Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden ødelegger kjøkkenet..


Colibri

Recommended Posts

Hei. Jeg er eier av en blandingshund på et år og to mnd. Han har jeg hatt siden juni, og han har vært hjemme alene, gradvis lengre, siden slutten av Juli. Dette har gått veldig fint, uten noen ødeleggelser eller noe slikt. Han har leker og tyggebein når jeg går fra han. I midten av september begynte han å endre atferd. Han stjal først noen stearinlys som sto i vinduskarmen (bak kjøkkenbordet, det skal vel egentlig ikke være mulig), deretter tygde han på stoler og bordbein. Nå har jeg kjøpt en spray som smaker vondt, beregnet på dette her. Så da har han begynt å spise på matskålene sine som er i plast og drept en pute som tilhørte noen gamle utemøbler, som jeg tenkte han kunne få... Dette gjør han også mens jeg er hjemme! Nå har jeg fjernet skålen etter at han har spist, for han snur ikke vannskåla si. I natt hadde han gravd og dratt i senga si som han har hatt siden han kom, så den er snart ødelagt den også.

Jeg blir rett og slett gal. Det har ikke noe å si om jeg er borte i to eller syv timer (er aldri vekk mer enn syv timer). Jeg kommer hjem til kaos gjevnlig.. Han har tilgang på leker og tyggebein, men det er ikke interessant.

Noen råd til en fersk hundeeier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har en rimelig aktiv og krevende blanding. Får han nok tur og aktivisering ellers?

Den typen adferd er ofte et tegn på stress, som kan være en konsekvens av for mye eller for lite aktivisering. For de rasene som blandingen din er av er det også viktig med mental aktivisering, ikke bare tur og fysisk aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye tur, og er mye i stallen sammen. Ellers prøver jeg å få til litt "godbitsøk" hver dag, ofte på jordet, hvor jeg sprer ut mat slik at han må jobbe med nesa. Ellers går det i litt triks-trening og lydighet. Men det kan jo hende han får for lite mentaltrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det muligens blir for lite mental utfordring om morgenen, før jeg reiser, ut i fra tipsene. Derfor tenkte jeg å , i tillegg til luftingen om morgenen, kanskje spre noe av frokosten ut på plenen slik at han må bruke nesa og spille et "spill" som er på vei i posten, hvor man gjemmer godbiter og hunden må bruke nesen for å flytte brikker for å finne godbiten. Tror dere dette vil hjelpe? Har det noe for seg å kaste ball og slikt før jeg drar om morgenen? Han blir veldig gira av dette, så det gjør vel kanskje vondt verre..

Takk for svarene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler du med hunden? Det gjør jeg, på den måten bruker jeg lite energi, samtidig som jeg tapper mye energi av hunden. Meget effektivt, og hunden holder seg fin og slank, og den forholder seg rolig.

Under aktivitet får hunden etter kort tid får hunden behov for både bimmelim og bommelom... Slik er det med oss mennesker også, trening setter fart på fordøyelsen, og det skal ikke mange minuttene med trening til før det begynner å presse på, spesielt ikke hvis det er en stund siden siste do besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det muligens blir for lite mental utfordring om morgenen, før jeg reiser, ut i fra tipsene. Derfor tenkte jeg å , i tillegg til luftingen om morgenen, kanskje spre noe av frokosten ut på plenen slik at han må bruke nesa og spille et "spill" som er på vei i posten, hvor man gjemmer godbiter og hunden må bruke nesen for å flytte brikker for å finne godbiten. Tror dere dette vil hjelpe? Har det noe for seg å kaste ball og slikt før jeg drar om morgenen? Han blir veldig gira av dette, så det gjør vel kanskje vondt verre..

Takk for svarene! :)

Mental trening før du forlater hunden kan være en ide, sammen med en sykkeltur som KennethBF nevnte. Å kun kaste ball etc vil sansynligvis bare gire ham opp. Det er ikke separasjonsangst han har da? Destruering av inventar er ofte tegn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med ut til et "fjell" (skråning) ved fortauet.

Gjem godtbiter over hele fjellet.

(det må være så bratt at det NESTEN ikke går an for en hund å få tak i godbitene)

Hunden min kan bruke noen timer i uka på sånne ting og han har blitt helt rå på balanse. Det krever mye konsentrasjon for å klare dette og de blir veldig slitne.

Du kan også la den balansere på et tre som har falt ned. Lær den å balansere over og når den er blitt flink til det, så kan du få den til å ligge, sitte, sitte "bamse" osv på det.

"Godbit-tre" er også morsomt. Ta en god del godbiter og pynt et tre med de (innimellom bark, på grener osv). Plasser også i en høyde hvor hunden må stå på to ben og strekke seg for å få tak i dem.

Det aller beste med disse øvelsene er at krever minimal energi fra en trøtt/syk eier;)

Prøv å gå en halvtime tur med hunden, og 20 min med disse øvelsene din før du drar noe sted.

Når du går kan du gi han en kong med to kjøttboller i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt tro at det er separasjonsangst han har. Jeg kan ikke se noen andre tegn på det. Han ødelegger ikke hver gang jeg er ute av huset, og han hverken piper eller bjeffer (moren min er nabo, og har ikke hørt ham).

Sykling høres knall ut, men jeg har kne-skade som gjør at jeg desverre ikke klarer å sykle..

