Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser passer?


Rocket

Recommended Posts

Setterpelsen er veldig forskjellig fra feks Collie. Jeg har hatt Sch, Belger, AK, springer, Labbis og Toller i hus. Den jeg brukte mest tid på ved husarbeid var Labbisen og springeren. Hårene til de la seg i tepper på gulvet. Pelsen til de andre samler seg i dotter. Labbis pelsen fikk vi ikke bort fra klær og tøysofa pga den pelsen stakk seg inn litt overalt.

Collien vil jeg anta er som med Belgeren egentlig. Når de røyter så røyter de (det gjør alle raser). Men ellers er det bare naturlig håravfall. Med mindre du skaffer deg rase som ikke slipper pelsen naturlig.

Her kan jeg si meg helt enig. Tante har Setter, mamma har Kleiner Munsterlander, men får setter om ca. 8uker(må bare bli født først). Og selvom Tinka sin pels ligner utseendemessig er det helt forskjellig røyting på disse hundene. Min røyter knapt og hårene fjernes raskt og enkelt.. mens tante og mor har håpløse pelshunder! Røyter mye og setter seg også over alt (riktignok ikke forferdelig vanskelig å fjerne).

Hadde selv en Collie på overnatting, og må si at dette var en helt annen type pels. Det er jo så enkelt som bare å møte et del individer av rasen og snakke med eieren om erfaring og selv stryke hånden over og prøve å få med seg mest mulig hår.. så ser man.

Personlig trodde jeg korthåret betydde mindre hår.. og vurderte derfor det selv. Nå har jeg lært litt mer og skjønt at det er ikke bare det det kommer an på. Er ikke interessert i mye pelsstell selv heller, så jeg tror jeg pelsmessig ser etter noe av det samme som moren din. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Kan Norsk Lundehund passe?

De er kanskje litt i minstelaget av hva min mor foretrekker, men kan tenke meg hun liker typen. Eventuelt buhund? De bjeffer nok en del mer en hun liker, men det kan vel trenes litt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen beskylder meg for å forherlige egne raser: Husk at det var andre som brakte dem på bane i denne tråden!

Kan Norsk Lundehund passe?

De er kanskje litt i minstelaget av hva min mor foretrekker, men kan tenke meg hun liker typen. Eventuelt buhund? De bjeffer nok en del mer en hun liker, men det kan vel trenes litt vekk.

Visst kan en lundehund passe! Det negative først: Renslighetstrening kan være en utfordring. De vil helst ut for å gjøre fra seg, men merker man ikke de ørsmå signalene de sender ut, er de ikke såååå nøye på det. De har en arvelig disposisjon for intestinal lymfangiektasi, og de varsler.

Ellers er de sunne, friske, utrøttelige små urhunder som er veldig flokkorienterte. God sosialisering og miljøtrening er viktig, men noen "social butterflies" blir de sjelden uansett. De responderer godt på positiv trening, men kan sette seg veldig på bakbeina om man prøver å presse dem til noe de ikke vil.

Enkel, lettstelt pels, drar lite skitt med seg, ingen snøklumper, ikke for varm på sommeren, varmer godt på vinteren. Røyter til dels kraftig i perioder (bad og mye børsting hjelper på).

De er naturlig vakre, og har en særegen historie og personlighet. Min egen har godt under middels jaktinstinkt (hun er nok mer en sanker...), og stikker ikke langt av gårde (selv om hun gjerne kommer når det passer henne).

Må også få nevne at jeg sjelden har truffet hyggeligere hundeeiere enn lundehundeiere - de jeg har truffet er alle genuint opptatt av både rasen og sine egne hunder som individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen beskylder meg for å forherlige egne raser: Husk at det var andre som brakte dem på bane i denne tråden!

Visst kan en lundehund passe! Det negative først: Renslighetstrening kan være en utfordring. De vil helst ut for å gjøre fra seg, men merker man ikke de ørsmå signalene de sender ut, er de ikke såååå nøye på det. De har en arvelig disposisjon for intestinal lymfangiektasi, og de varsler.

Ellers er de sunne, friske, utrøttelige små urhunder som er veldig flokkorienterte. God sosialisering og miljøtrening er viktig, men noen "social butterflies" blir de sjelden uansett. De responderer godt på positiv trening, men kan sette seg veldig på bakbeina om man prøver å presse dem til noe de ikke vil.

Enkel, lettstelt pels, drar lite skitt med seg, ingen snøklumper, ikke for varm på sommeren, varmer godt på vinteren. Røyter til dels kraftig i perioder (bad og mye børsting hjelper på).

