Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstelltråden


Gjest

Recommended Posts

Så fin link, jeg har aldri klipt Welsh før, bare et par av de andre rasene.

En ting lurte jeg på ang linken da. På i hvert fall Clumber og de springerne jeg har vært borti har de endret litt på hvordan de klipper forlabbene og hasene. På forlabbene spares håret bak den bakerste tredeputa slik at det flukter med bakken når hunden står. Det blir liksom en rett linje på siden av labben og helt bak til der behenget slutter... Unnskyld knotete forklaring, dette va'kke enkelt :D

Her sto det kanskje bedre forklart...det skal visst gi inntrykk av en flott mellomhånd.... :ahappy:

http://clumber.net/data/Trimbeskrivning.pdf

Hasene ser jeg flere og flere også sparer litt mer av, og klipper skrått nedover og innover mot baklabben,- slik at hasene ser litt kraftigere ut.. Vet du om det gjøres på Welsh også?

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men har ikke sett det på welsh enda iallefall.

Skal på utstilling nå på søndag, skal se etter da ;)

Jeg tror ikke jeg vil gjøre det, hverken det med hasene eller det med labbene. Med mindre jeg syntes det ser veldig fint ut, men det er ikke det oppi hodet mitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar
*klipp* Det som er viktig når du klipper, er i hvilken retning du klipper: på tvers av hårene blir hakkete (eller pinnkort/hårløst), medhårs gir fine overganger, og hvis du stikker saksen INN i pelsen mothårs, med saksen liggende inn mot huden og klipper, så tynner du pelsen. Ofte kalles effileringssaks for tynningssaks også. Skal du ha fine overganger/stusse med jevnt resultat, er ikke skarpsaks (vanlig saks) tingen. Skarpsaks bruker jeg på potene før jeg jevner med effileringssaks, men som sagt er det VELDIG viktig i hvilken retning man holder saksen. Skal aussie ha såkalte "kattepoter" når det kommer til form? I så fall trenger du en skarpsaks til dette. Den trenger ikke være sylskarp, men det er mye enklere å klippe da, og du trenger færre "klipp" i forhold til om du bruker en som er litt sløv. Sløve sakser er fint å bruke under potene.

Mulig jeg misforstår deg her, men.. Overgangene blir da mye penere om du klipper mot hårene? Jeg klippet overgangene medhårs før, men fikk tips om å klippe de mothårs. Det ble faktisk mye jevnere og penere... Nå tenker jeg spesielt på overganger ved ører og hals.

Dette blir fryktelig OT (kanskje jeg burde lage ny tråd, men det er jo relatert...): er det noen som vet om det finnes noen som kan slipe/skarpe opp sakser? Jeg er knallfornøyd med mine (har brukt de jevnt i 7 år), men merker at de kanskje kunne trenge en liten "oppfriskning" snart... De fungerer fremdeles utmerket, men er nok bittelitt preget av å ha blitt brukt på møkkete pels innimellom (klask på lanken til seg selv)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg her, men.. Overgangene blir da mye penere om du klipper mot hårene? Jeg klippet overgangene medhårs før, men fikk tips om å klippe de mothårs. Det ble faktisk mye jevnere og penere... Nå tenker jeg spesielt på overganger ved ører og hals.

Dette blir fryktelig OT (kanskje jeg burde lage ny tråd, men det er jo relatert...): er det noen som vet om det finnes noen som kan slipe/skarpe opp sakser? Jeg er knallfornøyd med mine (har brukt de jevnt i 7 år), men merker at de kanskje kunne trenge en liten "oppfriskning" snart... De fungerer fremdeles utmerket, men er nok bittelitt preget av å ha blitt brukt på møkkete pels innimellom (klask på lanken til seg selv)!

Du kan levere de inn til hund-1 også sender de de videre. Iblandt har de også stands på hundegreier hvor de tar imot utstyr til sliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper man engelsk springer spaniel på samme måte som welsh?

