Gå til innhold
Hundesonen.no

Slapp hale


Lola Pagola

Recommended Posts

Casper er litt rar i dag. Oppdaget det vel da han satt på fanget til ei, og plutselig peip av smerte, og hoppet ned fra fanget. La merke til at halen hang rett ned, og at han hadde vondt (han smiler og demper seg veldig når han har vondt). Det var vel i 11 tiden, og siden da har han ikke løftet halen opp, han pleier å føre den paralelt med kroppen, eller litt høyere, men nå henger den bare der. Han vifter med den og beveger den og sånn, men altså ikke opp, akkurat som det bare er de innerste leddene som virker.

Googlet litt, og fant noe som heter "vannhale", kan komme av at hunden har frøset, eller løpt mye i dyp snø fks. Han løp u dyp snø i går, men tror da ikke han frøs noe særlig, var full action hele tiden og bare -4. Googlet bare sjapt så har ikke lest noe særlig enda, men var det jeg fikk med meg. Skal visst ikke være farlig, og går over av seg selv, men ganske vondt. Har klemt litt på halen og sånn, og han klynker ikke, men han er ikke helt fornøyd heller. Brukket er den iallefall ikke, er ganske sikker på det. Nå har han veldig høy smerteterskel da, så vanskelig å si hvor mye han plages, men virker ubehagelig iallefall.

Noen som har opplevd noe lignende? Kan det være vannhale, og hva er det isåfall?

Fant noe på canis

Hei!

Finnes det noe homeopatisk middel eller "naturmedisinsk" hjelp av noe slag for å forhindre vannhale? Hunden min kan få en "lettere" form for vannhale etter tur på noen timer i plaskende regn - i sommertemperatur!. Jeg synes jeg tørkt godt av henne denne gangen (også) men fordi det ble tett luft inne på kjøkkenet, satte jeg opp kjøkkenvinduet, og vips så henger halen hennes slapt ned. Det er tydelig at trekk ikke er bra, men finnes det noe annet som kan hjelpe? Det ser ikke ut som hun bryr som så mye om at halen ikke fungerer helt.

Takk for svar.

Hilsen Ellinor

Hei Ellinor!

Jeg har behandlet hunder for vannhale med homeopati - og med vellykket resultat. Det har imidlertid vært individuell behandling ut fra de eksakte symptomer, hundens karaktertrekk, personlighet, tidligere medisinsk historie osv.

Vannhale er jo et fenomen "de lærde" ikke kan gi noe sikkert svar på årsaken til, men det antas at "lammelsen" skyldes utmattelse av visse muskler. Ved undersøkelser har det vist seg at hundene med denne lidelsen har forhøyet nivå av muskelenzymer i sitt blod - noe som tyder på "muskelutmattethet".

Som regel kommer symptomene etter mye halearbeid (veldig glad, svømming, jakt osv.) i kombinasjon med kulde og/eller vann.

Ut fra disse indikasjonene kan det homeopatiske middelet Rhus Toxicodendron C12 være indikert. Det er slett ikke sikkert at dette passer til din hund, men forslaget kommer på rent generell basis. Gi 2 - 3 piller løst i litt vann (1 cm i et vanlig vannglass) 4 x dgl. når symptomene er der. Ved bedring kan du gradvis gå ned på antall doser. Om det ikke blir noen bedring i løpet av 2 - 3 dager, er dette feil middel i forhold til din hund (se nedenfor).

Et annet middel er kompleksmiddelet Treumeel. Det fås kjøpt i dråpeform og er enkelt å gi til hund. Bruk ca 10 dråper 3 - 4 x dgl. - ellers som ovenfor for Rhus Tox.

Begge de homeopatiske midlene får du kjøpt på apotek.

Nå er det jo slik at homeopatiske midler er kraftig fortynnet og det er ikke fare for forgiftninger eller skumle bivirkninger - så du kan trygt forsøke uten å være redd for å skade hunden din. Om Rhus Tox. ikke er riktig i forhold til din hund vil middelet ikke ha noen eller ha dårlig effekt.

