Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggesår?


mushi

Recommended Posts

Jeg passer en annen hund innimellom og han kom hit igjen igår. Han var utrolig skitten og lukta veldig vondt, så det første vi gjorde var å vaske han. Idag la jeg merke til at han har noe slags "liggesår" på albuene og litt på hofta.

Han likte tydelig ikke at jeg var i nærheten av dem, derfor litt dårlige bilder.

Penu21.jpg

Pen21.jpg

Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Eller bare overdriver jeg her nå? Synes selv at det er synd på stakkaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffy hadde sånne på begge albuene. Det kom nok hovedsaklig etter at hun lå på vegg-til-vegg teppe. Dette er jo temmelig grovt, og hver gang hu la seg ned eller flyttet på seg, så gned det på albuene der det var tynnest hud liksom. (Bein mot grovt teppe = tykk hud og lite pels)

Jeg gjorde ikke annet med det enn å smøre på en feit salv om det ble sprukket og veldig tørt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har i perioder ligge merke på den ene albuen, da smører jeg på Eight hour cream fra Elizabeth Arden og det tørre blir mykt og blir borte fortere.

Den er ganske fet og er VELDIG pleiende, og ikke minst SUPER drøy, har hatt min tube i flere år.

MEN ligge sår på hoften tyder kanskje på at den ligger mye i bur eller veldig mye stille på et sted? Ville prøvd å gjøre om den vanen litt, evt gi den litt bedre undrelag å ligge på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har i perioder ligge merke på den ene albuen, da smører jeg på Eight hour cream fra Elizabeth Arden og det tørre blir mykt og blir borte fortere.

Den er ganske fet og er VELDIG pleiende, og ikke minst SUPER drøy, har hatt min tube i flere år.

MEN ligge sår på hoften tyder kanskje på at den ligger mye i bur eller veldig mye stille på et sted? Ville prøvd å gjøre om den vanen litt, evt gi den litt bedre undrelag å ligge på :)

Enn om hunden foretrekker å ligge på bart gulv? :)

My har antydning til liggesår på albuene, men jeg har "gitt opp" å gjøre noe med det. Virker som det blir værre når hun går på tørrfor da, så jeg prøver å alltid bruke NP eller V&H som fullfor på henne. Mistenker at det er noe hun ikke får nok av i tørrforet som gjør huden hennes godt, eller så er hun allergisk mot noe i tørrfor som gjør at liggesårene utvikler seg lettere. Får vel bedre vilkår i en dårlig hud ser jeg for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om hunden foretrekker å ligge på bart gulv? :)

My har antydning til liggesår på albuene, men jeg har "gitt opp" å gjøre noe med det. Virker som det blir værre når hun går på tørrfor da, så jeg prøver å alltid bruke NP eller V&H som fullfor på henne. Mistenker at det er noe hun ikke får nok av i tørrforet som gjør huden hennes godt, eller så er hun allergisk mot noe i tørrfor som gjør at liggesårene utvikler seg lettere. Får vel bedre vilkår i en dårlig hud ser jeg for meg?

Hvis hunden får liggesår på hoftene så er det noe mer enn underlaget som er feil. Poenget er vel at hvis hunden ligger mye i bur ligger den mye stille og på samme underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden får liggesår på hoftene så er det noe mer enn underlaget som er feil. Poenget er vel at hvis hunden ligger mye i bur ligger den mye stille og på samme underlag.

Mmmhh ja? :) Og mitt poeng, som tydeligvis kom dårlig frem, var hva man gjør hvis hunden utvikler liggesår - selv om den ikke ligger mer i ro enn de fleste andre hunder (vil jeg tro) og ikke ligger i bur med mindre det er natt.. Og selv på natta går den inn og ut av buret, og bytter på å ligge på det kalde bare gulvet og i buret hvor hun har sofaputer i skinn nederst og en myk hundepute-ting fra europris oppå der igjen..

Det får meg til å tro at hun har nok forskjellig underlag tilgjengelig i leiligheta vår, men alikevel har hun tendenser til liggesår.

Hun er jo en veldig rolig hund inne, ligger bare og snorker stort sett - men hun skal ihvertfall ha credit for at hun bytter plass ofte. :)

EDIT: Det er jo det samme tipset man får om liggesår uansett hvor de er liksom.. Å la dem ha myke underlag tilgjengelig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Liggesår" på albuer (det er jo ikke liggesår, det er calluser) er veldig vanlig og trenger ikke bety noe som helst. Liggesår på hofter er noe helt annet, da tenker jeg veldig tynn hund eller hund som ligger alt for mye stille, eventuelt en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekte" liggesår skyldes jo hovedsaklig at vevet blir utsatt for langvarig tosidig trykk og belastning - altså mellom f.eks. hoftebeinet og et hardt underlag. Langvarig press hindrer blodomløpet og skader dermed vev/muskler som blir til et væskende sår som vanskelig leges. Om man f.eks. legger beina i kryss med en hæl tungt hvilende på stuebordet i mer enn 2 timer, så risikerer man faktisk begynnende liggesår på hælen... Prøv selv - hvor lenge klarer du å holde den stillingen totalt uendret før det blir ganske smertefullt? :icon_redface:

Jeg tror faktisk at tykke har nesten like stor risiko som tynne for å utvikle liggesår - men hos tykke tar det kanskje litt lenger tid? Det tar i hvertfall lenger tid før det heles. Jeg har stelt helt fryktelige sår som har vært minst 5 cm dype, illeluktende og væskende... *grøss*

Som forebygging kjenner jeg kun til bytting av stilling og underlag. Men jeg mener å huske at man får økte risikofaktorer ved f.eks. dårlig blodomløp, lite aktivitet generelt og samt undervekt. Og sikkert masse mer jeg ikke husker i farta. :icon_redface:

Jeg tror forresten ikke at det holder kun å sørge for at hunden har tilgang på et ganske mykt underlag - det er variasjon i stilling som er cluet, i hvertfall for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Har en "sofahund" selv, så synes det så ganske ille ut. Han ligger på teppe her, veit ikke hvor han ligger der han bor, men han har ikke bur. Skal smøre det når jeg kommer hjem fra jobb og si ifra til eier :)

Mono: Han er ikke tynn, heller litt for feit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...