Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv til Canon


helenehelgesen

Recommended Posts

Hei! Jeg ser etter et nytt objektiv til mitt Canon Eos 400D. Har bare det standard objektivet som fulgte med. Problemet er bare det at jeg ikke har peiling på hva jeg skal se etter. Men har noen krav da:

- Må ikke koste mer enn 3000, maks 3500.

- Må være lett å få tak i.

- Må kunne brukes til å ta skarpe bilder og i fart.

Litt flaut å ikke vite mht. at jeg har fotofordypning på skolen, men tror dere en macrolinse kunne vært noe?

Tar gjerne i mot tips med linker osv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardobjektiv, det vil si 18-55mm? Jeg ville først funnet ut HVA jeg hadde ønsket. Og hadde jeg sitti kun med 18-55 (om det er det du har), ville jeg funnet et med bedre zoom. Om du har et annet objektiv enn 18-55 (et med bedre zoom) ville jeg tenkt litt dypere.

Og jeg satt med en 18-55 og en 18-200, og det jeg mente jeg manglet da var et lyssterkt objektiv, så da endte jeg opp med et fastobjektiv: 50mm f/1.4.

På generelt basis ville jeg tenkt litt på hva man mangler med det objektivet man har fra før av, hva man vil ta bilder av og hva man egentlig savner med objektivet man har fra før av. Dette var bare tanker fra min side :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ser etter et nytt objektiv til mitt Canon Eos 400D. Har bare det standard objektivet som fulgte med. Problemet er bare det at jeg ikke har peiling på hva jeg skal se etter. Men har noen krav da:

- Må ikke koste mer enn 3000, maks 3500.

- Må være lett å få tak i.

- Må kunne brukes til å ta skarpe bilder og i fart.

Litt flaut å ikke vite mht. at jeg har fotofordypning på skolen, men tror dere en macrolinse kunne vært noe?

Tar gjerne i mot tips med linker osv :icon_confused:

Vil du ha zoom, ville jeg lagt til en 500-lapp og lett etter et Canon 70-200mm f4 IS brukt på f.eks foto.no og finn.no. Det er et utrolig bra objektiv som du kommer til å bli veldig fornøyd med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener uten IS ikke sant?

Det objektivet med IS selges ikke for 4000 kr, men er mulig å finne den prisen på objektivet uten IS.

Med. :wub: Jeg har funnet det brukt flere steder på nett til 4000-5000, og da med IS. Sist jeg leita fant jeg to stk, men det er vel noen uker siden.

Akkurat dette zoomobjektivet er blitt skrytt så opp i skyene pga bildekvalitet og måten det er bygget på, at man taper veldig lite på å kjøpe det brukt. Man tjener nok heller på det, siden det er utrolig mange som kjøper det objektivet og selger det igjen for å kjøpe f.eks 200mm eller 300mm objektivet uten zoom når de har funnet ut hvilken brennvidde de trenger. Og siden objektivet er bygd så bra, så er det noe man kan ha i maaange år og bruke veldig mye. Det er vel ingen bevegelige deler under zooming, og objektivet er så tett at det slipper ikke inn støv o.l. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette objektivet (som flere andre på sonen har/hadde), og er meget fornøyd. Ligger rundt 4000 kr, og med IS.

Link

Dette kan man få brukt til rundt 3000 :)

Vurderer dette selv, men står mellom 70-200mm f/4L eller 70-300mm f/4-5.6 IS USM.. Både prisen og utseende( :hmm: ) får meg til å gå bort fra 70-200..

Er det veldig sært og ikke velge det ift. farge? Den passer jo ikke inn med kameraet i det hele tatt :blink: (Eller overreagerer jeg nå? Har noen et bilde med den linsa på et kamera?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS er en funksjon som "fjerner" bevegelsesstøy skapt av en ustø hånd når man tar et bilde. :) Det skal motvirke bevegelsesuskarpheten vi selv presterer å lage med andre ord. Kan være veldig greit under både sportsfotografering og fotografering i mørket uten stativ. IS'en vil i mange tilfeller gjøre at bildene blir klare, selv om man har vært utstø på hånden... Men det er jo ikke noen "mirakelmedisin" heller da. :blink:

*håper at jeg ikke blander IS og USM nå...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjøpte mitt 70-200 med IS for 2 år siden har jeg aldri sett det objektivet blitt solgt for under 8000 kr, og Canon satte opp prisene for 1 år siden, som igjen gjorde at bruktprisen på det objektivet også gikk opp.

Jeg har sett det objektivet uten IS til 4400 kr, minimum 4000 kr.

Så nå er jeg veldig nysgjerrig hvor man kan få tak i dette objektivet så billig, det er jo tross alt L-serien, og søsteren min har lyst på dette objektivet, så si gjerne ifra om du finner noen som selger det til 4000 kr. :blink:

Jeg hadde iallefall aldri solgt mitt for 4000 kr, da taper man jo 6000 kr på objektivet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjøpte mitt 70-200 med IS for 2 år siden har jeg aldri sett det objektivet blitt solgt for under 8000 kr, og Canon satte opp prisene for 1 år siden, som igjen gjorde at bruktprisen på det objektivet også gikk opp.

Jeg har sett det objektivet uten IS til 4400 kr, minimum 4000 kr.

Så nå er jeg veldig nysgjerrig hvor man kan få tak i dette objektivet så billig, det er jo tross alt L-serien, og søsteren min har lyst på dette objektivet, så si gjerne ifra om du finner noen som selger det til 4000 kr. :blink:

Jeg hadde iallefall aldri solgt mitt for 4000 kr, da taper man jo 6000 kr på objektivet. :)

Som sagt, jeg fant et på foto.no og et på finn.no :hmm:

Sikker på at det ikke er 70-200mm f2.8 du tenker på som er så dyr, brukt også? Det er jo et mye større og tyngre objektiv enn 70-200 f4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-200 IS f 2,8 er enda dyrere igjen, og brukte objektiv selges for mellom 10 000 - 15 000 kr brukt. (selv om det er litt drøyt å selge det for 15 000 kr når det koster rundt 17 000 kr nytt)

f 2,8 uten IS selges for ca 6000 - 8000 kr.

Og f4.0 med IS selges for rundt 8000 kr, uten IS 4000 kr. :)

Sier ikke at du ikke fant annonser hvor de solgte objektivet til den prisen, hvem ville vel ikke betalt 4000 kr for det objektivet :blink: , men syns det er litt rart at folk har solgt det så billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...