Et generelt råd er jo at jo bedre helse hunden har totalt jo mindre er sjansen for at den skal få forskjellige typer plager. Så god fôring, rikelig med antioksydanter, tilskudd av Omega 3 fettsyrer, mosjon, aktivitet, trivsel osv. er generelt viktig for helsen.

Om du forsøker noen av rådene er jeg veldig takknemlig for tilbakemelding - enten det går bra eller det ikke går så bra. Det er litt rart å gi "behandling" over nettet på denne måten - som regel hører jeg lite eller ingenting om hvordan det går med "pasienten".

Uansett - lykke til med hund og hale.... :lol:)

Fra et annet sted

Vannhale kan på en måte sammenlignes m senebetennelse som vi får, en overbelastning av halen, da veldig ofte i forbindelse m svømming i kaldt vann. Halen gjør vondt og henger bare rett ned da det er vondt for hunden å bevege den. Går som regel over av seg selv etter 3-4dager. Rottweileren er en utsatt rase når det gjelder vannhale.

Høres unektelig ut som om det er dette Casper har nå altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det kan være, men mye av det samme skjedde med yippie forrige uke. Halen hadde en tydelig knekk 4-5 cm fra halerota og hang helt slapp ned. Den virket kanskje noe hoven innerst, men er ikke sikker. Etter 3 dager med hengehale og ekstremt godt humør (hun har vært helt GAL de siste 3 ukene..), var halen i orden igjen.

Jeg tenkte på vannhale, siden hun hadde vært ute mange hele dager i -10 til -15 kuldegrader, men det var jo like kaldt den dagen det gikk over! Dessuten logret hun som en gal, bare at nesten hele halen viftet slapt og fort.

Dyrlegen kom innom her hjemme den 3.dagen (når halen var blitt bra igjen), for å gi Amira noen vaksiner og fikse noen kuer. Han sa at hun sikkert bare hadde klemt halen sin eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare se det ann da? Mamma snakker med en dyrlegevenn nå, hun skal ringe rundt til noen kollegier nå, og undersøke litt. Hun syntes det hørtes ut som vannhale ja.

Han bruker jo halen sin hele tiden, og nå i jula ekstra mye, besøk osv.

Får vurdere om han skal få ibux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi ibux til hunden din. Hunder tåler ikke virkestoffet i ibux og kan bli syke. Vannhale kureres som regel helt av seg selv. I virkelig ille tilfeller kan hunden få en antibiotikakur siden det er en betennelsestilstand. I tillegg kan veterinæren gi smertestillende. Men stort sett går det over av seg selv uten noen behandling i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vetrinæren som nevnte ibux. Men har det ikke i huset uansett tror jeg, og jeg tror vi dropper smertestillende foreløpig, han ligger bare og slapper av nå, virker ikke som han har vondt, selv om han nok ikke har det helt greit.

Etter det jeg har lest på nettet nå så virker det som om det går over iløpet av noen dager ja, selv om vet. sa det kunne ta uker. Men nå hadde hun ikke vært borti vannhale da, så får se hva de andre vetrinærene sier. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med vannhale er at det er risiko for at det kommer tilbake om de har hatt det en gang.

Varme og ro er viktig, og dem fleste hunder jeg har vært borti har syns det har vært vondt og fått Rimadyl (smertestillende og betennelse dempende).

For å forebygge er dekken etter aktivitet og tørke dem godt og ganske fort hvis dem har badet. Også være forsiktig med å la de gå "nakene" i kombinasjonen regn+vind =kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som vannhale. De får det når de har blitt veldig kalde, og gjerne i kombinasjon med vann (derav navnet). Hold hunden varm, så går det over av seg selv. Pass på så han ikke blir kald senere, så kan det i stor grad unngås. Mange hunder får vannhale, det er ikke unormalt, men det kan være smertefullt når det står på. Og personlig har jeg aldri dratt til dyrlegen for vannhale. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Hva er det som gjør at vann utløser det egentlig? Han har aldri hatt det før, og håper ikke det er noe som blir en vane for ham da :/ jeg kan liksom ikke komme på at han har fryst, har hatt på ham dekken hele vinter, bortsett fra i går, men da var det jo bare -4 og siden han løper og beveger seg hele tiden blir han så innmari varm med dekken... kan godt henne han ble litt våt når han kom inn, men ikke mye...

jeg skjønner bare ikke at han fikk det nå, og ikke da det var -20 for en uke siden. Vi gikk riktignok korte turer med dekken, men dekkenet er litt for kort bak så der var han ikke så varm.