Veldig mye (det meste) er likt, men litt er forskjellig. Det som kanskje er mest forskjellig er vel ørene. Hos welsh skal de være korthåret på ørene (både utenpå og inni), hos engelsk springer kan man klippe kort inni (for å gjøre ørene "luftigere" og lettere), men utenpå skal kun den øverste tredjedelen klippes kort. Bortsett fra ørene, tror jeg det meste er likt. Halsen skal være relativt kort, behenget skal være klippet i en opp-ned V, halen skal være sabelformet, og behenget bak skal være klipt på samme måte, det samme med fanene på frambeina, pluss at jeg vil tro potene til welsh også skal være "kattepoter" i likhet med springer.

Hvis du ser på begge to, ser du at øreformen er forskjellig. Welsh har form som en vinranke tror jeg de sier (vinløv?); enkelt sagt trekant-aktig, mens springer har dråpeformet (lengre, mer ovalt). Generelt er ørene til springeren større enn til en welsh.

Welsh:

Welsh.jpg

Springer:

_MG_3046%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg her, men.. Overgangene blir da mye penere om du klipper mot hårene? Jeg klippet overgangene medhårs før, men fikk tips om å klippe de mothårs. Det ble faktisk mye jevnere og penere... Nå tenker jeg spesielt på overganger ved ører og hals.

Jeg vet ikke om du misforstår meg, hehe, men jeg klipper i alle fall MED hårene når jeg skal lage pene overganger; det gjør jeg uansett sted på hunden. Ta f.eks overgangen mellom kortklipt hals og vanlig-lengde-pels i nakken; her møtes jo pelsen også og danner på en måte en slags "stripe". Hvis jeg klipper fra nakkens side, blir overgangene pene, siden den pelsen er lengst. Hvis jeg klipper fra halsens side, blir overgangene hakkete og stygge. Så har vi jo overgangen fra kortklipte ører og til beheng på ørene; her legger jeg saksen loddrett mot øret og klipper nedover, slik at håndtaket på saksen er nærmest hodet, og skjæret på saksen er nærmest behenget. Klipper jeg motsatt, blir behenget mye kortere, og saksen tar ingenting på den kortklipte delen av øret. Gjør det samme når jeg lager overganger fra lår til beheng bak; legger saksen i samme lengde som pelsen går (langs pelsen), og stusser; da får jeg fine runde former på rumpa ( :lol: ), overgangene vises ikke. Jeg synes det er vanskelig å gjøre dette på høyre side av hunden, for det blir helt "feil" for meg siden jeg er høyrehendt, og da har det hendt jeg har slurvet og tatt litt i motsatt retning; skal si det vises godt! :( Hakkete og stygt blir det, og man kan nesten se pelsen lagvis. Jeg lærte dette på pelsstellskurs for en liten stund tilbake, så det er ikke noe jeg har funnet på selv altså! :D Hvordan får du overgangene pene, det blir jo bare stygt når jeg prøver meg på mothårsklipping? :ahappy:

Og ørene skal være som vinløv ja :D

:D Haha, ja en vinranke ville kanskje blitt litt "uformelig og klumpete" på en ellers elegant welsh..!

---

Forresten, må jo bare fortelle det (kan ikke si det til typen, da mener han sikkert jeg bruker for mye penger på sånt..); kjempebra tips om dogwise-tilbud; jeg endte opp med å kjøpe den dyreste (og forhåpentligvis beste!) effileringssaksen fra Eicker; og må si at jeg synes det var et knalltilbud! Takk for tipset clumber-eier! :D Gleder meg til å prøve den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du misforstår meg, hehe, men jeg klipper i alle fall MED hårene når jeg skal lage pene overganger; det gjør jeg uansett sted på hunden. Ta f.eks overgangen mellom kortklipt hals og vanlig-lengde-pels i nakken; her møtes jo pelsen også og danner på en måte en slags "stripe". Hvis jeg klipper fra nakkens side, blir overgangene pene, siden den pelsen er lengst. Hvis jeg klipper fra halsens side, blir overgangene hakkete og stygge. Så har vi jo overgangen fra kortklipte ører og til beheng på ørene; her legger jeg saksen loddrett mot øret og klipper nedover, slik at håndtaket på saksen er nærmest hodet, og skjæret på saksen er nærmest behenget. Klipper jeg motsatt, blir behenget mye kortere, og saksen tar ingenting på den kortklipte delen av øret. Gjør det samme når jeg lager overganger fra lår til beheng bak; legger saksen i samme lengde som pelsen går (langs pelsen), og stusser; da får jeg fine runde former på rumpa ( :lol: ), overgangene vises ikke. Jeg synes det er vanskelig å gjøre dette på høyre side av hunden, for det blir helt "feil" for meg siden jeg er høyrehendt, og da har det hendt jeg har slurvet og tatt litt i motsatt retning; skal si det vises godt! :( Hakkete og stygt blir det, og man kan nesten se pelsen lagvis. Jeg lærte dette på pelsstellskurs for en liten stund tilbake, så det er ikke noe jeg har funnet på selv altså! :D Hvordan får du overgangene pene, det blir jo bare stygt når jeg prøver meg på mothårsklipping? :ahappy:

