Gå til innhold
Hundesonen.no

Stadig flere velger å IKKE vaksinere valper


MariaN

Recommended Posts

I det siste, har jeg hørt om flere, som velger å ikke vaksinere valpene før de drar til nye eiere.

Får de inn det nødvendige med morsmelka? Har ikke små valper behov for vaksine?

Hvorfor er noen for og imot dette.

Hilsen ei som har lurt litt på dette :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de siste par årene har det klassiske vaksineregimet for hund i Norge gjennomgått store forandringer. Dette skyldes blant annet tilgang på nye, forbedrede vaksiner, samt et økende krav til individuelt tilpassede vaksinasjonsprogrammer.

6-8 uker: Parvo eller DHPPI (Denne er valgfri, og nødvendig kun ved stort smittepress.)

12 uker: DHPPI

1 år: DHPPI

2 år: Pi

3 år: Pi

4 år: DHPPI

5 år: Pi

6 år: Pi

7 år: DHPPI

osv.

Valpen har gjennom morsmelken fått en immunitet mot bl.a. valpesyke, en immunitet som avtar mot 3 måneders alder. Derfor er dette tidspunktet for full vaksinasjon. (Se tabell nedenfor med oversikt for de vanlige vaksinasjonsprogrammene). Før valpen vaksineres (og de første 14 dager etter) skal den kun omgås hunder man vet er vaksinert og hunder man vet er friske.

Parvovaksine ved 8 ukersalder er nå mest brukt om valpene oppholder seg et sted med stort smittepress.

Så slik jeg ser det er det som regel ikke lengre nødvendig å vaksinere ved 8-ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at det er et spørsmål om økonomi da?

En oppdretter kan spare en del penger på å droppe en runde med vaksiner...

Jeg har 2 hunder nå, og mens den ene var både chippet og vaksinert, så var den andre ingen av delene ved overtagelsen.

Disse kom fra 2 forskjellige oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sparer jo penger og, men det er vel ikke det som er poenget.

De mener vel det er unødvendig, siden barna får det de trenger igjennom melken.

Jeg kjøpte en uchippet hund. Om det var økonomi, latskap eller at de ikke brydde seg om det, må gudene vite :ahappy:

Men det er vel en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger programmet som KristinR skisserer. Årsaken til det er at det er slik produsentene av vaksinene sier at det skal gjøres.

Hører jeg om noen som bruker en veterinær som tilsier "full pakke"-vaksine hvert eneste år så mener jeg det er et godt eksempel på "fortjeneste fremfor fornuft". En sånn vet. hadde ikke JEG brukt noe mer, i alle fall.

Ang. det økonomiske aspektet - tja, det hadde kanskje kostet en hundrings eller så ekstra for en parvovaksine ved 7-8 ukers kontrollen. Ikke særlig å spare, altså.

Man sparer da myyyye mer på å droppe ID-merkingen, da.

Og det er faktisk ikke krav om microchipping heller - så hvorfor skal oppdretteren egentlig koste på dette på DIN hund?

Selv om jeg selv microchipper alle mine (+kjøper pass til dem) så hadde jeg ikke engang tenkt tanken på det hvis den neste jeg kjøper mangler begge deler...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk ikke krav om microchipping heller - så hvorfor skal oppdretteren egentlig koste på dette på DIN hund?

Er det ikke nytt krav nå om at alle valpene må være chippet før de kan registreres?

Ellers, så mente jeg selvsagt at jeg fikk avslag i prisen for å chippe henne selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å levere valpene herfra ID-merket, og sørge for at de er registrert i dyreidentitet/NKK, da jeg vil vite at hunden kan spores opp om den blir borte. Jeg fatter ikke de som venter med ID-merking til hunden skal røntgenfotograferes drøye året gammelt - det er da de unge hundene som lettest svinser seg bort. For meg er ID-merking omtrent like viktig som en god forsikring.

Har det blitt obligatorisk å levere valpene ferdig ID-merket, applauderer jeg det!

