Gå til innhold
Hundesonen.no

Løken gård


Rilla

Recommended Posts

Hallo!

Jeg leste om Løken gård i går og har ikke sovet godt i natt! Merker at jeg blir helt dårlig ved tanken på at kanskje så mange som 200 hunder og en rekke katter er innesperret bak gitter på et kaldt betonggulv og ikke får sett dagens lys før de blir solgt videre til dyreforsøk. Her i Norge! Tenk om det hadde vært din hund! Vi her inne som vet alt om hvor fantastiske vesener hunder er burde hvertfall signere under mot Løken gård på http://www.lokengard.no . Les på siden for mere info. Det er også en facebook gruppe mot Løken gård som heter Steng Løken gård. Meld dere inn!

Dette har vært i media siden 2003 og gården holder fortsatt på. Hvordan går det an? Hvorfor er dette lov?

Her er noen få oppdrettere som klarte å få hundene sine ut igjen etter at de hadde blitt lurt inn på Løken gård. Oppdretterne trodde hundene skulle til en familie på Røa..

http://www.dyrevern.no/Emner/dyreforsok/Nyheter_om_dyreforsok/846

Hva kan man gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Er det pga det er hunder som holdes at det kommer sterke reaksjoner, eller pga oppdrettere blir "lurt" som det beskrives her?

Om man ikke hadde holdt forsøksdyr så hadde man muligens ikke hatt den sminken, hårfarge eller enda viktigere: medikamentene vi har den dag i dag. Eller skal folk stille seg til disposisjon til utvikling av nye vaksiner, bli påført sykdommer for å finne ut hva man kan gjøre for å gjøre det bedre?

Norge har vel ett av verdens strengeste regelverk når det kommer til hold av forsøksdyr. Forskriften kan du lese her.

Men kan skrike hvor mye man vil, meg jeg har faktisk ikke tenkt å være forsøksdyr.

Det er faktisk det eneste du kan gjøre om du fortsatt vil ha medikamenter og behandlingsmetoder for sykdommer.

At en person er syk og "donerer" kroppen til forsikning er faktisk ikke nok til å kunne drive forskning. Så hvis du vil påføre deg selv sykdommer "be my guest".

En hund er faktisk like mye ett dyr som gris, mus, kanin o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pga det er hunder som holdes at det kommer sterke reaksjoner, eller pga oppdrettere blir "lurt" som det beskrives her?

Om man ikke hadde holdt forsøksdyr så hadde man muligens ikke hatt den sminken, hårfarge eller enda viktigere: medikamentene vi har den dag i dag. Eller skal folk stille seg til disposisjon til utvikling av nye vaksiner, bli påført sykdommer for å finne ut hva man kan gjøre for å gjøre det bedre?

Norge har vel ett av verdens strengeste regelverk når det kommer til hold av forsøksdyr. Forskriften kan du lese her.

Men kan skrike hvor mye man vil, meg jeg har faktisk ikke tenkt å være forsøksdyr.

Det er faktisk det eneste du kan gjøre om du fortsatt vil ha medikamenter og behandlingsmetoder for sykdommer.

At en person er syk og "donerer" kroppen til forsikning er faktisk ikke nok til å kunne drive forskning. Så hvis du vil påføre deg selv sykdommer "be my guest".

En hund er faktisk like mye ett dyr som gris, mus, kanin o.l.

Jeg vil ikke ha sminke og hårfarge som har påført dyr smerte og ubehag. Det er heldigvis mulig å framstille veldig mye med naturlige, ufarlige ingredienser. Når det gjelder medisinsk forskning er jeg mer usikker, jeg vet for lite om det. Men kan det være nødvendig å bruke så høytstående dyr som hunder og katter? Og hvis det virkelig er helt nødvendig for å framskaffe livsnødvendig medisin, så må vi iallefall kunne kreve at disse dyrene lever så normale og smertefrie liv som overhodet mulig.

(Et skikkelig ubehagelig tema, men oppi all kosemosingen så bør vi kunne ta oss tid til å stå på litt for dyr som har det vondt også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite man kan gjøre med sånt nå politi og militært kjøretøy og personale faktisk beskytter og stenger inngangen.

Jeg er ganske sikker på at de får lov og holde på ,men at ingen av de som støtter eller godtar det kan si det høyt for da blir det galskap.Dyrevernet er veldig lite i forhold til stat og overmakt...