Jeg varierer mellom medhårs og mothårs på overganger, avhengig av sted på hunden.

Ører: på overgang fra kortklipt til beheng klipper jeg med hårene, samme som deg. På overgang fra ører til hodeskallen klipper jeg mot hårene, med den "skarpe" siden på effileringssaksen nærmest huden. Jeg fikk tips om dette for litt siden, og det ble jevnere og penere enn medhårs.

Hals/nakke: på overgangen mellom hals/nakke klipper jeg mothårs ved "stripen", med den skarpe delen nærmest huden. For min del gir det jevnere overgang og glattere hals enn ved å klippe medhårs - det blir for mye pels igjen og overgangene blir hakkete.

Bakpart: fra lår til beheng klipper jeg medhårs, men rundt halefestet og rundt "hullet" (:D) klipper jeg mothårs - både for å få det kortere og for å få penere overganger rundt der.

Håper dette ble forståelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør nok noe dumt nå, men sett at jeg skal klippe min sheltie på ryggen f.eks (de skal ikke klippes der, men bare som eksempel slik at jeg forhåpentligvis skjønner det), hvordan klipper jeg mothårs og medhårs? Særlig det med medhårs skjønner jeg ikke.

Kan noen forklare? Kanskje bilder? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør nok noe dumt nå, men sett at jeg skal klippe min sheltie på ryggen f.eks (de skal ikke klippes der, men bare som eksempel slik at jeg forhåpentligvis skjønner det), hvordan klipper jeg mothårs og medhårs? Særlig det med medhårs skjønner jeg ikke.

Kan noen forklare? Kanskje bilder? :)

Medhårs = du holder saksen samme vei som hårene ligger. Om du tar ryggen som utgangspunkt betyr medhårs at du klipper fra hodet mot halen.

Mothårs = du holder saksen motsatt vei av hårene.

Si i fra om det ble uklart :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan klarer du å klippe medhårs? Ser ikke for meg at du da i det hele tatt klipper noe?

Hehe, jeg føler meg nok gjennomsnittlig glup sånn til vanlig, men i blant så stopper det seg helt :blink:

Noe av poenget med å klippe medhårs - og å bruke effileringssaks/tynningssaks - er nettopp det å klippe minst mulig om gangen, så en ikke brått klipper for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer mellom medhårs og mothårs på overganger, avhengig av sted på hunden.

Ører: på overgang fra kortklipt til beheng klipper jeg med hårene, samme som deg. På overgang fra ører til hodeskallen klipper jeg mot hårene, med den "skarpe" siden på effileringssaksen nærmest huden. Jeg fikk tips om dette for litt siden, og det ble jevnere og penere enn medhårs.

Hals/nakke: på overgangen mellom hals/nakke klipper jeg mothårs ved "stripen", med den skarpe delen nærmest huden. For min del gir det jevnere overgang og glattere hals enn ved å klippe medhårs - det blir for mye pels igjen og overgangene blir hakkete.

Bakpart: fra lår til beheng klipper jeg medhårs, men rundt halefestet og rundt "hullet" ( :blink: ) klipper jeg mothårs - både for å få det kortere og for å få penere overganger rundt der.

