Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 210
  • Created
  • Siste svar

Jeg har litt lyst til å prøve spor med en hund som viser interesse for både spor etter rein, hare, menneske og sikkert andre ting også. Hunden følger sporene i snøen og lukter seg frem, så det virker på meg som den liker å følge spor. Vet ikke om det har noe å si egentlig, kan ingenting om dette :wub:

Hvis man kun vil bruke det som aktivisering, ikke i konkurransesammenheng eller lignenede (iallefall ikke med det første), er det greiest å starte med blodspor eller menneskespor da? Kan man drive med begge to? Er det noe forskjell i vanskelighetsgrad og hvordan hunden jobber da, eller e det like lett/vanskelig for hunden?

Hvilken sele skal hunden bruke når den går spor? Hvilke underlag er egnet å spore på og hvor mye må hunden ha sporet før man kan legge sporet på de forskjellige underlagene?

Jeg tror jeg trenger skritt for skritt teskje beskrivelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne siden er FH tittelen man får når man konkurrerer i sporhundprøver (SPH):

Sporhundprøver består kun av spor. Vannskelighetsgraden på disse sporene er forholdsvis høy. Lengden på sporet i SPH I er 1000 – 1400 skritt, sporet skal ha terrengskifte og krysses 3 ganger av en annen person enn sporlegger. Sporet består av 6 vinkler og 4 gjennstander. Utførelsen av sporet blir bedømt av en dommer. Tittler: FH I, FH II

Da er reglene sånn omtrent sånn:

Eller ble dette feil, Snusken?

Dette er helt rett. Det som beskrives er en FH 1. I Norge kaller man det fortsatt for SPH 1 i regelverket, men som tittel får man FH 1 og er den internationale betegnelsen.

Forskjellen til en FH 2 er at i FH 2 er det to spor på 1800 skritt som gås over to dager, 180 min gammelt, 7 gjenstander, 7 vinkler minst to spisse, en bue, terrenskifter og ferske kryssninger.

Prøvene er uavhengige av hverandre og man trenger ikke en FH 1 for å starte i FH 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er helt rett. Det som beskrives er en FH 1. I Norge kaller man det fortsatt for SPH 1 i regelverket, men som tittel får man FH 1 og er den internationale betegnelsen.

Forskjellen til en FH 2 er at i FH 2 er det to spor på 1800 skritt som gås over to dager, 180 min gammelt, 7 gjenstander, 7 vinkler minst to spisse, en bue, terrenskifter og ferske kryssninger.

Prøvene er uavhengige av hverandre og man trenger ikke en FH 1 for å starte i FH 2

Så Hvorfor skal du bitche sånn med meg du som vet no om dette? La oss starte en sporttråd hvorsomhelst, her på foumet ell ditt, canis, k-9 ell hvorsomhelst spilleringen triller.. Be my guest jeg er med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Hvorfor skal du bitche sånn med meg du som vet no om dette? La oss starte en sporttråd hvorsomhelst, her på foumet ell ditt, canis, k-9 ell hvorsomhelst spilleringen triller.. Be my guest jeg er med :wub:

Nå må du slutte mad paranojaen din Snusken og holde deg til saken. Jeg kjenner deg ikke å har absolutt ingen mening om deg hverken negativ eller positiv...jeg synes bare du uttaler deg som en dust til tider...hverken mer eller mindre! Og en diskusjon med normal diskusjons etikette er jeg med på når som helst, problemet er at jeg tviler på at du kan forholde deg til det :P Men overask meg gjerne... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå må du slutte mad paranojaen din Snusken og holde deg til saken. Jeg kjenner deg ikke å har absolutt ingen mening om deg hverken negativ eller positiv...jeg synes bare du uttaler deg som en dust til tider...hverken mer eller mindre! Og en diskusjon med normal diskusjons etikette er jeg med på når som helst, problemet er at jeg tviler på at du kan forholde deg til det :P Men overask meg gjerne... :wub:

Jeg truer hvertfall kke med å påvirke dommere til å underkjenne prøver. Foretrekker å bli dømt rettferdig. God jul til deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg truer hvertfall kke med å påvirke dommere til å underkjenne prøver. Foretrekker å bli dømt rettferdig. God jul til deg og.

Og den uttalelsen gir vel en ganske tydelig grunn for at det ikke er mulig å ha en normal diskusjon med deg...og sier vel mer om deg enn om meg. Jeg ønsker deg en riktig God jul og god bedring :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og den uttalelsen gir vel en ganske tydelig grunn for at det ikke er mulig å ha en normal diskusjon med deg...og sier vel mer om deg enn om meg. Jeg ønsker deg en riktig God jul og god bedring :wub:

Det er fullt mulig, du burde gi det ett forsøk.. Jeg ser frem til en tråd hvor vi kan snakka spor på ett hundefaglig sett og ikke skitkasting om programmer.Du av alle burde jo kunne bekrefte dette jeg prøver å si, eller er du redd for å dele oppskriften med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt Snusken!

