Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden ødelegger kjøkkenet..


Colibri

Recommended Posts

Har det blitt SÅ dårlig stelt med cavalieren i det siste at de trenger bur for å føle seg trygge? :hyper: Tragisk.. Og jeg velger å tro at det ikke er så ille. Min cavalier hadde aldri noe behov for bur hvertfall, ikke de andre jeg har kjent opp igjennom heller.

Til TS: seperasjonsangst trenger ikke å bety at hunden hyler og stresser. Generell uro og ødelegging kan fint være et symptom på det. Håper det løser seg!

Det er ikke noe dårlig stelt med rasen i det hele tatt, men jeg mener at det er bedre å ha de i bur, de føler seg tryggere der, og det er ikke et helt hus de må passe på.

Det føler de seg utrygge av.

En bingen fungerer også som bur og er et alternativ vi har brukt en del.

Du får gjøre som du vil med din hund, jeg takker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe dårlig stelt med rasen i det hele tatt, men jeg mener at det er bedre å ha de i bur, de føler seg tryggere der, og det er ikke et helt hus de må passe på.

Det føler de seg utrygge av.

En bingen fungerer også som bur og er et alternativ vi har brukt en del.

Du får gjøre som du vil med din hund, jeg takker for meg.

Du generaliserer med å si at cavalieren trenger bur - det er noe stort tull. At du, for din egen del, velger å ha hunden i bur, får bli din sak - det har vi en laaaang burtråd om. Men å si at cavalieren som rase trenger bur for å føle seg trygge er virkelig for drøyt. Stemmer det, så har virkelig cavalieren tapt seg drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe dårlig stelt med rasen i det hele tatt, men jeg mener at det er bedre å ha de i bur, de føler seg tryggere der, og det er ikke et helt hus de må passe på.

Det føler de seg utrygge av.

En bingen fungerer også som bur og er et alternativ vi har brukt en del.

Du får gjøre som du vil med din hund, jeg takker for meg.

Jeg skjønner godt at hunden din føler seg tryggere i bur. Men det holder å ha det stående (med åpen eller fjernet dør) så kan hunden din selv velge når den vil føle seg trygg. Er den trygg med døren lukket, er den nok like trygg med døren åpen.

Hunder føler ikke at de må passe på et stort hus bare fordi de har tilgang til det. Men jeg syntes ofte det er greit å la dem forholde seg til kun et rom.

Jeg vil som de fleste andre, anbefale deg å få ut litt energi (mentalt og fysisk) før du drar ut. Og det er mange gode forslag på hvordan du kan gjøre det. Og når han først skal være hjemme ville jeg satt av et rom hvor jeg fjerner det meste han kan gnage på og erstatter heller med bein og noen leker (ikke mange av gangen, og gjerne varier, som en annen har tipset om).

Poenget er ihvertfall at hunden har mulighet til å bevege på seg litt (strekke litt på beina og gå en liten runde) og legge seg på forskjellig underlag ettersom den er varm eller kald. Ser ihvertfall på min hund når jeg er hjemme at hun ofte bytter mellom å ligge i sofaen sin (på saueskinn eller bare på trekket), i hundesengen sin, og rett på parketten. Derfor føler jeg at det er rettferdig at hun har samme mulighetene når jeg ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk får gjøre som de vil, jeg mener det ikke er dyreplageri å ha hunden i bur. De blir vant til det, men min rase trenger bur, de vil føle seg utrygge uten.

1. Bullshit!

2. Å generalisere rasen på det viset synes jeg er dårlig gjort, for det er så langt ifra sant!

3. Min cavalier hadde det helt perfekt løs, ødela aldri noe fordi han lærte seg grensene som var i hus og han fikk brukt hodet og kroppen.

Har det blitt SÅ dårlig stelt med cavalieren i det siste at de trenger bur for å føle seg trygge? :hyper: Tragisk.. Og jeg velger å tro at det ikke er så ille. Min cavalier hadde aldri noe behov for bur hvertfall, ikke de andre jeg har kjent opp igjennom heller.

Det er ikke så ille :) Jeg følger stadig aktivt med og vil følge rasen aktivt videre i håp om å finne ett kull/foreldreindivider som vil passe meg. (tror du har skjønt hva jeg står for :) )

Du generaliserer med å si at cavalieren trenger bur - det er noe stort tull. At du, for din egen del, velger å ha hunden i bur, får bli din sak - det har vi en laaaang burtråd om. Men å si at cavalieren som rase trenger bur for å føle seg trygge er virkelig for drøyt. Stemmer det, så har virkelig cavalieren tapt seg drastisk.

Enig!