De har sikkert lov og ha forsøk,bare ikke lure "sivile" til og gi fra seg sine kjæledyr..

Nei hva vet jeg,synes bare det er merkelig at de får drive på videre om de egentlig ikke har lov av Norges makter..

Syns det lukter merkelig lang vei faktisk...Så jeg konkluderer derfor.

Mattilsynet,og politiet har jo gått inn hos Hedmarksdamen og tatt hunder,mens på Løken beskytter de`?

Da forteller det ganske mye.Løken gård har spesialrettigheter tenker jeg...

De ble tvunget og utlevere noen hunder som ble gitt dem på feile premisser.Folk ble lurt.

Dette måtte maktene gjøre noe med fordi det opprører folk!

Mulig jeg tar feil,men det foregår mer enn vi vet om...Gå heller ikke ut ifra at det er ulovlig selv om vanlig mann i gata reagerer,og dyrevernet demonstrerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha sminke og hårfarge som har påført dyr smerte og ubehag. Det er heldigvis mulig å framstille veldig mye med naturlige, ufarlige ingredienser. Når det gjelder medisinsk forskning er jeg mer usikker, jeg vet for lite om det. Men kan det være nødvendig å bruke så høytstående dyr som hunder og katter? Og hvis det virkelig er helt nødvendig for å framskaffe livsnødvendig medisin, så må vi iallefall kunne kreve at disse dyrene lever så normale og smertefrie liv som overhodet mulig.

(Et skikkelig ubehagelig tema, men oppi all kosemosingen så bør vi kunne ta oss tid til å stå på litt for dyr som har det vondt også).

Sjekker du alt du kjøper da? Hårskum? oppvaskemiddel?

En av grunnene til at man bruker større dyr er jo nettopp pga den er større. Det er behov for feks en ben masse som er tilnærmet lik vår egen.

Og nei, jeg sier ikke at jeg er noe mer "for" unødvendige dyreforsøk, men jeg ser nødvendigheten av det i noen tilfeller. Og jeg ser nødvendigheten av å måtte bruke arter som gjerne er "følsomme" for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er enig i at man ikke skal lure folk, men når det er sagt så tror jeg at om man med ett litt åpent sinn og uten å ha lest for mye fantasi på nettet drar til Løken gård og ser så vil man oppdage at hundene som bor der og fødes der faktisk har det veldig bra.

De har store luftige binger, de har stort lekeareale innendørs ( i låven fordi dyrevernsaktivister er så tilbakestående at de slipper løs og også stjeler hunder. De får turer på store jorder, i flokk - og de blir mye håndtert av mennesker før de selges til f.eks. forsøk - ene og alene fordi hunder må være sosiale og håndterbare om de skal brukes til forsøk.

Jeg har vært på Løken gård, jeg har fått omvisning der - og jeg traff bare hyggelige folk og veldig trivelige hunder. Det var rent og pent også.

De var som sagt nødt til å lage innendørs aktivitetsområde for hundene pga. dyrevernsaktivister - de brøt seg inn på gården og stjal hunder fra luftegårdene. Disse hundene ble senere funnet igjen i Sverge helt tilfeldig ved at vedkommede som hadde hundene ble tatt for dyremisshandling. Hundene var da så vannskjøttet at de måtte avlives sammen med vedkommedes andre hunder.

...personlig så er jeg helt for dyreforsøk så lenge det gir en mening. F.eks. så har jeg overhodet ingenting imot at noen hunder må dø for at mine hunder i fremtiden skal sikres behandling som hjelper, vaksiner som fungerer osv. Det samme når det gjelder kreftforskning. De må gjerne også ofre mange hunder for å finne kur for diverse krefttyper om det betyr at noen jeg kjenner og er glad i kan overleve den type kreft i fremtiden fordi noen hunder døde i forsøk på å finne en kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg hater tanken så er jeg fullt inneforstått med at uten forsøk på dyr hadde vi ikke kommet så langt som vi har gjort på veldig mange områder. MEN! Det er faktisk ingenting i veien for at forsøksdyr behandles humant! Ingen mishandling eller unødvendig hard behandling, de skal ha mat og stell, de skal avlives humant når den dagen kommer, de skal ikke påføres unødvendig smerte eller stress og de skal ha nok plass, et ok underlag å gå på og et ordentlig sted å sove!

