Gå til innhold
Hundesonen.no

Magebelte?


Recommended Posts

Hvordan gjør dere det om dere skal på langtur med en stor sekk som har magebelte?

Jeg har enten bikkja i magebeltet, men da får han beskjed om å ikke trekke så alt for hardt. Har opplevd at venner har fått ødelagt spenne på sekkene pga hundens trekk, eller løs på tur med tung sekk. Det er jo ikke så gøy å få ødelagt en sekk til flere hundre/ tusen kroner fordi bikkja dro:P

Bikkja i magebeltet på sekken eller løs er vel i grunn de eneste gode alternativene på tur med stor og tung sekk. Baggenbeltet forflytter enten seg selv eller sekken til en posisjon som skaper uheldig bæring slik jeg har opplevd det. Min drøm er at baggen og bergans (eller annen sekkleverandør) slår seg sammen og lager en tursekk med strikken og kroken til baggen inkludert i magebeltet til sekken :whistle:

På dagsturer med sekk bruker jeg ofte beltet under sekken, da sekken ikke er så tung at den forskyvningen gjør vondt på samme måte som med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Hvordan gjør dere det om dere skal på langtur med en stor sekk som har magebelte?

Jeg har "hull" på siden av magebeltet til sekken, så jeg har laget meg en hanefot av strikktau som passer bra der uten å gnage på meg. Så fester jeg baggens hurtigutløser på denne og det gode turbåndet mitt på der. Vips så har jeg et ok belte med bånd uten at det gjør vondt for meg eller for sekken. Sambo har reaconpack (mener jeg) og den har ringer på sidene hvor han fester sin hanefot, og har sitt favorittbånd på der til sin hund. Uansett så kan ikke jeg ha en hund som trekker mye når jeg går med stor sekk da det gjør fryktelig vondt i knærne etter en liten stund. Holde igjen hunden, samt vekta av sekken er ikke noe god kombinasjon for mine dårlige knær. Dermed får som oftest bikkja på seg kløv og beordring om å gå pent i bånd forran, eller gå bak om den ikke klarer å gå pent forran.

På vinteren er det pulk som gjelder, som bikkja drar, så da henger jeg etter i baggenbeltet :whistle: Dog har jeg prøvd å dra pulk i baggenbeltet i en krisesituasjon, og det anbefales ikke :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste alternativ med hund og tung sekk er kløv på bikkja, la den ta litt av vekten.. noe som igjen fører til at den mest sannsynlig trekker mindre og så bare feste den i magebelte :whistle:

Burde jo funke bra for begge parter :wub:

Selv har jeg bare hunden løs hvis jeg går med tung sekk, men min trekker jo ganske lite så det hadde nok ikke vært et problem å ha den festet i magebeltet til sekken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste alternativ med hund og tung sekk er kløv på bikkja, la den ta litt av vekten.. noe som igjen fører til at den mest sannsynlig trekker mindre og så bare feste den i magebelte :whistle:

Burde jo funke bra for begge parter :wub:

Selv har jeg bare hunden løs hvis jeg går med tung sekk, men min trekker jo ganske lite så det hadde nok ikke vært et problem å ha den festet i magebeltet til sekken heller.

Evt har man gale hunder som trekker like mye med tung kløv som uten :) Mine/våre hunder går bestandig med kløv på langturer, om de er gammel nok og frisk selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt har man gale hunder som trekker like mye med tung kløv som uten :whistle: Mine/våre hunder går bestandig med kløv på langturer, om de er gammel nok og frisk selvfølgelig.

Sant, det finnes sånne også! Tipper min lille blir sånn etterhvert, hun er sånn nå, men har jo ikke hatt så mye vekt i kløven enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt har man gale hunder som trekker like mye med tung kløv som uten :whistle: Mine/våre hunder går bestandig med kløv på langturer, om de er gammel nok og frisk selvfølgelig.

Sånn er livet for oss settertulling- eiere også:wub: I sommer med nesten 10 kg i kløven dro han like hardt (om ikke hardere...?) enn om han skulle gått med bare kløven. He he, mistenker at bikkja er like turglad som meg. Så her er "rolig"/ "gå pent" alternativet om bikkja skal være festet i magebeltet.

men du, den sekkekonstruksjonen din, finnes det bilde av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Kennel magebelte, som jeg syns fungerer greit. Hva er egentlig forskjellen på denne og baggen?

