Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser vegetarianere til jul?

SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei!

Søsteren min er vegetarianer, og siden jeg er så fantastisk flink til å finne oppskrifter til vegetarmiddager, og lage de, så spurte ho om jeg kunne lage maten hennes på julaften. Velkommen i de voksnes rekker, Soppen! Jotakk.

Anyways! Jeg har liksom tenkt på det lenge, for jeg regna med at det kom til å bli meg som fikk den oppgaven, men jeg kan virkelig ikke komme på noe skikkelig digg julemiddag til ho! Så.. Jeg vet det er noen veggiser der ute, hva spiser dere til jul?

Tips? Linker? Oppskrifter? Jeg syns sånn her er litt gøy, så jeg har lyst til å diske opp med noe som får juleribba til å se sliten og ekkel ut! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ofte vegeburger, vegeschnitzel (eller noe sånt) med en god saus til. Til det spiser jeg samme poteter og grønnsaker som kjøtteterne har til det de spiser. Det blir som regel ikke kapasitet på kjøkkenet til å lage så avanserte veggisretter samtidig som den andre julematen skal lages.

Har hørt om flere som spiser taco enten m kyllingkjøttdeig om de spiser kylling.. Eller rett og slett uten noe type kjøtt :banana: :banana: Ellers har ikke jeg så god greie på hva de spiser :banana:

Man kan bytte ut kjøttdeigen med chilibønner, hele eller moste :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere som spiser taco enten m kyllingkjøttdeig om de spiser kylling.. Eller rett og slett uten noe type kjøtt :banana: :banana: Ellers har ikke jeg så god greie på hva de spiser :banana:

Man er ikke vegetarianer om man spiser kylling altså:banana:

Vegetarlasagne er jo nyyydelig, eller en virkelig god indisk eller pakistansk gryterett (de har mye vegetar i den delen av Asia) som det lukter så godt av at ribbe bare lukter bacon ved siden av:p Eventuelt nøttestek? Fylte tomater/paprika/sopp med alskens snadder? Eller kanskje du skal lage en hel minitapasmiddag med mange gode småretter? Snill søster du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire julene jeg var vegetarianer (nå har jeg jo begynt å spise kjøtt igjen, men jeg liker verken julepølse eller pinnekjøtt, så jeg får spesialmat i år også :banana:), fikk jeg mat som var enkelt å lage samtidig med all den andre julemiddagen. Det ble fylt paprika (fylt med ris, bønner og krutonger) sammen med det kjøttfrie tilbehøret av julematen. Paprikaene er enkle å lage, og kan lages før man begynner med resten av maten, også kan man varme dem i microen eller sette dem noen minutter i ovnen sammen med ribba, eller hva man nå spiser på julaften. :banana:

Det viktigste er jo at det ikke skal være stress å lage vegetarmaten samtidig som man lager alt det andre, så sånn sett er det jo veldig mye å velge mellom. Det letteste er vel å lage noe som bare trengs å varmes opp før servering, men som ikke nødvendigvis må være nystekt, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha vegetarjulemat! :banana:

Det mener jeg også, men jeg kjenner flere som sier de er "vegetarianere", men spiser kylling og fisk. Så det er det delte meninger om :banana:

Ordet vegetarianer betyr at du ikke spiser noe form for kjøtt, men melkeprodukter og egg. Da er det ikke å ha delte meninger om, for man er ikke vegetarianer når man spiser kyllingkjøtt og fiskekjøtt :banana: Si det til de du kjenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ordet vegetarianer betyr at du ikke spiser noe form for kjøtt, men melkeprodukter og egg. Da er det ikke å ha delte meninger om, for man er ikke vegetarianer når man spiser kyllingkjøtt og fiskekjøtt :banana: Si det til de du kjenner!

Dette er tull, mange vegetarianere spiser fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianisme er hovedsakelig et kosthold uten produkter laget av dyr, altså ikke kjøtt, fugl eller fisk.

Ren plantekost, vegan.

Plantekost + melk/melkeprodukter, laktovegetarian.

Plantekost + egg, ovovegetarian.

Plantekost + melk/melkeprodukter og egg, lakto-ovovegetarian.

Så enkelt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Beklager det, men dette er fra Norsk Vegetarforening;

Vegetarisme, et kosthold uten kjøtt og fisk (samt eventuelt andre dyreprodukter som egg og melk) har blitt praktisert innen ulike kulturer verden over i flere tusen år.

