklubb, men som regel får man mer hjelp på et kurs. Det er i alle fall meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsk hundeskole trener positivt, så det med grense setting går nok mere på det å fremtyde det at de driver ikke med klikkertrening men ja postivt :whistle:

Ja alle hevder selvfølgelig at de trener positivt. Noe annet ville vært merkelig. Men i praksis så stemmer dette dårlig. Som kjent kan en hund forholde seg til en konsekvens ad gangen og den er enten positiv eller negativ. Aldri begge deler sammtidig. Om man i nylæring trener positivt, det vil si at hunden viser opp positiv forsterkede atferder, og senere som en del hevder, stiller slike krav at hunden for eksempel viser opp negativ forsterket atferd, ja da er ikke den hunden trent positivt allikevel. Dette mer kravfase som enkelte hevder, er "bullshit" i en positiv kontens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp ferdig med et grunnkurs hos Lundqvist, og de bruker positiv straff i større grad enn det du skriver. Der er det aktiv tramp, brøl, dytt, og evt et lite klyp også når hunden bryter "hverdags"-kommandoene. Som i at den forsøker å ta godbiten før den får værsågod, og om den reiser seg fra sitten før tillatelse. Grensene som de kaller det er ikke forbeholdt alvorlig atferd. Altså, det er ikke noen biggie. Ingen dyreplageri eller noe sånt såvidt jeg kunne se, de er ikke veldig ille. Men om man ønsker å trene positivt ville kanskje ikke Lundqvist vært hundeskolen jeg hadde valgt meg. Man kan fint avstå å straffe slik du gjorde, men da får man heller ikke så mye hjelp til å finne alternativer.

Ellers synes jeg Lundqvist er ganske bra. Ikke noe om man ønsker å drive aktiv konkurranse kanskje, men skal man "bare" ha en familiehund så tror jeg det blir fine hunder av de fleste om man går noen kurs der. :wub:

Det var da merkelig og absolutt ikke sånn de jobba for fire år siden. Vi var alltid to ved ulike øvelser der godbiten sto fremme, slik at den ene kunne nappe vekk skåla, hvis hunden "jukset". Var hjelper for treig, ble det 1 - 0 til hunden og ikke noe mer styr med det. Brøt hunden en øvelse, ble kravene bare senket og øvelsen gjentatt. "Stopp" kommandoen ble trent p som en øvelse i seg selv og det var helt uproblematisk å droppe den biten. For en myk hund, kan det bli litt i overkant med slike straffegreier som det. Det var ikke snakk om trenge hjelp til alternativ for min del, iallfall.

Artig at du nevner det, for jeg gikk et par kurs med Lundqvist for 14 år siden (dæven jeg begynner å bli gammel) og der var positiv straff nærmest tabu.

Jeg tror det kommer veldig an på hvilke instruktører du får uansett hvor du går. Det spriker mye fra instruktør til instruktør og dessverre synes jeg at spesielt de største hundeskolene slipper gjennom det meste av folk som vil bli instruktører.

Du kan være heldig med hundeklubb, men som regel får man mer hjelp på et kurs. Det er i alle fall meningen.

Ja,det er min erfaring ogs. Som sagt, merkelig. Teoridelen var jo også for en stor del rent atferdsteoretisk og dermed ble det vektlagt at atferd øker i frekvens og/eller intensitet ved å bli forsterket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha noe med instruktørene dere har hatt på Lundquist-kursene å gjøre om dere har opplevd det å bruke positiv straff som tabu, for det var det hverken da jeg gikk kurs på kurs (på kurs) med Gubbelille der på midten av 90-tallet, eller når jeg tok fordypningskurset der i 2004. Eller kanskje noe med hunden? For de er stort sett flinke til å tilpasse straffen til hunden, syns jeg.

