Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere med hunden(e) når dere er syke?


Martine

Recommended Posts

Jeg har nå vært syk siden mandag, noe som betyr at hundene får mye mindre trening enn de pleier å få. Får så dårlig samvittighet, selv om hundene ikke ser ut til å bry seg så mye. Hva gjør dere med hundene deres når dere er syke? Hvor mye trening får de, hvis de får noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lite trening når jeg er syk, da er det sambo som tar seg av Bea - går masse tur med henne og sånn, men han trener ikke nevneverdig med henne.. Bare litt gå pent osv på turene. Hun klarer seg fint, jeg er sjelden syk da, og om jeg er det går det fort over :icon_redface:

Sist jeg var syk aktiviserte jeg henne litt innedørs med godbitsøk og hjernetrim.

Hadde jeg vært alene hadde det vært verre, for på tur må hun uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har valp nå og vært sjuk i 10 dager, det har gått kjempebra! bare vært kosejente og lekt mere aktivt inne ^^

edit: redigerte skrivefeil.

også forrige hunden min taklet sykedager... han bare sov han.. kunne sove hele dagen han :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg en god del syk i fjor vinter (grunnet muggsopp) og da ble det lite tur, men bodde i blokk så liten runde gikk jeg. Men lille duracell-kaninen min fant ut at det var mye man kunne gjøre for å få brukt hodet... :) Derfor endte jeg opp med å prøve å aktivisere henne med mye rolige øvelser som krevde en del tenking.

Nå er ting bedre, for nå tåler hun mye bedre rolige dager. Men hvis det av en eller annen grunn ikke blir like mye tur (jobber jo som hundelufter og hun er alltid med), så trener jeg litt lydighet eller freestyle inne. Evt. sender samboer ut med henne, men det er sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er syk, har jeg en samboer som tar min del av turene også, så legger vi treningen på hylla - treningen blir ikke rusten av en uke med influensa.

Om både jeg og samboer er syke, så kreker en seg ut annen hver gang, og er glad for å ha en hund som kan tisse og ellers gjøre sitt uten å måtte gå i syv vide og syv brede først. Selvfølgelig ser vi på henne at hun gjerne skulle hatt mer, men hun justerer seg og innfinner seg med situasjonen - og eksploderer i lykke når vi endelig kan ha normal aktivitet igjen.

Får en litt energi, kan en få gjort mye bra trening på fem minutter på stuegulvet, for å aktivisere hundehodet litt.

Og ellers hva jeg gjør med hunden når jeg er syk, er å bruke henne som varmeflaske og pelsterapi. Hun er heldigvis såpass stor at hun rekker over hele meg fra tærne til hodebunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers hva jeg gjør med hunden når jeg er syk, er å bruke henne som varmeflaske og pelsterapi. Hun er heldigvis såpass stor at hun rekker over hele meg fra tærne til hodebunnen :)

Heldiggris! Er jeg heldig så klarer Tinka å dekke begge føttene mine! :)

Ellers er jeg også veldig glad at vofsen min har lært å tisse på kommando! :o Veldig kjekt når man ikke ønsker å stå ute lenge :lol: (misbruker det selvfølgelig ikke til vanlig da:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers hva jeg gjør med hunden når jeg er syk, er å bruke henne som varmeflaske og pelsterapi.

Jaaa, det er det koselige med å ha hund når en er syk. Cane liker de late dagene på sofaen med masse kos han, og jeg synes han har vært grei å ha når jeg har vært dårlig, for da har jeg liksom en kosebamse sammen med meg hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi lærte slalom mellom beina da jeg hadde influensa for et par år siden. Vi gikk i hundremeterskogen rett her borte og jeg maktet så vidt å sette de ene beinet foran det andre en kvarters runde tre ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stykker, så om ikke begge er syk så tar TJ seg av turene, og treningen ellers blir satt på vent. Hvis begge er syk så blir de luftet og ellers befinner de seg i sofaen sammen med oss. De tåler og en rekke rolige dager etter hverandre, så det går helt fint om det bare blir korte luftinger i perioder uten at noen av dem går på veggen. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha en hund som blir roligere og roligere det mindre vi gjør (til en viss grad selvfølgelig). Han følger mitt energinivå ganske bra. Veldig praktisk ved eksamen og sykdom. Men heldigvis har jeg nå en samboer som kan ta ansvar om ting blir for ille. Men tisseturene og sånn er jo bare sunt for meg å gjøre, alltid bra med litt frisk luft;=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir det ikke like mye aktivitet som når jeg er frisk, men jeg kan egentlig ikke huske at jeg har vært så syk over så lang tid at det har vært et problem. Jeg er sjelden syk, og hvis jeg først blir syk er jeg det kun noen dager. Og noen dager takler de selvsagt greit. Da er det verre med eksamensperiodene! Tulla blir rimelig tullete av å ikke få det hun trenger hvis det går en uke, så da merker jeg at det blir mer leking mellom de inne. Typen tar seg av turer, men de blir jo ikke så lange som de jeg pleier å gå. Jeg prøver å kompensere med å gi de godbitsøk ute og inne, og margbein å tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo fikk seg en halvtimes gåtur med sjefen i dag, på helt nytt område, mens jeg var hos legen - så nå er hun fornøyd. Hun tilpasser seg så godt hun kan, men bare doturer i en uke er ikke holdtbart for damen her i huset. :) Noen dager går bra, men ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker fra sidelinja for alle, beroligende, innspill. Er aleneboer med min, har ikke vært syk siden jeg fikk henne - og i disse svineinfluensatider osv...

.... men om man skulle havne på sykehus, da ringer man vel en bekjent som henter bikkja og leverer på kennel..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men om man skulle havne på sykehus, da ringer man vel en bekjent som henter bikkja og leverer på kennel..eller?

Kennel er liksom siste utvei i mitt hode. Først ville jeg ha forhørt meg om noen kunne tatt henne til seg mens jeg var på sykehus. Hvis ikke det hadde fungert så måtte det jo ha blitt kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...