Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hundene avhengig av hverandre?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Dere med flere hunder, hvor avhengige er hundene av hverandre? Er en mer avhengig av den andre?

Nitro piper og klynker når Chanti går ut. Slår seg ikke til ro, men går rundt å ser i vinduene er rastløs og piper helt til hun kommer hjem. På turene hvis Chanti går et stykke fremfor, har han det veldig travelt med å nå henne igjen, og drar i båndet. Chanti er ikke så ille. Hun blir urolig hvis jeg eller samboer går ut uten henne, men tror det har mer med selve turen å gjøre enn Nitro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er jentene ganske avhengige av hverandre... Og om en av de andre er i "trøbbel", kommer den andre inn som "back-up"...

Et eksempel på hvor avhengig de kan være... Vi var på utstilling på Stord i November. Skulle stille både Gigi og Roma, så jeg hadde begge med meg inn og hvert sitt tøybur. Det var litt trangt, så det ble ikke plass til å sette burene vedsiden av hverandre.

Roma som aldri stresser i bur ellers, var veldig stresset og pep i buret. Tok henne ut og så om hun måtte på do... Nei, ingenting, hun ville bare inn igjen i hallen.

Satte henne i buret, og "kjeftet" litt og ba henne om å tie still...

Gikk ut og tok meg en røyk, og kom inn igjen. Da hadde de jeg var med funnet en plass til Gigi sitt bur, ved siden av Roma. Og de sa det at med én gang Gigi sitt bur stod ved siden av hennes, sovnet hun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er litt avhengige av hverandre, men de roer seg som regel. Mye av det er min feil da jeg er alt for dårlig til og ta med meg bare en. Skal jeg ut så er de med begge to. Den som er verst er den minst dominante. Han liker ikke at flokken forsvinner, men roer seg så lenge han ligger i buret sitt. Den andre kan begynne og ule vis vi blir borte lenge, men roer seg som regel etter ei stund. Hun som er roligst nå er jo min eldste, og grunnen til at jeg kjøpte en hund til. Hun var en engel på alle mulige måter og var fint hjemme en hel arbeidsdag, men så passet jeg en annen hund sommeren da hun begynte og nerme seg året. Den hunden var til meg i 3 uker og etter det hadde hun ingen planer om og være alene. Det var greit så lenge jeg var hjemme, men jeg kunne ikke gå fra henne. Hun ulte fra jeg gikk ut døra til jeg kom hjem og det er ca 9 timer hvis jeg var på jobb.

Edit: Jeg kan fint ta med en vis samboeren min er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke veldig avhengige av hverandre, men de liker ikke at jeg bare tar med den ene for de vil ikke gå glipp av den moroa som den som blir med får være med på. :ahappy: Minstefrøkna leter litt hvis Cane har gått ut uten at hun har fått det med seg, men utenom det merker jeg ingenting. Cane blir mest bare glad når lille tyrannen er vekke litt, men der er jo gjensynsglede når de treffes igjen etter å ha vært skilt, begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke påstå de er avhengig av hverandre nei.  De takler ypperlig å være uten den andre, men gjensynsglede er det massevis av likevel.  De er vant til turer uten den andre, og de er vant å bli forlatt alene.  Men at de trives i hverandres selskap er det overhodet ingen tvil om!  De ligger gjerne tett-i-tett; Aynï graver ofte snuten ned i pelsen til Tulla og ligger og varmer seg..   :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er avhengig av Emma, men Emma er ikke avhengig av My *ler* My blir urolig, piper og "venter" når Emma er borte med mindre vi gjør noe spesielt. Når jeg reiser bort med My er hun helt normal f.eks. Men hvis Emma drar ut sammen med sambo fra leiligheta mens hun ser på, ser man at det plager henne. Og hun bryr seg nada om det bare er sambo som drar *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pondus viste seg å være veldig avhengig av Stella, da hun dro til oppdretter for å få valpekullet sitt endret han mye adferd. Etter at Pondus flyttet hit for ett år siden har ikke han og stella vært fra hverandre i det hele tatt nesten, og før han kom hit bodde kan konstant med en del andre hunder. Pondus ble mindre happy, mer innesluttet, han sto lenge å så etter stella, han ville ikke spise osv. Det gikk seg et etter noen dager, men hunder kan nok helt klart bli avhengige av hverandre. Ingen av de andre hundene reagerer på samme måte, så det er nok også veldig individuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arok er "avhengig" av Gross når begge er sammen,har stadig kontroll på hvor han er og hva han gjør.De kan fint være på tur en av gangen men koser seg nok mest sammen.Ingen av dem vil være inne/ute hvis den andre er motsatt.... På tur klarer Gross seg flott uten noen av oss han :blink:mens Arok jobber desperat for å holde styr på alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er ikke avhengige av hverandre. Begge vil gjerne være med meg overalt, men tar jeg bare med Chira bråker Shandy inne, Chira bare legger seg om hun blir alene. Hvis de er fra hverandre over et par dager blir det litt uro i "flokken", så det prøver jeg å unngå (kun fordi jeg synes det er slitsomt å følge så nøye med et par-tre dager etterpå så det ikke bygger seg opp å de fyker på hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent på dette? Holdt de adskilt mye, gått separerte turer osv?

