Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstelltråden


Gjest

Recommended Posts

Daaakar.. Hm! Pelsen hennes høres ut litt som pelsen til den eldre sheltien jeg steller jevnlig. Han er like lys som henne og har veldig fin og fet pels. Bade ofte, bruk Ice on Ice mot floker. Den forebygger og løser opp floker og gjør ikke pelsen fettete som mange andre detanglere gjør. Hiawatha har denne i Norge og Pitstop for Pets i Danmark. Babypudder eller evt. groomingpudder (KW eller lignende) kan hjelpe til å holde fettet unna pelsen mellom bading. Det børstes godt inn mot huden og børstes og evt. fønes ut igjen.

Jaaa ;)

Takk, skal være slem med kontoen nå og bestille pelsprodukter :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Jeg har brukt denne på Tia og den har fungert supert. http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=17770&SectionId=2522&Parent=2022

Jeg sprayer på og tørker bort med fuktig klut. Gikk rundt med den på Bjerke det året regnet var som værst, og Tia var den eneste i ringen som faktisk ikke hadde en eneste flekk på seg ;)

Takk for tips, den skal testes ut :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Dette spørsmålet gjelder Bernertispe, snart 6 måneder. Hun har litt fjoner på hode og ører. Har hun blitt så gammel at vi må fjerne hår?

Også er hun høyere bak enn foran.. og har masse pels generelt på ryggen mens halen er lang og tynn.. noen formeninger om vi bør gjøre noe med ryggen? Evt. ellers noen tips for Berner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bur i Bergen. Skal få ut noken bilder etterkvart, men må bli litt anna enn mobilbilder tatt i stua :aww:

Eg har ikkje erfaring med frisering av hund frå før. Planen min er å venne han til litt småstussing og pelsstell her heime, og så ta han med til frisør for å lære meg teknikken. Foreløpig er han litt urolig og utålmodig, men det går bedre og bedre, han begynner å skjønne at det er eg som bestemmer kortid pelsstellet er over. Dessuten ser det ut til at han faktisk begynner å nyte delar av det :lol:

Thomas

Ta kontakt med Denise på Kennel Dhens, hun kan helt sikkert være behjelpelig med pelsutfordringer :hmm:

Glemt å fortelle. Jeg bruker Protein coat balm fra PP når jeg børster igjennom jentene og etterpå. Mest begynnte jeg med det pga de lukter veldig godt da :lol:

Men jeg har oppdaget at når Talli røyter nå og blir børstet 3-4 ganger daglig så har hun faktisk ikke begynnt å flasse og hun har behold skinnet i pelsen. Normalt så pleier de se ganske "tørre" ut når de røyter. Mine hunder røyter alltid helt ned, men så har de ikke så mye å ta av heller. :lol:

Ahh ikke dumt! Prøve å huske på den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hiawata dogsupply's hjemmeside:

White on White 16 oz.

White on White Shampoo fra Chris Christensen. En shampo uten blekemidler som baserer seg på mikrosmå fargepigment som trenger inn i pelsen. For å oppnå maksimal effekt anbefales shampoen brukt uttynnet. Shampoen smitter ikke av, og holder i opp til 4 uker. White on White gir en ekstraordinær ren pels og fargebehandling i en operasjon. Kan brukes på alle pelsfarger og dyr.

Nøytraliserer uønskede flekker som vanlig shampo ikke tar, og fremhever de naturlige fargetoner. Hvis pelsen består av en miks på 15-20% hvit, og resten en annen farge, anbefaler vi bruk av White on White. Er du i tvil om du om hvilken fargeshampo du skal velge, bruk White on White.

Merker du stor forskjell på Blondie? Min Blondie blir aldri skikkelig hvit med den shampoen vi bruker nå, men vi har bare en helt normal Ring 5 shampo.

Jeg lurer på om noen har tips til shamponering, føning, og pelstell generelt når det kommer til Papillon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt glemt denne tråden, jeg...

Er det en sånn blå en du har? Sprayshampoo? Jeg synes den er utrolig effektiv ihvertfall. Har brukt den utallige ganger på hunder som har fått diaré eller spysjuke på veil til utstilling. Blir de da veldig våte bruker man potetmel eller babypudder som trekker til seg fuktigheten. Pusseskinn er også supert å ha med seg, det drar ut masse fuktighet.