Bur vil jeg unngå så langt jeg kan. Det er veldig lenge for en hund å ligge innesperret i opptil syv timer. Derfor vil jeg prøve alt annet først iallefall.

Takk for alle tips, det er supert med litt inspirasjon :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt tro at det er separasjonsangst han har. Jeg kan ikke se noen andre tegn på det. Han ødelegger ikke hver gang jeg er ute av huset, og han hverken piper eller bjeffer (moren min er nabo, og har ikke hørt ham).

Sykling høres knall ut, men jeg har kne-skade som gjør at jeg desverre ikke klarer å sykle..

Bur vil jeg unngå så langt jeg kan. Det er veldig lenge for en hund å ligge innesperret i opptil syv timer. Derfor vil jeg prøve alt annet først iallefall.

Takk for alle tips, det er supert med litt inspirasjon :hyper:

En hund har faktisk ikke tidsbegrep, det er bedre for den å føle seg trygg i et bur enn å være utrygg i resten av huset, men det er jo noe man må finne ut av selv.

Jeg har alltid min i bur når han er alene og vil ha det med neste og , men jeg gjør jo alt for å komme hjem så fort jeg kan og være så mye som mulig hjemme, jeg er student og jobber ellers i dyrebutikk, der kan jeg ha han med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund har faktisk ikke tidsbegrep, det er bedre for den å føle seg trygg i et bur enn å være utrygg i resten av huset, men det er jo noe man må finne ut av selv.

Jeg har alltid min i bur når han er alene og vil ha det med neste og , men jeg gjør jo alt for å komme hjem så fort jeg kan og være så mye som mulig hjemme, jeg er student og jobber ellers i dyrebutikk, der kan jeg ha han med.

Og bur vil på hvilken måte løse problemet med at hunden kjeder seg? For det virker som at det er det som er problemet. Når du sier at hunder ikke har tidsbegrep og at det derfor er helt ok å ha de i bur hele dagen, vil jeg anbefale deg å sette deg bedre inn i hunders behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke slik jeg mente det, jeg har hatt hund så og si hele livet, og som jeg sier lar jeg ikke hunden være mye hjemme alene, det betyr vel at jeg vil det beste for hunden min.

Jeg har den erfaringen, hunde kan kjede seg veldig alene hjemme, da er bur ebdre om man ikke vil ødelegge rommene i huset. Bare det jeg mente!¨

Jeg vet mye om hundens behov, men mange hunder kjeder seg hjemme alene , UANSETT.

Jeg har ikke hund uten å vite hva en hund krever, snart får vi en til, og da hadde vitsen vært liten.

Jeg trener lydighet fast , går lange turer og hunden er en stor del av vår fritid og hverdag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du må slite hunden mer ut før den blir alene. Sykle en god tur med den feks. Sørg for at den er sliten, for da vil den sove når den kommer inn.. prøv å ha hunden i et annet rom, for noen hunden takler ikke å passe på et helt hus alene. Ha aktivitetesball eller strø godbiter/hundemat utover gulvet, smør noe godt inni en kong, ha på radio, stikk en DAP dispenser i veggen. Prøv å slå av lyset. Prøv slike ting.

Hvis hunden fortsetter å ødelegge her og der, selv med god mosjon på forhånd, så ville jeg hatt den i bur, for å spare på ødeleggelsene. Men dette som siste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk får gjøre som de vil, jeg mener det ikke er dyreplageri å ha hunden i bur. De blir vant til det, men min rase trenger bur, de vil føle seg utrygge uten.

OT, men som ny bruker kan jeg jo tipse deg om denne tråden. Der ser du at det har vært diskutert her mye før, og du kan lese argumenter for og imot bur.

Ellers syntes jeg det var en drøy påstand at rasen din trenger bur.

Edit: rettet skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller syntes jeg det var en drøy påstand at rasen din trenger bur.

Enig. Jeg kjenner flere med cavalier, og de individene har såvidt meg bekjent i alle fall ikke noe behov for bur :hyper:

Til TS: jeg ville også prøvd å fjerne alle lekene for en periode, og heller gitt hunden noe hjernebry. Kong ble nevnt. Annet kan være å skjære et snitt i en tennisball og putte godbiter inni, eller fylle tørrforet på en tom brusflaske. Dette gjør at hunden må bruke nøtta for å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, ingen behov for tråd lesing på meg:)

Beklager, mener ikke være frekk, og jeg kan ikke si hennes trenger bur, men for meg virker det slik.

Jeg bruker bur fordi han føler seg trygg der, og fordi vi leier og han ikke skal ødelegge ting, det er faktisk et godt argumment, han er heller ikke alene lenge , smo oftes bare to dager i uka.

Der har han god plass, leker, vann og soveplass, han trenger rett og slett ikke mer plass når han er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk får gjøre som de vil, jeg mener det ikke er dyreplageri å ha hunden i bur. De blir vant til det, men min rase trenger bur, de vil føle seg utrygge uten.

Har det blitt SÅ dårlig stelt med cavalieren i det siste at de trenger bur for å føle seg trygge? :hyper: Tragisk.. Og jeg velger å tro at det ikke er så ille. Min cavalier hadde aldri noe behov for bur hvertfall, ikke de andre jeg har kjent opp igjennom heller.

Til TS: seperasjonsangst trenger ikke å bety at hunden hyler og stresser. Generell uro og ødelegging kan fint være et symptom på det. Håper det løser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...