Forskjellen er at i et baggenbelte ligger strikket i selve beltet, rundt ryggen på en måte, og man kan benytte hvilket som helst kobbel. Strikken i beltet kommer ut i en hanefot fra hver side av hoftene forran, slik at trykket blir gjevnt fordelt på den måten. På "alle de andre" beltene må man ha strikktau for å få den effekten, og trykket blir ikke fordelt på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at i et baggenbelte ligger strikket i selve beltet, rundt ryggen på en måte, og man kan benytte hvilket som helst kobbel. Strikken i beltet kommer ut i en hanefot fra hver side av hoftene forran, slik at trykket blir gjevnt fordelt på den måten. På "alle de andre" beltene må man ha strikktau for å få den effekten, og trykket blir ikke fordelt på samme måte.

Og så leveres baggen med hempe, ikke krok, som standard. Det er en av beltets beste egenskaper i min bok :yawn: Og så er min erfaring betydelig kvalitetsforskjell. I familien har vi vel hatt 3-4 kennelbelter. De har enten røket i kroken eller festespennen innen 2 år. Jeg har nå hatt baggenbeltet mitt i aktiv, daglig bruk i snart 3 år og det er bare nå i det siste at strikken har sett litt slitt ut.

Jeg har en teori om at alt utstyr til hund og friluftsliv skal vare i minimum 5 år med normal bruk (som for slikt utstyr er ganske hard bruk for annet ustyr), så da har kennel fort havnet vekk fra listen over bra nok utstyr:P

Jeg hater strikkbånd, så da jeg fant baggenbeltet som hadde strikken i beltet ble jeg svært lykkelig. Føler at man mister "Kontakten" med bikkja gjennom strikkbånd. Men det er litt smak og behag, pappa bruker både strikkbånd og baggenbeltet liksom:P he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener baggen belte, så kan du følge denne linken.

Tenkte på bildet av sekkekonstruksjonen til Mailin

edit: har sett litt på sekken min(en gammel Norønna Pararanger), den har litt hemper og lignende på magebeltet, ser ut som jeg lage et eller annet på den, men er litt redd det skal slites løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så leveres baggen med hempe, ikke krok, som standard. Det er en av beltets beste egenskaper i min bok :getlost: Og så er min erfaring betydelig kvalitetsforskjell. I familien har vi vel hatt 3-4 kennelbelter. De har enten røket i kroken eller festespennen innen 2 år. Jeg har nå hatt baggenbeltet mitt i aktiv, daglig bruk i snart 3 år og det er bare nå i det siste at strikken har sett litt slitt ut.

Jeg har en teori om at alt utstyr til hund og friluftsliv skal vare i minimum 5 år med normal bruk (som for slikt utstyr er ganske hard bruk for annet ustyr), så da har kennel fort havnet vekk fra listen over bra nok utstyr:P

Jeg hater strikkbånd, så da jeg fant baggenbeltet som hadde strikken i beltet ble jeg svært lykkelig. Føler at man mister "Kontakten" med bikkja gjennom strikkbånd. Men det er litt smak og behag, pappa bruker både strikkbånd og baggenbeltet liksom:P he he

belte_lomme.jpg

Troll har en lingende kontruksjon av det du beskriver. Disse får man ikke lår-stropper til, så det kan bli noe opp. Men selve trykkfordelingen og kvaliteten er god. Man må kjøpe et bilte + hanefot-strikk/krok for å ha komplett belte.

Se her:

http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=32939&catID=15082&GroupID=5568

strikk_front.jpg

Jeg har kjøpt hanefot-strikken som jeg fester i to ringer på tursekken. Ringene er desverre av plast, så de kan ryke, men har ikke gjort det til nå. En god tursekk har konstruksjon for å feste pulk. I de ringene kan man feste en slik hanefot, uten å risikere at sekken blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg har kjøpt hanefot-strikken som jeg fester i to ringer på tursekken. Ringene er desverre av plast, så de kan ryke, men har ikke gjort det til nå. En god tursekk har konstruksjon for å feste pulk. I de ringene kan man feste en slik hanefot, uten å risikere at sekken blir ødelagt.

Se der, enda ett belte som kan funke:) liker det best når de drar hele veien rundt på en måte.

