Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremmede vi møter på tur spør hva hun kostet


Mistra

Recommended Posts

Etter å ha hatt samojedvalpen vår i bare litt under to uker har vi allerede fått spørsmål om hvor mye hun kostet av tre personer. Og det er ikke nærmeste familie eller andre vi kjenner, men folk vi har truffet på tur og bare snakket såvidt med. Jeg syns det er et ganske merkelig spørsmål å få fra fremmede, og syns egentlig det er litt ubehagelig. Prisen var som for en gjennomsnitts rasehund, så det er ikke det at hun kostet unormalt mye, men jeg syns det er rart folk har så mye fokus på pengene. Det blir litt som å spørre fremmede hvor mye barna deres koster. Vi har sagt rett ut det vi betalte, men jeg får litt inntrykk av at mange (som kanskje ikke vet hvor mye hunder pleier å koste) syns det er mye å bruke på "bare en hund".

Er det andre som også har opplevd å få dette spørsmålet fra fremmede, og hva syns dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som et kompliment! De synes sikkert valpen din er kjempefin, og tenker at den må ha kostet skjorta. Man betaler for valper (i motsetning til de fleste barn), så jeg synes ikke helt det kan sammenlignes.

Jeg har sjelden eller aldri fått det spørsmålet, men så er det vel de færreste som synes hundene jeg har ser ut som noe noen ville betalt penger for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt spurt om dette mange ganger, for noen virker det å være et helt alminnelig spørsmål, mens andre legger i en "kan jeg spørre hvor mye den kosta" frase. Synes det er rart at folk spør så rett ut om noe som forsåvidt er privat, men jeg svarer likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt spurt om det på både Kee og Lundii, og synes det er et helt okei spørsmål, jeg. :ahappy: Om noen blir litt interessert i rasen, så lurer de på hva den rasen ligger på i pris, for meg er det helt relevant. Det er jo litt forskjell, og noen har faktisk blitt overrasket over at Lundii ikke kostet mer, siden etnahund er såpass sjelden i Norge. Jeg sier jo også at det er vanlig valpepris på renrasede hunder med stamtavle og registrering i NKK, så vet de det også, om de ikke visste det fra før. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt spurt noen ganger og da sier jeg hva en prisen ligger på og slenger samtidig med at det er vanlig valpepris på de aller fleste renrasede hunder :ahappy:

Men det finnes de som syns det er fryktelig mye å betale for "bare en hund"! Da aner de ikke hva de snakker om. Java er verdt så mye mer enn pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt spurt om det en gang, og det var fra en fyllik (en grei mann altså)... men da løy jeg litt altså, og sa at han var billigere enn det han var, synes liksom det var litt ekkelt. Nå har ingen flere spurt meg som jeg ikke kjenner, men jeg ville sett ann personen egentlig, og var det en dodgy fyr som spurte så ville jeg sagt at jeg fikk ham gratis fordi han er steril eller noe, iallefall om jeg hadde hatt tispe. Tenker på folk som stjeler hunder jeg da...

Sånn ellers synes jeg det er veldig hyggelig med spørsmål jeg da, svarer gjerne på hvor mye han spiser, aktivitetsbehov, om flekkene er der fra de blir født eller hvor de andre hundre befinner seg... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt spurt om det en gang, og det var fra en fyllik (en grei mann altså)... men da løy jeg litt altså, og sa at han var billigere enn det han var, synes liksom det var litt ekkelt. Nå har ingen flere spurt meg som jeg ikke kjenner, men jeg ville sett ann personen egentlig, og var det en dodgy fyr som spurte så ville jeg sagt at jeg fikk ham gratis fordi han er steril eller noe, iallefall om jeg hadde hatt tispe. Tenker på folk som stjeler hunder jeg da...

Sånn ellers synes jeg det er veldig hyggelig med spørsmål jeg da, svarer gjerne på hvor mye han spiser, aktivitetsbehov, om flekkene er der fra de blir født eller hvor de andre hundre befinner seg... :ahappy:

Det der er jeg veldig enig i. Forteller ikke prisen til litt "snuskete" folk altså! Har bare erfaring fra det samme med bilen min. En som syntes bilen min var så fin og maste om at den må jo ha vært dyr, hvor mye kostet den osv... Han så ut som en tvilsom narkoman så jeg sa bare at bilen var nok ikke verdt så mye som det kunne se ut som altså! Var et billig vrak bare :D

Nå skal det jo sies at bilen min er ikke spesielt pen eller dyr heller da, men uansett! Dyr nok til at det hadde vært fristende å stjele den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv spurt folk, som oftes venner, pris på deres hund.