Men dette bekreftere bare den tonen jeg føler du har igjennom tråden.

Det er fullt mulig, du burde gi det ett forsøk.. Jeg ser frem til en tråd hvor vi kan snakka spor på ett hundefaglig sett og ikke skitkasting om programmer.Du av alle burde jo kunne bekrefte dette jeg prøver å si, eller er du redd for å dele oppskriften med andre?

Og jeg syns du bør se din egen flis i øyet. Det fins mange veier til rome, men den eneste du opphøyer er din metode. Det er du som sier SPH er spor for viderkommende (er ikke A-spor det også kanskje?).

Det er du som sier at NBF hunder får "fjuske, tusle" og gå på overvær igjennom sporet. Når du kommer med påstander og "sannheter" som ikke henger på greip for oss/andre som har holdt på med spor i noen år, så må du forvente å få svarene der etter.

Klarer du høre din egen tone?

Når det er sagt, jeg tror faktisk ikke jeg har møtt XO-damen en gang, så jeg har ingen bekjentskap med henne, ikke noe mer enn at jeg har kjenneskap til deg. Jeg vet om noen hunder og det er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ærlig talt Snusken!

Men dette bekreftere bare den tonen jeg føler du har igjennom tråden.

Men den har ingenverdensting med deg og gjøre. Jeg blir bare mildt sagt forbannet når jeg får høre at jeg er en dårlig representant for sporten etter å ha fått høre at jeg aldri kommer til å bestå prøver fordi vedkommene har sin påvoikning. Så kan dere snakka om hvor jeg får min holdning fra, jeg har ikke snakket om dette men når jeg får sånn drit slengt i trynet klaret jeg ikke la vær så vet du hvor jeg har det fra. God jul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den har ingenverdensting med deg og gjøre. Jeg blir bare mildt sagt forbannet når jeg får høre at jeg er en dårlig representant for sporten etter å ha fått høre at jeg aldri kommer til å bestå prøver fordi vedkommene har sin påvoikning. Så kan dere snakka om hvor jeg får min holdning fra, jeg har ikke snakket om dette men når jeg får sånn drit slengt i trynet klaret jeg ikke la vær så vet du hvor jeg har det fra. God jul.

Det der er da virkelig noe du kan ta andre steder enn her? Hva har det med diskusjonen å gjøre at du drar inn private ting i denne diskusjonen?

jeg har ikke peiling på hvor du har din holdning fra, og jeg gir faktisk en ren F i det. Men som jeg skrev til deg isted, det er dine påstander om en sport du ikke driver med jeg svarer på. At du oppfatter at man faktisk er uenig med deg som dritt slenging så får du leve med det, men det gjør faktisk det umulig å diskutere med deg. Når du ikke vil svare på spørsmål (måtte høre med deg to ganger bare for å få svar på IPO lengen og det er bare ett eks.) eller forklarer hvorfor du har dem menigene- da er det umulig for meg å diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det Jeanette men hvordan ser du for deg neste generasjon da? Skal de bare være nikkedukker og føye seg etter de eldste er best prinsippet?

Nei, men du må da virkelig ha noen argumenter for påstander? Om du virkelig har noen egene meninger og IKKE har vært nikkedukke selv, sa hadde du gitt en påstand og siden faktisk hatt gode grunner eller argumenter for påstandene dine. Eller tar jeg helt feil her?

Feks din påstand om at alle som går nbf/RIk spor har hunder som går overvær, som slurver i vinkler osv osv hva baserer du det faktisk på?

For jeg som faktisk trener med NBF, RIK (og også folk som har holdt på med SPH med forje hund). Kjenner overhode ikke dette igjen i noen av miljøene. På enkelte individer ja, men som helhet for "alle" NBF'ere og Rik'ere så bør du faktisk ha litt mer enn bare en påstand..

(forøvrig så havner jeg vel under "kommende generasjon" selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei, men du må da virkelig ha noen argumenter for påstander? Om du virkelig har noen egene meninger og IKKE har vært nikkedukke selv, sa hadde du gitt en påstand og siden faktisk hatt gode grunner eller argumenter for påstandene dine. Eller tar jeg helt feil her?

