Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv til Canon

helenehelgesen

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg ser etter et nytt objektiv til mitt Canon Eos 400D. Har bare det standard objektivet som fulgte med. Problemet er bare det at jeg ikke har peiling på hva jeg skal se etter. Men har noen krav da:

- Må ikke koste mer enn 3000, maks 3500.

- Må være lett å få tak i.

- Må kunne brukes til å ta skarpe bilder og i fart.

Litt flaut å ikke vite mht. at jeg har fotofordypning på skolen, men tror dere en macrolinse kunne vært noe?

Tar gjerne i mot tips med linker osv :icon_confused:

Skrevet

Standardobjektiv, det vil si 18-55mm? Jeg ville først funnet ut HVA jeg hadde ønsket. Og hadde jeg sitti kun med 18-55 (om det er det du har), ville jeg funnet et med bedre zoom. Om du har et annet objektiv enn 18-55 (et med bedre zoom) ville jeg tenkt litt dypere.

Og jeg satt med en 18-55 og en 18-200, og det jeg mente jeg manglet da var et lyssterkt objektiv, så da endte jeg opp med et fastobjektiv: 50mm f/1.4.

På generelt basis ville jeg tenkt litt på hva man mangler med det objektivet man har fra før av, hva man vil ta bilder av og hva man egentlig savner med objektivet man har fra før av. Dette var bare tanker fra min side :icon_confused:

Skrevet

Hei! Jeg ser etter et nytt objektiv til mitt Canon Eos 400D. Har bare det standard objektivet som fulgte med. Problemet er bare det at jeg ikke har peiling på hva jeg skal se etter. Men har noen krav da:

- Må ikke koste mer enn 3000, maks 3500.

- Må være lett å få tak i.

- Må kunne brukes til å ta skarpe bilder og i fart.

Litt flaut å ikke vite mht. at jeg har fotofordypning på skolen, men tror dere en macrolinse kunne vært noe?

Tar gjerne i mot tips med linker osv :icon_confused:

Vil du ha zoom, ville jeg lagt til en 500-lapp og lett etter et Canon 70-200mm f4 IS brukt på f.eks foto.no og finn.no. Det er et utrolig bra objektiv som du kommer til å bli veldig fornøyd med. :wub:

Skrevet

Du mener uten IS ikke sant?

Det objektivet med IS selges ikke for 4000 kr, men er mulig å finne den prisen på objektivet uten IS.

Skrevet

Du mener uten IS ikke sant?

Det objektivet med IS selges ikke for 4000 kr, men er mulig å finne den prisen på objektivet uten IS.

Med. :wub: Jeg har funnet det brukt flere steder på nett til 4000-5000, og da med IS. Sist jeg leita fant jeg to stk, men det er vel noen uker siden.

Akkurat dette zoomobjektivet er blitt skrytt så opp i skyene pga bildekvalitet og måten det er bygget på, at man taper veldig lite på å kjøpe det brukt. Man tjener nok heller på det, siden det er utrolig mange som kjøper det objektivet og selger det igjen for å kjøpe f.eks 200mm eller 300mm objektivet uten zoom når de har funnet ut hvilken brennvidde de trenger. Og siden objektivet er bygd så bra, så er det noe man kan ha i maaange år og bruke veldig mye. Det er vel ingen bevegelige deler under zooming, og objektivet er så tett at det slipper ikke inn støv o.l. :icon_confused:

Skrevet

Jeg har dette objektivet (som flere andre på sonen har/hadde), og er meget fornøyd. Ligger rundt 4000 kr, og med IS.

Link

Dette kan man få brukt til rundt 3000 :)

Vurderer dette selv, men står mellom 70-200mm f/4L eller 70-300mm f/4-5.6 IS USM.. Både prisen og utseende( :hmm: ) får meg til å gå bort fra 70-200..

Er det veldig sært og ikke velge det ift. farge? Den passer jo ikke inn med kameraet i det hele tatt :blink: (Eller overreagerer jeg nå? Har noen et bilde med den linsa på et kamera?)

Skrevet

Monica: Ja, mente 18-55 mm

Skal bruke det til alt mulig, altså et allroundobjektiv. Om det finnes..

Men hva mener dere med IS?:blink:

Takk for svar, forresten, skal se nærmere på de =)

Skrevet

IS er en funksjon som "fjerner" bevegelsesstøy skapt av en ustø hånd når man tar et bilde. :) Det skal motvirke bevegelsesuskarpheten vi selv presterer å lage med andre ord. Kan være veldig greit under både sportsfotografering og fotografering i mørket uten stativ. IS'en vil i mange tilfeller gjøre at bildene blir klare, selv om man har vært utstø på hånden... Men det er jo ikke noen "mirakelmedisin" heller da. :blink:

*håper at jeg ikke blander IS og USM nå...*

Skrevet

"Image Stabilizer" :blink: Altså, om du ikke har innebygget bildestabilisator på kameraet er IS å foretrekke om man ikke er like stø som et stativ :)

Edit: For sen igjen, ja.. :hmm:

Skrevet

Siden jeg kjøpte mitt 70-200 med IS for 2 år siden har jeg aldri sett det objektivet blitt solgt for under 8000 kr, og Canon satte opp prisene for 1 år siden, som igjen gjorde at bruktprisen på det objektivet også gikk opp.

Jeg har sett det objektivet uten IS til 4400 kr, minimum 4000 kr.

Så nå er jeg veldig nysgjerrig hvor man kan få tak i dette objektivet så billig, det er jo tross alt L-serien, og søsteren min har lyst på dette objektivet, så si gjerne ifra om du finner noen som selger det til 4000 kr. :blink:

Jeg hadde iallefall aldri solgt mitt for 4000 kr, da taper man jo 6000 kr på objektivet. :)

Skrevet

Siden jeg kjøpte mitt 70-200 med IS for 2 år siden har jeg aldri sett det objektivet blitt solgt for under 8000 kr, og Canon satte opp prisene for 1 år siden, som igjen gjorde at bruktprisen på det objektivet også gikk opp.

Jeg har sett det objektivet uten IS til 4400 kr, minimum 4000 kr.

Så nå er jeg veldig nysgjerrig hvor man kan få tak i dette objektivet så billig, det er jo tross alt L-serien, og søsteren min har lyst på dette objektivet, så si gjerne ifra om du finner noen som selger det til 4000 kr. :blink:

Jeg hadde iallefall aldri solgt mitt for 4000 kr, da taper man jo 6000 kr på objektivet. :)

Som sagt, jeg fant et på foto.no og et på finn.no :hmm:

Sikker på at det ikke er 70-200mm f2.8 du tenker på som er så dyr, brukt også? Det er jo et mye større og tyngre objektiv enn 70-200 f4.

Skrevet

70-200 IS f 2,8 er enda dyrere igjen, og brukte objektiv selges for mellom 10 000 - 15 000 kr brukt. (selv om det er litt drøyt å selge det for 15 000 kr når det koster rundt 17 000 kr nytt)

f 2,8 uten IS selges for ca 6000 - 8000 kr.

Og f4.0 med IS selges for rundt 8000 kr, uten IS 4000 kr. :)

Sier ikke at du ikke fant annonser hvor de solgte objektivet til den prisen, hvem ville vel ikke betalt 4000 kr for det objektivet :blink: , men syns det er litt rart at folk har solgt det så billig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...