Gå til innhold
Hundesonen.no

Stadig flere velger å IKKE vaksinere valper


MariaN

Recommended Posts

Guest Gråtass

Hvis du skal ha hunden på utstilling sier reglene dette:

3.3 Vaksinasjonsregler

Hunder må være vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

- Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 12 uker ved siste vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder (maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato

Dvs si, har hunden fått vaksine ved 8 ukers alder MÅ den ha ny igjen ved 12 uker for å oppfylle disse kravene. Det holder ikke å vente ett år og revaksinere for deretter å følge anbefalinger.

Jeg ser ingen grunn for vaksine før 12 uker med mindre hunden bor i et miljø/område utsatt for stor smittefare.

OT. Må bare fortelle, søkte på DHPPI på nett, fikk engelsk versjon, valgte oversettelse og fikk følgende: "Nobivac DHPPi is a core vaccine that contains live attenuated canine distemper virus" ble til "Nobivac DHPPi er en kjerne vaksine som inneholder levende svekket hjørnetann distemper virus".

Så da vet vi det, vaksinen inneholder levende, men svekket hjørnetann faktisk.... :):)

*forklaring: "canine" betyr både hjørnetann og hunde-*

Oj, det var bra du poengterte, så nøye har jeg nok ikke lest reglementet, men sånn helt ærlig så er det vel kun siste vaksine som sjekkes om den er gyldig, hva som har skjedd tidligere blir jo ikke så nøye fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var bra du poengterte, så nøye har jeg nok ikke lest reglementet, men sånn helt ærlig så er det vel kun siste vaksine som sjekkes om den er gyldig, hva som har skjedd tidligere blir jo ikke så nøye fulgt opp.

Ja huff, har nemlig vært i den fellen en gang selv. For leeenge siden, en av mine hunder var vaksinert ved 11 uker og skulle på utstilling som junior. Heldigvis for meg var ikke den som sjekket vaks.kortet helt stø på datoene ellers kunne de faktisk ha nektet den adgang. Nå er den jo "gammel" og revaksinert haugevis av ganger så siste vaksine gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...