Det er en helt vanlig sprayshampoo, ikke noe dyrt eller fancy, men er kjøpt på utstilling. Jeg har ikke tenkt på potetmel, men det skal jeg jaggu teste om gjør saken bedre en dag hun har fått flekker i brystet. Tusen takk for åpenbar påminnelse! :)

Jeg har brukt denne på Tia og den har fungert supert. http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=17770&SectionId=2522&Parent=2022

Jeg sprayer på og tørker bort med fuktig klut. Gikk rundt med den på Bjerke det året regnet var som værst, og Tia var den eneste i ringen som faktisk ikke hadde en eneste flekk på seg :)

Tusen takk for tips - selges den noe sted i Norge? Ellers får jeg lete neste gang jeg er på svensk utstilling.

Dette spørsmålet gjelder Bernertispe, snart 6 måneder. Hun har litt fjoner på hode og ører. Har hun blitt så gammel at vi må fjerne hår?

Også er hun høyere bak enn foran.. og har masse pels generelt på ryggen mens halen er lang og tynn.. noen formeninger om vi bør gjøre noe med ryggen? Evt. ellers noen tips for Berner?

Åh, dette skulle jeg sett tidligere, så kunne jeg jo studert Mayla mer grundig i helga.

Men, klipping av berner handler ikke om alder - det handler om estetikk og hvor raskt pelsen vokser. Jeg vet om valper i valpekassa som har blitt klippet fordi det vokser så fort på dem.

Jeg klipper de verste fjonene på valper for å få fram hundens hodeform - med for mye kreppvalpepels på ører og hode kan det gjøre at hodet virker unormalt bredt - og snuta desto smalere. Så for å gi et bedre synsinntrykk friserer jeg. Jeg tynner, klipper ikke rett av.

Angående halen - de starter pelsskiftet der veldig ofte, så det er helt sikkert det som skjer - i den alderen ser de gjerne litt snåle ut, for halen har fått glansfull, tettsitende voksenpels, mens resten av valpen strutter i vilter valpepels. Ønsker du å gi halen litt mer bredde, grer du pelsen mothårs, "tupperer" halen. Men gi henne en måned, så ser hun smal og kjip ut all over, fordi voksenpelsen har vokst ut, de skyter til værs, og valpesjarmen er long gone.

Angående bakhøy - hun er i en vekstfase, om fem dager kan hun være annerledes. Noen er også veldig karpete i den alderen mens beina vokser i rykk og napp og de skal forsøke å ha kontroll på fire bein med fire lengder :)

Men selvfølgelig, for å forbedre inntrykket børster du den pelsen ned, eventuelt tynne ut om hun har bølget pels som står opp, og du kan også børste opp pelsen på fremre del av ryggen for å gi et inntrykk av rettere rygglinje.

Jeg ville ikke bekymret meg, hun vokser seg på plass, til neste valpeshow kan det være noe annet. Antagelig har hun skutt litt i været bak, og fått strukket ut vinklene slik at hun virker enda mer bakhøy - jeg mener å huske at jeg la merke til det i helga, at hun er litt uharmonisk fram og bak, og at det synes både stående og gående. Og det er en utviklingsting, ikke bekymre deg enda. Men - når du stiller henne opp, dra bakbeina så langt bak du kan for å kompensere for bakhøy - å sette bakbeina litt videre fra hverandre kan også senke rumpa noe. Og still valpen litt på skrått mot dommer (med mindre dommer ber deg om annet, selvfølgelig), slik at dommer ser mest av front og ikke like mye av bakpart.

Men, når vinklene er som mest strukket ut er det ikke sjanse å få flyttet så mye på beina, det er jo ingen vinkel som skaper bevegelighet i leddene, den er helt utstrakt og borte. Da må en bare vente til det går over, og sørge for at valpeshowet likevel er morsomt for hunden, selv om den er i en mindre vakker fase (eller la være å stille valpen, om en er veldig opptatt av resultatene) :)

Ikke alt kan fikses med pelsstell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette skulle jeg sett tidligere, så kunne jeg jo studert Mayla mer grundig i helga.

Men, klipping av berner handler ikke om alder - det handler om estetikk og hvor raskt pelsen vokser. Jeg vet om valper i valpekassa som har blitt klippet fordi det vokser så fort på dem.