Angående vaksine har også jeg sett flere og flere levere valpene uvaksinert, da noe annet ansees som overvaksine pga beskyttelse gjennom mor/morsmelka. Med mindre jeg hører god dokumentasjon som tilbakeviser veterinærers anbefalinger, vil neste kull herfra leveres uvaksinert, med mindre valpekjøper ønsker annet. Og jeg tviler sterkt på at det er de sprøytene som berger meg økonomisk - jeg har satt opp budsjett, og om intet uventet skjer kan jeg kanskje få et par tusenlapper i overskudd om jeg får seks valper og fem selges til full pris. Og planen er foreløpig beholde en og en på fôr, så da er jeg i minus om jeg får et kull på snittstørrelse. Og går hun tom, har jeg likevel potensielt en 20.000 i utgifter...

Da må jeg la være å vaksinere ille mange kull for å tjene inn det...

Vi hadde en hund som var allergisk mot vaksine, og fikk så sterke reaksjoner at veterinær anbefalte oss ikke å vaksinere henne. Og h*n mente at hun var fullgodt beskyttet uten, fordi hun gikk i flokken vår med flere hunder, at deres antistoffer ville overføres til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg valgte å vaksinere valpene herfra med parvo av den enkle grunnen at de andre hundene i denne husstanden er mye rundt i forskjellige hundemiljøer, noe som gir ett visst økt smittepress. I tillegg så var alle valpene solgt til "flerhundsfamilier" noe som gir ett høyere smittepress. De fikk ikke Nobivac'en kun parvo, det kommer jeg til å fortsette med. Mine valper ble ikke chippet fordi jeg syns det er unødvendig å utsette så små valper for den smerten det er å bli chippet uten dop. Det kan eierene selv gjøre når de mener det er nødvendig, min anbefaling er ved neddoping av andre årsaker (sykdom, rtg el.) dog senest ved HD-røntgen. Ja valper unge hunder kan suse seg bort, men såpass oppegående regner jeg med at eierene er at de sikrer seg på annet vis, om de ikke klarer å passe på pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har levert alle valpene med helseattest, vaksinert (evt pass til eksport-valper) og ferdig chippet. Dette fordi vi synes det skal være slik. Vi har flere hunder i husstanden, og vi selv er med på mange arrangementer i hundemiljøet (og kan dra med smitte hjem). Samt at vi i begge kull har hatt valper som skal eksporteres.

Klart vi kunne ha tjent noen kroner på å ikke vaksinere eller micro-chippe, men den kostnaden er ubetydelig (synes vi da)...

Ang smerte ved å sette microchip på valp, så har ingen av valpene herfra laget ett eneste pip når chippen har blitt satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang smerte ved å sette microchip på valp, så har ingen av valpene herfra laget ett eneste pip når chippen har blitt satt.

Ikke her heller, det ser ikke ut til å bry dem noe særlig. Dessuten er det utrolig fort gjort, så fort at hunden ikke klarer å reagere.

Aldri vært et problem her hverfall.

Vi leverer også alle hundene vaksinerte, chippet og med helseattest :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke her heller, det ser ikke ut til å bry dem noe særlig. Dessuten er det utrolig fort gjort, så fort at hunden ikke klarer å reagere.

Aldri vært et problem her hverfall.

Vi leverer også alle hundene vaksinerte, chippet og med helseattest :ahappy:

Da Tinka ikke er NKK registrert så var hun ikke chippet da jeg fikk henne ved 8 uker. Men chipping ordnet jeg noen dager senere og Tinka reagerte knapt på det. Var ikke noe verre en vaksinen liksom.. (skulle bare ikke gå med halsbånd på en viss tid).

Jeg syntes ihvertfall det er greit å få hunden ferdigchippet når man henter den og vaksinene får oppdretter ta som det passer best i samråd med deres veterinært. Ang. chip og sånt så sørger jeg alltid for at hunden min har mitt telefonnummer på seg. Og da jeg fikk henne som valp var det allerede ordnet, dessverre var hun mye mindre enn jeg hadde ventet, så vi måtte få laget en ny ID-tag som var litt mindre.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo var ferdig chippet og vaksinert mot parvo da jeg fikk henne. Abby var ferdig chippet og ferdig vaksinert da jeg fikk henne 12 uker gammel. For meg så spiller det ikke så stor rolle - annet enn skal jeg ha valp mens jeg jobber på kennelen kommer jeg til å be oppdretter spesielt om å vaksinere den før den kommer til meg - siden det kan være stort smittepress, og eventuelt dekke den utgiften oppdretter har da, selv om oppdretter ikke tenker å vaksinere før levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma: ikke vaksinert, men chippet. Jeg vaksinerte henne ved ca 12 ukers alder.

