Gå til innhold
Hundesonen.no

Biologi 1

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Det blir da ikke valp på meg denne gangen, da tispen ser ut til å gå tom. Veldig trist, men det er ikke til å skjule at jeg da får enda mer tid til valpen når den kommer, siden jeg da er ferdig med alt maset som er dette året :flowers: Tenkte å benytte meg av sjansen til å fortsette å arbeide mye dette året, og lurer litt på om jeg skal ta biologi 1. Da har jeg mulighet til å øke snittet mitt og i tillegg få et halvt realfagspoeng. Men nå er det slik at jeg tar vanlig VGS + kjemi2 (3KJ) + naturfag (VG1, forbedrer karakteren) - og hvis jeg da skal ta biologi så er jeg avhengig av at det ikke er et altfor tøft fag slik at det ikke går utover de andre fagene jeg har.

Så, er dette et krevende fag? Jeg elsker naturfag og det går enkelt for meg. At jeg fikk 4 i naturfag på VG1 er bare latskap fra min side, så det faget krever nok ikke mye fra meg. Er biologi 1 mye av det samme som i naturfag? Ser at pensum går en del på formering, biologisk mangfold m.m., og dette er jo ting jeg har hatt veldig mye om gjennom 3 år på naturbruklinje. :wub:

Skrevet

Det er vel nytt system i år (ifjor?), så vet ikke 100% sikkert hva Bio1 er, men vil tro det er 1Bi/2Bi. Det er så og si det samme som naturfag, bare litt lettere (altså minus fysikkdelen... og kjemidelen for den sakens skyld). Jeg tok 2 Bi på 6 mnd og kunne oppnå toppkarakterer uten å måtte gi noe spesielt mye for det. Det er fordi at det glir inn i alle de andre naturfagene, så det er lite "ekstra" man trenger å lære.

Egentlig anbefaler jeg å ta høyeste grad i både biologi og naturfag men da begynner det å bli litt stress ;)3Bi er i hvertfalle et suuupert fag med f.eks etologi :

Ps. jeg gikk jo også naturfagslinje (natuforvaltning/realfag), så hadde 2 naturforvaltning, 3kj, 3Bi, 3Na og 2MX. Da overlapper fagene hverandre og man forstår sammenhengen mye lettere - altså er det er fordel for ALLE fagene.

Skrevet

Nå er det mange år siden jeg gikk vgs, men biologi var ett av "sove"fagene mine, det var lett og med liten og ingen insats ble det 6 på standpunkt. Til eksamen (3bi) leste jeg vel fort igjennom boka en gang, og hadde det ikke vært for at laksemerder var hovedoppgaven som telte 50 % hadde jeg nok fått 6 der også. (fikk 5 og er fornøyd med det)

Skrevet

Jeg har 1Bi nå, og det er absolutt yndlingsfaget mitt. Ganske enkelt, men det er MYE pugging av navn og uttrykk. Liker du puggefag ville jeg absolutt tatt det. Hittil i år har vi hatt biologisk mangfold, eukaryote celler, aktiv og passiv transport gjennom cellemembranen, systematikk, formering og litt annet. Spennende emner (i hvert fall det meste), og ikke så alt for vanskelig å lære. Men som alle puggefag krever det jo en innsats. Men det høres ikke ut som om det blir noe problem :flowers:

Skrevet

Jeg synes at det er piece of cake(2BI), men jeg valgte jo å studere biologi på universitetet etter vgs, så jeg likte faget godt. En del pugg, men ikke noe veldig vanskelig. Har du tid til å lese, så fikser du det helt fint.

Skrevet

2BI var det enkleste valgfaget jeg hadde på vgs - samtidig som det var spennende :flowers: Likte spesielt den delen om hjernens funksjoner og hvordan nervene fungerer.

Skrevet

Jeg tok blant annet 2Bi og 3Bi som privatist på vgs som forberedende til vet.høyskolen, og det var knallgøy, og veldig enkelt. Veldig interessant fag :flowers:

Skrevet

Okei, tusen takk for svar! Da tror jeg at jeg tar et halvår med biologi også gitt :thumbs:

Det tror jeg ikke du vil angre på! :banana: Bio1 er ikke vanskelig, spesielt ikke om man har litt interesse for fagområdet! Et interesant, nyttig og lærerikt fag syns jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...