Skal iallefall passe ekstra godt på i vinter, men sånn som skitur da, gjerne i -8 ca, er jo skikkelig upraktisk om han skal drive å trekke med dekken på?

Og jeg som blir mobbet for min pysete hund som må ha dekken om vinteren, der kan de se ja... at det ikke bare er meg som er hønemor... :)

Kommer ikke til å dra til dyrlegen, men dyrlegevennen av familen fakser inn en resept på smertestillende til apoteket i morgen, så da får han få det hvis han ikke er bedre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som vannhale ja. Jeg har ikke hatt det på noen av mine, men kjenner flere andre hunder som har hatt det. Det eneste forebyggende er vel å holde hunden tørr og varm, men etter det jeg har hørt er enkelte hunder mer disponert for vannhale enn andre.

Halen er neppe brukket i hvert fall, da hadde Casper vist tydeligere smertetegn vil jeg tro. Norma brakk halen i høst; hun klarte ikke å bruke den i det hele tatt (den hang bare rett ned), og hylte og kastet seg ned på gulvet/i bakken ved minste bevegelse bak der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke kan forstå hva som utløste det. Sånn var det med min også. Han hadde ikke bada, eller blitt våt. Heller ikke kald. Eneste at han hadde vært veldig glad, og logra mye hele den dagen (var på ferie hos folk han kjenner, og var lenge siden han hadde sett.)

Mulig navnet vannhale er litt misvisende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har logret veldig mye i jula ja, masse besøk, hunder alt mulig så den har vel vært i aktivitet hele dagen omtrent... synes det er en veldig merkelig "tilstand" dette her altså...

Vel, halen er ikke noe bedre enn i går, så jeg skal hente en resept på apoteket i dag med betennelsesdempende smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetrinæren glemte å sende inn resept til apoteket i går, så fikk den ikke før akkurat nå. Derfor lurer jeg på en ting, er det noen vits i å gi ham det? Han er mye bedre, men halen er ikke oppe enda. Men den er mer bevegelig, og Casper er i mye bedre humør, mauler seg opp i sofaen og er sitt sedvanlige brautende jeg, noe han ikke har vært disse dagene.

Det virker altså ikke som om han har vondt, men det er jo sikkert ubehagelig da.

Selvsagt gir jeg ham medisin om det er best for ham, og om det har noen hensikt nå. Men hvis det er slik jeg har lest mange steder nå, at dette går over av seg selv etter et par-tre dager, så er det kanskje ikke så mye vits lenger`?

Har også forstått det slik at det er litt større sjanse for at de kan få vannhale igjen om de har fått det en gang, så kanskje det hadde vært lurt å spare på medisinen (holdbar til 2012, og da er det jo uansett verdens undergang), mens åpner jeg den nå er den bare holdbar i 6 mnd, og jeg håper jo at han holder seg frisk lenger enn det. Dette går ikke bare på penger altså, jeg betaler gjerne 200 kr neste gang om jeg bruker medisinen nå, men jeg er bare så usikker på hva som er hensiktsmessig her, liker heller ikke å proppe i ham slike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at han allerede er mye bedre så da hadde nok jeg latt være. Vår hund fikk vannhale to ganger; første gangen pga ellevill bading, andre gangen etter masse logring da vi hilste på halvsøsteren hans, og det gikk over på noen dager som andre her også har nevnt og det uten noen type medisinering. Så ville tro at han er «på bena» om ikke så lenge!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...