Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser vegetarianere til jul?

SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei!

Søsteren min er vegetarianer, og siden jeg er så fantastisk flink til å finne oppskrifter til vegetarmiddager, og lage de, så spurte ho om jeg kunne lage maten hennes på julaften. Velkommen i de voksnes rekker, Soppen! Jotakk.

Anyways! Jeg har liksom tenkt på det lenge, for jeg regna med at det kom til å bli meg som fikk den oppgaven, men jeg kan virkelig ikke komme på noe skikkelig digg julemiddag til ho! Så.. Jeg vet det er noen veggiser der ute, hva spiser dere til jul?

Tips? Linker? Oppskrifter? Jeg syns sånn her er litt gøy, så jeg har lyst til å diske opp med noe som får juleribba til å se sliten og ekkel ut! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ofte vegeburger, vegeschnitzel (eller noe sånt) med en god saus til. Til det spiser jeg samme poteter og grønnsaker som kjøtteterne har til det de spiser. Det blir som regel ikke kapasitet på kjøkkenet til å lage så avanserte veggisretter samtidig som den andre julematen skal lages.

Har hørt om flere som spiser taco enten m kyllingkjøttdeig om de spiser kylling.. Eller rett og slett uten noe type kjøtt :banana: :banana: Ellers har ikke jeg så god greie på hva de spiser :banana:

Man kan bytte ut kjøttdeigen med chilibønner, hele eller moste :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere som spiser taco enten m kyllingkjøttdeig om de spiser kylling.. Eller rett og slett uten noe type kjøtt :banana: :banana: Ellers har ikke jeg så god greie på hva de spiser :banana:

Man er ikke vegetarianer om man spiser kylling altså:banana:

Vegetarlasagne er jo nyyydelig, eller en virkelig god indisk eller pakistansk gryterett (de har mye vegetar i den delen av Asia) som det lukter så godt av at ribbe bare lukter bacon ved siden av:p Eventuelt nøttestek? Fylte tomater/paprika/sopp med alskens snadder? Eller kanskje du skal lage en hel minitapasmiddag med mange gode småretter? Snill søster du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire julene jeg var vegetarianer (nå har jeg jo begynt å spise kjøtt igjen, men jeg liker verken julepølse eller pinnekjøtt, så jeg får spesialmat i år også :banana:), fikk jeg mat som var enkelt å lage samtidig med all den andre julemiddagen. Det ble fylt paprika (fylt med ris, bønner og krutonger) sammen med det kjøttfrie tilbehøret av julematen. Paprikaene er enkle å lage, og kan lages før man begynner med resten av maten, også kan man varme dem i microen eller sette dem noen minutter i ovnen sammen med ribba, eller hva man nå spiser på julaften. :banana:

Det viktigste er jo at det ikke skal være stress å lage vegetarmaten samtidig som man lager alt det andre, så sånn sett er det jo veldig mye å velge mellom. Det letteste er vel å lage noe som bare trengs å varmes opp før servering, men som ikke nødvendigvis må være nystekt, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha vegetarjulemat! :banana:

Det mener jeg også, men jeg kjenner flere som sier de er "vegetarianere", men spiser kylling og fisk. Så det er det delte meninger om :banana:

Ordet vegetarianer betyr at du ikke spiser noe form for kjøtt, men melkeprodukter og egg. Da er det ikke å ha delte meninger om, for man er ikke vegetarianer når man spiser kyllingkjøtt og fiskekjøtt :banana: Si det til de du kjenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ordet vegetarianer betyr at du ikke spiser noe form for kjøtt, men melkeprodukter og egg. Da er det ikke å ha delte meninger om, for man er ikke vegetarianer når man spiser kyllingkjøtt og fiskekjøtt :banana: Si det til de du kjenner!

Dette er tull, mange vegetarianere spiser fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianisme er hovedsakelig et kosthold uten produkter laget av dyr, altså ikke kjøtt, fugl eller fisk.

Ren plantekost, vegan.

Plantekost + melk/melkeprodukter, laktovegetarian.

Plantekost + egg, ovovegetarian.

Plantekost + melk/melkeprodukter og egg, lakto-ovovegetarian.

Så enkelt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Beklager det, men dette er fra Norsk Vegetarforening;

Vegetarisme, et kosthold uten kjøtt og fisk (samt eventuelt andre dyreprodukter som egg og melk) har blitt praktisert innen ulike kulturer verden over i flere tusen år.