Alt liv har en verdi for meg og jeg synes ærlig talt at vi mennesker ikke er overlegne andre raser, ikke har rett til å forbruke naturen. Men det er vel egentlig en helt annen diskusjon...

Ikke overraskende at jeg har vært medlem av facebook-gruppen "Steng Løken Gård" lenge, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ikke skal lure folk, men når det er sagt så tror jeg at om man med ett litt åpent sinn og uten å ha lest for mye fantasi på nettet drar til Løken gård og ser så vil man oppdage at hundene som bor der og fødes der faktisk har det veldig bra.

De har store luftige binger, de har stort lekeareale innendørs ( i låven fordi dyrevernsaktivister er så tilbakestående at de slipper løs og også stjeler hunder. De får turer på store jorder, i flokk - og de blir mye håndtert av mennesker før de selges til f.eks. forsøk - ene og alene fordi hunder må være sosiale og håndterbare om de skal brukes til forsøk.

Jeg har vært på Løken gård, jeg har fått omvisning der - og jeg traff bare hyggelige folk og veldig trivelige hunder. Det var rent og pent også.

De var som sagt nødt til å lage innendørs aktivitetsområde for hundene pga. dyrevernsaktivister - de brøt seg inn på gården og stjal hunder fra luftegårdene. Disse hundene ble senere funnet igjen i Sverge helt tilfeldig ved at vedkommede som hadde hundene ble tatt for dyremisshandling. Hundene var da så vannskjøttet at de måtte avlives sammen med vedkommedes andre hunder.

...personlig så er jeg helt for dyreforsøk så lenge det gir en mening. F.eks. så har jeg overhodet ingenting imot at noen hunder må dø for at mine hunder i fremtiden skal sikres behandling som hjelper, vaksiner som fungerer osv. Det samme når det gjelder kreftforskning. De må gjerne også ofre mange hunder for å finne kur for diverse krefttyper om det betyr at noen jeg kjenner og er glad i kan overleve den type kreft i fremtiden fordi noen hunder døde i forsøk på å finne en kur.

Kunne ikke sagt meg mer enig!

Det rare er at det feks er veldig få som reagerer på kyrene på ås som løper rundt med "hull" i magen. Men det tror jeg nesten er pga dem er synlige og et "kjøtt" dyr (forøvrig før noen hyler, så skal det ikke være noe værre for kyrene enn ett menneske som har "peg" i magen. Altså direkte rør inn i magen for å få mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lite man kan gjøre med sånt nå politi og militært kjøretøy og personale faktisk beskytter og stenger inngangen.

Jeg er ganske sikker på at de får lov og holde på ,men at ingen av de som støtter eller godtar det kan si det høyt for da blir det galskap.Dyrevernet er veldig lite i forhold til stat og overmakt...

De har sikkert lov og ha forsøk,bare ikke lure "sivile" til og gi fra seg sine kjæledyr..

Nei hva vet jeg,synes bare det er merkelig at de får drive på videre om de egentlig ikke har lov av Norges makter..

Syns det lukter merkelig lang vei faktisk...Så jeg konkluderer derfor.

Mattilsynet,og politiet har jo gått inn hos Hedmarksdamen og tatt hunder,mens på Løken beskytter de`?

Da forteller det ganske mye.Løken gård har spesialrettigheter tenker jeg...

De ble tvunget og utlevere noen hunder som ble gitt dem på feile premisser.Folk ble lurt.

Dette måtte maktene gjøre noe med fordi det opprører folk!

Mulig jeg tar feil,men det foregår mer enn vi vet om...Gå heller ikke ut ifra at det er ulovlig selv om vanlig mann i gata reagerer,og dyrevernet demonstrerer!

...og jeg nevner igjen at det er lurt å vite hva man snakker om før man snakker og gjør seg opp en mening.

Hundene på Løken gård lever under fine forhold.

Det foregår ikke dyremisshandling på Løken gård.

Det foregår ikke dyreforsøk på Løken gård.

Greie fakta å få med seg.

Ja, de leverer hunder til dyreforsøk - men før de faktisk blir brukt til forsøk så har hundene det veldig bra og lever under veldig bra kår. Stedet kan ikke sammenlignes med stedet til Åsnesdamen og årsaken til at mattilsyn og dyrevern ikke slår til mot Løken gård er fordi de ikke driver med dyremisshandling. De har heller ikke gården fulle av dævve bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg nevner igjen at det er lurt å vite hva man snakker om før man snakker og gjør seg opp en mening.

