Gå til innhold
Hundesonen.no

Cæsar Milan VS Victoria Stilwell


Caroline&Lillemor

Cæsar Milan VS Victoria Stilwell  

144 stemmer

  1. 1.

    • Cæsar Milan
      29
    • Victoria Stilwell
      91
    • Begge
      19
    • Ingen av dem
      5


Recommended Posts

Hva er det i C.Millans metoder som er bra og dårlig?

Noen ganger så tolker jeg det slik at de som er imot Millans "metoder" er imot alt han gjør. men det kan da ikke stemme?

Hva er det som er "feil" da?

Metoden for å "eie" et området, f.eks inngangsdøren, slik at hunden ikke er "overglad" når noen kommer på besøk?

At hunden ikke skal gå fremst på tur?

At hunden ikke skal først inn og ut av døren?

At man skal være rolig og bestemt? (den tror jeg alle er enig i)

At man ikke skal belønne en hund (f.eks med klapping) når den er oppspilt?

Eller er det metodene for håndtering av aggressive individer som dømmes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Hva er det i C.Millans metoder som er bra og dårlig?

Noen ganger så tolker jeg det slik at de som er imot Millans "metoder" er imot alt han gjør. men det kan da ikke stemme?

Hva er det som er "feil" da?

Metoden for å "eie" et området, f.eks inngangsdøren, slik at hunden ikke er "overglad" når noen kommer på besøk?

At hunden ikke skal gå fremst på tur?

At hunden ikke skal først inn og ut av døren?

At man skal være rolig og bestemt? (den tror jeg alle er enig i)

At man ikke skal belønne en hund (f.eks med klapping) når den er oppspilt?

Eller er det metodene for håndtering av aggressive individer som dømmes?

Mye av dette blir unødvendig når man ikke bekymrer seg om at hunden bare venter på at du skal ha et svakt øyeblikk, for så å kaste seg over muligheten til å ta over hele kontrollen.

Jeg trener både hunden og hesten min uten fokus på lederskap. Jeg kan flytte meg for hesten min om det skulle være nødvendig, og hunden min får hoppe på meg, gå først ut og inn av dører og hun får lov til å bli glad over besøk.

Alikevel er begge dyrene mine høflige, greie og ganske så lydige. De har ikke noen 'skjult agenda' er bare fornøyde og konfliktsky dyr begge to.

CM har i likehet med endel horsemanship trenere en veldig god energi / feel og timing, men det drukner dessverre i endel voldsom håndtering.

Ofte er det fryktaggresjon han skal hanskes med, og jeg har ikke tro på å kurere frykt med straff.

Har også lest historien hans og det virker som det han benytter er selvlært uten noe særlig faglig bakgrunn.

(Jeg har forresten også hørt om flere 'vanlige' mennesker som prøver ut metodene hans, og han har heltestatus i mange 'familiehundeieres' hjem virker det som på meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde få heltestatus, det er usunt. Da blindes egen hjerne :frantics:

De aller fleste har vel heller hunder som ikke ligger "å venter" på å ta over noe som helst, og dermed ikke trenger slik trening (eller forebyggende trening).

Må huske på at dette er eiere som ber om hjelp fordi de ikke har kontroll på en aggressiv hund.

Hverdagen for de fleste er vel å ha normale fungerende hunder, men uansett er det interessant å diskutere standpunkter (synes nå jeg). Mye å hente fra andres meninger, alltid :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest historien hans og det virker som det han benytter er selvlært uten noe særlig faglig bakgrunn.

Er det virkelig så ille å være selvlært? Da har du ikke noe skulle sagt? Ærlig talt, selv om man ikke har noen utdannelse, kan man både ha lest, observert og erfart. Man går glipp av ekstremt mye om man ikke skal lytte til de som er selvlært.

Metoden for å "eie" et området, f.eks inngangsdøren, slik at hunden ikke er "overglad" når noen kommer på besøk?

For å snu dette på hodet; hvordan ville du styrt en overglad/aggresiv hund i utgangsdørs situasjon? Du ville mest sannsynlig styrt det? Men vi traddiser kaller det sitt og bli for f, "klikkerene" ville lært hunden å bli i f,eks sengen sin. Nøyaktig det samme uannsett hvor vi er.

At hunden ikke skal gå fremst på tur?

Vi liker jo alle at hundene dropper å trekke i båndet? Hale oss rundt hvert ett hjørne for pisse/brøle på naboens hund? Han lærer eier hvordan hunden går pent i bånd, og hvordan de skal være i forkant en situasjon. Nøyaktig det samme som vi andre gjør. Forskjellen er at vi trenger ikke at bikkja skal gå bak, dog noen av oss ønsker at bikkja skal på plass i møte situasjoner.

At hunden ikke skal først inn og ut av døren?

