Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken sele bør jeg kjøpe?


gunmoe

Recommended Posts

Oi! Er du misfornøyd med NonStop? Det skulle liksom bli Tullas neste sele, jeg synes nomeselen hennes sklir litt mye, men det er mulig jeg har målt feil da jeg bestilte. :icon_cry:

Men hvorfor synes du seleverkstedet sine ser rare ut?

Jeg har den minste størrelsen, har regulert alt til minste hakk og fremdeles er den rett og slett litt stor. Stolpen dras ikke langt nok ned når de trekker, slik at de får litt lite luft når de trekker som verst (det skjer bare når de ligger i edderkoppstilling, men jeg liker det ikke helt uansett). Nonstopselens passform er nok veldig avhengig av kroppsbygning, og jeg tror mine er for spinkle rett og slett. Dessverre, for utover det liker jeg den veldig godt.

Seleverkstedets regulerbare:

http://seleverkstedet.no/Sider/seletoy08.htm#Regulerbar_trekksele

Tja, jeg sliter med å forklare hva jeg synes er rart med den, men jeg synes den ser ut til å være vel stram/smal der båndene møtes rett ved trekkpunktet. Jeg synes hele selen ser litt "gnagete" og lite komfortabel ut, men det er som sagt mulig jeg ser etter feil ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere størrelser, om det hjelper? :icon_cry: Jeg brukte str rød (2) på Lyng, ca 51cm høy, men nok litt kraftigere enn dine. Lira passer både størrelse 1,gul, (best rundt halsen) og str 2 i lengden under magen og ryggen, selv om 1 er akseptabel. Jeg har ikke hatt noe problem med båndet rundt magen, det kan være litt stivt først, men blir fort mykt og fint. En ting jeg ser etter når jeg kjøper halvnome er at de skal ha den stolpen på ryggen og ikke ha et kryss. Det gjør at det kommer mer belastning på den når de trekker, enn i magebåndet som båndet er festet i på den fra canis. Nå har jeg akkurat fått hjem en målbestillt lik sele fra AboxNo som passer Lira helt, den er jo laget til henne. AboxNo har skikkelig god polstring, i motsetning til Kifani som ikke polstrer med annet enn bevernylon. Skal hunden dra skikkelig er det ingen ting som ei nomesele mener jeg, eller ei helusterbar nome slik at man får stilt inn draget rett, men om de ikke passer er en god halvnome et veldig bra alternativ.

Ruffwear skal jeg ikke begynne på... men det og Hurrta er utstyr jeg holder meg unna, om jeg skal ha noe som holder...

Kanskje en justerbar nome kan være bedre? Slik at du får justert trekket rett?

For trekking og ikke bare tur/sulling ville jeg valgt noe med bedre polstring enn de fra Kifani. De nye selene til webmaster har i tillegg en utrolig uergonomisk festering som gjør at selen vrir seg bak og de får bakkanten av "håndtakåpningen" presset ned i ryggen. I tillegg synes jeg at alle ruffwearselene har dårlig (les: ikke noe) polstring. Selv hunder med mye pels fortjener litt polstring synes jeg.

Kifani-selen skal isåfall fra min side bare brukes til spor, og de polstrer også med fleece om du ber om det. Da blir det litt mykere enn med bevernylon ihvertfall.

Tenkte faktisk ikke på at de også lager nomeseler, men da blir det fra Seleverkstedet i denne omgang. Så får vi heller prøve andre steder om jeg ikke blir fornøyd. Jeg er villig til å bruke en del tid og penger på å finne en god sele.

Min Ruffwear-kløv har kun polstring under brystkassa og magen, men er ganske god, bred og myk foran på brystet. Men kunne som sagt hatt enda litt mere polstring, men duger for min "langhåra"-hund. Antagelivis er det sikkert også kun fordi det er kløv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den minste størrelsen, har regulert alt til minste hakk og fremdeles er den rett og slett litt stor. Stolpen dras ikke langt nok ned når de trekker, slik at de får litt lite luft når de trekker som verst (det skjer bare når de ligger i edderkoppstilling, men jeg liker det ikke helt uansett). Nonstopselens passform er nok veldig avhengig av kroppsbygning, og jeg tror mine er for spinkle rett og slett. Dessverre, for utover det liker jeg den veldig godt.

