Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlegger hund nummer to


Tyfonia

Recommended Posts

Heisann!

Vi har begynt å planlegge hund nummer to og jeg har bestemt meg for rase :wub: , men jeg vil ikke kontakte oppdretterne før vi har fått oss ordentlig hus.

Tingen er at oppdretterne er spanske, noe som betyr at det kan bli snakk om en eventuell eksport, noe som jeg vet oppdretterne gjør.

Så det jeg ønsker å vite er deres meninger angående å sende valper på fly eller om dere hadde foretrukket å hente valpen selv. Det er 4-5 timer på fly v.s noen dager med bil. Tror dere valpen "lider" under flytransporten? (Er redd/forvirret/plaget/kald...? :icon_confused: )

Vil oppdretterne antageligvis kreve mer penger for å eksportere? (dette er vel forskjellig fra oppdretter til oppdretter?)

Er det noen som har erfaringer på disse punktene?

Ble sikkert litt rotete dette, men håper på svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida en valp med normal god mentalitet, vil takle en flytur bra. Værre med oss eierne :icon_confused: De fleste valper glemmer flyturen så snart de kommer ut av buret. Men det gjør ikke noe om oppdretter introduserer valpen med transportburet, slik at valpen får ligget litt i den en stund før reisen. Jeg ville sett på det som mer stressende å kjøre bil og reise i flere dager, kontra noen timer i flybur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har importert en "gjeng" hunder i min tid. Dog har de fleste vært fra England, men har en fra Tyskland og en fra Slovenia også.

Ja, hvis oppdretteren får en god del ekstraarbeid, så er det absolutt ikke uvanlig at de tar seg betalt for dette. Vi (Norge) krever jo ofte mere dokumentasjon enn det så trengs til andre land, søknader hit og dit. I tillegg kommer flyplass, transport, etc. Og det kan høres ut som et "luksusproblem", men for oss som må ta fri fra jobb, kjøpe flykasse, reise til flypass og være tilstede 2-3 timer før avgang, etc - så ER det en ekstra jobb, som faktisk ikke frister særlig til gjentakelse etter at man har gjort det første gangen...

Ang. flyreise - mina har fløyet hit (bortsett fra Tyskeren - han hentet vi i Danmark med bil). Ingen har hatt noen problemer eller sen-skader pga dette, og med et okey temperament på valpen, så SKAL den tåle såpass, synes jeg.

(Og tenk på at jeg faktisk har en rase som er ganske lydvàr og pysete)

Tenk på at bare en flykasse koster raskt en tusenlapp, også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida en valp med normal god mentalitet, vil takle en flytur bra. Værre med oss eierne :icon_confused: De fleste valper glemmer flyturen så snart de kommer ut av buret. Men det gjør ikke noe om oppdretter introduserer valpen med transportburet, slik at valpen får ligget litt i den en stund før reisen. Jeg ville sett på det som mer stressende å kjøre bil og reise i flere dager, kontra noen timer i flybur.

Jeg har venner som har eksportert valper til Australia og USA. Veldig lange flyreiser,men valpene har taklet det helt fint ifølge kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle importere fra Spania var det naturlig for meg å fly ned dit og hente valpen. Nummer en fordi valpen kunne reise sammen med meg i kabinen, og nummer to fordi det sannsynligvis er billigere. Å sende hund som flyfrakt er ganske dyrt, henter du så kan man bestille billigere billetter i god tid. Så vi planla å ta en liten storbyferie i kombinasjon med valpehenting.

Jeg tror heller ikke en valp lider av en flyreise, det var nok heller for min egen del. Ikke minst også for å møte oppdretter personlig, møte hundene og få se de i arbeid, og ikke minst sjekke forholdene.

Ellers har jeg også importert valp fra USA, og han ble sendt i fly sammen med sin kullsøster. Det gikk helt fint det også, til tross for at de måtte stå i karantene en stund i tillegg.

Du kan ikke kjøre og hente valpen. Isåfall må du vente til den er over 8 måneder gammel og har rabiesvaksine og titers i orden. Ellers får du den ikke inn til Norge.