Hundene på Løken gård lever under fine forhold.

Det foregår ikke dyremisshandling på Løken gård.

Det foregår ikke dyreforsøk på Løken gård.

Greie fakta å få med seg.

Ja, de leverer hunder til dyreforsøk - men før de faktisk blir brukt til forsøk så har hundene det veldig bra og lever under veldig bra kår. Stedet kan ikke sammenlignes med stedet til Åsnesdamen og årsaken til at mattilsyn og dyrevern ikke slår til mot Løken gård er fordi de ikke driver med dyremisshandling. De har heller ikke gården fulle av dævve bikkjer.

Øhh...Ser du at jeg skriver noe negativt?

Jeg skriver at de har nok lov og at det var merkelig om de drev på om de ikke hadde lov.Ergo,folk kan bare slutte og kjempe,for de har lov!

Tror du skal lese innlegget mitt med noen andre briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Selv om jeg hater tanken så er jeg fullt inneforstått med at uten forsøk på dyr hadde vi ikke kommet så langt som vi har gjort på veldig mange områder. MEN! Det er faktisk ingenting i veien for at forsøksdyr behandles humant! Ingen mishandling eller unødvendig hard behandling, de skal ha mat og stell, de skal avlives humant når den dagen kommer, de skal ikke påføres unødvendig smerte eller stress og de skal ha nok plass, et ok underlag å gå på og et ordentlig sted å sove!

Alt liv har en verdi for meg og jeg synes ærlig talt at vi mennesker ikke er overlegne andre raser, ikke har rett til å forbruke naturen. Men det er vel egentlig en helt annen diskusjon...

Ikke overraskende at jeg har vært medlem av facebook-gruppen "Steng Løken Gård" lenge, kanskje...

Men om du ikke er imot forsøk på dyr - hvorfor er du da medlem av gruppen Steng Løken Gård?

Har du vært på Løken Gård, eller forholder du deg til alt pisspreiket andre kommer med om hvordan det er der?

Det foregår ikke forsøk på Løken gård, de driver oppdrett av hund. De er godkjent som oppdrettere av hunder til dyreforsøk, men de driver ikke å opererer på egen hånd. Hundene misshandles ikke, de sultes ikke, de er ikke møkkete og de er godt sosialsiert og trivelige på alle måter.

Ville det vært bedre at norske forskere kjøpte hunder fra utenlandske oppdrettere? Oppdrettere som man ikke vet noe om, oppdrettere som faktisk ikke har en så streng dyrevernslov å forholde seg til? Ville det vært bedre, ville det være lettere å svelge da?

Jeg foreslår at alle som går rundt å tror at det er på Løken gård de driver forsøk og at hundene der er vannskjøttet og misshandlet og påført stress og all verdens elendighet tar seg en tur dit. Ring og avtal tid, dra å se hvordan hundene har det før de eventuelt blir forsøksdyr. Så kan du vurdere igjen om du føler at det er nødvendig at du medlem i gruppen på Facebook eller ikke - og da kan du basere ditt valg på fakta.

Jeg kjenner at jeg begynner å bli rimelig lei av å si at Løken gård ikke driver med forsøk, og jeg skjønner faktisk ikke at folk mener det er bedre å kjøpe inn hunder fra utlandet som man ikke har noen garanti for at har hatt ett ok liv frem til de blir brukt i forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare litt på dette med om det er nødvendig med så høytstående dyr i dyreforsøk. Og det er det. Det brukes mus, rotter og kaniner som hovedgrupper ved forsøk, men for å få et godt forsøk og finne ut mest mulig om virkninger av stoffet må man bruke andre dyregrupper også. Og da er hund, gris og ape de vanligste man bruker.

Det er ikke bare i medisinsk forskning man trenger å teste stoffer. Det er stekt behov i toksikologien også. Tenk på alle skadelige stoffer vi omgir oss med i hjemmene våre, på arbeidsplasser, i mat og i omgivelsene. Uten bruk av forskningsdyr for å teste hvor grensen går på skadevirkninger av disse stoffene vil man ikke kunne utarbeide grenseverdier på disse stoffene. Det er ufattelig mange stoffer, og alle må testes grunndig både for å finne ut hvor skadelige de er, hvordan skadene viser seg og hva slags skader de gir.