De er naturlig vakre, og har en særegen historie og personlighet. Min egen har godt under middels jaktinstinkt (hun er nok mer en sanker...), og stikker ikke langt av gårde (selv om hun gjerne kommer når det passer henne).

Må også få nevne at jeg sjelden har truffet hyggeligere hundeeiere enn lundehundeiere - de jeg har truffet er alle genuint opptatt av både rasen og sine egne hunder som individer.

De kan kanskje være av interesse! Høres ut som en hund som kan passe henne også. Skal spør henne nuh hva hun synst om dem :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kanskje være av interesse! Høres ut som en hund som kan passe henne også. Skal spør henne nuh hva hun synst om dem :ahappy:

Om hun bare har sett dem på utstilling, har hun neppe sett dem på sitt beste, så jeg slenger på noen bilder du kan vise henne ;-)

shiba_mindre.jpg

gullet_shiba_overlandet.jpg

shiba_sofa_vaken.jpg

dobbelportrett.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Fordi de fort forsvinner mellom raser som er søtere, mer elegante, mer imponerende, mer glamorøse, har mer flashy bevegelser - og de er vanskelige å få til å "showe" - selv den mest frilynte lundehund er sjelden av den påtrengende sorten. Ute i det fri og hjemme i flokken slår de seg gjerne mer løse, og det er rett og slett lettere for folk å "se" dem. Har ikke tall på hvor mange - hundefolk og andre - som lett undrende har sagt "hun er jo fin, jo" i møte med Shiba ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de fort forsvinner mellom raser som er søtere, mer elegante, mer imponerende, mer glamorøse, har mer flashy bevegelser - og de er vanskelige å få til å "showe" - selv den mest frilynte lundehund er sjelden av den påtrengende sorten. Ute i det fri og hjemme i flokken slår de seg gjerne mer løse, og det er rett og slett lettere for folk å "se" dem. Har ikke tall på hvor mange - hundefolk og andre - som lett undrende har sagt "hun er jo fin, jo" i møte med Shiba ...

Okei, sånn ja. Takk for forklaring. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun bare har sett dem på utstilling, har hun neppe sett dem på sitt beste, så jeg slenger på noen bilder du kan vise henne ;-)

*klippe flotte bilder*

Må bare si vakre hunder! Synd de varsler en del for min del, ellers kunne de vært aktuelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, sånn ja. Takk for forklaring. :ahappy:

Bare hyggelig! Så at det kunne misforstås sånn at de lundehundene som stilles ut ikke er fine - det mener jeg selvsagt ikke. Selv om Shiba selvsagt er verdens vakreste lundehund, skjønner også jeg at hun er altfor stor og grov til lundetispe å være ...

Nok OT fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun bare har sett dem på utstilling, har hun neppe sett dem på sitt beste, så jeg slenger på noen bilder du kan vise henne ;-)

Eneste hun har sett er vel en valp og en voksen på hundefestivalen i trondheim i år. Vet ikke om hun la merke til dem, men de satt 2 - 3 meter bak oss.

5693_127391420422_679970422_2967307_4787268_n.jpg

5693_127391525422_679970422_2967324_5774493_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si vakre hunder! Synd de varsler en del for min del, ellers kunne de vært aktuelle!

Nå har jo jeg bare erfaring med min. Som gammelt whippetmenneske har jeg egentlig ganske lav toleranse for gneldrebikkjer, men Shibas varsling lever jeg helt fint med. Hun bjeffer om det kommer noen - helt til de er kommet inn og hun ser dem, da blir det stille. Har møtt en del papilloner som bjeffer minst like mye (og noen som er tyste, bare for å ha nevnt det). Litt annerledes blir det vel om de er flere. Nå fikk jeg min da hun var 7 år gammel, så hun hadde sine uvaner, men det går bedre og bedre når det gjelder å avlede henne når hun varsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sett litt på Spaniel og DSG og tror dette er hunder min mor kan like. Hva syntes dere som kan disse rasene? Kan en Spanieltype eller DSG passe henne?

Edit: Kan eventuelt Dalmatiner passe?

Nå bare popper det ned raser i hodet mitt her så korriger meg om jeg er helt på gjorde :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo mange spaniell typer, og jeg kjenner bare to godt. En Speinger spaniell og en Amerikansk spaniell. Begge disse krever mye oppmerksomhet, og springeren mye mosjon.

De jeg kjenner er begge nokså urolige og bjeffer endel, men det kan skyldes at de ikke blir godt nok stimulert. De har begge godt voksene foreldre som ikke helt forstår hundenes behov for mental trening og lek...

