Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlegger hund nummer to


Tyfonia

Recommended Posts

*flire litt av rak først*

Camo: Den forskjellen blir bare større og større, også er det jo litt ulikheter i rasestandarder, registre og slike bagateller da :wub:

Om det er en stor og vennlig hund du er ute etter (jmf. innlegg lengre opp) ville jeg tenkt meg om en ekstra gang. Ikke for å være besserwisser eller kritisk, men rolig og vennlig er ikke akkurat de ordene som først slår meg når det er snakk om presa. Min er ihvertfall rimelig hyper og... skal vi si selektiv? Det er ikke noen kosebamse for tilfeldig forbipasserende liksom.

Edit siden innlegget jeg svarte på ble redigert:

Dp'en er kastrert :P Gutta går greit sammen under oppsyn, men de er aldri alene sammen og må skilles ved foring og når de har tyggebein, leker o.l.

Blade tåler ikke trynet på andre hannhunder enn Eddie, det er litt pes til tider men det var jeg jo forberedt på. Vi trener og jobber med at han skal kunne passere andre hunder uten å brøle og ville spise dem, men det snør vel et visst sted før han blir kompis med andre hannhunder :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hannhunder sammen, både kastrert og ukastrert, så den saken er grei. Siterer kennel Docanor angående navnet:

"Dogo canario-Presa canario er en sterk og selvsikker rase som er meget trofast mot sin eier og familie, dette er opprinnelig en vakt og kveghund fra Spania" Jeg mener det er her en plass jeg må ha blitt forvirret angående navnet.

Men fint om dere kan svare på spørsmålene jeg stilte angående frakt/ eventuelt henting av valp siden det er disse punktene jeg er usikker på og vil ha svar på i denne tråden :icon_confused: Er også fint om dere kan ta andre temaer i en annen tråd. Det ene førte litt til det andre her inne :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å innføre hunden som valp (under 3 mnd), SKAL den ha ledsager på flyet. Det er heller ikke lov til å hente den med bil, da den skal reise direkte fra avsenderland og til Norge. Bortsett fra dersom man er i transitt på en eller annen flyplass. Man kan ikke innom flere land på turen hjem, og det er jo vanskelig å unngå dersom man skal kjøre fra Spania til Norge :icon_confused:

Dersom hunden reiser alene på fly, er det å regne som kommersiell import, og hunden skal da ha godkjent rabiesvaksine. Det betyr at den må være over 6-7 mnd. Hvilket igjen betyr at man ikke kan importere hunder i alderen 3 - 6/7 mnd.

Importreglene står godt forklart på mattilsynets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye ekstra å ha to sånne hanhunder sammen kontra andre hanhunder? Dette er jo en liten valp, så da er vel sjansen mye større for at det skal gå bra enn om du importerte en voksen en.

Fordi enkelte raser er mer utsatt for aggresjon mot samme kjønn enn andre. Enkelt og greit egentlig.

Staffen har sin historie som kamphund f.eks, og jeg vil si at en overvekt av voksne og modne staffehanner er ikke kjempeflinke med andre hanner. Det ligger litt i både deres terrier-natur og i historien deres. Det samme gjelder amstaffer f.eks.

Min (noe slunkne) erfaring med Presa hanner er den samme som Banshee sin. Det er sjelden de er gode med andre hanner når de blir voksne. Jeg kjenner de som er oppvokst med andre hunder og som alikevel slutter å tåle trynet av de når de blir modne, og må skilles fra hverandre i hjemmet.

Men kan man leve med det så er det jo ikke noe problem i og for seg, så lenge hundene får gode og innholdsrike liv selvsagt.

Jeg har selv hatt to hannhunder som ikke var løse sammen i særlig grad. Marginene for at det kunne smelle var såpass små at det var vanskelig å forebygge, selv om de var gode venner i utgangspunktet. Men det var uansett aldri noe problem. Det er opp til den enkelte å bestemme hva man vil leve med.

Det sagt så er jo hunder av disse rasene også individer, og det varierer i stor grad hvor tolerante de er. Men å tro at det har "alt" med oppdragelse og/eller sosialisering å gjøre er i beste fall naivt. Det kande hende man kjemper mot en genetisk predisposisjon som ikke går å rikke.

Ellers synes jeg Banshee har veldig gode innspill som bør leses nøye. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett flyselskaper som tillater maks vekt (som inkluderer flybagen) på mer enn åtte kilo. KLM har enda mindre, tror det var seks kilo. Men det var kun de flyselskapene som fløy Spania -> Norge og som tillot hund i kabinen, det er mulig det finnes de som har høyere maksgrense enn de.