Jeg har levd som vegetarianer i 6 år, jeg spiste fisk, egg og meieri produkter. Det kunne aldri falt meg inn å definert meg som ikke-kjøtt-eter.. Vegetarianerforeningen kan kalle det hva de vil for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Selfølgelig får folk kalle seg hva de vil og ha sine meninger. Men fisk som et levende dyr med kjøtt, akkurat som kuer, sauer o.l. Hvorfor er man da vegetarianer (når det betyr at man ikke spiser dyr) når man spiser fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd som vegetarianer i 6 år, jeg spiste fisk, egg og meieri produkter. Det kunne aldri falt meg inn å definert meg som ikke-kjøtt-eter.. Vegetarianerforeningen kan kalle det hva de vil for min del.

Da er du ikke vegetarianer, men en lakto-ovo som også spiser fisk.

Hva du velger definere det som er din sak, men en vegetarianer er du ikke om du spiser fisk.

Det er ikke bare veggis foreningen som "kaller" det noe, det er sånn det er :banana:

*tar høyde for at det har endret seg siden jeg tok høyskoleeksamen i ernæringslære, men det tror jeg vel egentlig ikke det har...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT

Selfølgelig får folk kalle seg hva de vil og ha sine meninger. Men fisk som et levende dyr med kjøtt, akkurat som kuer, sauer o.l. Hvorfor er man da vegetarianer (når det betyr at man ikke spiser dyr) når man spiser fisk?

Fordi det er ikke alle som lar være å spise kjøtt av prinsipiell overbevisning, men pga sykdom, diett, matintoleranse eller sikkert mange andre gode personlige grunner som folk måtte ha for å velge det de gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer er en som ikke spiser produkter fra dyr, eller som er produsert av dyr. Dvs alt fra kjøtt, fisk, melk, egg til honning, gelatin osv. Det er mye man må passe på som ekte veganer, bl.a er det i veldig mange medikamenter overflatebehandlingsmidler osv som stammer fra dyr, og som derfor ikke kan brukes. Noen bruker heller ikke ull. Aldri lærprodukter (innbundne bøker, sko osv). Om man begynner å tenke etter er det utrolig mye som kommer fra dyr, direkte eller indirekte.

Vegetarianer er vel en som ikke spiser dyr (inkl. fugl, fisk og skalldyr). Dvs ikke produkter som innebærer å drepe noe for å få produktet. Egg er i gråsonen, da de ofte er ubefruktede... Melk, ull og honning kommer fra levende dyr, de trenger ikke drepes for å få produktet.

Jeg ville aldri ansett en som spiste fisk vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst som laktovegetarianer, og hver jul har vi følgende meny:

Nøttestek med brun saus

Waldorfsalat med rømmedressing

Mandelpoteter (og den brune sausen)

Harricot vertes i tomat/ fløtesaus

Mammas hjemmelagede rødkål/rørte tyttebær

*nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer er en som ikke spiser produkter fra dyr, eller som er produsert av dyr. Dvs alt fra kjøtt, fisk, melk, egg til honning, gelatin osv. Det er mye man må passe på som ekte veganer, bl.a er det i veldig mange medikamenter overflatebehandlingsmidler osv som stammer fra dyr, og som derfor ikke kan brukes. Noen bruker heller ikke ull. Aldri lærprodukter (innbundne bøker, sko osv). Om man begynner å tenke etter er det utrolig mye som kommer fra dyr, direkte eller indirekte.

Vegetarianer er vel en som ikke spiser dyr (inkl. fugl, fisk og skalldyr). Dvs ikke produkter som innebærer å drepe noe for å få produktet. Egg er i gråsonen, da de ofte er ubefruktede... Melk, ull og honning kommer fra levende dyr, de trenger ikke drepes for å få produktet.

Jeg ville aldri ansett en som spiste fisk vegetarianer.

Takk for svar :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PELL DERE UT AV DEN HYGGELIGE JULEMATTRÅDEN MIN MED HVEM SOM ER VEGETARIANER OG IKKE-SKRAVLET DERES! Jeg driter i hva dere kaller dere, den sandkassediskusjonen kan dere finne et annet sted å ta.

Til alle som har kommet med forslag og oppskrifter, så takker jeg for det! Jeg har sett litt på nøttesteken, og tror kanskje det blir det mest naturlige. Men jeg må jo høre med ho som skal spise det og, om det frister. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...