Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstelltråden


Gjest

Recommended Posts

Jeg og Huldra begynte å diskutere spanieltrimming i bildeforumet, derfor lager jeg egen tråd.

Men tanken er at andre med andre raser, også kan spørre her.

Håper dette var et passende forum å legge den i.. :flowers:

Klippet fra bildeforumet:

Wee, mer welsh og soniser jo :whistle:

Spennende å se både på masse og pelsstell.. (Huldra hvordan trimmer du halsen til Tulla? den var kjempefin :ahappy: )

Heh.. synes ikke den så så fin ut på de bildene, faktisk sånn at jeg reagerte på det! :D Men hva mener du med "trimmer"? Jeg klipper med maskin på ørene og halsen, effilerer med saks i overgangene, bruker skarp saks på potene, effilerer litt der også, og effilerer på bakbeina/lårene. Etterpå bades hun etter alle kunstens regler, når hun er våt føner jeg halen tørr mens jeg kammer nedover (hvis ikke blir den en krøll), før jeg legger silkedekken på, så får hun tørke med det. Dekkenet går hun med helt til hun skal i ringen, og jeg tar det på igjen etterpå dersom vi skal stille neste dag. Silkedekkenet gjør at pelsen "legger seg" og ikke blir så fluffy og krøllete, og så blir hun veldig blank av det. ;)

Å. :P

Hva var gæernt da?

Jeg syntes den var så glatt og fin.

Har prøvd både med effileringsaks og maskin på halsen til Ellie, men ingen av delene tok nok, så nå har hun riktignok kortere pels på halsen, men den er ikke sånn glatt og fin som jeg vil at den skal være :P

Blir veldig OT dette, men hvilken maskin har du, og hvordan klipper du på halsen? Medhårs eller mothårs? Og hvor kort vil du egentlig ha det?

Jeg følger denne oppskriften :P

Hvis du scroller litt nedover så ser du bilde av halsen.

Kanskje litt kort, men ble jo fint tilslutt?

Jeg har bare maskin man bruker på mennesker, og turte ikke ta det korteste engang..

Så hun har fortsatt endel pels igjen...

Edit:

Og jeg klipper medhårs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Jeg har en fra Hund-1 (med sort "håndtak") og den fungerer helt utmerket på det lille jeg klipper (poter) på mine. Sikkert ikke god nok for proff bruk, men for oss vanlige dødelige er den helt fin.

Husket ikke at den var såååå dyr, da.. Men kanskje den var på tilbud eller noe når jeg kjøpte den. Jeg kjøper nemlig aldri såpass dyre sakser, da jeg jo klipper hundene når de både er skitne og fæle - og det "dreper" sakser lynkjapt.

Ellers greide jeg med i årevis med en sånn kjip man kan få kjøpt for mennesker også, da. Men ikke noe å anbefale hvis man skal klippe en hund som skal på utstilling. Det ER forskjell på saksene, og noen blir det faktisk mer hakkete av enn andre.

Susanne

(som vurderer bruke spanielforklaringen ovenfor her for å klippe ned en beardis.. Det kan jo bli moro...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På halsen og i ansiktet pleier jeg bruke 10'er-skjær eller evt 7f på hals og i ansiktet når jeg klipper spaniels/cockere. Medhårs. :)

Ok takk :rolleyes2:

Må nesten bare prøve igjen.. med hjelp til å holde hunden denne gangen!

Jeg har en fra Hund-1 (med sort "håndtak") og den fungerer helt utmerket på det lille jeg klipper (poter) på mine. Sikkert ikke god nok for proff bruk, men for oss vanlige dødelige er den helt fin.

Husket ikke at den var såååå dyr, da.. Men kanskje den var på tilbud eller noe når jeg kjøpte den. Jeg kjøper nemlig aldri såpass dyre sakser, da jeg jo klipper hundene når de både er skitne og fæle - og det "dreper" sakser lynkjapt.

Ellers greide jeg med i årevis med en sånn kjip man kan få kjøpt for mennesker også, da. Men ikke noe å anbefale hvis man skal klippe en hund som skal på utstilling. Det ER forskjell på saksene, og noen blir det faktisk mer hakkete av enn andre.

Susanne

(som vurderer bruke spanielforklaringen ovenfor her for å klippe ned en beardis.. Det kan jo bli moro...)

Åh! Det må du legge ut bilde av etterpå! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(som vurderer bruke spanielforklaringen ovenfor her for å klippe ned en beardis.. Det kan jo bli moro...)