Tursekken min er knallgod, men amerikansk produsert (osprey) så dessverre uten slike smarte pulkringer (de vet vel ikke hva en pulk er omtrent der :getlost: ), men derimot har jeg en million ringer og hemper til klatreutstyr, ski ol da. he he. Har du "pulk"sekk?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt hanefot-strikken som jeg fester i to ringer på tursekken. Ringene er desverre av plast, så de kan ryke, men har ikke gjort det til nå. En god tursekk har konstruksjon for å feste pulk. I de ringene kan man feste en slik hanefot, uten å risikere at sekken blir ødelagt.

Skjønte ikke helt den hanefot-strikken, den så jo så "skjev" ut? Eller ser jeg feil for meg systemet? Ser for meg at jeg må ha ett feste på hver side av sekken så det ikke blir skjevt trekk - hva festes hvor? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, enda ett belte som kan funke:) liker det best når de drar hele veien rundt på en måte.

Tursekken min er knallgod, men amerikansk produsert (osprey) så dessverre uten slike smarte pulkringer (de vet vel ikke hva en pulk er omtrent der :wub: ), men derimot har jeg en million ringer og hemper til klatreutstyr, ski ol da. he he. Har du "pulk"sekk?`

Nei, jeg har ikke pulk-sekk, det er bare to plastringer der. Vet ikke hva de er til...! når jeg skal ha ny, skal jeg passe på at det er mulig å feste pulken bak sekken. Det er ikke noe behagelig å ha belte under sekken til hverken hund eller pulk...

Skjønte ikke helt den hanefot-strikken, den så jo så "skjev" ut? Eller ser jeg feil for meg systemet? Ser for meg at jeg må ha ett feste på hver side av sekken så det ikke blir skjevt trekk - hva festes hvor? :flowers:

Den ser litt rar ut på bildet. Den hempa uten noen krok i, en av de som festes til sekken, ved at man.. eh... ja... umulig å forklare, men er superenkelt! Litt sånn som nest nederste knute her, bare ikke dobbel.

Den sølvfarga kroken fester man til andre siden av sekken.

Messing-karabinen festes til hundebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjøpte Baggen-belte idag,det med bred refleks skal jo ha sterk demping.Men på merkelappen på mitt belte står det X1 myk demping...

Feil merket eller er det bare jeg som har misforstått et eller annet?

Jaja,tar det med tilbake å spør i morra jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Baggen-belte idag,det med bred refleks skal jo ha sterk demping.Men på merkelappen på mitt belte står det X1 myk demping...

Feil merket eller er det bare jeg som har misforstått et eller annet?

Jaja,tar det med tilbake å spør i morra jeg.

Du har sikkert fått med feil abre. Det med refleks finnes i både x1 og x2 (jeg har x2, venninen min har x1 og de ser nesten helt like ut). Det ordner seg nok fort og enkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Baggen-belte idag,det med bred refleks skal jo ha sterk demping.Men på merkelappen på mitt belte står det X1 myk demping...

Feil merket eller er det bare jeg som har misforstått et eller annet?

Jaja,tar det med tilbake å spør i morra jeg.

Da jeg kjøpte mitt skulle jeg egentlig ha X1, men de hadde kun et med X2, men da tilbød de seg bare å bytte strikken (da disse selges løse). Nå endte jeg opp med X2 siden jeg skulle jobbe en periode som hundelufter.. men ja, det er bare strikken som er annerledes.

Og da skulle jeg tro at de ville kunne bytte den strikken for deg hvis du drar tilbake der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert fått med feil abre. Det med refleks finnes i både x1 og x2 (jeg har x2, venninen min har x1 og de ser nesten helt like ut). Det ordner seg nok fort og enkelt:)

Da jeg kjøpte mitt skulle jeg egentlig ha X1, men de hadde kun et med X2, men da tilbød de seg bare å bytte strikken (da disse selges løse). Nå endte jeg opp med X2 siden jeg skulle jobbe en periode som hundelufter.. men ja, det er bare strikken som er annerledes.

Og da skulle jeg tro at de ville kunne bytte den strikken for deg hvis du drar tilbake der ja ;)

Takker :lol: begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det virkelig bare baggen-beltet som duger hvis man har en hund med litt krefter i trekkingen sin? Jeg kunne tenkt meg et magebelte for å avlaste armene mine på turer og til snørekjøring neste vinter (vi har jo ikke snø!), men syns prisen er litt stiv for baggenbeltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...