Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvekst på beinet


Benedicte

Recommended Posts

Da møtte jeg endelig Cita igjen, og det første jeg gjør er selvfølgelig å gå over hele kroppen hennes for å sjekke at alt er som det skal være :P På det ene forbeinet hennes fant jeg en liten utvekst og det første jeg tenkte var FLÅTT! Men det var det jo selvsagt ikke, men den nesten mindre enn liten flått. Men den er heller ikke rund, men flat, og det ser ut som at den bare består av hud. Et lite rykk og jeg kunne ha revet den av, så liten er den. Hva kan dette være? Burde jeg få den fjernet? Burde jeg bli bekymret? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stukket innom eller ringt dyrlegen, ikke akkurat i kveld, men på mandag...

Jeg syns ikke du trenger å være bekymret, den er jo tross alt liten, men det er alltid greit å snakke med en dyrlege om "unormale ting" - syns jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vokser ut fra huden, ja, hvis ikke hadde jeg ikke vært så bekymret :P

Hun skal steriliseres, røntge ryggen og fjerne en tann like over jul, så jeg spør om dette i samme slengen, men vil gjerne vite om noen har vært borti lignende slik at jeg får sove i natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er Cita? Charliebass har flere sånne. Veterinæren kalte dem "gammelmannsvorter". Charlie hadde to som vi fjernet da de ofte bare blir større og større, og veterinæren mente det ikke var mye vits i å bruke penger på sende inn biopsi av det en gang. I de aller fleste tilfeller er det godartet, så vi skippet det. Det har dukket opp noen flere her og der, noen blir større mens andre holder seg i sulten flått størrelse. Vi driter litt i dem vi. For om det nå skulle være noe kreft eller drit så er ikke Charlie en god kandidat for behandling uansett. Ignorance is bliss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er Cita? Charliebass har flere sånne. Veterinæren kalte dem "gammelmannsvorter". Charlie hadde to som vi fjernet da de ofte bare blir større og større, og veterinæren mente det ikke var mye vits i å bruke penger på sende inn biopsi av det en gang. I de aller fleste tilfeller er det godartet, så vi skippet det. Det har dukket opp noen flere her og der, noen blir større mens andre holder seg i sulten flått størrelse. Vi driter litt i dem vi. For om det nå skulle være noe kreft eller drit så er ikke Charlie en god kandidat for behandling uansett. Ignorance is bliss. :P

Hun blir 8 til sommeren... Men for ett års tid siden hadde hun to bittebittesmå kuler i juret. Kulene ble operert ut og vi fjernet hele juret. Svulstene skulle sendes inn til analyse, men klinikken klarte å rote bort svulstene og vi fikk aldri vite om de var godartet eller ondartet. Såå dersom det bare er en liten mulighet for at den kan være ondartet, så må jeg allikevel sende inn biopsi, for jeg hater å ikke vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm. Skjønner den.

Kom på at ei venninne har en Amerikansk Bulldog tispe på ca 8 som også har mange av disse. Hennes veterinær mente også at de var ufarlige, men jeg vet ikke hvor nøye denne veterinæren er. Kom på at fellesnevneren til disse to er at begge har hudproblemer (allergier og furunkulose) og at begge tidvis har måttet gå på kortison. Kan jo kanskje ha noe med det å gjøre, men det er jo bare spekulasjoner fra min side. :)

Klinikken din burde kanskje stå for biopsien siden de fomlet det så til sist, så du har jo lite å tape. For min del gjør det ikke store forskjellen fra eller til siden eventuell behandling er utelukket uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm. Skjønner den.

Kom på at ei venninne har en Amerikansk Bulldog tispe på ca 8 som også har mange av disse. Hennes veterinær mente også at de var ufarlige, men jeg vet ikke hvor nøye denne veterinæren er. Kom på at fellesnevneren til disse to er at begge har hudproblemer (allergier og furunkulose) og at begge tidvis har måttet gå på kortison. Kan jo kanskje ha noe med det å gjøre, men det er jo bare spekulasjoner fra min side. :P

Klinikken din burde kanskje stå for biopsien siden de fomlet det så til sist, så du har jo lite å tape. For min del gjør det ikke store forskjellen fra eller til siden eventuell behandling er utelukket uansett.

Mennesker kan også ha gammelmannsvorter. Jeg har noen selv jeg. :) Typisk for sånne er at hvis man pirker litt borti dem så flasser de av små biter, og skraper man lenge nok så kan man fjerne dem helt. Det blir litt ømt, så ikke gjør det på hunden ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm. Skjønner den.

Kom på at ei venninne har en Amerikansk Bulldog tispe på ca 8 som også har mange av disse. Hennes veterinær mente også at de var ufarlige, men jeg vet ikke hvor nøye denne veterinæren er. Kom på at fellesnevneren til disse to er at begge har hudproblemer (allergier og furunkulose) og at begge tidvis har måttet gå på kortison. Kan jo kanskje ha noe med det å gjøre, men det er jo bare spekulasjoner fra min side. :)

Klinikken din burde kanskje stå for biopsien siden de fomlet det så til sist, så du har jo lite å tape. For min del gjør det ikke store forskjellen fra eller til siden eventuell behandling er utelukket uansett.

Hun har faktisk litt fôrallergi! Men det er veldig beroligende å vite at det mest sannsynlig ikke er noe ille, men jeg skal få sjekket opp i det. Jeg byttet klinikk med en gang og fikk tilbake summen jeg hadde betalt for å få den analysert, men jeg punger gjerne ut en tusenlapp for å få ro i sjelen :P

Mennesker kan også ha gammelmannsvorter. Jeg har noen selv jeg. :P Typisk for sånne er at hvis man pirker litt borti dem så flasser de av små biter, og skraper man lenge nok så kan man fjerne dem helt. Det blir litt ømt, så ikke gjør det på hunden ...

Hihi. Da krysser jeg fingrene for at det ikke er noe værre enn det ;) Den flasser lett ja, og ser bare ut som hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der lignet på noe som hunden min hadde på foten for et par år siden. Det visste seg for oss og være en "ufarlig" svulst, som gikk ann å fjerne hos dyrlegen.

Det er jo ikke sikkert at det er det hunden din ha, men er kanskje lurt å ta seg en tur til vetrinæren og la dem se på den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle labrador tispe fik også sådan en udvækst på sit bagben, der voksede sig større og større, det vist sig på hende at det var kræft.

Min tispe var 8 år da hun fik den, og blev aflivet pga kræften havde spredt sig i kroppen da hun var 10 år.

Så sørg for at få den undersøkt, den kan være ufarlig, men er greit at vide om den er god artet eller ond artet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har hatt noe sånt ved munnen, veldig likt det man ser på bildene du la ut faktisk. Den ble sjekket hos veterinær, og de sa det rett og slett var en vorte. Han hadde den ganske lenge (over 6 måneder i hvert fall), men den ble borte av seg selv for en måneds tid siden.

Edit: den vokste seg større og større over tid, men forsvant altså plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...