Da forlanger jeg før/etter-bilde!

Edit: Noen som vet om det finnes en tilsvarende oppskrift for Jack Russell Terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger denne oppskriften :P

Hvis du scroller litt nedover så ser du bilde av halsen.

Kanskje litt kort, men ble jo fint tilslutt?

Jeg har bare maskin man bruker på mennesker, og turte ikke ta det korteste engang..

Så hun har fortsatt endel pels igjen...

Edit:

Og jeg klipper medhårs

Jepp, jeg gjør noe lignende. Men jeg har klippemaskin for hund (dyr), og den er betydelig mye bedre enn for mennesker. Jeg brukte tidligere for mennesker, men skulle jeg klippe ørene på Tulla med den, brukte jeg ca en halvtime på hvert øre, nå med hundemaskinen bruker jeg kanskje fem minutter på begge tilsammen. Det er virkelig, virkelig verdt investeringen! :hug:

Jeg bruker maskin på halsen også, og joda, egentlig blir det penest dersom man får klippet det skikkelig medhårs. Jeg klipper det derimot ofte mothårs.. Resultatet "holder" lenger da; skal jeg på utstilling ofte i en periode, er halsen et sted jeg slipper å klippe før hver utstilling hvis jeg klipper mothårs på begynnelsen av en slik periode. Jeg bruker den korteste lengden tilgjengelig på maskinen. Min maskin er sånn at jeg må føye på "forlengere" på skjæret dersom jeg ikke vil det skal ta så mye av pelsen, og jeg bruker altså ingen forlenger når jeg klipper halsen. Ja, det blir litt vel kort rett etter klipping, derfor klipper jeg gjerne halsen en uke før utstillingen, og så effilerer jeg overgangene før hver utstilling i stedet for å finstusse på selve halsen før hver utstilling. Om vinteren, eller perioder hvor vi ikke er på utstilling, får håret på halsen gro. Det er ikke bra å holde det pinnkort hele tiden, pelsen har lett for å få rødskjær der pga fuktighet osv. Jo oftere jeg klipper, og jo kortere det er, jo mer rød blir Tulla. Når det får gro ut, ser jeg at det røde forsvinner, og hun er hvitere i den nye pelsen som kommer ut. Dette henger jo også sammen med fuktighet, og den kommer gjerne når man går mye tur i vått terreng, når halsbåndet blir vått (og gjerne er stort og av fleece slik som mitt), og når man bader hunden ofte (som foran utstillinger). Jeg er blitt veldig nøye med å tørke halsen etter turer og bad, og mener det hjelper på å hindre rødskjær.

Hmm.. fikk du svar på det du lurte på? (Hva lurte du på egentlig? :icon_redface: )

Anniken: jeg har kjøpt en effileringssaks til 200-300kr på utstillingen på Hamar i fjor, og den er jeg fornøyd med. En ganske billig enkeltsidig effileringssaks, som jeg synes tar greit. Den er "uten merke" så den er neppe av noe stort kvalitetsmerke. Har prøvd bedre sakser, men for mitt bruk er den ok. Ønsker meg en dyrere en som jeg kan slipe, men det får bli en annen gang. :P Hvis du skal kjøpe en billig eff-saks, så hør med noen som KAN pelsstell, ikke kjøp på dyreklinikker osv. Og går du i dyrebutikker, sjekk at de som selger saks kan pelsstell. Selv stoler jeg mer på slike som har stand på utstillinger osv, enn dyrebutikker (der jobber jo "hvem som helst"). Jeg har også prøvd et par sakser fra dyrebutikker/dyreklinikker, og de har vært dårlige. Skikkelig rævva sakser, og jeg ville styrt unna typiske billigmerker på slike steder, og heller kjøpt billige sakser fra folk som "kan" det, for jeg tror at de "dårligste" saksene fra disse folka er bedre enn de beste du finner på dyreklinikker/dyrebutikker med dårlig utvalg/dårlig kunnskap. Ergo: kom deg på en utstilling med pelsstellstand og spør og grav før du kjøper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig forskjellen på ensidig effileringssakser og dobbelt? Hva gir best resultat?

