Gå til innhold
Hundesonen.no

Et MC-spørsmål

Huldra

Kjønnsrolle/kjønnsstereotypi  

26 stemmer

1. 1.

• Kjønnsrolle
      16
    • Kjønnsstereotypi
      10

Recommended Posts

Skrevet

Dette spørsmålet fikk jeg på eksamen i utviklingspsykologi i dag, og er nok det jeg brukte lengst tid på! Vi hadde fire alternativ, men to av de var ikke aktuelle (kjønnspreging og kjønnspreferanse tror jeg det var). De to jeg stod igjen med, var alternativ 1 og 4, så jeg kunne jo ikke velge alternativ tre heller, sant Carma? :P

Jeg vil gjerne at dere stemmer over de jeg stod igjen med. Begrunn gjerne hvorfor du ville svart som du gjorde.

Skrevet

Det er vel aldri noen som sier kjønnssteriotypi? Det høres jo nesten ikke ut som et ord engang :P

Skrevet

Jeg stemte på kjønnsrolle. Stereotypier er etter min mening mer fastlåste konkrete bilder av hvordan noen skal oppføre seg, mens kjønnsrollen er mer generell, og kan inneholde en del stereotypier. Stereotypier kan brukes som klisjeer, og er lette å parodiere.

Skrevet

Kjønnsrolle går nå mer på tradisjoner og kultur.

En steriotypi er mer noe personlig eller gruppe basert. Som "alle på rimi stjeler fra kassen".

Skrevet

Stemte på kjønnstereotypi fordi vi snakker om folks oppfatning av det, ikke hvilke roller man ikler seg - om det er riktig eller ikke, aner jeg ikke. :P Håper du kommer med fasit til oss, Huldra!

Skrevet

Dette spørsmålet fikk jeg på eksamen i utviklingspsykologi i dag, og er nok det jeg brukte lengst tid på! Vi hadde fire alternativ, men to av de var ikke aktuelle (kjønnspreging og kjønnspreferanse tror jeg det var). De to jeg stod igjen med, var alternativ 1 og 4, så jeg kunne jo ikke velge alternativ tre heller, sant Carma? :P

Jeg vil gjerne at dere stemmer over de jeg stod igjen med. Begrunn gjerne hvorfor du ville svart som du gjorde.

Haha, nei det var skikkelig dårlig gjort av dem synes jeg! De burde jo virkelig planlagt dette sånn at 3 var det rette! :lol:

Jeg valgte forresten kjønnsrolle. Sliter litt med å forklare hvorfor, men etterpå klikket jeg på min eminente ordbok (iFinger! Bra sak! ;) ) og fikk da opp:

"ulike normer og forventninger knyttet til hvert kjønn innenfor en viss kultur"

Av en eller annen grunn synes jeg stereotypi går på "noe annet", ikke bare kjønn as such...

Skrevet

Jeg stemte på kjønnsrolle. Stereotypier er etter min mening mer fastlåste konkrete bilder av hvordan noen skal oppføre seg, mens kjønnsrollen er mer generell, og kan inneholde en del stereotypier. Stereotypier kan brukes som klisjeer, og er lette å parodiere.

Det var omtrent sånn jeg ressonnerte også..

Kjønnsrolle går nå mer på tradisjoner og kultur.

En steriotypi er mer noe personlig eller gruppe basert. Som "alle på rimi stjeler fra kassen".

Enig.

Haha, nei det var skikkelig dårlig gjort av dem synes jeg! De burde jo virkelig planlagt dette sånn at 3 var det rette! :P

Jeg valgte forresten kjønnsrolle. Sliter litt med å forklare hvorfor, men etterpå klikket jeg på min eminente ordbok (iFinger! Bra sak! :lol: ) og fikk da opp:

"ulike normer og forventninger knyttet til hvert kjønn innenfor en viss kultur"

Av en eller annen grunn synes jeg stereotypi går på "noe annet", ikke bare kjønn as such...

Godt ordboken var enig da, men neimen om jeg vet hva som er rett her! Noen fasit får vi vel ikke, eller jo, men jeg husker ikke hvilket nr spørsmålet var, og vi fikk ikke ta med oss oppgavesettet hjem, så da er vi like langt. Men det er godt å se at det er flere enn jeg som stusset over dette - og til og med en lærer! ;)

Skrevet

Jeg svarte kjønnsrolle. Jeg har lært om nettopp de forventningene samfunnet har til hvordan gutter/menn/jenter/damer skal oppføre seg i både samfunnsfag, sosiologien og sosialkunnskapen, og der har alltid denne definisjonen vært knyttet opp mot ordet kjønnsrolle.

Ordet kjønnsstereotypi har jeg aldri hørt, det høres litt konstruert ut, i grunn.

Samtidig, om man googler ordet "kjønnsstereotype" får man opp flere treff, men her virker det som om at man gjør noe kjønnsstereotypisk. Man foretar et kjønnsstereotypisk studievalg, for eksempel.