Jeg klipper de verste fjonene på valper for å få fram hundens hodeform - med for mye kreppvalpepels på ører og hode kan det gjøre at hodet virker unormalt bredt - og snuta desto smalere. Så for å gi et bedre synsinntrykk friserer jeg. Jeg tynner, klipper ikke rett av.

Takk for tips! Vi (Mona) fikk tatt en rask tynning før vi gikk inn i ringen, men jeg tar litt mer før neste utstilling.

(Da tør jeg selv også, rett før jeg skal inn i ringen tør jeg ikke! :) )

Angående halen - de starter pelsskiftet der veldig ofte, så det er helt sikkert det som skjer - i den alderen ser de gjerne litt snåle ut, for halen har fått glansfull, tettsitende voksenpels, mens resten av valpen strutter i vilter valpepels. Ønsker du å gi halen litt mer bredde, grer du pelsen mothårs, "tupperer" halen. Men gi henne en måned, så ser hun smal og kjip ut all over, fordi voksenpelsen har vokst ut, de skyter til værs, og valpesjarmen er long gone.

Det skal jeg gjøre neste gang med halen (Kongsberg er jo ikke så lenge til :) )

Angående bakhøy - hun er i en vekstfase, om fem dager kan hun være annerledes. Noen er også veldig karpete i den alderen mens beina vokser i rykk og napp og de skal forsøke å ha kontroll på fire bein med fire lengder :)

Stakkars valpiser :)

Men selvfølgelig, for å forbedre inntrykket børster du den pelsen ned, eventuelt tynne ut om hun har bølget pels som står opp, og du kan også børste opp pelsen på fremre del av ryggen for å gi et inntrykk av rettere rygglinje.

Jeg ville ikke bekymret meg, hun vokser seg på plass, til neste valpeshow kan det være noe annet. Antagelig har hun skutt litt i været bak, og fått strukket ut vinklene slik at hun virker enda mer bakhøy - jeg mener å huske at jeg la merke til det i helga, at hun er litt uharmonisk fram og bak, og at det synes både stående og gående. Og det er en utviklingsting, ikke bekymre deg enda. Men - når du stiller henne opp, dra bakbeina så langt bak du kan for å kompensere for bakhøy - å sette bakbeina litt videre fra hverandre kan også senke rumpa noe. Og still valpen litt på skrått mot dommer (med mindre dommer ber deg om annet, selvfølgelig), slik at dommer ser mest av front og ikke like mye av bakpart.

Men, når vinklene er som mest strukket ut er det ikke sjanse å få flyttet så mye på beina, det er jo ingen vinkel som skaper bevegelighet i leddene, den er helt utstrakt og borte. Da må en bare vente til det går over, og sørge for at valpeshowet likevel er morsomt for hunden, selv om den er i en mindre vakker fase (eller la være å stille valpen, om en er veldig opptatt av resultatene) :)

Ikke alt kan fikses med pelsstell :)

Takk for supre tips :)

Bekymrer oss ikke, men det er jo noen triks for å gjøre det beste ut av det mens valpen vokser :)

Lærte mye av å stille i helgen og se på alle de andre...

Neste gang dytter jeg feks den høye halen hennes en anelse mer ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant jeg en pelstråd og håper noen kan hjelpe meg :)

Collien min på 2 har en forferdelig stri pels bak bak på rompa og lurer på om det er noe shampo og balsam å anbefale?

Og er det noen der ute som kan forklare meg hvordan jeg klipper en collie riktig?

Er det best og bruke en effilerings saks med kun tynning på en side eller begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men alsystems er generelt veldig bra og de har sjampo for strihårede.

Jeg kjøpte feil og endte opp med å bruke den selv, den duger ikke til mennesker ;-) og mine må for all del ikke ha slik sjampo, de er ikke strihårede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag behöver tips och info på hur man ordnar en groenendael inför utställning :lol: vad behövs göras innan? kanske tips på bra produkter och ja vad som är bra att göra på utställningsdagen :) Tacksam för svar ;)

Slenger med med på Groenendael spørsmål. Frost har skikkelig ULL bak på låret, med stri overpels. Er det liksom meningen at man skal børste seg igjennom den tykke ulla, eller er det greit så lenge man bruker en vanlig karde?

Jeg har INGEN peiling på hva man skal bruke til de, karden tar jo mye underull, så det blir vel ikke rett det heller..