Jeg har levd som vegetarianer i 6 år, jeg spiste fisk, egg og meieri produkter. Det kunne aldri falt meg inn å definert meg som ikke-kjøtt-eter.. Vegetarianerforeningen kan kalle det hva de vil for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Selfølgelig får folk kalle seg hva de vil og ha sine meninger. Men fisk som et levende dyr med kjøtt, akkurat som kuer, sauer o.l. Hvorfor er man da vegetarianer (når det betyr at man ikke spiser dyr) når man spiser fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd som vegetarianer i 6 år, jeg spiste fisk, egg og meieri produkter. Det kunne aldri falt meg inn å definert meg som ikke-kjøtt-eter.. Vegetarianerforeningen kan kalle det hva de vil for min del.

Da er du ikke vegetarianer, men en lakto-ovo som også spiser fisk.

Hva du velger definere det som er din sak, men en vegetarianer er du ikke om du spiser fisk.

Det er ikke bare veggis foreningen som "kaller" det noe, det er sånn det er :banana:

*tar høyde for at det har endret seg siden jeg tok høyskoleeksamen i ernæringslære, men det tror jeg vel egentlig ikke det har...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT

Selfølgelig får folk kalle seg hva de vil og ha sine meninger. Men fisk som et levende dyr med kjøtt, akkurat som kuer, sauer o.l. Hvorfor er man da vegetarianer (når det betyr at man ikke spiser dyr) når man spiser fisk?

Fordi det er ikke alle som lar være å spise kjøtt av prinsipiell overbevisning, men pga sykdom, diett, matintoleranse eller sikkert mange andre gode personlige grunner som folk måtte ha for å velge det de gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer er en som ikke spiser produkter fra dyr, eller som er produsert av dyr. Dvs alt fra kjøtt, fisk, melk, egg til honning, gelatin osv. Det er mye man må passe på som ekte veganer, bl.a er det i veldig mange medikamenter overflatebehandlingsmidler osv som stammer fra dyr, og som derfor ikke kan brukes. Noen bruker heller ikke ull. Aldri lærprodukter (innbundne bøker, sko osv). Om man begynner å tenke etter er det utrolig mye som kommer fra dyr, direkte eller indirekte.

Vegetarianer er vel en som ikke spiser dyr (inkl. fugl, fisk og skalldyr). Dvs ikke produkter som innebærer å drepe noe for å få produktet. Egg er i gråsonen, da de ofte er ubefruktede... Melk, ull og honning kommer fra levende dyr, de trenger ikke drepes for å få produktet.

Jeg ville aldri ansett en som spiste fisk vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst som laktovegetarianer, og hver jul har vi følgende meny:

Nøttestek med brun saus

Waldorfsalat med rømmedressing

Mandelpoteter (og den brune sausen)

Harricot vertes i tomat/ fløtesaus

Mammas hjemmelagede rødkål/rørte tyttebær

*nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer er en som ikke spiser produkter fra dyr, eller som er produsert av dyr. Dvs alt fra kjøtt, fisk, melk, egg til honning, gelatin osv. Det er mye man må passe på som ekte veganer, bl.a er det i veldig mange medikamenter overflatebehandlingsmidler osv som stammer fra dyr, og som derfor ikke kan brukes. Noen bruker heller ikke ull. Aldri lærprodukter (innbundne bøker, sko osv). Om man begynner å tenke etter er det utrolig mye som kommer fra dyr, direkte eller indirekte.

Vegetarianer er vel en som ikke spiser dyr (inkl. fugl, fisk og skalldyr). Dvs ikke produkter som innebærer å drepe noe for å få produktet. Egg er i gråsonen, da de ofte er ubefruktede... Melk, ull og honning kommer fra levende dyr, de trenger ikke drepes for å få produktet.

Jeg ville aldri ansett en som spiste fisk vegetarianer.

Takk for svar :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PELL DERE UT AV DEN HYGGELIGE JULEMATTRÅDEN MIN MED HVEM SOM ER VEGETARIANER OG IKKE-SKRAVLET DERES! Jeg driter i hva dere kaller dere, den sandkassediskusjonen kan dere finne et annet sted å ta.

Til alle som har kommet med forslag og oppskrifter, så takker jeg for det! Jeg har sett litt på nøttesteken, og tror kanskje det blir det mest naturlige. Men jeg må jo høre med ho som skal spise det og, om det frister. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...