Det jeg trenger, er en saks som klipper greit uten at det blir så sinnsykt hakkete som det blir med en vanlig saks. Jeg klipper bare haser, føtter og stump på My og til nå har jeg brukt en vanlig potesaks til hund(!) og en frisørsaks som jeg tror er beregnet på mennesker. Den er ikke så skarp lengre, men klipper greit alikevel, og jeg må jo alltid arbeide en stund for å få det "akseptabelt" siden jeg bruker en normal saks.

Og det er jeg lei av, så nå vil jeg ha en effileringssaks! :hug:

Mitt problem er jo at det er så få utstillinger rundt om her, at det er vanskelig å finne stands.. Sist utstilling jeg var på var det TO sakser til salgs, og begge var av et sånt "billigmerke" som man ser på dyrebutikker, så da sto jeg over. Så da er kanskje slike pelsstellsbutikker på nett, en grei løsning, siden det jo ofte er de som stiller opp som stands der nede hos dere heldigpeiser? :P

Jeg bruker så enormt lite tid på å stelle pelsen til My, at jeg trenger sikkert ikke noe "fænsi" av noe slag - men gjerne noe som varer, ikke sant. Og jeg går nok ofte på den smellen at jeg klipper pels som ikke har blitt badet og vasket på flere mnd.

Pelsstell er koselig, men også kjedelig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig forskjellen på ensidig effileringssakser og dobbelt? Hva gir best resultat?

Det jeg trenger, er en saks som klipper greit uten at det blir så sinnsykt hakkete som det blir med en vanlig saks. Jeg klipper bare haser, føtter og stump på My og til nå har jeg brukt en vanlig potesaks til hund(!) og en frisørsaks som jeg tror er beregnet på mennesker. Den er ikke så skarp lengre, men klipper greit alikevel, og jeg må jo alltid arbeide en stund for å få det "akseptabelt" siden jeg bruker en normal saks.

Og det er jeg lei av, så nå vil jeg ha en effileringssaks! :hug:

Mitt problem er jo at det er så få utstillinger rundt om her, at det er vanskelig å finne stands.. Sist utstilling jeg var på var det TO sakser til salgs, og begge var av et sånt "billigmerke" som man ser på dyrebutikker, så da sto jeg over. Så da er kanskje slike pelsstellsbutikker på nett, en grei løsning, siden det jo ofte er de som stiller opp som stands der nede hos dere heldigpeiser? :P

Jeg bruker så enormt lite tid på å stelle pelsen til My, at jeg trenger sikkert ikke noe "fænsi" av noe slag - men gjerne noe som varer, ikke sant. Og jeg går nok ofte på den smellen at jeg klipper pels som ikke har blitt badet og vasket på flere mnd.

Pelsstell er koselig, men også kjedelig :icon_redface:

En enkel effileringssaks har tagger på en side, en dobbel har tagger på begge sidene. Førstnevnte tar litt mer enn sistnevnte. Jeg tror du trenger en enkeltsidig effileringssaks, for jeg forstår det slik at du kun stusser litt, og vil ha jevne overganger? Det som er viktig når du klipper, er i hvilken retning du klipper: på tvers av hårene blir hakkete (eller pinnkort/hårløst), medhårs gir fine overganger, og hvis du stikker saksen INN i pelsen mothårs, med saksen liggende inn mot huden og klipper, så tynner du pelsen. Ofte kalles effileringssaks for tynningssaks også. Skal du ha fine overganger/stusse med jevnt resultat, er ikke skarpsaks (vanlig saks) tingen. Skarpsaks bruker jeg på potene før jeg jevner med effileringssaks, men som sagt er det VELDIG viktig i hvilken retning man holder saksen. Skal aussie ha såkalte "kattepoter" når det kommer til form? I så fall trenger du en skarpsaks til dette. Den trenger ikke være sylskarp, men det er mye enklere å klippe da, og du trenger færre "klipp" i forhold til om du bruker en som er litt sløv. Sløve sakser er fint å bruke under potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til litt: Den fra hund-1(ensidig OKDV-Solingen) bruker vi hver dag i hundesalongen, og den duger til proffesjonelt bruk :icon_redface: Det lureste er nok hvis du kjøper en ensidig effileringssaks, anniken, den doble må du omtrent klippe med i evigheter for å få ønsket resultat.