De kan ikke gå løs og virker nokså vimsete - men igjen, det kan skyldes eierene.

De trenger mye stimulans, men får de det er de sikkert flotte å ha i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier passer jo kjempefint inn i nesten alt du beskriver :) Eneste er at de er langhårete, men de røyter ikke utenom røyteperioden, og de krever ikke mer pelsstell enn en gjennombørsting 2-3-4 gr i mnd. Tørker fort, og skitt 'preller' av. Veldig lettstelt og praktisk pels.

Ellers er jo ikke Eurasieren nødvendigvis kjent for å være veldig matglad, men dette er individuelt. Min har ingen problemer med appetitten. Kan lønne seg å sjekke hvordan matlysten er hos foreldrene, dårlig matlyst kan være arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo mange spaniell typer, og jeg kjenner bare to godt. En Speinger spaniell og en Amerikansk spaniell. Begge disse krever mye oppmerksomhet, og springeren mye mosjon.

De jeg kjenner er begge nokså urolige og bjeffer endel, men det kan skyldes at de ikke blir godt nok stimulert. De har begge godt voksene foreldre som ikke helt forstår hundenes behov for mental trening og lek...

De kan ikke gå løs og virker nokså vimsete - men igjen, det kan skyldes eierene.

De trenger mye stimulans, men får de det er de sikkert flotte å ha i hus :)

Da har man jo Cocker, som jeg vil si er en mildere variant. Men her er det også tilfeller hvor folk tror den klarer seg med en kjapp runde et par-tre ganger daglig. Den krever litt sitt, og gjerne litt mentalt.. spesielt i valpeperioden.

Også er de glad i mat, så man må sette strenge krav til å begynne med, hvis ikke kan de bli ganske gode til å stjele og tigge.

Ellers er det jo virkelig solstråler! Gode familiehunder! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmors søster, en eldre dame, hadde lundehund sin siste hund (altså fra hunden var valp og i femten år). Hun var en relativt aktiv dame, men på alle måter en typisk pensjonist. Hun og den lundehunden var litt av et radarpar, og døde nesten samtidig. Husker alltid de to - de passet så bra til hverandres behov. Lundehunden er virkelig en flott rase, sett fra en utenforståendes øyne i hvertfall! Aktiv, trofast, morsom og utrolig spennende også på grunn av utseendet/historien. Jeg synes lundehunden høres helt perfekt ut for din mor, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både dobermann og beagle... og jeg må si at beagelen min er mer hissig enn dobermannen.... En beagel er veldig viljesterk, mye jakt innstingt og trenger mye mosjon, særlig når de kommer litt oppi årene, lett for å bli overvektige.

veldig fine hunder alle de tenkelige hunderasene, men ingen av de passer vell egentlig til beskrivelsen deres av tenkelig adferd?

Prøv å let litt utenom de standard rasene, og jeg tror kanskje dere vil finne en hund som passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et aldri så lite søk i Canis sin rasevelger utifra informasjonen tilgjengelig i denne tråden (kanskje kjekker om din mor selv tar testen).

Her er ihvertfall resultatene:

Akita

American Akita

Amerikansk bulldog

Beagle

Bull terrier

Bullmastiff

Canaanhund

Cane corso

Chesapeake bay retriever

Collie korthåret

Dansk-svensk gårdshund

Faraohund

Grosser schweizer sennenhund

Islandsk fårehund

Lapsk vallhund

Manchester terrier

Norsk buhund

Norsk lundehund

Pinscher

Rhodesian ridgeback

Shar pei

Shiba

Staffordshire bull terrier

Og flere av disse rasene har jo blitt nevnt. Mens andre faktisk ikke passer seg.

Men hva med å se nærmere på Grosser schweizer sennenhund. Jeg vet ikke hvor mye den faktisk trenger av tur/trening, siden jeg kun har møtt et individ og det var en litt eldre tispe. Og hun trasket tydeligvis bare rundt med hunden og sånn.

Derimot er det jo også andre raser man kan se nærmere på, og lundehund dukker jo faktisk opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo mange spaniell typer, og jeg kjenner bare to godt. En Speinger spaniell og en Amerikansk spaniell. Begge disse krever mye oppmerksomhet, og springeren mye mosjon.

De jeg kjenner er begge nokså urolige og bjeffer endel, men det kan skyldes at de ikke blir godt nok stimulert. De har begge godt voksene foreldre som ikke helt forstår hundenes behov for mental trening og lek...

De kan ikke gå løs og virker nokså vimsete - men igjen, det kan skyldes eierene.