Seleverkstedets regulerbare:

http://seleverkstede...erbar_trekksele

Tja, jeg sliter med å forklare hva jeg synes er rart med den, men jeg synes den ser ut til å være vel stram/smal der båndene møtes rett ved trekkpunktet. Jeg synes hele selen ser litt "gnagete" og lite komfortabel ut, men det er som sagt mulig jeg ser etter feil ting.

Jeg kjenner Fannhvit her inne som har den regulerbare, og hun er ikke helt fornøyd med den, derimot er hun strålende fornøyd med NonStop'en.. Jeg synes også den regulerbare ser spinkel og rar ut. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner Fannhvit her inne som har den regulerbare, og hun er ikke helt fornøyd med den, derimot er hun strålende fornøyd med NonStop'en.. Jeg synes også den regulerbare ser spinkel og rar ut. :icon_cry:

Helt enig, fikk valget mellom den og vanlig nomesele.. og da gikk valget med en gang til sistnevnte.

Jeg har aldri heller hatt troen på kombiutstyr, som da forandres for å passe til forskjellig bruk. Da skaffer jeg meg heller to seler til hvert sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som alt annet: det fins ingen fasit :ahappy:

Selv fant jeg jo endelig nomesele som passet perfekt til Blaze. Selv ikke den som var syd til henne var noe bra liksom. Men Björkis selen satt som ett skudd og med gnagsår vest så har vi ikke hatt noen problemer med pust e.l.

Så jeg travet avgårde og kjøpte Björkis til Talli også, som hun hater :) Så får jeg se om jeg bruker 4år på å finne en hun liker og som passer til henne også.

Blir noen kr når man bruker hundene litt hard og trenger utstyr som funker optimalt for bikkjen :icon_cry:

*host* jamen godt noen av oss liker å bruke penger på bikkjene *host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner Fannhvit her inne som har den regulerbare, og hun er ikke helt fornøyd med den, derimot er hun strålende fornøyd med NonStop'en.. Jeg synes også den regulerbare ser spinkel og rar ut. :icon_cry:

Ey, nonstopen passer jo ikke til noen av mine, derfor Tulla kunne få (prøve) den;) liker prinsippet med nonstop, om den hadde passa min hundetype. Den høres bra ut i teorien, men funka ikke på mine samojeder. Skal ikke forundre meg om den sitter bedre på Tulla, annen fasong på henne *må huske neste gang vi er på tur..*

Den regulerbare fra seleverkstedet ble utprøvd og forkastet, likte ikke den rette reima langs ryggen på hunden.

Vi kjører forresten kun nomeseler fra seleverkstedet på våre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Jeg har en Labrador som er liten - ikke "tykk" (tynn lende som går opp), men ganske kraftig bygget (dvs at den har den store kraftige brystkassen). Vi har to forskjellige seler vi bruker; en kombisele fra jägerens (drøyt 350 kroner på FKbutikken) - denne fungerer greit på tur. Har en i medium men må opp i large nå når bikkja har blitt "ferdig" vokst i kroppen (snart 2 år).

Til ski og trekk bruker jeg non-stopselen, i størrelse Large (hvite justerbare felt). Jeg er fornøyd med selen i forhold til trekkpunkter, bikkja ligger svært godt i den, men jeg innser etterhvert at den kanskje ikke er helt ideell for hunden min. "Problemet" er at large-selen er litt for stor. Medium traff ikke brystbeinet og kom knapt over nakken på bikkja - trekkpunktet ble helt feil og den delen som skal under brystkassa ble alt for kort. Largeselen sitter som et skudd i brystkassen, trekkpunktet er perfekt - men den er muligens et par millimeter for stor over skuldrene. Derfor er jeg er veldig i aberet om jeg skal kvitte meg med selen eller se det an litt lengre, da jeg er såpass fornøyd med denne selen ellers. Anbefaler deg å prøve selen og se om den treffer der den skal (når bikkja ligger i den / trekker i den, ikke står og henger på dyrebutikken slik min gjorde :icon_cry: ) - hvis ikke ville iallefall jeg gått for seleverkstedet.