Håper dette ble forståelig! :P

Nei, nå skjønner jeg ingenting! :P Jeg bruker også alltid "skarp-siden" av saksen innerst mot huden, og taggene opp. Så merkelig at vi skal få så forskjellig resultat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå skjønner jeg ingenting! :P Jeg bruker også alltid "skarp-siden" av saksen innerst mot huden, og taggene opp. Så merkelig at vi skal få så forskjellig resultat! :blink:

Vi får sammenligne klipping neste gang vi treffes :P

Det er først de siste månedene jeg har begynt å veksle mellom medhårs- og mothårsklipping, tidligere klipte jeg kun medhårs. Mulig det er individuelt, men begge mine blir "penest" med mothårsklipping på de stedene jeg nevnte, og mine har veldig forskjellig pelstype og -kvalitet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pelsstellspørsmål!

Hvor skal man gripe fatt på en flokehund for å komme gjennom hele? Jeg har så problemer med å bare starte et sted.. Ofte ender jeg opp med å begynne på ryggen der det er enklest å komme til, også blir det med ryggen. Men finnes det noen god fremgangsmåte som er enklere å holde ved hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "flokehund".. Jeg begynner alltid lengst ned og lengst bak - dvs baklabb, og jobber meg systematisk derifra rett opp på ryggen, og så siden av hunden helt fram til nesetippen før jeg tar frambenet på den samme siden.

Men på en port.vannhund (som ikke har noen hensikt å begynne på bakbenet, antar jeg), ville jeg nok ha startet helt nederst på frambenet og jobbe meg oppover istedenfor.

Tror ikke det spiller noen som helst rolle, men fordelen ved å gjøre det på samme måte hver gang er jo såklart at man vet at man har kommet over alt.

Ser av og til nydelige børstede beardiser som plutselig kan ha DE store flokene midt frampå frambena, f.eks. - Eller midt på siden av brystkassen. Sånne merkelige steder som ikke helt "henger på greip".

Og da velger jeg å la tvilen komme eieren til gode og anta at det bare er et område man har glemt å børste. På mine (og de som børster som meg) er ikke dèt tilfellet - de flokene som er der er det fordi man helt enkelt har gjort en for dårlig job...

Jeg synes det er kjempekjedelig å børste hund - men sittende på gulvet foran TV'n med en underholdende film på, så er det jo "greit nok". Også hjelper det jo på litt hvis man er såpass flink å gjøre det så ofte at hundene ikke rekker å bli helt nedfloket, da. Slik at det tar timesvis å børste igjennom dem, liksom.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei.

Lurer på litt angåande klipping av welsh, har lyst å lære meg dette sjøl.

Las her at klipping av welsh og engelsk er ganske lik, bortsett frå øyrene. Norsk småfe-service har ein beskrivelse av klipping av springer spaniel her: http://www.smaafe.no/brosjyrer/Springer%20Spaniel.pdf , reknar med at dette hovudsakeleg er engelsk springer (pga beskrivelsen av korleis øyrene skal klippast). Her blir klippemaskin brukt ganske mykje, blant anna på kroppen/ryggen. Er det nokon som bruker småfe-service sin beskrivelse på welsh?

Noken som bruker strippekarren til småfe-service (mars coat king) på welsh? Evt annan strippekarre?

Er det nok med skjær nr 7 til welsh?

Mangen spørsmål her, og det kjem sikkert fleire...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Lurer på litt angåande klipping av welsh, har lyst å lære meg dette sjøl.

Las her at klipping av welsh og engelsk er ganske lik, bortsett frå øyrene. Norsk småfe-service har ein beskrivelse av klipping av springer spaniel her: http://www.smaafe.no/brosjyrer/Springer%20Spaniel.pdf , reknar med at dette hovudsakeleg er engelsk springer (pga beskrivelsen av korleis øyrene skal klippast). Her blir klippemaskin brukt ganske mykje, blant anna på kroppen/ryggen. Er det nokon som bruker småfe-service sin beskrivelse på welsh?

Noken som bruker strippekarren til småfe-service (mars coat king) på welsh? Evt annan strippekarre?

Er det nok med skjær nr 7 til welsh?

Mangen spørsmål her, og det kjem sikkert fleire...