Orry: vaksinert, men skulle revaksineres ved 12 uker. Ikke chippet.

For min del er det egentlig ett fett hva oppdretter gjør med tanke på vaksinering så lenge det er innenfor hva som er anbefalt og påkrevd. Det samme gjelder chipmerking - klart det er en bonus om de leveres ferdig chippet, men det er irrelevant i det store og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de siste par årene har det klassiske vaksineregimet for hund i Norge gjennomgått store forandringer. Dette skyldes blant annet tilgang på nye, forbedrede vaksiner, samt et økende krav til individuelt tilpassede vaksinasjonsprogrammer.

6-8 uker: Parvo eller DHPPI (Denne er valgfri, og nødvendig kun ved stort smittepress.)

12 uker: DHPPI

1 år: DHPPI

2 år: Pi

3 år: Pi

4 år: DHPPI

5 år: Pi

6 år: Pi

7 år: DHPPI

osv.

Valpen har gjennom morsmelken fått en immunitet mot bl.a. valpesyke, en immunitet som avtar mot 3 måneders alder. Derfor er dette tidspunktet for full vaksinasjon. (Se tabell nedenfor med oversikt for de vanlige vaksinasjonsprogrammene). Før valpen vaksineres (og de første 14 dager etter) skal den kun omgås hunder man vet er vaksinert og hunder man vet er friske.

Parvovaksine ved 8 ukersalder er nå mest brukt om valpene oppholder seg et sted med stort smittepress.

Så slik jeg ser det er det som regel ikke lengre nødvendig å vaksinere ved 8-ukers alder.

Men hvis valpen har fått DHPPI ved 8 ukers alder da? Er det da egentlig nødvendig å kjøre samme vaksinen 4 uker etterpå? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som gir DHPPi ved 8 ukers alder, da? Trodde den var for "tøff" for de fleste i den alderen.. De jeg har vaksinert nå med den nye vaksinetypen her har i alle fall vært litt reduserte og "pjusk" en dag eller to etter vaksinen (og da har de jo vært 12 uker gamle).

Den vaksinen som er vanlig å sette i 8 ukers alder er vel heller parvo- og evt. kennelhostevaksinen. Sjangsen for å møte en hund med valpesyke eller hepatitt er jo nærmest ikke tilstede en gang. Men parvo og kennelhoste er jo noe som går litt rundt i hundepopulasjonene litt av og til.

Kom forresten på at jeg faktisk har glemt å kennelhostevaksinere mine i år.. Hmmm, så sløvt.

Men jeg har jo bare voksne og (troligvis) sunne og friske hunder hjemme, så et angrep ville forhåpentligvis være fullt mulig å overleve også.

Men revaksineringstid for mine er jo i Februar, så jeg får jo fikset det da istedenfor. Mistenker det får bli en "full pakke" av alt mulig da - med et par/tre utenlandsturer pålanlagt neste år så ønsker jeg ikke å risikere at resten av Europa også har disse 3 årene intervall for vaksinene. Bedre (føles tryggere i alle fall) å ha nye og oppdaterte vaksiner da, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som gir DHPPi ved 8 ukers alder, da? Trodde den var for "tøff" for de fleste i den alderen.. De jeg har vaksinert nå med den nye vaksinetypen her har i alle fall vært litt reduserte og "pjusk" en dag eller to etter vaksinen (og da har de jo vært 12 uker gamle).

