Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefôr, Er det str på kulene eller rasen som teller?


Synnikken

Recommended Posts

Jeg har jo nå valp igjen, hun går på Royal Canine valpefôr. Sånn ellers så har jeg jo Boris også, 2 år gammel hannhund. Han er mops han også.

Boris er litt tynn av seg, han får sitt fôr til regelmessige tider og dette blir tatt vekk etter 10min.

Men nå som jeg har valp i hus så ser jeg at han liker VELDIG godt dette valpefôret. Men jeg liker ikke det helt at bitene er så små, han tygger liksom ikke. Noe jeg ikke liker i det heletatt. Jeg vil jo at han skal bruke tennene sine.

Så jeg lurer på, kan jeg kjøpe valpefôr for ett hakk str rase slik at kulene blir større? eller blir dette feil næringsmessig og kan påvirke han negativt?

En mops er ikke ferdig utviklet før 3 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner jo Lillemor så du vet at hun er liten (til tider for tynn), men jeg ga henne valpefor litt for lenge etter hun hadde fått valpene og da ble hun fort en liten bolle,hehe.. Så pass på at Boris ikke legger på seg for mye :lol:

Er ikke sikker på dette med om valpefor dekker næringsbehovet til en voksen hund så det kan være spennende å lese om hvis noen har noe kunnskap her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin har næringstabeller liggende ute på nettsidene sine. Det er forskjeller på Junior Mini og Junior Medium foret i følge dem. Såpass mange at jeg ikke gidder ramse opp. Sammenlign også vitamin og mineralinnhold mot den voksenversjonen han til vanlig får. Det er visse forskjeller på valp og voksen der.

Hvor mye dette har å si i praksis vet jeg lite om, men det er da altså ikke riktig at det bare er størrelsen på kulene som skiller de to juniorforene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er ALT for hysteriske når det gjelder dette. Hunder lever opp på matrester og brødskalker andre steder, mens vi uroer oss for om hunden får noen feil og mangler hvis den ikke går på sitt rasespesifikke fôr..

Mange, mange fôrprodusenter har bare ett fôr for valp, et for unghund, osv. Det fungerer jo helt utmerket enten man har en chi, collie eller irsk ulvehund.

Jeg tror ikke det minste på at en hund får problemer om den spiser fôret for gule labradorer, kontra det for sorte schäfere, bulldog'er eller til og med miniatyrfôret "beauty". Jeg varierer mellom fôret til middels og store hunder uten å stusse på det engang, de har også til tider fått noen av disse rasefrene (îkke for sin egen rase, da..).

Selvsagt er vitenskapen ikke SÅ akkurat at man kan produsere fôr som er så spesifikt. Men det ser skikkelig kult ut, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er jo at valpen får et valpefór som vil gi den det nødvendige for å vokse. Den voksne kan nok alltids spise det foret, men vil nok legge lettere på seg.

Selv ga jeg min hund valpefor for medium store hunder, selvom hun er en mini. Det fungerte helt fint, og hun fikk knasket mer på knottene.

Nå fórer jeg derimot på V&H og der er finnes det kun et valpefor! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foret en av hundene mine på giant selv om han egentlig skulle hatt maxi, nettopp fordi han var fryktelig glupsk. Det varierer i mengde fett blant annet i de forskjellige, men om det nødvendigvis har noe og si tror jeg ikke. Tror det er værre og sette en stor hund på mini da den nok trenger mere fett o.l. for å vokse 'rett'. Det er nok endel vitaminer og mineraler som blir i overflod hos en hund som ikke vokser så mye/ikke vokser lengre så jeg ville evt blandet litt med hans vanlige for i en periode bare så han legger på seg litt. For mye vitaminer og mineraler kan være like skadelig som forlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2 år og 3 mnd gamle hun fikk valpefor til han var ca 4 mnd gammel.

Etter dette gikk vi over på vanlig Pro Plan Adult (og en periode med Hills et eller annet for sart mage etter en operasjon)

For snart et år siden (midt i januar er det et år) fant jeg ut at tørrfor var bare å glemme fordi han rett og slett ikke la på seg..

Så jeg begynte å bruke Vom og Hundemat nr 25 i tillegg..

I sommer fant jeg ut at bare nr 25 ikke holdt for å holde vekta og bygge muskulatur.

Så jeg begynte å gi litt Sprint i tillegg.

Ved sist bestilling fikk jeg Valpefor og 25 (de hadde ikke sprint tilgjengelig), og nå er det 50/50 valp og nr 25.

Her funger det optimalt, og jeg tror den forskjellen på valpefor og vanlig er kraftig overvurdert..

Studer gjerne innholdet i de forskjellige variantene, og du vil se at det er ytterst liten forskjell på de.. Det er nok mest snakk om å tjene mer penger..

Og på eksempelvis Vom og Hundemat er det ganske liten forskjell på valp og sprint..

PS: Her er det en hund på ca 17kg, han får mellom 1 og 1,5kg mat om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om hun kan gi den voksne hunden valpefor. Jeg ville vel kanskje heller prøvd et forbytte med voksenfor og sett om det er et annet for han liker bedre, kanskje v&h. Evt prøvd et annet for med høyere fettinnhold. Valpefor skal jo i utgangspunktet være sammensatt for hunder i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...