En annen ting jeg liker med non-stop selen og Labrador som hunderase er at Labradoren er veldig "firkantet" og lang i ryggen. Å få en typisk trekkhundsele (x-back) som legger mye press på ryggen er ikke alltid like heldig (iallefall ikke i mitt hode) - mens en non-stop sele har en "H-form" som ikke legger like mye press på ryggen. Der synes jeg seleverkstedet skriver noe fint (men pengekrevende....) på nettsiden sin;

Jeg har flere ganger anbefalt kjørere som trener mye om å benytte både "X-back" og "H-back" vekselvis på samme hund fordi selene øver trykk på forskjellige deler av kroppen og kan avlaste gnagsår og eventuelle ømme punkter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey, nonstopen passer jo ikke til noen av mine, derfor Tulla kunne få (prøve) den;) liker prinsippet med nonstop, om den hadde passa min hundetype. Den høres bra ut i teorien, men funka ikke på mine samojeder. Skal ikke forundre meg om den sitter bedre på Tulla, annen fasong på henne *må huske neste gang vi er på tur..*

Den regulerbare fra seleverkstedet ble utprøvd og forkastet, likte ikke den rette reima langs ryggen på hunden.

Vi kjører forresten kun nomeseler fra seleverkstedet på våre hunder..

Doh! :ahappy: Sorry, nå føler jeg meg dum! :icon_cry: Det var Tulla vi trodde den ville passe til.. Etter at jeg skrev forrige innlegg begynte jeg å lure på hvorfor du ikke brukte den hvis du var så fornøyd, men så tenkte jeg at det sikkert var noe med størrelsen, at de hadde vokst ut av den eller noe.. :) Men jeg hadde rett i at du ikke likte den regulerbare da! :D (Håper jeg husker like godt på eksamen, hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nomesele til Toya, men hun trekker ikke så bra i denne. Tror trekkpunktet blir for høyt pga lina.

Så jeg ender opp med å bruke Kennel sin ski sele ( den har brystreim, ser ut som en sykkelsele, bare at at den slutter ved halerota ). Ikke helt optimalt, men aner ikke hva jeg skal gjøre. Amigo er i samme str som Toya, bare enda mer spinkel. Har ikke bestemt meg hva slag sele jeg skal prøve på han. Ville gjerne hatt en som passet perfekt til begge to. Lett skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bør nok vurdere det, alternativt en spesialsydd nomesele. Har du noen regulerbare å anbefale? Jeg synes seleverkstedets ser rar og lite trekkvennlig ut, men det er mulig bildet lyver. Jeg har nonstopselen nå, og er bare mellomfornøyd til tross for at den er strammet inn maks overalt.

Har den regulerbare til seleverkstedet ja (bare fra Nes sledeverksted) og jeg synes den fungerer bra så lenge man har en hund som trekker gjevnt og rett fram.

Nonstop sela passer heller ikke til mine hunder.

Det er vel som alt annet: det fins ingen fasit :ahappy:

Selv fant jeg jo endelig nomesele som passet perfekt til Blaze. Selv ikke den som var syd til henne var noe bra liksom. Men Björkis selen satt som ett skudd og med gnagsår vest så har vi ikke hatt noen problemer med pust e.l.

Så jeg travet avgårde og kjøpte Björkis til Talli også, som hun hater :D Så får jeg se om jeg bruker 4år på å finne en hun liker og som passer til henne også.

Blir noen kr når man bruker hundene litt hard og trenger utstyr som funker optimalt for bikkjen :icon_cry:

*host* jamen godt noen av oss liker å bruke penger på bikkjene *host*

*ler* Er det noe jeg har mye av så er det seler. Har liggende 10 seler etter Lyng, og det var bare på 3år ca (kjøpt fra han var ett år)... Jeg er superkresen på seler, men det har jeg bestandig vært. Er noen seler jeg liker; de fra björkis, seleverkstedet, løvås, nes og topdog. Mye (eller mest) fordi jeg ikke har hatt gnagsår på noen hunder med de, og alle spesialsyr til akkurat den hunden, evt lager i standardstørrelser.

Seler er skikkelig vanskelig og man må finne noe som passer seg selv og (aller viktigst) passer hunden!

Jeg liker den regulerbare, den ligger bra på min hund, samt at den er lett å regulere etter bruk. Uansett så blir hun å få en helnome etter jul, da hun ikke kan løpe løs med den regulerbare, den heger og slenger i alle retninger om hun er løs. I trekk derimot er det ikke noe problem.