Jeg vet om flere bernervalper som har fløyet i kabinen, og vært over åtte kilo, så da er det enten forskjell på selskap, eller så har en gjort unntak/ikke kontrollveid. Forventet vekt på en åtte uker gammel bernervalp kan være rundt åtte kilo, men jeg vet da om flere som bikker ti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere bernervalper som har fløyet i kabinen, og vært over åtte kilo, så da er det enten forskjell på selskap, eller så har en gjort unntak/ikke kontrollveid. Forventet vekt på en åtte uker gammel bernervalp kan være rundt åtte kilo, men jeg vet da om flere som bikker ti...

Jeg forhørte meg endel rundt jeg også, da jeg var redd for at en Alano-frøken skulle være for tung. Jeg hørte bare om et eneste tilfelle hvor valpen ble veid. Det virket som innsjekkingspersonalet var altfor opptatt med å kurre over valpen til å ta seg bryet med vekta. Snålt. Men litt bra. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhørte meg endel rundt jeg også, da jeg var redd for at en Alano-frøken skulle være for tung. Jeg hørte bare om et eneste tilfelle hvor valpen ble veid. Det virket som innsjekkingspersonalet var altfor opptatt med å kurre over valpen til å ta seg bryet med vekta. Snålt. Men litt bra. :wub:

Hehe :icon_confused: Håper jeg er like heldig :D

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Jeg tror jeg har fått svar på det jeg lurte på (og mer til). Når/om den tid kommer skal jeg sjekke ut flyselskapene og mattilsynet og høre hva de kan fortelle meg angående hund som håndbagasje. Jeg har nå bestemt meg, utifra det jeg har lest fra dere, at jeg skal hente valpen selv og forhåpentligvis ha den med meg inn i kabinen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhørte meg endel rundt jeg også, da jeg var redd for at en Alano-frøken skulle være for tung. Jeg hørte bare om et eneste tilfelle hvor valpen ble veid. Det virket som innsjekkingspersonalet var altfor opptatt med å kurre over valpen til å ta seg bryet med vekta. Snålt. Men litt bra. :icon_confused:

Nei, kan ikke skjønne hva som er så nuddelig ved en valp på åtte-ni uker... :wub:

Jeg vet også om én valp som ble målt, og der måtte de i hyrten styrten få kjøpt flybur og sjekke valpen inn som frakt. Men han var røslig, var vel nærmere 11 kilo om jeg husker riktig.

En skulle nesten ha holdt seg til chihuahua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest tråden, så hvis det står i fra før beklager jeg. Men Norwegian tillater ikke hunder i kabinen på utenlandsreiser. Kun innenlands. Det fikk jeg erfare når jeg skulle importere hund ifra Polen og trodde jeg hadde turen bankers. Jeg reiste med SAS, og det gikk utrolig fint :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat disse oppdretterne, når det finnes oppdrettere i Norge? Bør du ikke snakke med litt forskjellige og snuse litt rundt? Hvorfor gjøre det så tungvindt liksom :wub: (men herregud, det er jo ikke min sak dette da hahaha, ønsker deg lykke til uansett :P

Også er det bra dere venter til Tyson har blitt eldre og, han er vel bare rett over året nå, og da er han vel fortsatt grei med andre hanner. MYE skjer på år nr 2 og da vil man virkelig se hva som bor i hunden :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger den ot som det er lagt opp til her...

Min erfaring med hanner av de rasene man kanskje ikke setter sammen ifølge andre er bare god.MEN jeg har bevisst valgt en valp i kullet som virker på meg som en god kandidat etter og ha studert dem alle sammen.Individet er viktigere enn rasen er min erfaring.

Den hannen man allerede har bør i mine øyne være en utrolig ukomplisert,tolerant,rettferdig og omgjengelig hannhund..Ikke minst leken og barnslig..

Hvis ikke får man ikke noe kos med det..fordi ene hunden er ikke innstilt på vennskap og da blir den andre deretter og det blir splittelse.

Jeg for min del tenker aldri tanken "det går ikke" Jeg er innstilt på at det selvfølgelig går..Gjelder å være ærlig med seg selv...

Er den hannen man har så grei at man kan dra inn alt av andre hanner,unghunder,voksne og valper i livet dens og alt den vil er og være trygg,ukomplisert og avslappet og RETTFERDIG?

Hvis ikke...Tja..stress.

En hund som er "Grr min leke,grr min mat,grr min plass...sirkulere,sirkulere,overstyre,mase,måle,plage" er ingen kompishund i lengden slik jeg ser det.

Kjenner mange som har putta sammen hanner der den første var en hund er en som ikke er tolerant på det nivå.Likevel tror de at "den nye er jo valp" så det går jo bra fordi de blir kjent underveis og den store tar jo ikke valpen...Lite tenker folk på at når den lille vokser lærer den av "sin mester" og den uvennlige førstehund vil muligens ikke tolerere den andre etter at den er stor nok..og da har man jo et problem...