Zofia fikk DHPPi samtidig som hun ble chippet, altså ved 8 uker. Det jeg ikke helt skjønner er at det da skal være nødvendig å gi samme vaksinen 4 uker etterpå. :icon_redface:

For ordens skyld: Det er ikke kostnaden jeg tenker på, men at det høres litt overkill ut å gi full vaksine to ganger med 4 ukers mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Zofia fikk DHPPi samtidig som hun ble chippet, altså ved 8 uker. Det jeg ikke helt skjønner er at det da skal være nødvendig å gi samme vaksinen 4 uker etterpå. :icon_redface:

For ordens skyld: Det er ikke kostnaden jeg tenker på, men at det høres litt overkill ut å gi full vaksine to ganger med 4 ukers mellomrom.

Nå sier det nye vaksine programmet at hunden skal kun ha en grunnvaksine og ikke to som tidligere, så da hadde jeg bare ventet ett år og vaksinert på nytt for deretter å fulgt anbefalingene for ett vaksinasjonsregime for konkurransehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - tøft gjort å gi en sånn vaksine så tidlig, når produsenten anbefaler at den skal tas i 3 mndrs alder.. Men okey, det er helt sikkert ikke noe farlig på noen måte, da.

Men clou'et med vaksinen er jo at hunden skal danne antistoffer mot de sykdommene man vaksinerer i mot. Kennelhoste og parvo kan man med fordel gi en booster-vaksine (dvs en etter ca en mnd), de to andre (valpesyke og hepatitt) skal det visstnok holde med èn sprøyte.

Men jeg har hørt/lest (kan ikke dokumentere hvorfor) at man ikke skal ta den (DHPPI) vaksinen for tidlig heller, da valpen fremdeles har så mye antistoffer fra morsmelken. (Forutsetter at mor er relativt nylig vaksinert, såklart)

Ergo anbefaler produsentene at vaksinen skal tas i 12 ukers alder - for da begynner de antistoffene valpen har fått fra mor å avta. Det å få vaksine mens antistoffene likevel er på "topp" skal visstnok ikke ha en heldig effekt...

Men parvo og kennelhoste er visstnok "snillere" vaksinekomponenter - og ikke så farlig om man vaksinerer oftere. (Kanskje også bedre å gjøre for å sikre effekten)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alle mine valpekull har vært levert vaksinert og id-merket (chippet) - og de har fått firkomponentvaksinen - dvs. full pakke.

Nå har jeg brukt to veterinærer til dette, og ingen av de har sagt at vaksinering er farlig eller unødvendig. Det har vært mitt valg. Aldri hatt noe trøbbel med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine fikk vaksine ved 8 ukers alder (valpevaksine), og så fikk de en ved 3 mnds alder. Nå fikk nettopp hannen 1 års vaksinen og nå skal han ikke ha vaksine før om 3 år, så tar ikke akkuratt noe vaksine hvert år her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis valpen har fått DHPPI ved 8 ukers alder da? Er det da egentlig nødvendig å kjøre samme vaksinen 4 uker etterpå? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nå sier det nye vaksine programmet at hunden skal kun ha en grunnvaksine og ikke to som tidligere, så da hadde jeg bare ventet ett år og vaksinert på nytt for deretter å fulgt anbefalingene for ett vaksinasjonsregime for konkurransehund.

Hvis du skal ha hunden på utstilling sier reglene dette:

3.3 Vaksinasjonsregler

Hunder må være vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

- Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 12 uker ved siste vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder (maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato

Dvs si, har hunden fått vaksine ved 8 ukers alder MÅ den ha ny igjen ved 12 uker for å oppfylle disse kravene. Det holder ikke å vente ett år og revaksinere for deretter å følge anbefalinger.

Jeg ser ingen grunn for vaksine før 12 uker med mindre hunden bor i et miljø/område utsatt for stor smittefare.

OT. Må bare fortelle, søkte på DHPPI på nett, fikk engelsk versjon, valgte oversettelse og fikk følgende: "Nobivac DHPPi is a core vaccine that contains live attenuated canine distemper virus" ble til "Nobivac DHPPi er en kjerne vaksine som inneholder levende svekket hjørnetann distemper virus".

Så da vet vi det, vaksinen inneholder levende, men svekket hjørnetann faktisk.... :icon_redface::icon_redface:

*forklaring: "canine" betyr både hjørnetann og hunde-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...