Jeg liker å handle seler tror jeg, liker å se på seler og liker å teste seler... noen trenger å få seg en ny hobby :)

Edit: Angående regulerbare så er jeg enda mer fornøyd med den heljusterbare pulksela med hanefot! Den er det litt mer remmer på, kan få den polstret, får rett drag uansett bruk, samt at den er litt mer lik nomeselen. Lira blir garantert å få seg en sånn en når hun blir større. Lyng sin passer hun ikke, så jeg har faktisk en heljusterbar pulksele med hanefot som aldri har blitt brukt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Angående regulerbare så er jeg enda mer fornøyd med den heljusterbare pulksela med hanefot! Den er det litt mer remmer på, kan få den polstret, får rett drag uansett bruk, samt at den er litt mer lik nomeselen. Lira blir garantert å få seg en sånn en når hun blir større. Lyng sin passer hun ikke, så jeg har faktisk en heljusterbar pulksele med hanefot som aldri har blitt brukt...!

Da vet jeg hva vi skal gjøre hvis jeg kommer til Tromsø på nyåret. Handle seler. :icon_cry: Jeg er ikke så flink på dette med seler, trenger å få litt input fra en som kan litt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Jeg har en Labrador som er liten - ikke "tykk" (tynn lende som går opp), men ganske kraftig bygget (dvs at den har den store kraftige brystkassen). Vi har to forskjellige seler vi bruker; en kombisele fra jägerens (drøyt 350 kroner på FKbutikken) - denne fungerer greit på tur. Har en i medium men må opp i large nå når bikkja har blitt "ferdig" vokst i kroppen (snart 2 år).

Til ski og trekk bruker jeg non-stopselen, i størrelse Large (hvite justerbare felt). Jeg er fornøyd med selen i forhold til trekkpunkter, bikkja ligger svært godt i den, men jeg innser etterhvert at den kanskje ikke er helt ideell for hunden min. "Problemet" er at large-selen er litt for stor. Medium traff ikke brystbeinet og kom knapt over nakken på bikkja - trekkpunktet ble helt feil og den delen som skal under brystkassa ble alt for kort. Largeselen sitter som et skudd i brystkassen, trekkpunktet er perfekt - men den er muligens et par millimeter for stor over skuldrene. Derfor er jeg er veldig i aberet om jeg skal kvitte meg med selen eller se det an litt lengre, da jeg er såpass fornøyd med denne selen ellers. Anbefaler deg å prøve selen og se om den treffer der den skal (når bikkja ligger i den / trekker i den, ikke står og henger på dyrebutikken slik min gjorde :ahappy: ) - hvis ikke ville iallefall jeg gått for seleverkstedet.

En annen ting jeg liker med non-stop selen og Labrador som hunderase er at Labradoren er veldig "firkantet" og lang i ryggen. Å få en typisk trekkhundsele (x-back) som legger mye press på ryggen er ikke alltid like heldig (iallefall ikke i mitt hode) - mens en non-stop sele har en "H-form" som ikke legger like mye press på ryggen. Der synes jeg seleverkstedet skriver noe fint (men pengekrevende....) på nettsiden sin;

Jeg tror jeg vil prøve nonstop selen, vi får se om den passer til henne. Da gleder vi oss til fin skitur i ferien :) Takk for hjelpen :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters, bare pass på at Y punktet treffer akkurat på brystbeinet, at skuldrene får fri ferdsel (altså at ingen deler av selen ligger over skulderen) og at selen ikke presser ribbeina inn midt på siden av hunden :whistle: De tre tingene jeg har forstått som "viktigst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Åpner tråden litt igjen, da det muligens blir aktuelt med nytt kjøp.

Fikk jo tak i en nomesele til Tinka og er strålende fornøyd med den. Men nå skal vi gå et lite snørekjøringskurs, så da blir det spennende å se hvordan ting faktisk går da!

Men så er det dette med henne og selen hvor den ligger og sånn. Skal prøve på de forskjellige og se hvilken av selene mine som ligger best. Men det er mulig at en sånn halvnome/sporsele er det beste for små hunder (eller når trekkpunktet er høyt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke svart selv, men jeg har veldig god erfaring med Ruffwear WebMaster selen.

GetAttachment2.jpg-for-web-normal.jpg

Syns den sitter kjempebra både på mynden og dobbern. Har tidligere vært plaget med at seler ofte ikke sitter godt nok, men sklir hit og dit. Denne brukes både på ski og spor. Så jeg er veldig fornøyd. Beste selen av alle jeg har prøvd :blink:

Ellers så finns det utallige ulike seler, så man kan bare stikke innom en dyrebutikk eller veterinær og prøve på hunden. De har tilbud på seler på felleskjøpet nå også. Så det er bare å dra rundt å prøve. Det har også kommet mange forslag her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...