Hvilken rase skal dere ha? Moro med sånn planlegging og drømmer. :icon_confused:

edit: Jeg betalte ikke noe ekstra den gangen valpen ble sendt annet enn selve flyturen. Jeg tilbød (grammatikk?) å gi, men tilbudet ble ikke tatt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter vil ganske sannsynlig kreve mer betalt, i den forstand at det er du som valpekjøper som skal dekke frakt. Samt eventuelle andre utgifter.

Men noen ganger er det billigere å fly ned selv og hente valpen - da kan du ha den som håndbagasje (med mindre den veier over maks kilo, som varierer fra selskap til selskap, men som regel er ti kilo), og det er for mange billigere med fly tur-retur for én person med hund, enn å sende den som frakt en vei.

Da får du jo også hilst på oppdretter, sjekket valpens oppvekstvilkår, også videre.

Ellers takler de fleste valper i leveringsalder en slik tur veldig bra. Jeg vet om valper som har vært på reisefot i 12-18 timer, og ikke har vist tegn på en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min hund sendt til meg i Los Angeles som valp, fra Helsinki. Hun var bare lykkelig og glad da jeg hentet henne, og fikk ikke noe mén av turen.

Nå har jeg akkurat flydd tilbake fra Los Angeles til Bergen med henne, og ville bare bekrefte at det de sier om prisen stemmer. Da hun kom til meg som valp betalte jeg ca 850 euro for billetten hennes, men nå da jeg hadde henne med meg som bagasje, betalte jeg kun 200 dollar (pluss dyrehotell i Amsterdam pga lang ventetid der).

Så har du sjansen er det kanskje rimeligere å hente valpen selv, samtidig som du da kan ha den i kabinen, istedet for at den sendes som cargo. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen ganger er det billigere å fly ned selv og hente valpen - da kan du ha den som håndbagasje (med mindre den veier over maks kilo, som varierer fra selskap til selskap, men som regel er ti kilo)

Jeg har ikke sett flyselskaper som tillater maks vekt (som inkluderer flybagen) på mer enn åtte kilo. KLM har enda mindre, tror det var seks kilo. Men det var kun de flyselskapene som fløy Spania -> Norge og som tillot hund i kabinen, det er mulig det finnes de som har høyere maksgrense enn de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ville også ha reist ned selv og tatt hånd om møtet, lufting og innsjekking av valpen. Og som flere sier, møtt oppdretter og sånnt. Alltid hyggelig det :icon_confused:

Jeg ville heller ikke gamblet på å skulle ta med valp i kabinen, for vips står du der i inngangen på flyet og blir nektet å komme inn og må snu. Selv om de kan virke positiv i ett ledd, så er det ingen garanti for at det går greit hele veien. Så lenge det ikke er snakk om en liten rase, ville jeg hatt den i lasterommet hvis valpen er på grensa. Det har jo også endel med høyden å gjøre.

Jeg tok ikke den sjangsen selv her i Norge med valpen. Gjorde det med første valpen, og det gikk greit, men har hørt at i de senere tid, har det blitt strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke gamblet på å skulle ta med valp i kabinen, for vips står du der i inngangen på flyet og blir nektet å komme inn og må snu. Selv om de kan virke positiv i ett ledd, så er det ingen garanti for at det går greit hele veien. Så lenge det ikke er snakk om en liten rase, ville jeg hatt den i lasterommet hvis valpen er på grensa. Det har jo også endel med høyden å gjøre.

Jeg tok ikke den sjangsen selv her i Norge med valpen. Gjorde det med første valpen, og det gikk greit, men har hørt at i de senere tid, har det blitt strengere.

Regelen er enkel: 8 kg, inkludert godkjent bur. Er du innenfor denne grensen er det ingen ting som stopper deg fra å ha valpen med inn i kabinen, rent sett bort i fra om en allergiker har bestilt flyturen før deg og dermed har spesifisert dette... :icon_confused: Kun direkteflights som tillater hund i kabinen uten mye merarbeid (som Mari sier: direkte Spania->Norge) - dermed er det kun SAS og Norwegian som er aktuelle kandidater for flyturen. SAS har kun restriksjoner på dyr i kabinen til/fra hele øysystemet i vest (aka storbrittania og irland) - Norwegian er "nede for service" atm, men jeg kan ikke huske noen konkrete restriksjoner på kjæledyr i kabin og utenlandsflighter hos dem.

