Gå til innhold
Hundesonen.no

"ipovending"


minstemann

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Var en dommer i lydighet på bruksstevne som fortalte meg at det ikke var lov? :aww: At i så fall måtte hunden gå rundt eier og så på plass igjen? Eller noe slikt.

ja, for den vendingen er jo lov. Jeg kan ikke se noe i regelverket, så det burde antakelig være lov å ipovende, men man vet jo aldri hva disse dommerne tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for den vendingen er jo lov. Jeg kan ikke se noe i regelverket, så det burde antakelig være lov å ipovende, men man vet jo aldri hva disse dommerne tenker.

Ja, jeg spurte fordi jeg trodde jeg så en som gjorde en slik "ipo-vending", men jeg så visst feil, for dommeren hadde ikke sett det. (jeg var skriver) Han vendte til venstre mens hunden gikk rundt og på plass, tydeligvis, men jeg trodde hunden var på innsiden, så ikke at den gikk rundt. Og ellers om man vender til høyre, så er det jo ikke noe prob. Men er usikker, for han sa at en slik "ipo-vending" du beskriver, ikke var tillatt, men patricia skriver at det er tillatt. Ikke godt å vite, kanskje forskjellig praksis hos forskjellige dommere? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en informativ tråd! Dette ante jeg ingenting om.. Jeg har sikkert tatt halvparten av helomvendingene mine med My på den måten. :ahappy:

Huldra Postet I dag - 18:49

What? Er det ikke lov?? Hva skal man gjøre da? *stare i rik i stedet for lp*

:D Samme tenkte jeg en god stund, men kom til den "slutningen" at det må vel bety at man må ha hunden på utsiden i LP, og ikke på innsiden, i helomvendingene? (???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en informativ tråd! Dette ante jeg ingenting om.. Jeg har sikkert tatt halvparten av helomvendingene mine med My på den måten. :D

:D Samme tenkte jeg en god stund, men kom til den "slutningen" at det må vel bety at man må ha hunden på utsiden i LP, og ikke på innsiden, i helomvendingene? (???)

Ååå, kan det være det det er snakk om? I så fall har jeg hørt om det før. *puh* Jeg forstod nemlig ikke for mitt bare liv hvordan i alle dager jeg skulle svinge til venstre, men få hunden til å gå rundt (??!) meg samtidig, og hvorfor det ikke skulle være lov å ha hunden på venstre side under venstresving.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei. Godt jeg ikke har startet enda da! :ahappy:

Ved "høyre om" eller "venstre om" er det bare snakk om 90graders-sving. :D

Når man tar en venstre helomvending: si du står med ansiktet vendt nordover, hunden på din venstre side. Du begynner å snu mot vest, da går hunden mot nord, så mot øst på nordsiden av deg, mens du snur mot sør, og når du har snudd helt om og står vendt mot sør, kommer den opp på din venstre side, mot øst. Vanskelig forklart, men lettere å se hvis man tegner det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny Gott bruker den vendingen og jeg har aldri hørt om noen vendinger som er forbudt.
i reglementet står det, jeg finner det ikke? Eneste jeg finner er dette om utgangstilling i div. klasser :ahappy:

Da beklager jeg om det faktisk er lov å utføre vendingen på den måten. Og enkelte i dommer standen i LP bør oppdatere seg :D Ved to anledninger har jeg sett folk gjøre vendingen på den måten og dommer har sagt at den vendingen ikke er lov i LP og trekt på det som feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg om det faktisk er lov å utføre vendingen på den måten. Og enkelte i dommer standen i LP bør oppdatere seg :ahappy: Ved to anledninger har jeg sett folk gjøre vendingen på den måten og dommer har sagt at den vendingen ikke er lov i LP og trekt på det som feil.

Jøss! Ja da må dommerstanden ta seg selv i øra. Ta en pm og sladre på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg om det faktisk er lov å utføre vendingen på den måten. Og enkelte i dommer standen i LP bør oppdatere seg :D Ved to anledninger har jeg sett folk gjøre vendingen på den måten og dommer har sagt at den vendingen ikke er lov i LP og trekt på det som feil.

Har du ikke satt deg inn i lp reglementet du? :D

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny Gott bruker den vendingen og jeg har aldri hørt om noen vendinger som er forbudt.
i reglementet står det, jeg finner det ikke? Eneste jeg finner er dette om utgangstilling i div. klasser :D

Ved "høyre om" eller "venstre om" er det bare snakk om 90graders-sving. ;)

Når man tar en venstre helomvending: si du står med ansiktet vendt nordover, hunden på din venstre side. Du begynner å snu mot vest, da går hunden mot nord, så mot øst på nordsiden av deg, mens du snur mot sør, og når du har snudd helt om og står vendt mot sør, kommer den opp på din venstre side, mot øst. Vanskelig forklart, men lettere å se hvis man tegner det?

Nå er jeg nok forvirret for kvelden, ellers takk! :ahappy::D

*starte og håpe jeg ikke blir trukket dersom jeg skulle finne på noe sånt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nok forvirret for kvelden, ellers takk! :ahappy::D

*starte og håpe jeg ikke blir trukket dersom jeg skulle finne på noe sånt*

:D Ta det helt med ro, det går helt sikkert bra om du skulle finne på å starte. Noe jeg synes du skal! Men du, hold deg til en venning gjennom hele *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: Ta det helt med ro, det går helt sikkert bra om du skulle finne på å starte. Noe jeg synes du skal! Men du, hold deg til en venning gjennom hele *ler*

ikke for på kverrulere, men står det noen plass i regelverket at man MÅ ha en vending igjennom hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ta det helt med ro, det går helt sikkert bra om du skulle finne på å starte. Noe jeg synes du skal! Men du, hold deg til en venning gjennom hele *ler*

:ahappy: Er det også noe?? Men det går greit at Tulla bytter på å sette seg å å stå når jeg gjør holdt, ikke sant- også om det skjer på samme holdt? :D

ikke for på kverrulere, men står det noen plass i regelverket at man MÅ ha en vending igjennom hele?

Jo, det der kaller jeg kverrulering! ;)

*spent på en forvirrende fortsettelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for på kverrulere, men står det noen plass i regelverket at man MÅ ha en vending igjennom hele?

Jo nå kverrulerer du! :ahappy:

Nei det står ikke noen sted. Det vil jo likevel slå negativt ut på helhetsinntrykket OM man leker seg gjennom med tre forskjellige vendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...