Mantraen deres er (om jeg ikke husker feil) Ro, Kontakt, Læring, Krav, ergo er det jo en kravfase der. De har jo alltid vært aktive brukere av denne stopp-kommandoen, som skal være "absolutt", og da må man jo - alt ettersom hvordan hunden responderer - gå inn med noen virkemidler for å lære den inn. Gubbelille f.eks, fikk oppheng på ei ung tispe som hadde løpetid første kursdagen på ett av våre kurs, han lærte en absolutt stopp-kommando på det kurset kan man si (små-pedofil hannhund, som syns unge tisper var greiere å forholde seg til enn voksne purker :wub: ).

Men jeg syns ikke de er "slemme", det mest voldsomme jeg gjorde med Gubbelille var et lite klyp i siden når han hang på veslefrøkna (så mye for at CM er oppfinneren av dette "hundebittet", liksom), så måtte jeg få han med meg uten å bruke noe annet enn artig kroppsspråk og morsom stemme. Jeg syns mer synd på denne stakkars unghundtispa som ble antastet av den grisete hannen, enn Gubbelille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg har litt selektiv hukommelse. Nå dævver hverken jeg eller bikkjene mine av litt positiv straff i ny og ne, så noen 100% positivist er jeg slett ikke. Dere som var på kurs der sist, har sikkert rett. Men at de bruker "stopp"kommandoen når hunden bryter en øvelse, kan jeg bare ikke få til å stemme. En annen ting er et klyp ved voldtektsførsøk, liksom :lol: . Ja ja,samma. Hvis jeg noen gang gidder å ta buss til Helsfyr, buss til Olavsgård, gå til Hellerudhallen, og samme rute hjem to ettermiddager i uka, samt å satse på at noen vil ha min hund i sin bil i pausene, skal jeg vurdere å gå på kurs der igjen. :wub:

Du Mari, hvorfor tror du ikke "Lundqvisthunder" kan konkurrere i lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da merkelig og absolutt ikke sånn de jobba for fire år siden. Vi var alltid to ved ulike øvelser der godbiten sto fremme, slik at den ene kunne nappe vekk skåla, hvis hunden "jukset". Var hjelper for treig, ble det 1 - 0 til hunden og ikke noe mer styr med det. Brøt hunden en øvelse, ble kravene bare senket og øvelsen gjentatt. "Stopp" kommandoen ble trent p som en øvelse i seg selv og det var helt uproblematisk å droppe den biten.

Det starter sånn, men stoppkommandoen blir tatt inn og brukt i alle hverdagsøvelsene etterhvert. Fjerde kurskveld tror jeg det var, men det er mulig jeg husker feil.

Den blir brukt på "være her" og "sette seg" osv. Ja, på innkalling også. Det blir brukt både dytting og klyping, og den ene instruktøren sa faktisk siste kurskveld at det kunne være lurt å virkelig smelle til skikkelig en gang i blandt, sånn for å holde stopp-kommandoen ved like.

Aktiviseringsøvelsene blir holdt positive hele veien.

For en myk hund, kan det bli litt i overkant med slike straffegreier som det. Det var ikke snakk om trenge hjelp til alternativ for min del, iallfall.

Og Lundqvist er som alle andre hundeskoler veldig opptatt av at man skal tilpasse straffen i forhold til individet man har. Jeg trenger heller ikke hjelp til å finne alternativer til positiv straff, det er ikke det jeg mener. Men alle har ikke like mye erfaring og interesse som oss, og om man da velger bort å bruke positiv straff på Lundqvist-kurs så står man litt alene.

Jeg valgte den ruta da jeg gikk med Moshi tidlig i 2006, og fikk ingen hjelp til å legge opp treningen annerledes. Fair enough.

Denne runden måtte en annen ta seg av straffe-biten, jeg suger i det. Får det rett og slett ikke til når jeg må planlegge og tenke styrke og legge opp til det om du skjønner. Det blir bare fomling og tull på meg da, og jeg bare kløner det til. Jeg er absolutt flinkest til å straffe positivt når det er spontant for å si det sånn. :lol:

Du Mari, hvorfor tror du ikke "Lundqvisthunder" kan konkurrere i lydighet?