Thomas

Bruker du klippemaskin på ryggen/kroppen til din welsh? I så fall vil nok pelsen bli ødelagt. Hvis du har problemer med ull, vil jeg anbefale deg å bruke en mildere variant av pelsstell; Mars CoatKing er greit men sliter veldig, pimpstein sliter litt det også men er mildere enn CoatKingen. Det beste er å nappe når pelsen er moden, men det kan bli vanskelig nå hvis du har klippet den.

Oster er kjent for å være en bra maskin. Har den ikke selv, så jeg vet ikke hvilket skjær du trenger.

Jeg følger ikke noen "oppskrift" når jeg klipper. Å klippe ryggpelsen ville jeg vært ytterst forsiktig med å begynne med; er den grei bør man ikke gjøre annet enn å nappe litt der det trengs. All form for klipping og forkorting av pelsen endrer strukturen.

Edit: Ved nærmere lesing av oppskriften, så vil jeg si at dette er noe jeg definitivt ikke ville gjort på min hund. Okei, har du en gammel familiehund med rævva ullen pels som ikke skal på utstilling noen gang, så kanskje greit. Har du en hund med noenlunde fornuftig pels (eller en ung hund), ville jeg ikke gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar Huldra.

Eg har ikkje tatt så store steg endå innan klipping, sidan eg ikkje vil gjere noke "uopprettelig". Til no har eg kun drevet "nytteklipp" med saks, altså øyrer, poter, litt hals osv. Pelsstell ellers har blitt gjort med kam og karde. Men hunden er 7 mnd no, så det er på tide å gå litt grundigare til verks.

Eg var litt skeptisk til beskrivelsen til småfe-sevice sidan den virka litt brutal/voldsom, så det var derfor eg ville spørr noken som kan faget. Driver å ser litt på ulike maskiner, og har hella mot andis eller oster. Skjær nr 7 etterlater 3,2 mm pels.

Kan du anbefale andre maskiner?

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de klippebeskrivelsen inne på smaafeservice.no er skrevet mest for som skal klippe familiehunder i praktiske frisyrer. Jeg brukte Cocker-oppskriften på mine gamle Cocker-utstillingspensjonister, og det funket helt greit. Jeg ville være veeeldig forsiktig med å klippe ryggpels på en ung Welsh med maskin. Du kan endre pelsstrukturen ganske kraftig, slik at det eneste som monner i framtiden er nettopp å klippe med maskin.

Jeg ville heller investert i en god spratts lusekam (nr 73???...husken er ikke hva den en gang var) og bruke den på ryggen.

Jeg brukte også Coat-king på mine oldiser, den gjorde jobben mye enklere (og raskere), men jeg tør ikke bruke den nå når jeg har en hund som ikke er ferdig med utstillingskarrieren. Den skjærer over hårene, og det peneste tror jeg vil være å bruke kam.

Oster har fine maskiner, jeg hadde (A5...? det var det med husken igjen), men de har vel kommet med en ny utgave etter den tid?

Jeg ville kun brukt maskin på halsen på en Welsh.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de klippebeskrivelsen inne på smaafeservice.no er skrevet mest for som skal klippe familiehunder i praktiske frisyrer. Jeg brukte Cocker-oppskriften på mine gamle Cocker-utstillingspensjonister, og det funket helt greit. Jeg ville være veeeldig forsiktig med å klippe ryggpels på en ung Welsh med maskin. Du kan endre pelsstrukturen ganske kraftig, slik at det eneste som monner i framtiden er nettopp å klippe med maskin.

Jeg ville heller investert i en god spratts lusekam (nr 73???...husken er ikke hva den en gang var) og bruke den på ryggen.

Jeg brukte også Coat-king på mine oldiser, den gjorde jobben mye enklere (og raskere), men jeg tør ikke bruke den nå når jeg har en hund som ikke er ferdig med utstillingskarrieren. Den skjærer over hårene, og det peneste tror jeg vil være å bruke kam.

Oster har fine maskiner, jeg hadde (A5...? det var det med husken igjen), men de har vel kommet med en ny utgave etter den tid?

Jeg ville kun brukt maskin på halsen på en Welsh.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...