Til TS:

Høres ut som om du må stimulere hunden din mere, les rundt på forumet om fysisk og mental trim. Må nødvendigvis ikke sykle, er mye du kan gjøre for å slite ut fysisk uten å skape stress :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problemer med fornuftig burbruk, det syns jeg ikke du skal ha, og det tror jeg neppe hunden din har heller.

Siden du leier husvære, regner jeg med at huseier ikke er spesielt glad for ødeleggelser. Mer aktivitet gjør sikkert ikke noe, men de to dagene i uka du er ute av huset, gjør det ingenting om hunden er i bur, inntil du har fått orden på hundens uvaner.

Ikke ta deg nær av burhetsingen her inne, gjør det DU syns er mest fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, at min hund trenger mer stimuli? det er ikke meg denne tråden handlet om da, det var bare jeg som svarte, jeg har ikke en hund som ødelegegr tign jeg, men har han i bur for sikkerhet.

Du svarer forskjellig på det du gitt, nei det er ikke deg tråden handler om, men man kan svare litt opp og ned så lenge det omhandler det samme, og man kan være litt OT ihnt påstander. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer forskjellig på det du gitt, nei det er ikke deg tråden handler om, men man kan svare litt opp og ned så lenge det omhandler det samme, og man kan være litt OT ihnt påstander. :hyper:

Jaja, jeg melder meg personlig ut av dette,

min hund bruker bur, trives med det, og jeg tror henne srase for det første KJEDER SEG HJEMME ALENE, og ikke får nok, derfor ødelegger han alt, bur er da bedre, hun ka ikke ut å gå to timer før jobb, stakkars.

Da er hjernetrim bedre, og heller tur når man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg melder meg personlig ut av dette,

min hund bruker bur, trives med det, og jeg tror henne srase for det første KJEDER SEG HJEMME ALENE, og ikke får nok, derfor ødelegger han alt, bur er da bedre, hun ka ikke ut å gå to timer før jobb, stakkars.

Da er hjernetrim bedre, og heller tur når man kommer hjem.

nei, RASEN hennes kjeder seg ikke, men HUNDEN hennes gjør det.

Og hvis den kjeder seg er det bedre at den får litt mental trening og er sliten når den må være alene.

Bur løser jo ingenting for hunden. Den kjeder seg sikkert bare enda med i buret.

(og nei, jeg er ikke i mot burbruk. Jeg synes bare det er unødvendig når man kan prøve noe annet)

:hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg melder meg personlig ut av dette,

min hund bruker bur, trives med det, og jeg tror henne srase for det første KJEDER SEG HJEMME ALENE, og ikke får nok, derfor ødelegger han alt, bur er da bedre, hun ka ikke ut å gå to timer før jobb, stakkars.

Da er hjernetrim bedre, og heller tur når man kommer hjem.

Nei hunden gjør.

Vettu hva om man skaffer seg hund og må gå ut på tur før jobb, så gjør man det! Det er det innebærer å ha hund og ihnt til hva man skaffer seg av rase/blanding av raser. :) Men hjernetrim er mye bedre og litt tur å prøve ut før man bruker bur. :ahappy:

og når ble du personlig i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det er veldig hyggelig å kunne spørre om ting (som sikkert er innlysende for mange av dere som har hatt hund lenge) og få positive svar tilbake. Vet om et par andre forum hvor jeg ville blitt "halshugget".

Jeg prøver i det lengste å unngå buret, og skal prøve å forandre litt på morgen"rutinene". Det jeg synes er rart er jo at han har vært helt "fin" i flere måneder, men nå de to siste mnd har begynt med dette. I begynnelsen stjal han litt klær, men det er jo ikke noe problem, det er jo bare å lukke dører. han elsker *kremt* BH-ene mine, og t-skjorter osv. Kanskje på grunn av at det luktet menneske? Uansett, dersom det ikke bedrer seg tror jeg nok jeg må bruke bur for å bryte uvanen litt. Slik at han kanskje kan gå tilbake uten bur etter en stund, når han ikke er så "vandt" med å tygge på alt mulig. Jeg leier hus, så når det går utover de tingene som jeg ikke eier selv (skap, lister osv.) er det veldig dumt. Jeg har en jobb hvor jeg kan ha med hunden i de rolige periodene, midt på vinteren og slik, så da løses det jo automatisk. Akkurat nå temmer jeg unghester og da er en hund på slep ikke helt heldig..

Jeg har regnet meg frem til at vi er hans femte hjem og hunden er bare 14 mnd. Derfor er det nok ikke så rart at slikt "dukker opp" kanskje. Ting har vært veldig ustabilt for han.

Men igjen, takk for alle svar! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det er veldig hyggelig å kunne spørre om ting (som sikkert er innlysende for mange av dere som har hatt hund lenge) og få positive svar tilbake. Vet om et par andre forum hvor jeg ville blitt "halshugget".