Et eksempel på hvor viktig det er å teste stoffer på mange ulike dyregrupper er thalidomid, et stoff som ble gitt gravide som kvalmedempende på 50- og 60-tallet. Stoffet var blitt testet på mus bl.a, og hadde der en ganske lav skadelighet og først ved store doser. Så stoffet ble ansett som sikkert. Følgene ble at det ble født titusener av skadede barn, med manglende armer og bein, korte armer og bein, ansiktsskader osv. Det viste seg at grensen for giftighet på mennesker var ufattelig mye lavere enn på musene stoffet var testet på! Hadde stoffet vært testet på flere dyregrupper hadde man sett at toleransen varierte veldig, og man hadde ikke godtatt stoffet som medisin til gravide.

Jeg støtter overhode ikke bruk av forsøksdyr til undersøkelser for sminke, hårfarge osv. Dette er ikke nødvendige undersøkelser, da dette ikke er nødvendige produkter, og jeg anser bruken av forsøksdyr til slikt er unødvendig lidelse for dyrene.

Men bruk av forsøksdyr til viktige undersøkelser, som for miljø og helse, anser jeg som nødvendige, og "må" bare godta litt lidelse for det store bildet. Og jeg ser ingen forskjell på om det er ape, gris, hund, katt, rotte eller mus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene på Løken gård lever under fine forhold.

Det foregår ikke dyremisshandling på Løken gård.

Det foregår ikke dyreforsøk på Løken gård.

Sannsynligvis har disse hundene det bedre enn mange som lever som "kennelhunder" hos en del "vanlige" oppdrettere også.

Jeg støtter overhode ikke bruk av forsøksdyr til undersøkelser for sminke, hårfarge osv. Dette er ikke nødvendige undersøkelser, da dette ikke er nødvendige produkter, og jeg anser bruken av forsøksdyr til slikt er unødvendig lidelse for dyrene. Men bruk av forsøksdyr til viktige undersøkelser, som for miljø og helse, anser jeg som nødvendige, og "må" bare godta litt lidelse for det store bildet. Og jeg ser ingen forskjell på om det er ape, gris, hund, katt, rotte eller mus.

Signeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til...Poenget med å sammenligne Åsnesdamen var jo nettopp at hun har ikke lov,derfor gjør de noe på innsiden av huset med makt,mens Løken har lov,derfor beskytter de huset og gården med makt.Klar tegning liksom.

Jeg tror noen må gjøre det også..og synes egentlig litt synd på de som driver med det fordi de blir kjent med så mange hunder og valper,og bruker masse tid på hunden som de vet skal til et labratorie...Det er jo ikke så kult.

Jeg aner ikke hva de driver med i labratorier,men tenker nok det er endel ulike reaksjoner de får frem ved sine forsøk.

Vi drar nytte av dette,alle som en...Jeg liker ikke tenke på det,men godtar at det er slik.

Det er nok ikke en gjeng med psykopater som koser seg med dyreplageri og leker nutty professor,men heller folk som bryr seg og er litt kliniske og ønsker og finne utav ting som er bra for fremtidens dyr og mennesker..

En kan vel ikke være utakknemlig til sånt?Trenger ikke ha åpne armer eller gi egen hund,men og forstå litt av de burdte ikke være så vanskelig.HEll no...jeg er såpass dobbeltmoralsk der at egen hund hadde de aldri fått...

Likevel mener jeg i sånne tilfeller som dette har man lov å være litt både og,for det er ikke bare svart hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kosmetikkmerker man trygt kan kjøpe som man vet tar avstand fra testing på dyr. F.eks the body shop.

Godt å høre at noen her har vært på Løken gård og ikke synes det er ille. Så det stemmer ikke at hundene har under 1 kvm i snitt hver?

Nå er det vel desverre slik at dyr må bøte med livet for mennesker ganske ofte, men det ville vært fint om dette kunne skjedd under forhold der man VET at hundene har det bra. Og der det er absolutt nødvendig.

Novartis (som faktisk benytter seg av dine og mine skattepenger) tester medisinene sine på Huntigdon.

Jeg klarer ikke å se på disse youtube klippene en gang:

Selger Løken gård hunder til Huntingdon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger Løken gård hunder til Huntingdon?

Det er vel ikke så mange som vet akkurat hvor Løken gård selger dyr, men du kan jo høre med dem?