Og skal de egentlig stusses/klippes noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo forskjellig fra rase til rase. Vi bader sent kvelden før utstilling, med riktig sjampo og balsam som passer til hundens pels, og dette er også forskjellig fra hund til hund. Jeg har en som jeg bruker laser lids herbal sjampo og proteintritment til og en som skal ha en annen sjampo. Så fønes og børstes hundene. Det skal ikke være en floke og pelsen skal være rett ikke bølget noe sted. Dette tar minst 1,5 time for en shih tzu som ikke engang har full pels fordi lille frøkna bare er junior. Så skal de helst ikke berøre bakken fordi det ikke skal bli noe bøss i pelsen. Det blir da for mye energi i min lille frøken hun må bare luftes :-)

Jeg vet bare hva som gjelder for shih tzu, rundt poter skal det klippes på forskirfts messig måte, ellers skal ingenting klippes. Jeg tror det gjelder for de fleste. Til utstilling skal hunder ha full pels, kanskje ikke pudler. Oppdrettere burde gi opplæring i pelsstell :-) De burde vite hva som kreves for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jag behöver tips och info på hur man ordnar en groenendael inför utställning :lol: vad behövs göras innan? kanske tips på bra produkter och ja vad som är bra att göra på utställningsdagen :lol: Tacksam för svar :lol:

Slenger med med på Groenendael spørsmål. Frost har skikkelig ULL bak på låret, med stri overpels. Er det liksom meningen at man skal børste seg igjennom den tykke ulla, eller er det greit så lenge man bruker en vanlig karde?

Jeg har INGEN peiling på hva man skal bruke til de, karden tar jo mye underull, så det blir vel ikke rett det heller..

Og skal de egentlig stusses/klippes noe sted?

Pelsen bak i buksene ER stri på belgern - det er lite man kan gjøre for å endre det annet enn å sørge for at det gres gjennom ordentlig minst en gang i uka.

En belger skal IKKE bades før utstilling, er hunden så skitten at den bør/må bade så skal dette gjøres senest 14 dager før utstillingen. Nybada belger blir fluffy og den skal ikke være fluffy.

Det er lite pelsstell på belgeren sånn egentlig, men den bør gres gjennom skikkelig en gang pr. uke. Jeg bruker en tynntannet kam med flate tenner. Så grer jeg hunden lag for lag - jeg begynner bakerst, løfter pels, grer godt ned til skinnet før jeg tar neste lag osv. - På en voksen hannhund med normal pels tar dette ett par/tre timer - jeg bruker å ta pause halvveis. Jeg har aldri saks i nærheten av mine hunder - unntak om de får tøffler - de klipper jeg - men aldri noe annet.

Om man er flink å gre gjennom så tar det ikke lange stunden å holde belgerens pels i orden.

Når jeg skal stille bruker jeg å gjøre dette dagen før utstillingen - (unntak om bikkja røyter som søren, da lar jeg være og sparer pels *ler*) - på utstillingsdagen børster jeg bare kjapt over med karde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen bak i buksene ER stri på belgern - det er lite man kan gjøre for å endre det annet enn å sørge for at det gres gjennom ordentlig minst en gang i uka.

En belger skal IKKE bades før utstilling, er hunden så skitten at den bør/må bade så skal dette gjøres senest 14 dager før utstillingen. Nybada belger blir fluffy og den skal ikke være fluffy.

Det er lite pelsstell på belgeren sånn egentlig, men den bør gres gjennom skikkelig en gang pr. uke. Jeg bruker en tynntannet kam med flate tenner. Så grer jeg hunden lag for lag - jeg begynner bakerst, løfter pels, grer godt ned til skinnet før jeg tar neste lag osv. - På en voksen hannhund med normal pels tar dette ett par/tre timer - jeg bruker å ta pause halvveis. Jeg har aldri saks i nærheten av mine hunder - unntak om de får tøffler - de klipper jeg - men aldri noe annet.

Om man er flink å gre gjennom så tar det ikke lange stunden å holde belgerens pels i orden.

Når jeg skal stille bruker jeg å gjøre dette dagen før utstillingen - (unntak om bikkja røyter som søren, da lar jeg være og sparer pels *ler*) - på utstillingsdagen børster jeg bare kjapt over med karde.

Tuuusen tack för svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...