dette har jeg tenkt en del på siden jeg skal få en valp til til høsten :ahappy: tenkte å gå en del turer hver for seg, miljøtrening hver for seg osv :ahappy: slik at de lærer å bli trygge på seg selv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Eldre Engelsk Setter tispe når hun jeg har nå kom i hus.Hun var jo valp så knyttet seg fort til gamle mor ja.De fikk desverre bare 10 måneder sammen og hun sørget skikkelig i flere uker.

Nå greier hun ikke se en Engelsk Setter uten å hilse på da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si mine er avhengig av hverandre. Er som belgerguri skrev, de kan bli litt urolig om jeg går ut med den ene fordi de ikke vil gå glipp av noe. De skjønner gjerne at nå skal vi gå tur, trene eller gjøre noe annet gøy. De klarer helt fint å være alene hjemme hver for seg også.

Jeg har alltid gått en del turer med dem hver for seg, hatt de alene litt hver for seg og sånne ting. Nå har jeg de mye hver for seg også generelt, ettersom Bocca som oftest blir igjen hos foreldrene mine når jeg drar bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gjeng på 6-8 hunder som bor sammen i 2-3 uker annenhver mnd. Hvorav fire av de bor fast med hverandre. Av disse er det to voksne tisper, en hanne og en valp.

To av tispene, Petra og Vigdis er VELDIG avhengige av hverandre. Det er Vigdis som har oppdradd Petra siden vi fikk henne i hus som en liten niuker gammel bolle som var VELDIG skeptisk til det meste. Siden den gang har Vigdis "tatt henne under sine vinger" å der har hun siden grodd fast. Vigdis og Petra fungerer ikke uten hverandre. De hadde dobbeltseng kasse når de hadde valper med to ukers mellomrom og Vigdis lærte petra opp i mammajobben siden Petra var VEL ung når hun ble mamma. (tyvparring!)

Petra "spør" alltid Vigdis før hun gjør noe, noe som til tider kan være irriterende da Vigdis har sine teite nykker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent på dette? Holdt de adskilt mye, gått separerte turer osv?

Blant annet, men jeg tar ikke like mye hensyn til det nå. Nå er begge to voksne og uavhengige av hverandre, og jeg tror det kan holde seg slik siden de aldri ble avhengige av hverandre når Tia var valp. De var sjeldent i samme rom når jeg var borte og det ble mye seperate turer, ja, selv om jeg hadde mulighet til å ta med begge. Spesielt når man er ute og skal sosialisere valpen så tror jeg det er viktig å ikke la hundene gå sammen, valpen kan ha lett for å søke støtte hos den voksne da. Og det var akkurat det som skjedde med Cita, hun var hysterisk og kjempestresset når hun ble tatt ifra moren og kullet sitt, men fant støtte i Balder. Når Balder døde kom stresset tilbake og hun reagerte på alt så hele selvtillitten hennes måtte bygges opp igjen.

Noe av det samme skjedde med Memphis, han kom fra en stor valpeflokk og reagerte veldig på å være alene, så han fant støtte i mine hunder, og når vi flyttet så fikk han seperasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...