Det har vært fransk bulldog, engelsk bulldog, chihuahua, andre hunder som har steget veldig i pris de siste årene og sjeldne raser.

Prisforskjellene har vært STORE !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har spurt det samme spørsmålet selv flere ganger. Men da litt forsiktig "Kan jeg være så frekk og spøre om prisklassen på den rasen?". Mest av alt fordi da hunden er aldeles nydelig, og fordi mennesker er nysgjerrig av natur :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe rart å spørre om pris, selv om det ikke er så ofte jeg får spørsmålet av fremmede. Det er enda merkeligere, synes jeg, når vi treffer noen for første gang og sannsynligvis aldri treffer dem igjen spør hva han heter. Hvorfor vil folk vite dét da? Men det er OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha blitt spurt om pris, men mange er veldig opptatt av hvor mye hundene spiser, og hva all denne maten koster. Hva i all verden har fremmede folk med det? :ahappy:

Synest ikke det virker spesielt rart heller. Spørs jo hvordan en spør, men spør en fordi en er int, så er det jo helt greit.

Eg hadde svært lite peiling på nettopp slikt når eg var ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har fått spørsmålet noen ganger.. Men stort sett har det vært av folk som har vært interessert i å kjøpe en norfolk selv, og som har spurt mange andre spørsmål også, i tillegg til det med pris. Synes det er helt i orden at folk spørr om det egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som et kompliment! De synes sikkert valpen din er kjempefin, og tenker at den må ha kostet skjorta. Man betaler for valper (i motsetning til de fleste barn), så jeg synes ikke helt det kan sammenlignes.

Ja, kanskje det er derfor, vi syns jo hun er verdens søteste selv :D Jeg har aldri fått det spørsmålet fra fremmede om verken labradoren eller den amerikanskje cockeren familien har hatt, selv om jeg har vært på mange turer med dem i mange år. Jeg har fått kommentarer om at labradoren har fin pels, og cockeren var veldig sjarmerende, men ingen har spurt om pris som jeg kan huske.

Har aldri blitt spurt det men,derimot er det utrolig mange som vil kjøpe hunden min!Har vært det siden var valp og er sånn enda.Folk kommer bare opp spør om de får kjøpe henne.Jada,veldig gjenomtenkt beslutning gitt :(

Vi har vel møtt på to-tre andre som vil kidnappe henne også (ment som en spøk, selvsagt) :ahappy:

Jeg synes ikke det er noe rart å spørre om pris, selv om det ikke er så ofte jeg får spørsmålet av fremmede. Det er enda merkeligere, synes jeg, når vi treffer noen for første gang og sannsynligvis aldri treffer dem igjen spør hva han heter. Hvorfor vil folk vite dét da? Men det er OT...

Det har jeg også stusset litt på. Greit nok at en del spør om rasen, men navn? Men det virker som det er en del av standardspørsmålene man spør når man treffer på noen med hund, så man har noe å snakke om: rase, alder, navn, kjønn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter folk har hilst (på både hunden og katten) spør de ganske ofte hvor mye de kostet.

Jeg får litt blandede følelser for dette. Lurer de fordi de synes jeg er gal? Lurer de fordi de vil se om de også har råd til det? Som om verdien av et dyr er det du betalte for dem da du hentet dem. Er de ute etter hunden/ katten min? etc...

Litt fordomsfult, kanskje, men slike spørsmål synes jeg er litt... ja, merkelige.

Det er, for meg, stor forskjell på hvordan personen legger ut spørsmålet.

Er det: "Hvor mye ligger de på for tiden?"

eller: "Hvor mye kosta bikkja?"

eller: "Hvor mye betalte du for det dyret der?" (oftest referert til katten)

så er det klare foskjeller på hvordan jeg svarer. Nummer to og tre er altfor personlige og egentlig ganske frekke spørsmål. Hunden ligger rundt 13.000; og katten ligger helst rundt 7.000; men for meg er de verdt mye mer følelsesmessig enn det jeg betalte for dem i cash...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...