Samme som å "eie" døra

At man skal være rolig og bestemt? (den tror jeg alle er enig i)

Ja noen ødla jo den gleden :frantics:

At man ikke skal belønne en hund (f.eks med klapping) når den er oppspilt?

Holdt på å si, er ikke det åpenbart hihi. Om vi nå ser på hunder som er bråkete på andre hunder f.eks. og vi er usikre og litt oppspilte selv, når vi da klapper denne bråkete hunden, så vil den ikke roe seg ned, i verste fall vil den blåse seg mer opp. Vi "støtter" den.

Eller er det metodene for håndtering av aggressive individer som dømmes?

Ja! MEN han har episoder der han behandler også aggressive hunder nydelig. Den boerbolen f.eks. Det var en vakker episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det fryktaggresjon han skal hanskes med, og jeg har ikke tro på å kurere frykt med straff.

Akkurat denne biten synes jeg er det verste med det jeg ser hos CM.

Greitt nok, hunden er aggressiv, men det kommer av frykt, ikke gemyttet i seg selv. Jeg skal love at hadde jeg lagt Gubben i bakken og/eller korrigert med rykk i halsbåndet når han reagerer/tilter på hunder, hadde han blitt ti ganger verre. For han er frykten for andre hunder større enn noen straff jeg kan pålegge han.

Men jeg ser også stor forskjell på sesong 1 og f.eks 3 i serien, han har moderert seg veldig i forhold til rykk i halsbånd, og er ikke fullt så kjapp til å legge hundene i bakken. Og jeg skulle ønske jeg hadde selvtillitten og roen hans!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til Cm vil jeg si jeg synes det er skremmende mange innom jobben min som spør etter diverse hundeutstyr de kan bruke for å uvøve hans treningsmetoder. Her snakker jeg ikke bare om et par stykker, men flere! Jeg har blitt spurt om vi har "sånne kvelehalsbånd CM bruker" blant annet. Det jeg synes er farlig er å vise hundetreningsmetoder det advares mot å bruke for hvermannsen når man vet at folk alikevel vil prøve det fordi de ser det virker på TV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så ille å være selvlært? Da har du ikke noe skulle sagt? Ærlig talt, selv om man ikke har noen utdannelse, kan man både ha lest, observert og erfart. Man går glipp av ekstremt mye om man ikke skal lytte til de som er selvlært.

For å snu dette på hodet; hvordan ville du styrt en overglad/aggresiv hund i utgangsdørs situasjon? Du ville mest sannsynlig styrt det? Men vi traddiser kaller det sitt og bli for f, "klikkerene" ville lært hunden å bli i f,eks sengen sin. Nøyaktig det samme uannsett hvor vi er.

Vi liker jo alle at hundene dropper å trekke i båndet? Hale oss rundt hvert ett hjørne for pisse/brøle på naboens hund? Han lærer eier hvordan hunden går pent i bånd, og hvordan de skal være i forkant en situasjon. Nøyaktig det samme som vi andre gjør. Forskjellen er at vi trenger ikke at bikkja skal gå bak, dog noen av oss ønsker at bikkja skal på plass i møte situasjoner.

Samme som å "eie" døra

Ja noen ødla jo den gleden :frantics:

Holdt på å si, er ikke det åpenbart hihi. Om vi nå ser på hunder som er bråkete på andre hunder f.eks. og vi er usikre og litt oppspilte selv, når vi da klapper denne bråkete hunden, så vil den ikke roe seg ned, i verste fall vil den blåse seg mer opp. Vi "støtter" den.

Ja! MEN han har episoder der han behandler også aggressive hunder nydelig. Den boerbolen f.eks. Det var en vakker episode.

Ja, det er det jeg vil frem til: Han driver jo mye med "normal" grensesetting, og derfor blir det feil om man sier man fordømmer Millans metoder når det egentlig er hans håndtering av aggressive hunder man ikke er enig i.

Derfor blir det også så feil å ha en Millan vs Stilwell-poll, fordi man kan ikke skjære alt ved en person under samme kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor fordømmens Millans metoder???

Dette er tydeligvis folk som har sett noe på TV, fått med seg havlparten, forklart seg selv resten og prøvd i blinde.

Millan legger ikke ned hunder med strup. Han legger ikke ned hunder straks de motsetter seg noe.

Til disse menneskene håper jeg virkelig du forklarte dem at de nok ikke hadde skjønt hva Millan formidler.

Uansett metode, gjøres den feil så har du et problem!

Man kan ikke dømme noe fordi noen bruker det på en feil måte.

Han legger de kanskje ikke i bakken med strup, men det er jo det nærmest berykta klippet fra en episode hvor han løfter opp en hund etter strup-bånd, da. (lå på youtube før, har ikke tid til å finne link nå)

Og det er de gangene han gjør sånt eller f.eks. der han bruker strømhalsbånd for å venne en hund til en katt, det klarer ikke jeg å se noe som helst positivt eller lærerikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...