Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstelltråden


Gjest

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

OT, men så hyggelig at du også har welsh - jeg har til nå vært den eneste på forumet :lol:

Hvor er de fra? Håper du legger ut bilder etterhvert :lol:

Hei.

Bur i Bergen. Skal få ut noken bilder etterkvart, men må bli litt anna enn mobilbilder tatt i stua :wub:

Eg har ikkje erfaring med frisering av hund frå før. Planen min er å venne han til litt småstussing og pelsstell her heime, og så ta han med til frisør for å lære meg teknikken. Foreløpig er han litt urolig og utålmodig, men det går bedre og bedre, han begynner å skjønne at det er eg som bestemmer kortid pelsstellet er over. Dessuten ser det ut til at han faktisk begynner å nyte delar av det :)

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Mitt bidrag til peslstell av henholdsvis boxer og sletthåret saluki:

Gule gummihansker er fantastisk til å fjerne døde hår med. Etterpå kan man bruke en slik pusseklut. Den vris godt i vann slik at den nesten er blitt tørr. Tørk over hunden, da vil pelsen skinne. Før utstilling klippes værhår på boxeren bort.

Sånn, That`s it! Kan det bli enklere hi hi :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sit N Stay er veeeeldig seig og beregnet på hårtopper på shih tzu og sånne raser.. Volumising cream er ganske fin, men blir også klissete i større mengder. Foretrekker faktisk Chris Christensen thick n thicker gel eller enda bedre, #1 all systems invisible hold gel, den er også nærmest luktfri. Alle kombinerer med at pelsen vætes, deretter tar man i litt i bunnen av pelsen (som skum/gele på seg selv) og børster mothårs til det er tørt og deretter børstes pelsen lagvis tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere CC og all system? Bestiller dere på nett eller finnes det butikker i nærheten av Østfold som fører dette?

Akkurat denne gangen kjøpte jeg selvfølgelig en hel masse nytt på Crufts :icon_cry: Men Hiawatha fører CC og har nettbutikk. All systems pleier jeg å kjøpe når jeg er i Danmark (og helst også CC) da det er rimeligere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sit N Stay er veeeeldig seig og beregnet på hårtopper på shih tzu og sånne raser.. Volumising cream er ganske fin, men blir også klissete i større mengder. Foretrekker faktisk Chris Christensen thick n thicker gel eller enda bedre, #1 all systems invisible hold gel, den er også nærmest luktfri. Alle kombinerer med at pelsen vætes, deretter tar man i litt i bunnen av pelsen (som skum/gele på seg selv) og børster mothårs til det er tørt og deretter børstes pelsen lagvis tilbake igjen.

Tusen takk for svar! Er det andre ting jeg kan bruke for å få brystkassen til å se større ut?

Spør som over, hvor kjøper dere all systems?

CC kan kjøpes her hvertfall: http://www.mamut.net/hiawatha/shop/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne gangen kjøpte jeg selvfølgelig en hel masse nytt på Crufts :lol: Men Hiawatha fører CC og har nettbutikk. All systems pleier jeg å kjøpe når jeg er i Danmark (og helst også CC) da det er rimeligere der.

Aha... Kanskje jeg skal få lurt en dansk oppdretter venninne av meg til å kjøpe for meg å sende som en liten pakke.. :icon_cry: Men skal sjekke ut sidene til Hiawata også ;) Takk :lol:

Edit: Synes jammen ikke prisene var så stive jeg.. 190 kr for white om white er da jammen ikke så ille forhold til andre shampooer.... ;)Bestilling er lagt inn å sendt, så dette blir spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er det andre ting jeg kan bruke for å få brystkassen til å se større ut?

Spør som over, hvor kjøper dere all systems?

CC kan kjøpes her hvertfall: http://www.mamut.net/hiawatha/shop/

Har ikke sjekket portoprisene altså, men Pitstop for pets i Danmark har, og Hub Internationali England. Det er de stedene jeg har kjøpt, men jeg har kjøpt i stand/butikk og ikke på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne beskjeden i gjesteboka mi for en stund tilbake :icon_cry:

Mary Lill Holm Mathisen:

Hei. Vi skal begynne å selge 1 all system her i Norge om 14 dager. Håper vi får det inn til Bjerkeutstillingen neste helg.

Bare si hva du ønsker så kan jeg ta det med.

Mange hilsener fra Mary Lill Holm Mathisen tlf ******** etter kl 16

(fjerner tlf nr pga personopplysninger.. Tlf nr kan fåes på PM :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Glemt å fortelle. Jeg bruker Protein coat balm fra PP når jeg børster igjennom jentene og etterpå. Mest begynnte jeg med det pga de lukter veldig godt da :ahappy:

Men jeg har oppdaget at når Talli røyter nå og blir børstet 3-4 ganger daglig så har hun faktisk ikke begynnt å flasse og hun har behold skinnet i pelsen. Normalt så pleier de se ganske "tørre" ut når de røyter. Mine hunder røyter alltid helt ned, men så har de ikke så mye å ta av heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, prøver meg på en longshot:

Noen som veit hvordan en samojed allerhelst skal vaskes og tørkes og trimmes og børstes og pudres og pampres (!?) før en utstilling? Og hvordan den bør stelles til "daglig bruk"? Er så mye rar og uvant pels på dotten...

