Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det for kaldt med "høy" aktivitet ute? (sparktrekking/ski osv)


Recommended Posts

Som overskriften sier, når er det for kaldt for aktivitet ute? Altså da mener jeg aktivitet som at hunden trekker på spark, traver/trekker/og litt galopp? Og er det rasebetinget? Vil jo tro at trekkhundraser tåler det mye bedre, de trekker jo tungt, raskt og lenge i mange minus, mens en dalmatiner er jo ikke utviklet for det.

Nå er det -15 her, så er det for kaldt å ta en sparktur der han traver og trekker? Ruten tar ca 45 min å gå, så 20 min på spark. Kan han få lungebetennelse av å puste inn så kald luft? Vi sparket i går, da var det -8 til -9, og jeg ble ikke kald i lungene selv om jeg noen steder løp og sparket hardt, men i dag er det jo kaldere. Han hadde på seg dekken som går over brystet og (er litt ekstra forsiktig med frysing nå iom han nettopp har hatt vannhale, og derfor ble turen ikke så lang heller). Jeg har innmari lyst til å ta en sparktur, er nydelig føre, og Casper var den fødte trekkhund i går. Effektiv måte for han å få ut litt energi og.

Må legge til at jeg pleier å slippe ham løs når det er -15 og, med dekken, og da løper han jo masse. Men det er jo ikke like tungt som å trekker og løpe samtidig...

Ok, det ble kanskje litt langt, men jeg lurer iallefall på hva dere synes, og hvordan dere gjør det med egne hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på fjellet i julen, og der var temperaturen nede i ca. -20 i noen dager. Vi gjorde ingen endringer med tanke på turer og slikt, og han hadde heller ikke dekken på seg. Han stortrives ute i kulden, og viste ikke noen tegn på å ville holde seg inne. Det er jo en irsksetter, så han har jo ikke akkurat voldsomt med pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke spes mye om akkurat dette, men du spør om det er rasebetinget. Da tenker jeg på alaska husky som i mange tilfeller er små og spinkle med lite pels og som er iblandet blant annet fuglehund. De er jo også ute og trekker i kulda ofte. Har egentlig aldig hørt om hunder som har hatt problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det ikke skadelig om jeg tar ham med og sparker i -15 da? Jeg synes ikke det er ubehagelig å puste inn luften, blir jo varm når jeg er i aktivitet, men ja, jeg vet ikke så mye om hvordan hunder reagerer på det.

Nå ble det plutselig -19 ute, så da blir det uaktuelt uansett da men. Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sykla i dag, i 13 minus - det var ikke noe problem. Lufta var tørr og fin til her å være, jeg reagerer veldig på rå luft med å hoste - så da tenker jeg at K heller ikke trenger å anstrenge seg.

Eneste jeg angra på i dag var at jeg ikke hadde med flaske med lunkent vann så hun slapp å spise snø underveis. Vi var nøye med å varme opp og gå ned og hun hadde dekken på seg etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da trenger jeg ikke være såå hønemor altså. Pleier aldri å tenke over oppvarming og nedgåing egentlig, men når jeg tenker meg om blir det gjort ubevisst, som en naturlig del av rutene vi tar, men jeg skal begynne å bli litt mer bevisst på det. Ble litt dårlig oppvarming i går, for da er det så mye energi på begynnelsen så han er vanskelig å stagge, men på slutten av turen gikk vi ned da, var ikke sparkføre heller så hadde ikke noe valg.

Da drar jeg iallefall på sparktur når det blir en god del varmere enn -20 igjen, med dekken og oppvarmet vann (lurt, det har ikke jeg tenkt på, og er jo ikke noe styr å ha det med heller når man er på spark)

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe svar, så har jeg satt en grense på -15 når jeg skal snørekjøre med hundene. Kan hende det hadde gått til -18, men jeg vet ikke. Føler liksom at -15 er en grense ...?

Tur er noe helt annet, det går vi uansett ( selv om det er -30 )

Noe helt annet, om man bruker mye dekken vil ikke hunden da få en dårligere pels/motstand mot kulde ? Tenker på de som bruker dekken ved -10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke pelsen til dalmatineren forandrer seg ved å bruke dekken/ikke bruke det, har ikke underhull og blir ikke noe mer av pelsen, så for vår del er det nok like greit å bruke dekken først som sist egentlig. Men hadde ikke vært så rask med å ta det på hvis jeg fortsatt hadde gordon setter, han eide ikke dekken han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor i landet det er og været generelt for meg. Tørr kulde i vindstille vær på -15 er ganske mye lettere å være aktiv i enn -10 i kyststrøk med skikkelig vind.

Her går vel egentlig grensa på -10 som oftest. Mindre om det blåser veldig i tillegg. Men det kommer an på at både hund og eier fryser kvekk i hjel omtrent vinterstid, så da må den som elsker alt slags være lide litt på de kaldeste dagene. Så når det kryper ned mot -20 er det bare tisseturer på oss. :whistle:

Men husk å varme godt opp og gå ned hundene etterpå i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...