Det er en allmen villfarelse at Løken gård er så forferdelig - har vært der selv jeg. Men spørsmålet man bør stille seg er vel hvorvidt man godtar dyreforsøk eller ei. Personlig så er jeg vel der de aller fleste er - liker det ikke men synes det er forsvarlig i forhold til nødvendigheter som f eks medisin, men synes det er forkastelig i f eks kosmetikk. Så da godtar jeg noe dyreforsøk, og da må det vel være i alles interesse at dyrene som avles til dette formål har det så bra som mulig i oppveksten - noe de ser ut til å ha på Løken gård. Så nei, jeg synes ikke at Løken gård skal stenges.

Men det jeg ikke synes noe om er at de utgir seg for å være noe annet enn de er når de ønsker å kjøpe hunder til sitt avlsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange som vet akkurat hvor Løken gård selger dyr, men du kan jo høre med dem?

Jeg tror nok dem, som alle andre firmaer, ikke forteller hvem som kjøper produktene.Det har vel litt med taushetsplikt ovenfor kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er mange kosmetikkmerker man trygt kan kjøpe som man vet tar avstand fra testing på dyr. F.eks the body shop.

Godt å høre at noen her har vært på Løken gård og ikke synes det er ille. Så det stemmer ikke at hundene har under 1 kvm i snitt hver?

Nå er det vel desverre slik at dyr må bøte med livet for mennesker ganske ofte, men det ville vært fint om dette kunne skjedd under forhold der man VET at hundene har det bra. Og der det er absolutt nødvendig.

Novartis (som faktisk benytter seg av dine og mine skattepenger) tester medisinene sine på Huntigdon.

Jeg klarer ikke å se på disse youtube klippene en gang:

Selger Løken gård hunder til Huntingdon?

Hva de selger hunder til aner jeg ikke, og som de fleste andre så er jeg imot dyreforsøk i forbindelse med sminke osv. og jeg søker så langt jeg kan å kjøpe produkter som ikke er teset på dyr. Jeg synes imidlertid at dyreforsøk til medisinsk forskning er viktig, både i forhold til veterinærmedisin og til mennesker.

Det som imidlertid er VIKTIG for MEG er at oppvekstvilkårene til dyr som brukes i forsøk er best mulig. Og jeg tør å påstå at oppdretterne på Løken gård gjør det de kan for at hundene skal ha det så bra som mulig frem til de selges. De har fine fasiliteter, dessverre så er det sånn at dyrevernsaktivister setter begrensning på hvor mye de får vært ute i friluft. De kan nemlig ikke sette hunder ut i hundegårdene uten at det er tilsyn med de hele tiden.

Som sagt, de har innendørs lekeområde og de får turer - og hadde det ikke vært for alle disse galningene som har satt seg som mål å redde ett eller annet så hadde de fått vært ute enda mer.

Og ja, jeg kaller dem galninger - som mange så tror disse menneskene at hundene på Løken gård blir torturert og plaget - eller at de bare bor i en skitten låve uten tilsyn - dette er heldigvis feil, men det skal tydeligvis noe til å overbevise galskapen om det.

Glad jeg ikke er den eneste her som har vært der forøvrig *ler* - for innimellom så tenker jeg at jeg kanskje bare har drømt, godt å vite at flere har sett at det ikke er fullstendig galematias der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT. Hvordan har dere fått til å få omvisning på Løken gård? Lurer av ren nysgjerrighet, ikke noe annet.

OnTopic: Jeg er veldig delt i synet mitt på dyreforsøkt. Forsøk som gjøres pga kosmetikk og annet i lignende baner syns jeg bare er idioti og totalt unødvendig. Heldigvis er det mange alternativer til produkter testet på dyr i de kategoriene. Forsøk som går på medisinsk forskning syns jeg er mer i en gråsone. Der syns jeg det er en selvfølge at dyrene skal behandles så godt som mulig så lenge de er forsøksdyr. Det burde vært et minimum.