Også har jeg kjøpt en fin liten potesaks, men støtt på to problemer:

1: hvor langt skal jeg klippe ned? Bare ned til tredeputene, litt lengre, eller så langt inn jeg klarer? Har prøvd å klippe av så mye som mulig, men det er en tålmodighetsprøve for pelsverket, og dessuten kiler det så fryktelig! :)

2: potesaksa jeg kjøpte SUGER! :ahappy: Hvor finner man rimelig OG god potesaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, prøver meg på en longshot:

Noen som veit hvordan en samojed allerhelst skal vaskes og tørkes og trimmes og børstes og pudres og pampres (!?) før en utstilling? Og hvordan den bør stelles til "daglig bruk"? Er så mye rar og uvant pels på dotten...

Også har jeg kjøpt en fin liten potesaks, men støtt på to problemer:

1: hvor langt skal jeg klippe ned? Bare ned til tredeputene, litt lengre, eller så langt inn jeg klarer? Har prøvd å klippe av så mye som mulig, men det er en tålmodighetsprøve for pelsverket, og dessuten kiler det så fryktelig! :)

2: potesaksa jeg kjøpte SUGER! :ahappy: Hvor finner man rimelig OG god potesaks?

De lærde strides vel om hvor mye en Samojed skal stelles (dette er en av rasene jeg har stelt og stilt) og egenltlig er det kun "lov" å klippe under potene, men jeg klarte ikke la vær å trimme kanten rundt, hårene oppå og noe av hasehårene, for jeg kan ikke skjønne funksjonen med at pelsen henger der og samler kaker av floker, møkk eller snø. Dermed ville jeg, om ikke før utstilling så hvertfall med tanke på funksjonalitet i hverdagen, klippet også rundt og oppå potene til en viss grad. Når det gjelder under potene - klipp så mye du kan, for som sagt, det samler bare med seg møkk og mye hår mellom potene bruker lang tid på å tørke og kan føre til sopp og andre uhumskheter.

Når det gjelder saks.. Mange foretrekker en butt/avrundet saks, men jeg bruker helst en spiss en, for jeg syns den kommer bedre til. Som jeg skrev på siden min om grooming anbefaler jeg SC Silver Cut (selges bl.a. i nettbutikken hos Canis og er ikke dyr), den er god og har allerede vart flere år hos meg (det vil si at den er godt brukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spm til våre proffe groomere :)

Hvilke produkter vil dere anbefale til en sheltietispe med masse pels, og veldig fin pels? Hun har en tendens til å bli veldig lett flokete, og pelsen blir til tider fort "feit" og flat.

Hvor kjøper dere også disse produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått All systems volumizing spray og invisible hold setting and styling gel. Hvordan bør jeg påføre det for å få brystet til å se større ut? Rett etter å ha blåst henne, rett før hun går inn i ringen, eller hva? Og bør jeg kun bruke en av de, eller har begge to sammen bedre effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått All systems volumizing spray og invisible hold setting and styling gel. Hvordan bør jeg påføre det for å få brystet til å se større ut? Rett etter å ha blåst henne, rett før hun går inn i ringen, eller hva? Og bør jeg kun bruke en av de, eller har begge to sammen bedre effekt?

Du kan godt bruke det før føning. Føn brystet mothårs helt tørt og la det falle naturlig på plass av seg selv. Før du går i ringen: vann, evt. volumsprayen (har ikke erfaring med den) og litt gele på fingertuppene som påføres inn mot huden. Børst mothårs til det er tørt, evt. legg pelsen "rundt" børsten nedover igjen etter det er tørt. Jeg er på utstillingen i Bergen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til noe en kan bruke for å få hvit pels ren på 1-2-3?

Jeg er godt fornøyd med shampooen jeg bruker, men jeg tenker på bruk i situasjoner hvor en ikke kan/vil bade - for eksempel på en campinghytte på søndagsmorgenen... X'en blir lett skitten i brystet, av mat, sikkel, søle og livet generelt... Jeg har enda til gode å få det kommentert, men det er jo en god følelse å entre ringen med en velstelt hund.

Jeg har en shampoo som skal sprayes på, gnis inn i pelsen og voila. Selv om den nok får flekker bort, fører det mer til utsmøring av shiten enn noe annet - pelsen virker gulaktig der jeg smører utover shampooen. Jeg har lest ørten ganger på flaska - den skal ikke skylles ut, inget vann nødvendig. Den må også brukes i god tid før jeg skal inn i ringen, da det tar tid før den tørker, og sprayen gjør misfaringen mer åpenbar enn før jeg brukte den mens det enda er fuktig. Så om det er noe som kan brukes litt kjappere?