Jeg sier ikke at de ikke kan gå konkurranse altså. Jeg bare mener at om målet er konkurranse ville jeg ikke valgt Lundqvist som hundeskole. De er så livredde for lek og stress at jeg tror det blir vanskelig å få opp intensiteten og arbeidsgleden som kreves oppover i klassene.

Jeg mener også at innlæringen av lydighetsmomentene er treg og tungvint og sannsynligvis ikke mest optimale for konkurranse.

De har fokus på å trene familiehunder, det er de veldig ærlige på, og jeg tror det er det de er flinkest til også.

Igjen, de er ikke noe kjempeille. Men positive kan man vel neppe kalle dem. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en hundeskole som holder til ved Lørenskog, der virker som en god hundeskole som har mye fokus på positiv trening. På valpekurset når man tilogmed en gratis "vetrinær" time for å få positive opplevelser til vetrinæren. Og på grunnkurs er det togtur inn til byen inkludert for sosialieringsdelen og en spordag for moro skyld.

Din beste venn heter skolen: http://www.dinbestevenn.no/index.php

Noen som kjenner til det?

Edit: Fikk mail fra de nå, koster 2 tusen kr for hvert kurs, og det holdes 10 ganger. Men da får man også en gratis treningstime med instruktør en gang i uken.

Thihi..syns nå egentlig de hundeklubbene tar latterlig mye for 10 timers kurs..men men :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Din Beste Venn. Jeg har gått valpekurs, bronsemerkekurs og agilitykurs der. Riktignok ikke samme avdeling, og det er noen år siden nå så det er mulig at mye har forandret seg.

Jeg liker at de bruker mye lek på kursene sine, at man starter helt fra valpen er liten med å bygge opp en god forsterker. De trener positivt i den forstand at de ikke bruker positiv straff, så om det er viktig for deg så er det jo noe å skrive bak øret.

Prisen er vel ganske gjennomsnittlig tror jeg, kanskje heller rimelig enn dyrt om du sammenligner med andre private hundeskoler. Synes ikke det var så ille, og hundeklubbene pleier ikke å ligge så langt under. Iallefall ikke de jeg har sjekket.

Jeg har også gått instruktørkurset deres (i 2004), det var veldig bra. Akademisk, faglig, og på et relativt høyt nivå.

Jeg er jo en flisespikker som alltid har noe å utsette på de kursene jeg går. Jeg opplevde et par instruktører som kanskje ikke var de beste til å formidle, men også en av de beste og dedikerte jeg har hatt. Og en instruktør som tok med seg sin hund med kennelhoste på valpekurs og lot den hilse på valpene! Da stod øyenbrynene mine midt i panna altså...

Teoridelen til Din Beste Venn er ikke engang sammenlignbar med Lundqvist sin (selv om ejg har høner og plukke der og :whistle: ) , men absolutt grei nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thihi..syns nå egentlig de hundeklubbene tar latterlig mye for 10 timers kurs..men men :whistle:

Hvor mange deltagere er det på kursene? Ofte er det bedre å være eksempel 6 stykker på et kurs og heller betale litt mer for det, enn å være 10 og få et billigere kurs. Man får mer tid av instruktøren jo færre man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange deltagere er det på kursene? Ofte er det bedre å være eksempel 6 stykker på et kurs og heller betale litt mer for det, enn å være 10 og få et billigere kurs. Man får mer tid av instruktøren jo færre man er.

Det vet jeg ikke, men det burde jo være mulighet for å sjekke.

Noen som vet hva som er best alder for valpekurs?

Din beste venn starter nemlig opp med nytt valpekurs 5 dager etter at vi har fått valpen, og det syns jeg egentlig blir litt tidlig da jeg ikke kjenner den. Men neste kurs er jo ikke før valpen er 3mnd og 2 uke gammel, så det syns jeg ble litt lenge igjen...tenk så mye feil jeg kan klare å gjøre på de ukene :whistle:

Også har vi nosk hundeskole da, men de igjen bruker vist litt "straff", men et par vi kjenner opplevde ikke det i det hele tatt, og regner med at man kan si ifra at man ikke ønsker slikt. Der kostet det 2 tusen for 12 kurs+ teorikurs, i tilegg får man rabater på hundeutstyr fra butikken deres+ bra beliggenhet for meg. Får ta meg en tlf dit å høre litt når de skal ha kurs.