Det funker ikke automatisk sånn at de blir venner bare fordi den andre kom som valp..Er ikke den hunden snill den som en har så slutter vennskapet ofte veldig fort...

Ellers tror jeg folk skal få velge rase og oppdretter selv..Det kan ingen andre legge seg opp i..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hannhunder sammen, både kastrert og ukastrert, så den saken er grei. Siterer kennel Docanor angående navnet:

"Dogo canario-Presa canario er en sterk og selvsikker rase som er meget trofast mot sin eier og familie, dette er opprinnelig en vakt og kveghund fra Spania" Jeg mener det er her en plass jeg må ha blitt forvirret angående navnet.

Men fint om dere kan svare på spørsmålene jeg stilte angående frakt/ eventuelt henting av valp siden det er disse punktene jeg er usikker på og vil ha svar på i denne tråden :blink: Er også fint om dere kan ta andre temaer i en annen tråd. Det ene førte litt til det andre her inne :)

Jeg tror du er usikker på mer enn kun frakt og henting. Du vet ikke forskjellen på rasene heller.

1. Docanor selger Dogo Canario, ikke Presa Canario. Han bruker rasenavnet Presa på siden sin og sammenligner disse 2 rasene som 1. Hvorfor? Spør han! I følge meg, presa selger lettere enn dogo.

Kennel Riocha er en av 2 kenneler i Norge som selger ekte dogoer, ikke presaer på dogo papirer. K9Madness, også i Norge, selger ekte presaer med Curtó linjer. Begge er sier klart i fra at det er to forskjellige raser.

2. Du skal hente fra Irema Curtó, hvorfor har du ikke lest artiklene til Manuel Curtó hvor han spesifikt skiller mellom rasene i flere av sine artikler? Jeg går ut i fra det siden du referer til Docanor.

3. Hvorfor tror du det er en rase klubb for presaen og en for dogo i Norge og verden rundt om det er samme rase?

Jeg kommenterer tråden din fordi jeg har selv 2 presa canarioer. Jeg snakker ukentlig med utenlandske oppdrettere fra Spania, Canada, USA, England, Korea.. Selv entusiaster fra Asia, Singapore, Hellas og mange andre land. Alle sier det samme som jeg sier nå: Før du planlegger større hus, økonomi og flyreise, så burde du sette deg inn i hvilken rase du egentlig skal kjøpe. De ser uskyldige ut på bildene, men tro meg, alt kan endre seg i løpet av det første året. Jeg har 1 av hvert kjønn og de krangler eller slåss så fort jeg snur ryggen til de ute, inne har jeg vært steinhard på at de skal holde, unnskyld ordspråket, ræva si i ro!

Jeg ser under avataren din at du har en staff? Jeg passer min kompis sine staffer ganske ofte. Jeg må til en hver tid våke over de som en hauk. Staffene jeg passer kan plutselig finne på å tro at de er større enn de er og så skjer det en nesten ulykke. Presaen klapper til de med labben eller legger vekten over de. Energien på staffene er også ganska høy og hundene mine kan fort bli lei av all aktiviteten på de små hundene. Jeg er glad jeg har nok bur til alle om det blir for stor aktivitet inne. Dette sier jeg selvfølgelig av egen erfaring!

Men til spm om frakt fra Spania, om valpen er under 12 uker gammel, så trenger du ikke å søke om å få den inn til landet. Spania er ikke oppført på listene til Mattilsynet. Valeria vet nok dette og hun vet alle reglene på eksport til skandinavia! Reiser du med Norvegian, betaler du kun 315 (?) kr i ekstra bagasje for hunden om du reiser med den, uansett vekt og alder. Kan lønne seg å møte opp på kennelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til spm om frakt fra Spania, om valpen er under 12 uker gammel, så trenger du ikke å søke om å få den inn til landet. Spania er ikke oppført på listene til Mattilsynet.

Dette er feil, søknad om import må innvilges før innførsel fra Spania. Det står på Mattilsynets sider her.

Igjen så må jeg bare si at det er viktig å sjekke lista over godkjente land med jevne mellomrom. I mitt tilfelle ble Spania plutselig fjernet på dagen, og kom ikke tilbake igjen før flere måneder etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre at du ønsker deg en Presa.

Er ikke så mange eksemplarer på landsbasis, men flere av oss som har rasen er relativt aktive i miljøet.

Meld deg gjerne inn på forumet til norsk presa canario klubb.

Og bare sånn lite ps så har jeg Presa og ønsker meg en staff :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat disse oppdretterne, når det finnes oppdrettere i Norge? Bør du ikke snakke med litt forskjellige og snuse litt rundt? Hvorfor gjøre det så tungvindt liksom :)

Jeg er rett og slett ikke helt fornøyd med de jeg har sett i Norge. Eneste oppdretteren jeg kunne satset på her til lands (føler jeg) er kennel docanor http://dogocanarionorge.no/. Kan hende jeg er litt sær. Jeg vil helst ha fra rene, spanske linjer.