Om noen skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper jeg black on black til My eller white on white?? :icon_redface: Hun har jo mye hvitt (som er mer gult enn hvitt nå, skittendyret) men hun har jo enda mer svart pels (som alltid skinner, men som jeg syns er flottest rett de første 3 dagene etter å ha brukt en svart shampoo fra KW...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til noe en kan bruke for å få hvit pels ren på 1-2-3?

Jeg er godt fornøyd med shampooen jeg bruker, men jeg tenker på bruk i situasjoner hvor en ikke kan/vil bade - for eksempel på en campinghytte på søndagsmorgenen... X'en blir lett skitten i brystet, av mat, sikkel, søle og livet generelt... Jeg har enda til gode å få det kommentert, men det er jo en god følelse å entre ringen med en velstelt hund.

Jeg har en shampoo som skal sprayes på, gnis inn i pelsen og voila. Selv om den nok får flekker bort, fører det mer til utsmøring av shiten enn noe annet - pelsen virker gulaktig der jeg smører utover shampooen. Jeg har lest ørten ganger på flaska - den skal ikke skylles ut, inget vann nødvendig. Den må også brukes i god tid før jeg skal inn i ringen, da det tar tid før den tørker, og sprayen gjør misfaringen mer åpenbar enn før jeg brukte den mens det enda er fuktig. Så om det er noe som kan brukes litt kjappere?

Om noen skjønner hva jeg mener...

Er det en sånn blå en du har? Sprayshampoo? Jeg synes den er utrolig effektiv ihvertfall. Har brukt den utallige ganger på hunder som har fått diaré eller spysjuke på veil til utstilling. Blir de da veldig våte bruker man potetmel eller babypudder som trekker til seg fuktigheten. Pusseskinn er også supert å ha med seg, det drar ut masse fuktighet.

Kjøper jeg black on black til My eller white on white?? ;) Hun har jo mye hvitt (som er mer gult enn hvitt nå, skittendyret) men hun har jo enda mer svart pels (som alltid skinner, men som jeg syns er flottest rett de første 3 dagene etter å ha brukt en svart shampoo fra KW...)

Begge eller ingen.. Hehe. White on white er nok ikke det lureste på sort pels og heller ikke omvendt. Men white on white er god på hvitt som er blitt litt gulaktig. Så lenge den er tynnet ut med vann kan den godt få virke litt i pelsen før den skylles ut.

Takk for svar! Det er mye mulig at du må vise meg i Bergen altså :icon_redface:

Jepp :P Du finner meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg har brukt denne på Tia og den har fungert supert. http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=17770&SectionId=2522&Parent=2022

Jeg sprayer på og tørker bort med fuktig klut. Gikk rundt med den på Bjerke det året regnet var som værst, og Tia var den eneste i ringen som faktisk ikke hadde en eneste flekk på seg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spm til våre proffe groomere ;)

Hvilke produkter vil dere anbefale til en sheltietispe med masse pels, og veldig fin pels? Hun har en tendens til å bli veldig lett flokete, og pelsen blir til tider fort "feit" og flat.

Hvor kjøper dere også disse produktene?

Føler seg oversett :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler seg oversett :icon_redface:

Daaakar.. Hm! Pelsen hennes høres ut litt som pelsen til den eldre sheltien jeg steller jevnlig. Han er like lys som henne og har veldig fin og fet pels. Bade ofte, bruk Ice on Ice mot floker. Den forebygger og løser opp floker og gjør ikke pelsen fettete som mange andre detanglere gjør. Hiawatha har denne i Norge og Pitstop for Pets i Danmark. Babypudder eller evt. groomingpudder (KW eller lignende) kan hjelpe til å holde fettet unna pelsen mellom bading. Det børstes godt inn mot huden og børstes og evt. fønes ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hiawata dogsupply's hjemmeside:

White on White 16 oz.

White on White Shampoo fra Chris Christensen. En shampo uten blekemidler som baserer seg på mikrosmå fargepigment som trenger inn i pelsen. For å oppnå maksimal effekt anbefales shampoen brukt uttynnet. Shampoen smitter ikke av, og holder i opp til 4 uker. White on White gir en ekstraordinær ren pels og fargebehandling i en operasjon. Kan brukes på alle pelsfarger og dyr.

Nøytraliserer uønskede flekker som vanlig shampo ikke tar, og fremhever de naturlige fargetoner. Hvis pelsen består av en miks på 15-20% hvit, og resten en annen farge, anbefaler vi bruk av White on White. Er du i tvil om du om hvilken fargeshampo du skal velge, bruk White on White.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...