Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull


Huldra

Recommended Posts

Guest Gråtass

Det er ikke alltid mulig å se allerede så tidlig om de har tan eller ikke, nei. Men jeg har aldri hørt om noen hvor det har dukket opp så sent som i 3 mnds alder (betyr jo ikke at det ikke har skjedd). Hvordan ordner de det med registrering og sånt da mon tro; de registreres jo med en farge? Det er nok også enklere å se på sort/hvite kan jeg tenke meg.

Foreløpig ser det ikke ut som om noen har tan (og sjansen for det var jo forsvinnende liten), men for de av oss som håper, så trenger vi ikke gi opp helt enda.. :)

Registrering er jo det minste problemet, for man bare forhåndsregistrerer og da setter man ikke opp farge, så venter man bare til man har enten solgt alle valpene eller er sikker på om det er tantegninger ( :D ) før man sender inn papirene. Lov å håpe noen måneder til..

Lykke til med gjenget, du kommer til å få fantastiske opplevelser de neste ukene, og du kommer til å bli skikkelig lei valpebæsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer med valpene! :)

Og takk for et fint innlegg om fødselen. Jeg synes du beskrev dette med bekymringer, tøffe tak og slit rundt en fødsel veldig godt. Man går i 9 uker og gleder seg vilt og hemningsløst på valper, men det/de døgnet/døgnene fødselen står på er utrolig følelsesladdede og det er en vanvittig utladdning når det er over. Grensen for lykke og sorg er jo også utrolig kort...Det er mye ansvar som hviler på en oppdretters skuldre... Heldigvis endte dette bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om de tankene raste gjennom hodet mitt da? :) Hannhund neste gang? :D

Men det er jo slett ikke alltid det går sånn; det kunne jo gått som med cairn-tispa jeg tok imot valpene til for et par år siden: tempen sank på morgenen, forsatte til formiddagen og steg på ettermiddagen. Tidlig kveld begynte oppblokkingen, kl 2200 kom første valp, kl 0200 var alt over. :D

Og dessuten så gikk jo alt fint til slutt, og belønningen for strevet og nervepresset er åtte flotte hundebabyer! (Jeg kommer nok til å fortsette å drømme om å ha et kull en gang likevel).

Hvordan er forma til Tulla nå da? Er hun fornøyd med situasjonen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Så flotte bilder av valpene, og så bra at SuperTulla begynner å komme seg. Stakkars, lang fødsel og mange (nydelige) valper... :)

Gleder meg til å få fulgt de videre fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gratulere med masse nusselige små! Må si jeg synes valpefødsler er mer nervepirrende enn ønskelig altså - det er litt for tett mellom "himmel og *******" (og dvs h**** i tilfelle autosensuren setter inn her). Men man puster lettet ut her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer nok en gang! Åtte små nurk, gleder meg til å se de vokse opp ;) Du er kjempeflink, litt av en fødsel!

Takk! De ser veldig jevne og fine ut alle sammen, det var neimen ikke store sprik på fødselsvekten til de!

Flotte, flinke Tulla! Og fiiine små babyer! :( (selv om de vel strengt tatt blir penest om noen uker... :D )

Hehe, helt enig.. :( Men det er rart med det, jeg synes jammen de er temmelig pene nå også jeg.. ;) Mulig fordi det er mine "egne" valper? :blink:

Så flink Tulla har vært, både med den slitsomme parringen (det vil si turen hjem igjen) og den tøffe fødselen. Jeg har tenkt mye på dere i helgen, og ble litt bekymret når det drøyet sånn i tid. God å se at mor og barn har det fint, og de er helt nydelige hele gjengen :( Gratulerer med 8 velskapte herlige valper. Gleder meg til å følge med på de fremover. Vært veldig gøy om noen av de ble sonenhunder :(

Skal prøve å overtale mulige kjøpere til det, haha! :P

Får helt tårer i øynene av å lese dette (holdt på å skrive ørene :( ), stakkars Tulla, for en strevsom fødsel-debut! Og de blodskutte øynene på det ene bildet, :(

MEN, endelig var det over, etter en nervepirrende tråd, tusen takk for at du holder oss oppdatert, elsker denne tråden og gleder meg veldig til å følge den i ukene som går, små Tullasnusker :(

Spent på navnene og!