Jeg prøver i det lengste å unngå buret, og skal prøve å forandre litt på morgen"rutinene". Det jeg synes er rart er jo at han har vært helt "fin" i flere måneder, men nå de to siste mnd har begynt med dette. I begynnelsen stjal han litt klær, men det er jo ikke noe problem, det er jo bare å lukke dører. han elsker *kremt* BH-ene mine, og t-skjorter osv. Kanskje på grunn av at det luktet menneske? Uansett, dersom det ikke bedrer seg tror jeg nok jeg må bruke bur for å bryte uvanen litt. Slik at han kanskje kan gå tilbake uten bur etter en stund, når han ikke er så "vandt" med å tygge på alt mulig. Jeg leier hus, så når det går utover de tingene som jeg ikke eier selv (skap, lister osv.) er det veldig dumt. Jeg har en jobb hvor jeg kan ha med hunden i de rolige periodene, midt på vinteren og slik, så da løses det jo automatisk. Akkurat nå temmer jeg unghester og da er en hund på slep ikke helt heldig..

Jeg har regnet meg frem til at vi er hans femte hjem og hunden er bare 14 mnd. Derfor er det nok ikke så rart at slikt "dukker opp" kanskje. Ting har vært veldig ustabilt for han.

Men igjen, takk for alle svar! :)

Så ting har vært ustabilt, han er i pubertetsalder og sikkert noe usikker? (pga ustabilitet.) Det er en veldig omveltning for han da. Legg til rette slik at han ikke må forholde seg til hele huset da vett, ett rom som ikke skulle vært sååå vanskelig å pusse opp om han skulle gjøre skade. Jeg har en valp som er usikker på hele leiligheten, men vi jobber med saken, små steg om gangen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har lest hele tråden og ser at dette rådet ikke har vært nevnt:

Forutsigbarhet/rutiner: Venne hunden til et mønster på: aktivitet --> spise --> legge seg/hvile.

"Treningen" blir jo da helt enkelt å la "ting" skje i denne rekkefølgen, 24/7 i "noen" tid. Men effektivt fordi det spiller på lag med hunders vanligvis iboende trang til rutiner, og vel verdt forsøket. Som en slags "paraply" over andre tiltak.

Baksmellen kan bli en hund som "stresser" når rutiner ikke blir fulgt, men enklere å endre på det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sette en hund i bur er å fjerne symptomene og ikke problemet.

Prøv heller å gi den litt ekstra hodebry på morgenen, eks at frokosten blir strød utover plenen og hunden må søke det opp. Bra hjernetrim!

Sykkeltur er heller ingen dårlig ide.

Når hunden er hjemme så kan du legge ut ting som er lov til å leke/ødelegge, men som hunden normalt ikke har tilgang til. Her i huset har papp esker og aviser (uten klemmer) blitt brukt, eller tomme doruller. Du må jo rydde opp, men det er enkelt å få bort.

Ta kong e.l. og fyll med leverpostei og förkuler, vom e.l. legg det i frysen på kvelden og gi det når du går ut døren. En hund som er glad i mat kan ligge lenge med dette. (så ødelegge aviser o.l.)

Fikk ikke helt med meg hvor gammel hunden var? Men den destroyer modusen er noe dem enten vokser av seg når dem blir eldre, eller noe som gir seg når dem får tilstrekkelig med stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund som aldrig har rørt noe som helst annet enn tyggebein og ting som var hennes begynte plutselig rundt 9-10 mnd og ødelegge litt, og det ble bare værre og værre, det som hjalp meg var at jeg tok henne på fersken i bilen. Etter det sluttet hun. Min andre hund har vært en gnager siden dag 1 enten jeg er i nærheten eller ikke. Han fikk ligge i bur. Ser at selv om jeg var borte i 8-9 timer, og de bare fikk et 10 min ute og gjøre fra seg og strekke på bena, gikk han rett i buret og la seg når vi kom inn igjen. Døra var alltid åpen når jeg var hjemme. Det taler for seg når det gjelder min hund. Det tok forsåvidt ikke lang tid før han lærte seg at inne er vi rolig og ute kan vi leke osv, etter det er døra alltid åpen, men han velger og ligge i bur. Ellers så bruker jeg og ha frokosten deres på ei flaske eller en leke med et lite hull på. Ser at de fort kan bruke en halvtime-3 kvarter på å få i seg frokosten og i tilegg får de litt psykisk stimulering:) ellers er tyggebein fint og et par leker samt psykisk eller fysisk stimulering før man drar bort:)

en mellomting mellom bur og løs kan jo være å kjøpe en grind? På den måten har hunden plass til å strekke på føttene og ha litt forskjellige underlag, men samtidig ikke kunne ødelegge møbler o.l. Lykke til med og finne det som er best for deg og din hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...