Gøy å høre at du ønsker deg en Presa.

Er ikke så mange eksemplarer på landsbasis, men flere av oss som har rasen er relativt aktive i miljøet.

Meld deg gjerne inn på forumet til norsk presa canario klubb.

Og bare sånn lite ps så har jeg Presa og ønsker meg en staff :blink:

Hehe :hmm:

Kunne gjerne tenke meg å være i et aktivt rasemiljø! Det er halve lykken med å ha en rasehund, dèt og det at man kan delta på utstilling :)

Forumet melder jeg meg på rett etter skrivende øyeblikk.

Staff er bra! Beste hunden jeg har hatt :)

OBS! Dobbeltpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Docanor driver ikke med Presa Canario, så da er det en Dogo Canario du vil ha. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontkat med alle de norske Dogo Canario oppdretterene, er ikke så mange. Selv om du ikke planlegger å kjøpe derfra vil du garantert få nyttig info. OM du liker Docanors hunder så vil ikke Irema Curto være rett oppdretter for deg. I Norge i dag er ALLE Presa Canario 2.generasjons Curto hunder, bortsett fra de som er importert direkte fra Curto da.

Docanor og Irema Curto er 2 veldig forskjellige oppdrettere, med veldig forskjellige mål for oppdrettet.

Istede for ny post så tilføyer jeg:

Presa Canario er ikke godkjent i NKK eller FCI og kan dermed ikke delta på disse utstillingene.

legger til link slik at du kommer til presa klubben og ikke dogo klubben :blink:

www.presacanario.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil, søknad om import må innvilges før innførsel fra Spania. Det står på Mattilsynets sider her.

Igjen så må jeg bare si at det er viktig å sjekke lista over godkjente land med jevne mellomrom. I mitt tilfelle ble Spania plutselig fjernet på dagen, og kom ikke tilbake igjen før flere måneder etterpå.

Ja, beklager. Jeg var innom Mattilsynet sitt kontor i Tromsø å snakket med de sist Torsdag og så glemte jeg av å nevne den lista i sted.

Det var i fjor rundt jul den forsvant fra lista når de fant rabies på rev i Italia. Men den kom tilbake under 1 måned etterpå. Jeg fulgte med den lista hver dag i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rett og slett ikke helt fornøyd med de jeg har sett i Norge. Eneste oppdretteren jeg kunne satset på her til lands (føler jeg) er kennel docanor http://dogocanarionorge.no/. Kan hende jeg er litt sær. Jeg vil helst ha fra rene, spanske linjer.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Du er ikke fornøyd med de hundene som er her, men kunne tenkt deg en fra Docanor? Og du vil helst ha rene spanske linjer?

For å informere med deg igjen, Docanor har spanske og polske linjer, noe han blander... Så sjansen for en ren spansk dogo derfra er minimal i følge annonsene på finn.no !

Hvem av hundene er det du ikke liker her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager. Jeg var innom Mattilsynet sitt kontor i Tromsø å snakket med de sist Torsdag og så glemte jeg av å nevne den lista i sted.

Det var i fjor rundt jul den forsvant fra lista når de fant rabies på rev i Italia. Men den kom tilbake under 1 måned etterpå. Jeg fulgte med den lista hver dag i fjor!

Mye frem og tilbake tydeligvis... Får sjekke opp i det når/om tiden nærmer seg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Docanor driver ikke med Presa Canario, så da er det en Dogo Canario du vil ha. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontkat med alle de norske Dogo Canario oppdretterene, er ikke så mange. Selv om du ikke planlegger å kjøpe derfra vil du garantert få nyttig info. OM du liker Docanors hunder så vil ikke Irema Curto være rett oppdretter for deg. I Norge i dag er ALLE Presa Canario 2.generasjons Curto hunder, bortsett fra de som er importert direkte fra Curto da.

Docanor og Irema Curto er 2 veldig forskjellige oppdrettere, med veldig forskjellige mål for oppdrettet.

Istede for ny post så tilføyer jeg:

Presa Canario er ikke godkjent i NKK eller FCI og kan dermed ikke delta på disse utstillingene.

legger til link slik at du kommer til presa klubben og ikke dogo klubben :getlost:

www.presacanario.no

OT, believe me, I know, men kan noen ta hele denne historien i fem-minutters versjonen? Kanskje ny tråd? Forskjellen på presa og dogo? Heter de perra de presa canario og dogo canario f.eks? Innlandstypen/øytypen? Linjeavlet? Eller give me a link?

Edit: ...og nå så hun linken... sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...