En hundeklubb(lokal) i nærheten tar vist 1600 kr for 12 kursdager eller noe, så er ikke så mye fra eller til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en del kurs hos Din Beste venn. Kvaliteten på kursene synes jeg varierer veldig, helt an på hvilken instruktør du får. Jeg synes også at de har lite fokus på individet (det vil si at hvis den ene inlæringsmetoden de kan ikke funker for aktuell ekvipasje så er det lite snakk om å tilpasse eller se på det fra en annen vinkel) Min erfaring, sikkert mange som ser annerledes på det.

Men når man skal velge valpekurs synes jeg det er to viktige ting man skal tenke på:

1. Hva vil jeg at vi skal lære på valpekurs (da tenker jeg, skal vi lære sitt og dekk til husbruk, skal den lære lydighet som sikter mot konkurranse eller er jeg førstegangseier som egentlig trenger mest hjelp til forebygging av problemer, sosialisering og hverdagslydighet?)

2. Hvordan vil jeg at dette skal læres inn (skal jeg bruke positiv straff, er lokking ok osv?)

I området her har du stort utvalg på hundeskoler. Du har tilgang på akkurat det du vil ha. De fleste er dyktige på sine ting. Det som er viktig er å finne ut hva du vil ha og deretter velge kurs. Og når du vurderer prisen, vurder også hva du får for pengene. For min del er jeg villig til å betale betydelig mer for kurs hos en erfaren og dyktig instruktør enn en halvflink uerfaren (det er ikke alle instruktører som holder valpekurs som er like flinke nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk grunnferdighetskurs hos Canis i høst, for Aase Ramsrud. Og var meget fornøyd. De har få deltagere, og litt høyere pris enn en del andre som har store grupper. Men hun var meget flink til å legge opp trening etter nivå på ekvipasjene. Det var to ganske unge hunder, pluss tispa mi som er 5 år og kunne nesten hele grunnferdighetsskjemaet. Likevel fikk vi oppgaver tilpasset oss hele veien, og hun var veldig flink å passe på at jeg aldri kjedet meg. De starter opp kurs på Brekke i Oslo i mars, men jeg aner ikke hvordan det blir i forhold til reisevei eller når du får valp da.

Men sjekk antallet ekvipasjer per instruktør. Er det 12 ekvipasjer og to instruktører, eller er det 12 på en instruktør eks. Greit å vite, for det sier noe om hvor mye personlig oppføling man får også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare påpeke at grensesetting er helt nødvendig for et trygt og stabilt hundehold. Å sette grenser betyr ikke å riste hunden når den drar i båndet, men det betyr at hunden skal lære forskjellen på rett og galt.

Hvordan det gjøres, varierer en del, men de fleste kan bli litt morsk på hunden og si nei når den gjøre noe galt, og belønner når den gjøre noe riktig.

Målet er uansett å få hunden til å utføre positiv (riktig) atferd. Vi vil ikke ha en hund som hopper opp på bordet og spiser middagen vår. Derfor er det nødvendig å sette en grense (f.eks si nei med litt streng stemme) når hunden slenger snuta opp på bordet og gjør seg klar til å hoppe.

Det er ytterst få hundeskoler i dag som trener med negative metoder. Noen er litt strengere enn andre, men det er ikke (av det jeg vet) noen som vil skape negativ stemning for hunden under trening. Hundetrening idag går på å belønne hunden til riktig tidspunkt og sette klare (ikke skremmende) grenser som hunden kan forså uten å bli redd eller usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi endelig bestemt oss for valg av hundeklubb. Vi havnet på Stovner hundeklubb, det var de som hadde bredest tilbud, lettest å komme seg til(for en uten lappen), og gode medlemsfordeler vi kan ha nytte av!

Så da blir det valpekurs hos de på Grorud i April gitt*Gleder seg masse*

Noen som er medlem der eller?

Stovner hundeklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...