Flyselskapene har ikke "noe i mot" hundeeiere, men man må være flink å informere og holde seg selv informert under bestilling og før reisen. Så lenge man forholder seg til flyselskapenes egene forskrifter er det ikke vanskeligere å reise med hund enn det trenger å være.

Det står alt om hva flyselskapene godkjenner/ikke godkjenner på deres egne nettsider.

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS er 40x25x23cm.Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo. Veier dyr + bur mer enn dette må det fraktes i lasterommet.

Av hensyn til dyrets helse skal buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport.

Dersom det viser seg at det ikke er plass til dyret på det aktuelle flyet, vil vi kunne endre billettbestillingen til vi finner ledig plass for passasjer og dyr. Forutsetningen for dette er at bestilling av dyr er gjort samtidig, eller umiddelbart etter billettbestillingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun direkteflights som tillater hund i kabinen uten mye merarbeid (som Mari sier: direkte Spania->Norge) - dermed er det kun SAS og Norwegian som er aktuelle kandidater for flyturen.

Må bare skyte inn en liten ting. Returen med valp var booket fra Madrid med mellomlanding i København før Oslo. Jeg dobbeltsjekket dette med Mattilsynet, og så lenge valp pluss ledsager er i transit så går det greit.

Jeg fikk også bekreftelse fra SAS via mail om at det var reservert plass i kabinen til valpen, dette ba jeg om selv sånn i tilfelle det skulle bli problemer. Så lenge man ellers oppfyller kravene fra selskapet (disse varierer noe) om frakt av kjæledyr i kabinen kan jeg ikke se for meg at man blir nektet ombordstigning ved innsjekking.

Men ja, som du sier så er det meste av informasjon lett tilgjengelig på flyselskapets hjemmesider. (med unntak av KLM som var et styr uten like å få ordentlig svar fra... "Bonjour mademoiselle" my ass, mr. Kundebehandler på servicetelefonen! Hrmf.)

Man må også undersøke Mattilsynets krav om import fra det aktuelle landet, og følge med hele tiden om det skjer oppdateringer. Fra Spania ble det importstans av valper under 3 mnder pga rabiesfunn i Frankrike i perioden fra valpen var bestilt og jeg booket reise. (Som ble opphevet etter noen måneder.) Sånt kan skje på dagen, og det er viktig å holde seg oppdatert.

Det er ikke vanskelig å importere valp. Men det er mye pirk og endel styr. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er fint å vite! Jeg tenkte mest på et større flybytte (noen flyselskap flyr jo codeshare på slike strekninger), men da er det vel slik at hvis man har booket alt på EN billett så går det greit! Og er det jo ikke noe annet en herlig at man slipper noe mer hassle med papirer og tullvas :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er fint å vite! Jeg tenkte mest på et større flybytte (noen flyselskap flyr jo codeshare på slike strekninger), men da er det vel slik at hvis man har booket alt på EN billett så går det greit! Og er det jo ikke noe annet en herlig at man slipper noe mer hassle med papirer og tullvas :wub:

Jepp. :P Men greit å få bekreftelser tror jeg, og ha med utskrift av de. Så litt papirer blir det jo læll. Men jeg vet ikke om jeg måtte betale for å ha valpen ombord på begge strekningene. Jeg tror man betaler de 200 kronene når man sjekker inn, ikke ved bestilling. Valpen min døde jo, så om jeg hadde endt opp med 200 eller 400 vet jeg ikke. Utgjør ikke allverdens uansett akkurat. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn en liten ting. Returen med valp var booket fra Madrid med mellomlanding i København før Oslo. Jeg dobbeltsjekket dette med Mattilsynet, og så lenge valp pluss ledsager er i transit så går det greit.

Jeg fikk også bekreftelse fra SAS via mail om at det var reservert plass i kabinen til valpen, dette ba jeg om selv sånn i tilfelle det skulle bli problemer. Så lenge man ellers oppfyller kravene fra selskapet (disse varierer noe) om frakt av kjæledyr i kabinen kan jeg ikke se for meg at man blir nektet ombordstigning ved innsjekking.