De trenger mye stimulans, men får de det er de sikkert flotte å ha i hus :wub:

Oki. Jeg kjenner ikke til spanielene, har bare et inntrykk av at de passer seg som familiehunder.

Eurasier passer jo kjempefint inn i nesten alt du beskriver :lol: Eneste er at de er langhårete, men de røyter ikke utenom røyteperioden, og de krever ikke mer pelsstell enn en gjennombørsting 2-3-4 gr i mnd. Tørker fort, og skitt 'preller' av. Veldig lettstelt og praktisk pels.

Ellers er jo ikke Eurasieren nødvendigvis kjent for å være veldig matglad, men dette er individuelt. Min har ingen problemer med appetitten. Kan lønne seg å sjekke hvordan matlysten er hos foreldrene, dårlig matlyst kan være arvelig.

Eurasier har jeg ikke tenkt på, er jo en spisshund er det ikke? Tenker disse kanskje kan være litt for bjeffete? Langhåret er lite ønskelig, men gemytt og hvor mye den passer henne kommer foran utseende.(Selv om hun kan være litt overflatisk :blink: )

Da har man jo Cocker, som jeg vil si er en mildere variant. Men her er det også tilfeller hvor folk tror den klarer seg med en kjapp runde et par-tre ganger daglig. Den krever litt sitt, og gjerne litt mentalt.. spesielt i valpeperioden.

Også er de glad i mat, så man må sette strenge krav til å begynne med, hvis ikke kan de bli ganske gode til å stjele og tigge.

Ellers er det jo virkelig solstråler! Gode familiehunder! :lol:

Så utifra din vurdering er det cockeren som passer best av spanielene? Har ikke store peilingen på spanielene selv, men skal absolutt sjekke ut cockeren. :hmm:

Min farmors søster, en eldre dame, hadde lundehund sin siste hund (altså fra hunden var valp og i femten år). Hun var en relativt aktiv dame, men på alle måter en typisk pensjonist. Hun og den lundehunden var litt av et radarpar, og døde nesten samtidig. Husker alltid de to - de passet så bra til hverandres behov. Lundehunden er virkelig en flott rase, sett fra en utenforståendes øyne i hvertfall! Aktiv, trofast, morsom og utrolig spennende også på grunn av utseendet/historien. Jeg synes lundehunden høres helt perfekt ut for din mor, jeg!

Jepp Lundehunden virker passelig, absolutt! Og det er jo bare positivt at dte er en norsk rase! :lol:

Jeg har både dobermann og beagle... og jeg må si at beagelen min er mer hissig enn dobermannen.... En beagel er veldig viljesterk, mye jakt innstingt og trenger mye mosjon, særlig når de kommer litt oppi årene, lett for å bli overvektige.

veldig fine hunder alle de tenkelige hunderasene, men ingen av de passer vell egentlig til beskrivelsen deres av tenkelig adferd?

Prøv å let litt utenom de standard rasene, og jeg tror kanskje dere vil finne en hund som passer :blink:

Joda, har møtt en del hissige Beagler! Vår er nok mer den "daffe/glade" typen. Oversosial, men ikke hissig. Han har blitt flydd på av 4-5 hunder nå, men er like godtroende mot alt levende enda. Vil egentlig si han minner litt om en Boxer eller Labrador i gemyttet.

Tok et aldri så lite søk i Canis sin rasevelger utifra informasjonen tilgjengelig i denne tråden (kanskje kjekker om din mor selv tar testen).

Her er ihvertfall resultatene:

Akita

American Akita

Amerikansk bulldog

Beagle

Bull terrier

Bullmastiff

Canaanhund

Cane corso

Chesapeake bay retriever

Collie korthåret

Dansk-svensk gårdshund

Faraohund

Grosser schweizer sennenhund

Islandsk fårehund

Lapsk vallhund

Manchester terrier

Norsk buhund

Norsk lundehund

Pinscher

Rhodesian ridgeback

Shar pei

Shiba

Staffordshire bull terrier

Og flere av disse rasene har jo blitt nevnt. Mens andre faktisk ikke passer seg.

Men hva med å se nærmere på Grosser schweizer sennenhund. Jeg vet ikke hvor mye den faktisk trenger av tur/trening, siden jeg kun har møtt et individ og det var en litt eldre tispe. Og hun trasket tydeligvis bare rundt med hunden og sånn.

Derimot er det jo også andre raser man kan se nærmere på, og lundehund dukker jo faktisk opp der.