Det er også veldig viktig for resultatet og klippe en nybada og føna/børsta hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel effileringssaks har tagger på en side, en dobbel har tagger på begge sidene. Førstnevnte tar litt mer enn sistnevnte. Jeg tror du trenger en enkeltsidig effileringssaks, for jeg forstår det slik at du kun stusser litt, og vil ha jevne overganger? Det som er viktig når du klipper, er i hvilken retning du klipper: på tvers av hårene blir hakkete (eller pinnkort/hårløst), medhårs gir fine overganger, og hvis du stikker saksen INN i pelsen mothårs, med saksen liggende inn mot huden og klipper, så tynner du pelsen. Ofte kalles effileringssaks for tynningssaks også. Skal du ha fine overganger/stusse med jevnt resultat, er ikke skarpsaks (vanlig saks) tingen. Skarpsaks bruker jeg på potene før jeg jevner med effileringssaks, men som sagt er det VELDIG viktig i hvilken retning man holder saksen. Skal aussie ha såkalte "kattepoter" når det kommer til form? I så fall trenger du en skarpsaks til dette. Den trenger ikke være sylskarp, men det er mye enklere å klippe da, og du trenger færre "klipp" i forhold til om du bruker en som er litt sløv. Sløve sakser er fint å bruke under potene.

Aussien skal vel ha noe som ligner på kattepoter ja (men det har vel strengt tatt ikke My, den lurven ;))

Kjøpte en slik ensidig effileringssaks på en dyrebutikk (den var kjempe billig og jeg hadde 28000 på konto) - og GAAAAD, det er vel ikke slik de skal være nei?? Den fungerer såvidt i det hele og det store. Etter en halvtime vises det kanskje litt på øret til My at jeg har prøvd å klippe det.. Men kjøpte en slags tynnekniv også, og den tok faktisk litt, så ved hjelp av en vanlig frisørsaks, en crappy effileringssaks og en tynnekniv fikk jeg da trimmet ørene hennes til slutt bakpå ihvertfall. Idag tenkte jeg å prøve meg på forsiden hvis jeg finner tålmodighet til det... :D

*angrer på at jeg aldri hører på folk før jeg kjøper noe* :D

For å legge til litt: Den fra hund-1(ensidig OKDV-Solingen) bruker vi hver dag i hundesalongen, og den duger til proffesjonelt bruk :D Det lureste er nok hvis du kjøper en ensidig effileringssaks, anniken, den doble må du omtrent klippe med i evigheter for å få ønsket resultat.

Det er også veldig viktig for resultatet og klippe en nybada og føna/børsta hund.

Høres bra ut :P Skal se mer på den hos hund-1 og se om de i quoten under har noe. Takk for hjelpa :ahappy:

Ang. rimelige sakser har dogwise.no opphørssalg nå, så jeg. Fine priser på gode sakser, syns jeg.

Hvor finner man saksene? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien skal vel ha noe som ligner på kattepoter ja (men det har vel strengt tatt ikke My, den lurven ;) )

Kjøpte en slik ensidig effileringssaks på en dyrebutikk (den var kjempe billig og jeg hadde 28000 på konto) - og GAAAAD, det er vel ikke slik de skal være nei?? Den fungerer såvidt i det hele og det store. Etter en halvtime vises det kanskje litt på øret til My at jeg har prøvd å klippe det.. Men kjøpte en slags tynnekniv også, og den tok faktisk litt, så ved hjelp av en vanlig frisørsaks, en crappy effileringssaks og en tynnekniv fikk jeg da trimmet ørene hennes til slutt bakpå ihvertfall. Idag tenkte jeg å prøve meg på forsiden hvis jeg finner tålmodighet til det... :D

*angrer på at jeg aldri hører på folk før jeg kjøper noe* :D

Hva var det jeg sa? :ahappy::D Men du, gå og bytt. Si du ikke er fornøyd, at saksen er for dårlig.

Hvor finner man saksene? :S

Uhm.. Jeg var nettopp inne på dogwise.no, og da fant jeg saksene. Da jeg skulle gå inn nå, var hele siden omgjort!? :P Finner ingenting jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen sakser fra dogwise annonsert på finn.no så nå har jeg kontaktet dem for å høre om de har flere på lager. 249,- er jo en super pris hvis det er bra sakser! Finner bare gode erfaringer med saksene fra dem på nett og.. Hvis de klipper goldenpels burde de klippe aussiepels.