Når det gjelder Løken gård vet jeg ikke helt, jeg. Hvis de hadde blitt stengt, tror dere ikke det bare hadde dukket opp en ny en? En gård som sannsynligvis ville blitt holdt mer anonymt en stund. Er ikke sikkert dyra der hadde hatt like gode forhold som det sies at dyrene har på Løken gård. Vet ikke jeg. Tror ikke det hjelper så mye å få stengt den ene gården, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg generelt skeptisk til alle svertekampanjer dyrevernet/ dyrevernalliansen/ m.fl står bak, da de flere ganger har metoder for å frembringe "fakta" som ikke en gang er godkjent for en skoleoppgave på barneskolen. De tyr til ekstreme, og idiotiske, løsninger (eks slippe løs hunder, slippe løs pelsdyr) for å "redde" dyrene. Handlinger som vitner om manglende kunnskap om de dyrene de faktisk i teorien ønsker å redde. Og det er ikke rent sjeldent at forholdene er noe helt annet enn det dyrevernerne gir dem ut for å være (godt eksempel er jo den store bildeserien som kom tidligere i år fra pelsindustrien som viste seg å være fabrikert).

Jeg er i mot unødvendige dyreforsøk, f.eks til kosmetikk, men ser behovet for at så lenge vi ønsker enn frisk fremtid må dessverre noen ofres. Å få nok mennesker til å ofre seg er ikke realistisk, og da er det naturlig at dyrene inntar den rollen. Om det er hest, hund, katt, rotte, mus eller hamster er for meg i så måte ett fett. Alle dyr med ryggrad lider like mye. Men unødvendige forsøk bør man jobbe mot å bekjempe.

Jeg kjenner ikke spesielt til Løken gård, men om det stemmer at de bare driver avl til forsøk ser jeg egentlig ikke helt problemet. Med mindre de faktisk driver dyremishandling. Kampanjene om å stenge gården virker for meg, utifra de overgitte forutsetningene, bare som nok ett ekstremt (og idiotisk?) innfall fra dyreverngruppene hvis egentlige mål er å stoppe forskning på dyr. Ikke oppdrett til forskningen. Det er forskningen de må stenge, ikke oppdretterne. Dyr vil forskerne alltid få tak i så lenge de forsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg nevner igjen at det er lurt å vite hva man snakker om før man snakker og gjør seg opp en mening.

Hundene på Løken gård lever under fine forhold.

Det foregår ikke dyremisshandling på Løken gård.

Det foregår ikke dyreforsøk på Løken gård.

Greie fakta å få med seg.

Ja, de leverer hunder til dyreforsøk - men før de faktisk blir brukt til forsøk så har hundene det veldig bra og lever under veldig bra kår. Stedet kan ikke sammenlignes med stedet til Åsnesdamen og årsaken til at mattilsyn og dyrevern ikke slår til mot Løken gård er fordi de ikke driver med dyremisshandling. De har heller ikke gården fulle av dævve bikkjer.

Så fordi hunden har det bra så er det helt greit å sende hunden til forsøk, etter at den har levd ett flott liv? Det må være forvirrende for den, de kjenner kun til mennesker som er snille og gode og plutselig blir den påført smerte og ubehag Det må da ha kommet lengre enn at man må bruke dyr til forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi hunden har det bra så er det helt greit å sende hunden til forsøk, etter at den har levd ett flott liv? Det må være forvirrende for den, de kjenner kun til mennesker som er snille og gode og plutselig blir den påført smerte og ubehag Det må da ha kommet lengre enn at man må bruke dyr til forsøk?

Først og fremst så vil jeg anbefale deg å lese forskriften om forsøksdyr, der står det litt om smerte, ubehag og hvordan dem skal kunne holdes som forsøksdyr. Dem blir ikke innesperret i ett bur full av nåler liksom.

Og alternative er å la mennesker brukes til forsøk og få betalt for det. Det er prøvd i noen land, og dem som dukker opp for dette er dem som er laves av dem lave i samfunnet. Dem som trenger penger og gjør alt for å få det. Da ender vi med å få fram ett annenrangs samfunn. Noen mennesker er bedre enn andre. Er det mye bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi hunden har det bra så er det helt greit å sende hunden til forsøk, etter at den har levd ett flott liv? Det må være forvirrende for den, de kjenner kun til mennesker som er snille og gode og plutselig blir den påført smerte og ubehag Det må da ha kommet lengre enn at man må bruke dyr til forsøk?

Bruker du medisiner ved behov?

Bruker du medisiner på dyrene dine ved behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du medisiner ved behov?

Bruker du medisiner på dyrene dine ved behov?

Om det er behov, så ja. Prøver å unngå det, men om dyrene blir syke så gjør jeg det uten å nøle. Forstår at det må til, men synes ikke noe om det selvom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...