Haha, dere er så skjønne som lever dere sånn inn i dette! ;)

Navnene er mer eller mindre bestemt (men ikke fordelt). Det skal i alle fall bli et James Bond film-kull. :P

Og dessuten så gikk jo alt fint til slutt, og belønningen for strevet og nervepresset er åtte flotte hundebabyer! (Jeg kommer nok til å fortsette å drømme om å ha et kull en gang likevel).

Hvordan er forma til Tulla nå da? Er hun fornøyd med situasjonen? ;)

Joda, nå går det bedre, både med mine tanker rundt det hele, og med Tulla. Det ser ut til å være normale tilstander i valpekassen; mor legger seg pent ned - dog vil hun helst ha de veldig i nærheten, og når hun legger seg ned prøver hun å dekke de med frambeina og hodet og ørene.. Hun synes ikke det er noe greit å legge seg på de med hele kroppen heldigvis, så jeg slipper å bekymre meg så mye for om hun legger seg på de sånn med hele seg. Dog er det jo utrolig mange å holde styr på, så det hender da at noen roter seg inn under brystkassen. :P Da piper de og klager med munnen full av pels, og så kommer de kravlende frem igjen. Ser forresten ut som om det er et par tisper som liker å ligge i "armkroken til mor"; de smyger seg inni armhulen; sikkert deilig varmt der. :D Jeg tenker som så at så lenge alle valpene i lengre perioder er stille og rolig og sover, og dette skjer jevnt, så står alt bra til. Litt hyling og piping må man jo regne med innimellom når mamma reiser seg, eller kommer tilbake, eller de er sultne, eller.. Men så lenge de får utløp for hva som nå er grunnen til sutringen og de gir seg innen rimelig tid har jeg tro på at alt er i orden. :D

Dessverre begynner Tulla å få jurbetennelse. Hun har hatt det siden fødselen, men jeg synes det går litt opp og ned. I går virket juret mykere, i dag litt hardere. Tempen er på 39,1, men det er jo vanlig med litt feber etter fødselen. Jeg prøver å massere, og legger de mest sultne valpene til de betente jurene (bakerst). Hun har ikke så vondt at hun ikke godtar det, men det spørs om det holder for å bekjempe betennelsen.. Må vel også slutte å gi henne så mye mat, håper at litt mindre mat bidrar til at melkeproduksjonen minker litt, slik at valpene får tømt jurene skikkelig.

Må bare gratulere med masse nusselige små! Må si jeg synes valpefødsler er mer nervepirrende enn ønskelig altså - det er litt for tett mellom "himmel og *******" (og dvs h**** i tilfelle autosensuren setter inn her). Men man puster lettet ut her!

Det kan snu fort ja! Den aller mest kritiske perioden er vel over, men jeg føler ikke jeg kan slappe helt av enda. Liker ikke å gå fra de, vil helst være her i nærheten og høre og se og passe på at alle har det bra. ;)

Snufs måtte nesten gråte en liten skvett over beretningen din :D

Men dere greide det, og var kjempeflinke alle sammen :D

Forhåpentligvis har dere masse kos i vente fremover :)

Kommer ikke over at dere engasjerer dere så voldsomt! :( Utrolig koselig!

Stakkars Tulla, for en helg hun hadde :D Men godt det gikk bra, og vi gleder oss villt til daglige bildeoppdateringer :D:D

Daglige?! :o Skal jeg ikke gjøre annet enn å oppdatere dere?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært topp med oppdateringer hver time synes jeg da! :)

Men gratulerer igjen, utrolig herlige småtroll...! Flinke Tulla :D

:D Okei, here goes:

1. time: de fleste ligger og dier, noen sover

2. time: de fleste ligger og dier, noen sover

3. time: de fleste ligger og dier, noen sover

4. time: de fleste ligger og dier, noen sover

5. time: de fleste ligger og dier, noen sover

6. time: de fleste ligger og dier, noen sover

7. time: de fleste ligger og dier, noen sover

8. time: de fleste ligger og dier, noen sover

Og sånn går nu dagan.. :blink:

Spennende, ikke sant? :D

Hey, jeg var jo snill nå og krever kun daglige oppdateringer, ikke hver time, liksom :D

Hehe, ja du var da det! :D Blir nok mer spennende etterhvert, men nå er de strengt tatt ganske kjedelige da. Men kan jo si som så at noen har allerede begynt å få mørke klør (alle var født med lyse klør), så det kan jo tyde på at de vil få mørke tegninger på beina etterhvert. Restene etter navlestrengen har fallt av hos alle, og det var litt spennende fordi noen ble litt for hardhendt revet av, eller for nært, men det ser foreløpig ut til å ha gått bra. *puh* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et fantastisk nyydelig kull! Og med den parringsreisen, fødselen og kule kennelnavnet må jo dette bli helt eksepsjonelle valper :blink:

Nå er det jo et gammel og velbrukt kjerringråd å pakke menneskebryst som er betente inn i kålblader, kanskje du skal prøve det på Tulla selv om hun ikke har bh til å holde det på plass? Det er en billig ting å prøve, iallefall.. Vanlig hvitkål, skal ikke kokes eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Okei, here goes:

1. time: de fleste ligger og dier, noen sover

2. time: de fleste ligger og dier, noen sover

3. time: de fleste ligger og dier, noen sover

4. time: de fleste ligger og dier, noen sover

5. time: de fleste ligger og dier, noen sover

6. time: de fleste ligger og dier, noen sover

7. time: de fleste ligger og dier, noen sover

8. time: de fleste ligger og dier, noen sover

Og sånn går nu dagan.. :blink:

Spennende, ikke sant? :)

Haha, stemmer for at du drar til med times-oppdateringer om noen uker jeg! Kan se for meg at det kan bli hakket mer spennende da, med stjålne BH-er, valpetenner i klesvasken and so on :D

Var forresten utrolig stilige tegninger på de små! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et fantastisk nyydelig kull! Og med den parringsreisen, fødselen og kule kennelnavnet må jo dette bli helt eksepsjonelle valper :D Nå er det jo et gammel og velbrukt kjerringråd å pakke menneskebryst som er betente inn i kålblader, kanskje du skal prøve det på Tulla selv om hun ikke har bh til å holde det på plass? Det er en billig ting å prøve, iallefall.. Vanlig hvitkål, skal ikke kokes eller noe.

Hehe, ja kennelnavnet har jeg hørt at avgjør om hundene blir bra eller ikke! :blink: Men jeg er helt enig; jeg synes ærlig talt vi fortjener noe bra nå; gode valpekjøpere som bruker hundene er det jeg håper aller mest på!

Når det gjelder kålet, så takker jeg for tips, men jeg klør meg litt i hodet av hvordan dette skal la seg gjøre rent praktisk.. :D Valpene dier jo nesten hele tiden (ikke rart de vokser), så de kommer enten til å ikke finne puppen, alternativt krafse bort kålet. Det fordrer også at Tulla ligger dønn i ro, noe hun egentlig gjør når valpene dier (og som sagt er jo det nesten hele tiden). Men, så har vi kanskje det største problemet; Tulla er en springer, og springere spiser. I alle fall når de har valper.. Men vi kan da prøve! :D

Haha, stemmer for at du drar til med times-oppdateringer om noen uker jeg! Kan se for meg at det kan bli hakket mer spennende da, med stjålne BH-er, valpetenner i klesvasken and so on :) Var forresten utrolig stilige tegninger på de små! :(

Da har jeg vel ikke tid regner jeg med, haha! :D Alltid en unnskyldning... :D Neida, i dag har jeg begynt på EFIT, så får vi se hvordan det blir. :(

Kopiert fra valpebloggen i går:

Etter en litt tøff start ser alt nå ut til å være i sin skjønneste orden! Tulla steller valpene, og de dier for harde livet. Har knapt nok tid til å sove - så dette tyder allerede på at det er matglade springere det er snakk om..! ;) Alle valpene har lagt på seg i dag, og jeg forstår bare ikke at de kan fortsette sånn i all evighet; de kommer til å være 30 kg før de er leveringsklare, haha!