Huldra: Mener du jeg burde bytte saksa i en annen (de hadde ikke noe stort utvalg altså) eller få pengene tilbake? Var jo ikke snakk om mer enn 70kr, så jeg beholder jo heller den enn å være helt uten til jeg får kjøpt en ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fint inn på Dogwise sine sider, finner sakser og alt de har - sendte også inn en bestilling, men overså det som sto om at de nå kun ekspederer ordre på 500 kroner eller mer, så jeg måtte kansellere ordren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin link, jeg har aldri klipt Welsh før, bare et par av de andre rasene.

En ting lurte jeg på ang linken da. På i hvert fall Clumber og de springerne jeg har vært borti har de endret litt på hvordan de klipper forlabbene og hasene. På forlabbene spares håret bak den bakerste tredeputa slik at det flukter med bakken når hunden står. Det blir liksom en rett linje på siden av labben og helt bak til der behenget slutter... Unnskyld knotete forklaring, dette va'kke enkelt :D

Her sto det kanskje bedre forklart...det skal visst gi inntrykk av en flott mellomhånd.... :ahappy:

http://clumber.net/data/Trimbeskrivning.pdf

Hasene ser jeg flere og flere også sparer litt mer av, og klipper skrått nedover og innover mot baklabben,- slik at hasene ser litt kraftigere ut.. Vet du om det gjøres på Welsh også?

Jeg og Huldra begynte å diskutere spanieltrimming i bildeforumet, derfor lager jeg egen tråd.

Men tanken er at andre med andre raser, også kan spørre her.

Håper dette var et passende forum å legge den i.. :D

Klippet fra bildeforumet:

Jeg følger denne oppskriften ;)

Hvis du scroller litt nedover så ser du bilde av halsen.

Kanskje litt kort, men ble jo fint tilslutt?

Jeg har bare maskin man bruker på mennesker, og turte ikke ta det korteste engang..

Så hun har fortsatt endel pels igjen...

Edit:

Og jeg klipper medhårs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasene ser jeg flere og flere også sparer litt mer av, og klipper skrått nedover og innover mot baklabben,- slik at hasene ser litt kraftigere ut.. Vet du om det gjøres på Welsh også?

De sparer hår bak på bakbeina og klipper på en slik måte at det skal gi inntrykk av at hasene er lengre ned enn hva de faktisk er. Det skal visstnok være pent. Jeg gjør ikke det, da det er upraktisk med lengre pels der pga skitt og lort, og snø.

Det jeg mente ang nettsiden, var at da jeg var inne på den tidligere i dag, så den helt annerledes ut enn hva den gjør nå. Ikke aner jeg hva som har skjedd.. Jeg får heller ikke opp noen søkeresultater når jeg søker etter saks/sakser, men noen merkelige feilmeldinger. Snålt.

Edit: Jeg kommer visst til to forskjellige sider dersom jeg skriver www.dogwise.no og hvis jeg skriver bare dogwise.no. Her er saksene, Anniken. :ahappy:

Edit 2: Anniken, jeg ville byttet inn den dårlige effileringssaksen i en skarpsaks. En dårlig skarpsaks er mer brukandes enn en dårlig eff-saks. Skarpsaksen kan du bruke til å klippe under potene med, selv om de er litt skitne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sparer hår bak på bakbeina og klipper på en slik måte at det skal gi inntrykk av at hasene er lengre ned enn hva de faktisk er. Det skal visstnok være pent. Jeg gjør ikke det, da det er upraktisk med lengre pels der pga skitt og lort, og snø.

Det jeg mente ang nettsiden, var at da jeg var inne på den tidligere i dag, så den helt annerledes ut enn hva den gjør nå. Ikke aner jeg hva som har skjedd.. Jeg får heller ikke opp noen søkeresultater når jeg søker etter saks/sakser, men noen merkelige feilmeldinger. Snålt.

Edit: Jeg kommer visst til to forskjellige sider dersom jeg skriver www.dogwise.no og hvis jeg skriver bare dogwise.no. Her er saksene, Anniken. :ahappy:

Edit 2: Anniken, jeg ville byttet inn den dårlige effileringssaksen i en skarpsaks. En dårlig skarpsaks er mer brukandes enn en dårlig eff-saks. Skarpsaksen kan du bruke til å klippe under potene med, selv om de er litt skitne. :D

Jeg har også forsøkt den hase-varianten på Walter,- den gjør det ikke spesielt mer upraktisk i forhold til skitt etc...(hvit hund med et lass med faner uansett, liksom), men jeg får det ikke til så det blir pent, så nå lar jeg det være. Bedre med korthåra haser enn pistrete haser, fant jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...