Allikevel tror jeg kjønnsrolle vil være det riktige svaret. Om man f.eks. ser på Store norske leksikons definisjon av ordet kjønnsrolle:

"kjønnsrolle, det system av normer og forventninger som i en gitt kultur knytter seg til det å være mann eller kvinne, gutt eller jente. Rollen spesifiserer ofte i høy grad tankemønstre og atferdsformer, hva man bør mene og interessere seg for, hvilke følelser man bør ha og hvilke man bør gi uttrykk for."

http://www.snl.no/kj%C3%B8nnsrolle

(Forresten, da jeg gikk inn på emnet trodde jeg det skulle komme spørsmål om motorsykler, og jeg skjønte ikke helt hvorfor i alle dager du vurderte å kjøpe deg dét. :icon_cry:)

Skrevet

Jeg svarte kjønnsrolle. Jeg har lært om nettopp de forventningene samfunnet har til hvordan gutter/menn/jenter/damer skal oppføre seg i både samfunnsfag, sosiologien og sosialkunnskapen, og der har alltid denne definisjonen vært knyttet opp mot ordet kjønnsrolle.

Ordet kjønnsstereotypi har jeg aldri hørt, det høres litt konstruert ut, i grunn.

Samtidig, om man googler ordet "kjønnsstereotype" får man opp flere treff, men her virker det som om at man gjør noe kjønnsstereotypisk. Man foretar et kjønnsstereotypisk studievalg, for eksempel.

Allikevel tror jeg kjønnsrolle vil være det riktige svaret. Om man f.eks. ser på Store norske leksikons definisjon av ordet kjønnsrolle:

"kjønnsrolle, det system av normer og forventninger som i en gitt kultur knytter seg til det å være mann eller kvinne, gutt eller jente. Rollen spesifiserer ofte i høy grad tankemønstre og atferdsformer, hva man bør mene og interessere seg for, hvilke følelser man bør ha og hvilke man bør gi uttrykk for."

http://www.snl.no/kj%C3%B8nnsrolle

(Forresten, da jeg gikk inn på emnet trodde jeg det skulle komme spørsmål om motorsykler, og jeg skjønte ikke helt hvorfor i alle dager du vurderte å kjøpe deg dét. :))

Smarte Ingvild - liker at du kommer med gode referanser! :ahappy: I alle fall når de støtter det jeg svarte. :icon_cry:

Motorsykkel er jo forresten helt klart utrolig praktisk når man har hund! :D

Skrevet

Stemte på kjønnstereotypi fordi vi snakker om folks oppfatning av det, ikke hvilke roller man ikler seg - om det er riktig eller ikke, aner jeg ikke. :icon_cry: Håper du kommer med fasit til oss, Huldra!

Jeg tenkte på samme måte, men vi er tydeligvis litt i mindretall :ahappy:

Skrevet

Godt ordboken var enig da, men neimen om jeg vet hva som er rett her! Noen fasit får vi vel ikke, eller jo, men jeg husker ikke hvilket nr spørsmålet var, og vi fikk ikke ta med oss oppgavesettet hjem, så da er vi like langt. Men det er godt å se at det er flere enn jeg som stusset over dette - og til og med en lærer! :ahappy:

Ja, det er alltid litt fint når leksikon og ordbøker og lignende er så fornuftige at de er enige i det man sier! :icon_cry:

Til og med en lærer jah... :) Min mor har en standardfrase som hun bruker om ALT jeg ikke vet, være seg antall liter som renner gjennom Nilen pr time eller hvem som er SV-representant for Finnmark eller hvor hun la fra seg nøklene sine. Den presser pittelittegrann på rasendenerven min etter nok gjentagelser. Den lyder som følger: "HVAAAAA? Vet du ikke det du som er lærer???" :D

(Forresten, da jeg gikk inn på emnet trodde jeg det skulle komme spørsmål om motorsykler, og jeg skjønte ikke helt hvorfor i alle dager du vurderte å kjøpe deg dét. :P)

Hvorfor ikke?? :P

Motorsykkel er jo forresten helt klart utrolig praktisk når man har hund! :P

Synes dere er sneversynte her altså! SIDEVOGN, damer! Tulla i sidevogn med briller og hjelm = dødskult!! :P

Skrevet

Ja, det er alltid litt fint når leksikon og ordbøker og lignende er så fornuftige at de er enige i det man sier! :ahappy:

Til og med en lærer jah... :) Min mor har en standardfrase som hun bruker om ALT jeg ikke vet, være seg antall liter som renner gjennom Nilen pr time eller hvem som er SV-representant for Finnmark eller hvor hun la fra seg nøklene sine. Den presser pittelittegrann på rasendenerven min etter nok gjentagelser. Den lyder som følger: "HVAAAAA? Vet du ikke det du som er lærer???" :P

Skjønner den godt jeg! :D

Synes dere er sneversynte her altså! SIDEVOGN, damer! Tulla i sidevogn med briller og hjelm = dødskult! biggrin.png

Problemet er bare at jeg har jo Aynï også, og så kommer det jo enda en etterhvert, og det blir fryktelig trangt i en sidevogn.. :icon_cry: Så da måtte jeg hatt to..! :P

Skrevet

Problemet er bare at jeg har jo Aynï også, og så kommer det jo enda en etterhvert, og det blir fryktelig trangt i en sidevogn.. :icon_cry: Så da måtte jeg hatt to..! :ahappy:

Haha, er HELT sikker på at begge får plass! :)

Skrevet

(Jeg og trodde du skulle ha deg en motorsykkel :whistle: )

Jeg tok kjønnsrolle fordi vi har nettopp hatt om det i samfunsfagen. Det er forventninger vi har til hvordan jenter og gutter skal oppføre seg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...