Men ja, som du sier så er det meste av informasjon lett tilgjengelig på flyselskapets hjemmesider. (med unntak av KLM som var et styr uten like å få ordentlig svar fra... "Bonjour mademoiselle" my ass, mr. Kundebehandler på servicetelefonen! Hrmf.)

Man må også undersøke Mattilsynets krav om import fra det aktuelle landet, og følge med hele tiden om det skjer oppdateringer. Fra Spania ble det importstans av valper under 3 mnder pga rabiesfunn i Frankrike i perioden fra valpen var bestilt og jeg booket reise. (Som ble opphevet etter noen måneder.) Sånt kan skje på dagen, og det er viktig å holde seg oppdatert.

Det er ikke vanskelig å importere valp. Men det er mye pirk og endel styr. :wub:

KLM var utrolig greie da jeg fikk tilsendt valpen, og pga valgte jeg å fly med KLM nå... Og som du sier det, det ble et styr. Anbefaler ikke folk å fly med KLM når de skal ha med seg dyr. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle importere fra Spania var det naturlig for meg å fly ned dit og hente valpen. Nummer en fordi valpen kunne reise sammen med meg i kabinen, og nummer to fordi det sannsynligvis er billigere. Å sende hund som flyfrakt er ganske dyrt, henter du så kan man bestille billigere billetter i god tid. Så vi planla å ta en liten storbyferie i kombinasjon med valpehenting.

Jeg tror heller ikke en valp lider av en flyreise, det var nok heller for min egen del. Ikke minst også for å møte oppdretter personlig, møte hundene og få se de i arbeid, og ikke minst sjekke forholdene.

Ellers har jeg også importert valp fra USA, og han ble sendt i fly sammen med sin kullsøster. Det gikk helt fint det også, til tross for at de måtte stå i karantene en stund i tillegg.

Du kan ikke kjøre og hente valpen. Isåfall må du vente til den er over 8 måneder gammel og har rabiesvaksine og titers i orden. Ellers får du den ikke inn til Norge.

Hvilken rase skal dere ha? Moro med sånn planlegging og drømmer. :icon_confused:

edit: Jeg betalte ikke noe ekstra den gangen valpen ble sendt annet enn selve flyturen. Jeg tilbød (grammatikk?) å gi, men tilbudet ble ikke tatt imot.

Jeg skal ha en hærlig Dogo Canario :wub: Oppdretterne heter Irema Curtò: http://www.iremacurto.com/presacanario/presa-canario/puppies.htm

Blir ikke før vi har kjøpt oss hus, men vil være tidlig ute med sparing, planlegging, osv. Har jo allerede bestemt at det skal være en hannhund ved navn Obelix. Synes det passer rasen bra. Stor og sterk, men vennlig og rolig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLM var utrolig greie da jeg fikk tilsendt valpen, og pga valgte jeg å fly med KLM nå... Og som du sier det, det ble et styr. Anbefaler ikke folk å fly med KLM når de skal ha med seg dyr. :icon_confused:

Du burde prate med min venn Knut. Han blir fargerik som en innavla nordlending når han prater om sine erfaringer med import av valp via KLM. Valpen kom hjem over en uke etter den var booket på flight på grunn av manglende og feilinformasjon fra KLM. It was a right kerfuffle. :wub:

Jeg skal ha en hærlig Dogo Canario :P Oppdretterne heter Irema Curtò: http://www.iremacurto.com/presacanario/presa-canario/puppies.htm

Blir ikke før vi har kjøpt oss hus, men vil være tidlig ute med sparing, planlegging, osv. Har jo allerede bestemt at det skal være en hannhund ved navn Obelix. Synes det passer rasen bra. Stor og sterk, men vennlig og rolig :D

Ah. Har møtt noen hunder fra Irema Curto, og flere avkom fra hunder derfra. Pass på vekten om dere skal frakte i kabin. Kan se for meg at en Presa hannhund på 8 uker fort kan pushe åtte kilos grensa.

