Gå til innhold
Hundesonen.no

Infoside om rasen

Huldra

Bør alle oppdrettere ha en infoside om rasen?  

12 stemmer

1. 1.

• Ja
      9
    • Nei
      0
    • Vet ikke/kommer an på
      3

Recommended Posts

Skrevet

Ser at mange oppdrettere har en infoside om rasen de avler, men er det nødvendig?  Hvilken hensikt har en slik side?  Bør ikke folk som vurderer rasen vite såpass om rasen, eller skal oppdretteres hjemmesider være et sted å finne slik info?  Har virkelig rasehistorie (som ofte er en stor del av en slik side) betydning på rasevalget?  Ofte er det jo mer eller mindre samme tekst hos alle med samme rase, hva blir da vitsen?  Kanskje er det mer spennende med oppdretters tanker om rasen?  Eller bør sistnevnte komme under "avlsmål" eller lignende?  

Hva tenker sonen-folket? :)  Kanskje noen har utfyllende tanker om hvor grundig en slik side skal være?

Skrevet

Jeg har lagt inn rasebeskrivelsen jeg laget for portalen her i sin tid, litt historie, litt praktisk. De som allerede er kjent med dette kan jo bare droppe å lese, men da finnes det tilgjengelig for de som leter etter mer info om rasen.

Skrevet

Ofte leser man jo slikt stoff fordi man sluker alt man kommer over om favorittrasen med stor appetitt. Jeg sitter ofte og leser om mine raser på all verdens (bokstavlig talt) hjemmesider og klubbsider, selv om det aller meste er kjent stoff. Hvis du lager en egen tekst, altså ikke bare kopierer standarden m.m, vil det jo uansett være unikt, og sikkert veldig interessant å lese for både nye og gamle i rasemiljøet.

Skrevet

Når jeg ønsker å lære om nye raser, oppsøker jeg først rasestandarden og raseklubbens sider, og der finner man jo ofte mye om rasens historie og hvordan rasen skal se ut også videre. Ofte er det jo ønskelig å vite litt mer om hvordan rasen er i dagliglivet, som brukshund, helseproblemer, ting man bør være obs på når man skaffer rasen og lignende, og for meg er det i alle fall naturlig å oppsøke oppdrettere sine hjemmesider for å finne slik informasjon. Da kan man jo også få en oppfatning av hva akkurat denne oppdretteren legger vekt på, og utifra informasjonen på hjemmesiden vurdere om dette er en oppdretter man ønsker å ta ytterligere kontakt med (for å få vite mer om rasen og/eller melde seg som interessert valpekjøper).

Om man velger å skrive sin egen vurdering av hvordan rasen er på ulike områder, kan det jo være viktig å poengtere at det er nettopp det - en subjektiv vurdering.

Samtidig kan det jo være interessant om man skriver en slik "Om rasen"-tekst slik man skriver alle andre faglige artikler - med kilder og referanser til for eksempel helseresultater på Dogweb, MH-resultater, utstillingsresultater og andre statistiske opplysninger.

Skrevet

Link til raseklubben er mer "dynamisk" og vil gi mer god info om rasen (forhåpentligvis). Noe jeg forøvrig har lagt merke til som jeg ikke er så happy for er at mange mennesker, ikke bare oppdrettere, har ulike rasebeskrivelser på siden sin, uten å skrive hvor de er fra. Noen er "stjålet" fra Canis, hvor ikke alle beskrivelsene er like gode. Andre er selvskrevet eller kopiert fra andre. Ganske få er fra raseklubben eller FCI. :/

Skrevet

Jeg synes ofte det er fint med rasebeskrivelse på nettsidene til oppdretter. Leser sånne innimellom. Men blir skuffet hvis det er klipp og lim fra andre sider! Nyttig info om rasen, gjerne fra ditt synspunkt. Og ikke side opp og side ned... Rasestandard med lengde på haseskjegg eller millimetermåling av rygglengde blir litt mye i denne settingen, synes jeg.

Skrevet

Jeg liker at oppdrettere har en rasebeskrivelse som sier noe om hva rasestandarden betyr i praksis. Hvilke konsekvenser har det at springeren er en støtende fuglehund, hva ligger i "allsidig" osv. Jeg synes Streamside sine sider er forbilledlige i så måte, spesielt på jaktdelen. Det hadde vært særdeles interessant med noe lignende også på "hverdagsdelen". De som kan dette ut og inn fra før og ikke ønsker å vite mer om det, kan jo bare hoppe over det. For dem som leter etter nye raser, vil dette være veldig interessant. Emm.

Skrevet

Jeg syns det er fint med rasebeskrivelse som er annerledes enn alle andre man finner på internett. Ikke bare klipp og lim av rasestandard f.eks, den kan jeg finne selv. Men mer personlige erfaringer med rasen kanskje, tips og råd osv...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...