Gå til innhold
Hundesonen.no

Unngå kladder under høvene


Tuskelusken

Recommended Posts

ja tenker på sånn gummi ja :banana: hmm veit i hvertfall at de fleste (ikke alle) hestebuitkker pleier å ha slike, kan ofte brukes flere vintere på rad (i hvertfall de som er av merket cemtec, de er slitesterke).

Ellers har jeg hatt mye dårlig erfaring med ting man smører på... har prøvd mye forskjellig, funker få minutter før det begynner å kladde :banana: kanskje de funker med fett (uten vann i). Mange som sier vaselin og hovolje osv, ikke funka for meg...

nei, jeg sier bare, sleng på snøsåler neste gang du skor :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, snøsåler er det eneste jeg synes fungerer skikkelig. Spenefet fungerer ei stund, det kan du jo prøve. Koster ikke stort for ei litersbøtte på FK.

Spør du meg er det å sette på snøsåler verd ei ekstra skoing;) makan til prakk som det er å ri på snø uten altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte denne tråden akkurat nå- min smed kan ikke sette på snøsåler før etter jul, og nå har vi en halvmeter snø her. Heldigvis kladder det ikke så ekstremt når de står ute, for det er kaldt, men jeg kan ikke ri med det ... Min hovslager foreslo parafin- det høres tungvint ut synes jeg! Skal prøve spenefett i morgen tenker jeg, og se hvordan det fungerer- kan oppdatere så fort jeg har gjort det. *Aya prøver nye ting*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. bare ikke skrape ut av høvene? Her i England er det litt snø nå, og gårdsplassen er isbelagt. Hestene her har jo ikke brodder på skoene (vinter? Hæ?), så stakkars dyra våre står inne med 2-3 lag varme dekken... Ikke så ofte det blir mange minusgrader her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa- kan skrape ut av høvene- men da blir det å stoppe hvert femte minutt på turen, hoppe av og skrape ut ... Nå har jeg lest litt, og i morgen skal jeg teste stearin og spenefett!

EDIT: misforstod innlegget over. Nei, det hjelper ikke nok å la være å skrape ut av høvene, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall bruke noe som ikke inneholder vann! Vaselin inneholder vann. Kanskje noe hovfett som ikke inneholder vann vil hjelpe?

Tror Simira mente _ikke skrap ut av høvene_ før du rir ut, for det får ikke iset seg om det er fullt av flis i høvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tuskelusken: Du kan bestille snøsåler hos mange hesteutstyrsbutikker feks www.bole.no eller ringe en butikk og be de sende til deg på postoppkrav. Jeg ville spandert på meg en ekstra skoing.

Beste tipset jeg har mot kladder er å holde litt fart, traver man så spretter kladdene ut ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoofgrip er det beste middelet, så det er bare å fikse det til neste gang smeeden kommer :icon_redface:

Ellers så kan det fungere med sånn hovfett som skal beskytte hoven(som ikke inneholder vann), mener iallefall det er en type som funker sånn nogenlunde.

Uff, sånne høye snøballer under høvene er skumle greier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet iallefall at vaselin, hovolje o.l. ikke fungerer. Det kladder like fullt. Samme med lærfett, det har vært prøvd. Parafin har jeg ikke prøvd, men det kan da umulig være sunt for høvene, det trekker jo inn?

Det beste som er, er snøsåler/kladdesåler. Eller som Gråtass sier, å holde trav, da detter kladdene som oftest ut. (så sant det ikke er skikkelige isklumper som sitter så hardt at man nesten ikke får dem ut med hovskrape engang, men det skal litt til at det blir det.)

Eventuelt å ha barfothest, da kladder det jo ikke særlig, og det lille som er, detter ut med en gang. Om det er isete, så ha boots med brodder. Eventuelt kan man jo også bruke boots med brodder på skodd hest, så sant den ikke har brodder på skoa. Da kladder det iallefall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at snø/ gummringer inni i kombinasjon med å ikke rense høvene før etter turen er det beste, og så har man med seg en hovskrape på turen så man lett vipper ut det som måtte være om man får problemer. Fett og sånn har jeg ikke hatt erfaring med at har fungert bra nok, men tydelig at andre har bedre erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med boots?

Det funker, men da må man ha skrudd i brodder i bootsene. Også må man helst ikke ha brodder i skoene, for det sliter veldig på bootsen. (dersom man har skodd hest, såklart, med barfothest er det jo ikke et problem, ei heller at det kladder.)

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boots sr slik ut

boots.jpg

de som er skikkelig laget er ofte dyre! over 900,- paret... disse bør lages etter mål fra hoven til hesten.

Den hesten jeg rei før brukte dette på frambeina. Ikke slike dyre og problemet blei at disse blei tråkket av da hesten skvatt eller løp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å bruke godt lag med hovfett. Et grønt ett, husker ikke hva det heter. Med litt bevegelse i hesten, og et godt lag med dette spretter kladdene ut etterhvert. Vi har også brukt tjære-blanding..vet ikke riktig hva vi blander sammen, men er noe tjære og olje-greier..(?) Har aldri hatt store problemer med høvene da..brodder, et tjukt lag med en av de to alternativene, og trent som normalt. I skritt pakker det seg lettere, men traver man f.eks. spretter de utav før de får samlet seg omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bare med et lite midlertidig forslag. Men hva med å tre en ballong over hoven, eller to (så det tåler litt mer).

Er jo vært å se hvor lenge det varer. Men da er det jo forutsatt at du har lite is og ellers harde flater som bare sliter av ballongen. Men burde jo vare frem til du kan trave.. men antar at det blir ganske dyrt i lengden, ihvertfall 7 uker verdt av tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det går fint å ri uten noen ting! :) Jeg har ridd hver eneste dag i ferien, og det går helt fint å gå i snøen uten noe som helst, også når snøen er kram. Har ridd mye på jordet, det kladder litt, men hesten har ingen problem med å gå fram i trav eller galopp. Men det kan jo være fordi det er ganske mye snø. I fjor hadde jeg en hest på fôr og da hadde jeg med hovskrape på tur. Måtte av ganske ofte og skrape høvene, så det var litt slitsomt. Da var det også mye mindre snø enn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ung, brukte vi stearin faktisk. Altså, man tager med hesten ut av stallan, skraper ordentlig ut av høvene, gnir på med stearin, tar med hovskrapen og mer stearinlys på tur. Husker det holdt en stund på tur og at vi ikke måtte av så ofte. Så en kriseløsning er det jo, til man får på hoofgrip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ung, brukte vi stearin faktisk. Altså, man tager med hesten ut av stallan, skraper ordentlig ut av høvene, gnir på med stearin, tar med hovskrapen og mer stearinlys på tur. Husker det holdt en stund på tur og at vi ikke måtte av så ofte. Så en kriseløsning er det jo, til man får på hoofgrip

Spenefett er utprøvd til stormende jubel! Ingen kladding, hverken på litt snø, kjempemye snø eller brøytet vei.

STEARIN var det vi brukte så mye for mange år siden ja! Det funker veldig bra. Spenefett brukte vi også, men vi blandet det med noe hovfett eller tjæreblanding. Og som noen andre pleier vi ikke ha problemer med kladding. Om man bare skritter pakker det seg godt sammen og blir en enorm kladd, men om man holder litt fart(trav, galopp) spretter de utav rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...