(PS: Kan det være lurt å heller velge en tispe framfor hannhund med to raser hvor aggresjon mot samme kjønn er relativt utbredt? Er jo kjipt om de ender opp med å ikke gå overens.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prate med min venn Knut. Han blir fargerik som en innavla nordlending når han prater om sine erfaringer med import av valp via KLM. Valpen kom hjem over en uke etter den var booket på flight på grunn av manglende og feilinformasjon fra KLM. It was a right kerfuffle. :P

Fy søren... da hadde nok jeg blitt sinnsyk i gjerningsøyeblikket. :icon_confused: Jeg var passe sur på de selv, og det gjaldt da "bare" en voksen hund som skulle reise med meg, der vi begge ble ett døgn forsinket. Kjenner at jeg blir litt ilter på Knuts vegne, så jeg skal nøye meg med å understreke det igjen: Ikke fly hunder eller andre dyr med KLM! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Har møtt noen hunder fra Irema Curto, og flere avkom fra hunder derfra. Pass på vekten om dere skal frakte i kabin. Kan se for meg at en Presa hannhund på 8 uker fort kan pushe åtte kilos grensa.

(PS: Kan det være lurt å heller velge en tispe framfor hannhund med to raser hvor aggresjon mot samme kjønn er relativt utbredt? Er jo kjipt om de ender opp med å ikke gå overens.)

Jeg tenker meg at det blir en kraftig bebi- plugg :icon_confused:

Det kan bli risky business å koble to hannhunder sammen på den måten, men uansett hvilken ny rase jeg hadde valgt så hadde jeg valgt hannhund. Jeg vil helst ikke ha tispe og er villig til å eventuelt påta meg det ekstra ansvaret å koble to hannhunder sammen. Det er jo ikke første gang dette gjøres. Tyson har lekt med hannhunder før. Jeg mener også at det ikke finnes et problem det ikke finnes en løsning på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli risky business å koble to hannhunder sammen på den måten, men uansett hvilken ny rase jeg hadde valgt så hadde jeg valgt hannhund. Jeg vil helst ikke ha tispe og er villig til å eventuelt påta meg det ekstra ansvaret å koble to hannhunder sammen. Det er jo ikke første gang dette gjøres. Tyson har lekt med hannhunder før. Jeg mener også at det ikke finnes et problem det ikke finnes en løsning på :P

Så lenge man er forberedt på at det er mulig de må holdes fraskilt så er det jo ikke noe problem. :icon_confused:

Masse lykke til med importen når den tid kommer! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er forberedt på at det er mulig de må holdes fraskilt så er det jo ikke noe problem. :icon_confused:

Masse lykke til med importen når den tid kommer! :P

Ja, jeg forbereder meg på det verste, men håper på det beste. Enda er det ubevisst hvor lenge det er til jeg setter meg på venteliste. Hus kommer i første rekke denne gangen :wub:

Takk for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig god innstilling å ha synes jeg. :icon_confused:

Hihi :wub: Ja, jeg vil jo så klart at det skal gå bra og det har jeg veldig sterke intuisjoner på at det vil, men uansett må jeg forberede meg på at Obelix kan forstyrre det bedagelige livet til Tyson. Tviler veldig sterkt på at Obelix vil ha noen sterke reaksjoner i en alder av 8-9 uker, men selv han kommer i trassalderen en gang og slikt skal man ikke spøke med. Det er ikke bare økonomiske planlegginger og det med reisen som skal være i orden. Siden vi først er på planleggingsstadiet vil jeg på alvor se hvordan Tyson går overens med yngre hanner og hvordan han takler å ha andre hannhunder i hus, bortsett fra den som bor hos mamma som jeg pleier å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare skyte inn at om du skal ha hund fra Curto er det en presa du får, ikke dogo :icon_confused:

Og jeg hadde ikke regnet med at det går bra med to hannhunder akkurat, så godt du er forberedt på det verste.

Dogoen stammer fra Presaen. Likheten er slående sett bort fra navnet. Men du har rett Curto har Perra de Presa Canario, ikke Dogo Canario, men forskjellen er ikke stor. Angående det med hannhunder. Du har jo to hannhunder. Hvordan går det? Jeg vet utmerket godt at to hannhunder sammen kan gå på ræv, men jeg ser ingen grunn til hvorfor jeg ikke skulle kunne klare det når så utrolig mange andre greier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...