Men det er flott at de spiser, og Tulla har nok melk til alle sammen. Dessverre har hun en begynnende jurbetennelse, så jeg har måttet redusere maten hennes litt for å minke melkeproduksjonen noe, slik at de får tømt alle pattene skikkelig. Hun får også homeopatimiddel mot betennelsen, så det ser veldig lovende ut; tviler på at vi trenger noen dyrlege. Hun har litt feber (39.1 C), men det er jo helt normalt etter en fødsel, så jeg tar det foreløpig med ro. Jurene er bare litt for harde, og hun har ikke så vondt at hun bryr seg om valpene dier. Melken er heller ikke så ille, bare en anelse gulere i de infiserte kjertlene. Har troen på at dette ordner seg nesten av seg selv. :D

Vektoversikt på valpene. Gårsdagens vekt + dagens oppgang = dagens vekt.

Valp 1, hann: 470 + 40 = 510

Valp 2, hann: 410 + 40 = 450

Valp 3, hann: 400 + 70 = 470

Valp 4, tispe: 345 + 55 = 400

Valp 5, tispe: 435 + 70 = 505

Valp 6, hann: 400 + 50 = 450

Valp 7, tispe: 415 + 45 = 460

Valp 8, tispe: 400 + 50 = 450

Jeg tenkte å legge ut noen hodebilder i dag, men det er neimen ikke enkelt å få til! Valpene kan jo ikke annet enn å virre fra side til side med hodet, og dèt kombinert med et eldre digitalkamera gjør ikke saken enkel.. Men her kommer i alle fall resultatet av forsøket, om ikke annet.. Noen begynner å få kallenavn slik at vi skal huske hvem det er, de står i parantes bak.

Hann 1:

Hann1Dag2%20copy.jpg

Hann 2 (Prikken):

Hann2Dag2%20copy.jpg

Hann 3:

Hann3Dag2%20copy.jpg

Tispe 4 (Emm):

Tispe4Dag2%20copy(1).jpg

Tispe 5 (Dottie):

Tispe5Dag2%20copy.jpg

Hann 6 (Butterfly):

Hann6Dag2%20copy.jpg

Tispe 7:

Tispe7Dag2%20copy.jpg

Tispe 8:

Tispe8Dag2%20copy.jpg

Det er jo mange potensielle blinkskudd i valpekassen, men jeg kan jo ikke henge med kameraet over absolutt hele tiden da.. Men et lite knippe bilder må det jo bli. :P

Dag2%20001%20copy.jpg

Kanskje ikke noe blinkskudd, med mindre du legger merke til den ene valpen som virkelig IKKE har funnet puppen..

Dag2%20004%20copy.jpg

Derfor må vi ha nærbilde.. Eh, ja.. Hjerneskadet? :( For å si det slik; hun var temmelig misfornøyd med smaken på "melken", men det verste var vel at hun holdt på å forsvinne tilbake igjen der hun kom fra! Halve hodet var på vei inn da jeg tok grep og fant ut at jeg skulle hjelpe til med å finne de skikkelige pattene. Og hva gjorde Tulla? Tja, syntes det var godt å bli vasket kanskje?!

Dag2%20006%20copy.jpg

Valpekassen har blitt skiftet på, måtte benytte anledningen til å ta bilder av alle sammen. Har prøvd å merke de på bildet, og jeg er neeesten helt sikker på at det ble riktig. :( Ser ut som om flekkene allerede er på vei til å forandres; de mørke partiene blir større, og mørke partier kommer gradvis til syne. Noen av valpene begynner allerede å få mørke klør, noe som tyder på at de vil få mørke flekker på beina.

Dag2%20008%20copy.jpg

Tulla får entre kassen etter at jeg har skiftet. Forsiktig hvor hun plasserer beina for ikke å tråkke på de.

Dag2%20012%20copy.jpg

Men det er vanskelig å skulle legge seg så nært de som hun vil, samtidig som hun ikke skal legge seg oppå de..

Dag2%20014%20copy.jpg

Jaja, får ta til takke med å fordele hode og ører over de små så godt man kan da.. :D

Dag2%20015%20copy.jpg

Trygt og godt hos mamma.. :(

Dag2%20021%20copy.jpg

Dag2%20025%20copy2.jpg

En liten nattakos.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...