Hehe ja, har tatt Canis sin rasetest. En god veileder, men ikke noe mer. Må tas med en god klype salt. Jeg har jo fått opp at Border Collie passer meg! :blink: noe den absolutt ikke gjør!

Men Grosser, Faraohund, Bay Retriever, Manchester Terrier og Pincher eventuelt Shiba skal jeg ta en ekstra titt på. Er de jeg kan tenke meg som kanskje kan være mulige utifra hva jeg har lest/hørt om de forskjellige rasene. Godt mulig jeg er helt på gjorde da men.

Til nå, slik jeg vurderer det passer disse rasene:

Norsk Lundehund

Whippet (eventuelt Galgo)

Labrador (minuset er røyting)

På kanksje lista ligger:

Golden Retriver (minuset er litt lang pels)

Collie (lang pels, røyting?)

Boxer (krever kanskje for mye)

Cavalier King Charles Spaniel (jeg er forutinntatt ang sykdommene, men er vell bare å undersøke grundig først)

Se mer på lista ligger følgende:

Cocker Spaniel, ev. andre spaniel typer.

Dalmantiner(ønsker fremdeles mer info om disse!)

Dansk Svensk Gårdhund

Portugisisk Vannhund (ser for meg at disse er ganske så aktive, men kanskje jeg er forutintatt?)

Litt mer skeptisk til:

Eurasier (ligger også delvis på "se mer på" listen)

Norsk Buhund

Dachs

Caananhund (også delvis på "se mer på" listen)

Kooikerhund (ser for meg at dne er for aktiv og krevende)

DA tror jeg har vært innom alle rasene som har blitt nevnt i tråden. Hiv innpå om det er noe dere mener er helt på gjorde eller det er noe dere vil tilføye eller forklare. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier har jeg ikke tenkt på, er jo en spisshund er det ikke? Tenker disse kanskje kan være litt for bjeffete? Langhåret er lite ønskelig, men gemytt og hvor mye den passer henne kommer foran utseende.(Selv om hun kan være litt overflatisk :blink: )

Eurasier er spisshund ja, men den minst bjeffete av de etter det jeg har forstått. Litt vaktboffing er det jo, men ikke gneldring. Jeg anbefaler ikke Eurasier i hytt og pine, men synes du og din mor bør titte litt nærmere på de :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier er spisshund ja, men den minst bjeffete av de etter det jeg har forstått. Litt vaktboffing er det jo, men ikke gneldring. Jeg anbefaler ikke Eurasier i hytt og pine, men synes du og din mor bør titte litt nærmere på de :blink:

Da skal jeg sjekke den ut :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en finfin Dalmis gutt på vigra som er ganske så eventuell, han er 6mnd akkurat nå. Ifølge nåværende eier, pen - utstillingsemne, gode manerer, husren må bare passe litt på når man er hos fremmede, vandt med andre hunder og påbegynt alenetrening - kan være alene noen timer løs i huset, ellers vandt med bur. Mulig å ha den på för eller Deleie da eier oprinnelig skulle beholde den selv, men fant ut det ble litt for mange hunder med denne i tilegg.

Hadde jo passet ypperlig for oss, nå er min mor arbeidsløs så hun hadde jo hatt god tid til den også. Men så er det akkurat det, hun er arbeidsløs og vi har rett å slett økonomien for øyeblikket. Så har vi jo uansett ikke peiling på om en dalmis passer til våre kriterier i det hele tatt.

Noen som har peiling som kan si om en dalmis passer inn hos oss? Er jo tvilsomt det blir akkurat denne uansett, men, men.

Ellers tenker jeg at Labrador er en god kandidat. Livsglade og sosiale hunder, akkurat den typen gemytt og kroppsform hun liker. Det store spørsmålet er, Krever de for mye mentaltrening til at hun kan ha en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skyte inne - du er ikke forutinntatt når du sier du har inntrykk av at Portugisisk vannhund er en aktiv rase, noe den definitivt er. Den trives nok best i aktive hjem med masse tur og stimuli. Men selvsagt finnes det store individforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de dalmisene jeg har vært borti så er mitt inntrykk at der røyter forferdelig mye.

mener å ha lest et sted her at det ikke var så ønskelig.

Ellers har jeg dessverre vært oppi noen prikker som har vært vel mye hund(vokt, forsvar, skarphet) for den gjennomsnittlige hundeeier, så på mitt grunnlag er ikke det en rase som kan anbefales.

Om hun synes at Boxer krever for mye, bør labrador strykes også. De er ekstremt aktivt frem til minimum 15-24 mnd, myyyye enrgi som må ut, stadig vekk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...