Feks din påstand om at alle som går nbf/RIk spor har hunder som går overvær, som slurver i vinkler osv osv hva baserer du det faktisk på?

For jeg som faktisk trener med NBF, RIK (og også folk som har holdt på med SPH med forje hund). Kjenner overhode ikke dette igjen i noen av miljøene. På enkelte individer ja, men som helhet for "alle" NBF'ere og Rik'ere så bør du faktisk ha litt mer enn bare en påstand..

(forøvrig så havner jeg vel under "kommende generasjon" selv)

Nøyaktig hvor har jeg sagt at alle går på overvær og slurver i vinkler? Det er mulig at du og visse forstår det sånn men det er ikke min mening ei heller intensjon så da må jeg bare beklage. Du tar ting ut av munnen min og lager dine egne linjer. Det er synd for du vet vi er skjønt enige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvor har jeg sagt at alle går på overvær og slurver i vinkler? Det er mulig at du og visse forstår det sånn men det er ikke min mening ei heller intensjon så da må jeg bare beklage. Du tar ting ut av munnen min og lager dine egne linjer. Det er synd for du vet vi er skjønt enige.

Da bør du muligens endre skrivestil eller noe for hvordan kan dette tolkes som noe annet enn at du mener NBF/RIK spor er "annen rangs"?

Men for å dele det opp så ser jeg på NBF programmmet som har svakheter i den form av at man kan lure seg unna med slurvete hund. Dette er bevist også i denne tråden med at pytt pytt det er jo ikke noe problem, setter bare hunden på sporet igjen og gjenstander er ikke så nøye bare den slår på de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Da bør du muligens endre skrivestil eller noe for hvordan kan dette tolkes som noe annet enn at du mener NBF/RIK spor er "annen rangs"?

Kan vi slutte med denne generalisengingen på program? Ser du forskjellen på å innlære en hund med spontanspor og pølsespor? Det er det jeg prøver å snakke om men du og flere går bare rett i forsvar her så det blir krig og ikke konstruktivt snakk om spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi slutte med denne generalisengingen på program? Ser du forskjellen på å innlære en hund med spontanspor og pølsespor? Det er det jeg prøver å snakke om men du og flere går bare rett i forsvar her så det blir krig og ikke konstruktivt snakk om spor.

Helt greit for meg, jeg har ikke nevnt IPO programmet med annet enn å vite lengden og hva FH er nå på slutten. Den Quoten jeg tok fram var det du som skrev. Det var du som generaliserte det programmet, det er du som kom med påstander om at det var "bare" til å la hunden går på overvær. Det var da virkelig ikke meg, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

2ne har postet reglene som jeg har snakket om men at du er oppheng i meter er ikke mitt problem. I min verden så kan hunden gå 50 m spor og ganske mange. Mitt mål er å gå ett bra IPO1 spor som også funker i fint 3'ern og kanskje FH med hell og lykke uten at jeg skal tenke klasser. Jeg ønsker og en hund som lett går ett NBF spor. Hvordan lærer du inn dette med spontanspor?

Jeg vet spontanspor virker, ingen trenger fortelle meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne har postet reglene som jeg har snakket om men at du er oppheng i meter er ikke mitt problem. I min verden så kan hunden gå 50 m spor og ganske mange. Mitt mål er å gå ett bra IPO1 spor som også funker i fint 3'ern og kanskje FH med hell og lykke uten at jeg skal tenke klasser. Jeg ønsker og en hund som lett går ett NBF spor. Hvordan lærer du inn dette med spontanspor?

Jeg vet spontanspor virker, ingen trenger fortelle meg det.

Men jeg har ikke noe imot pølsespor, men jeg vil helst begynne med spontanspor av den enkel grunn at jeg vil se hva slags naturlige egenskaper hunden min innehar FØR jeg velger metode.

Den eldste huden har jeg prøvd pølsespor, men hun driter en lang F i ting som har med næring å gjøre. HUn ligger også MEGET høyt. Så da var alternative å bruke kong biter, noe som gjor henne enda høyere og igjen gjør at jeg må stille ekstreme krav i linen til denne hunden.

Hund nr 2 jeg holder på med er en helt annen type, hun går så rolig og fokusert at vi har slitt med tiden så jeg har måtte øke tempoet, noe som jeg har fått til, med dem problemer som kommer med. Så kanskje jeg går inn og næringsspor.

Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal låse seg i en metode når det fins så mye der ute både av individer og førere.

Personlig vil jeg vite hva slags egenskaper hundene mine har FØR jeg velger metode, og da er det spontanspor som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan forklare litt nærmere hva det er og hvordan det foregår?

Snusken la ut en link på det.

Jaja nå lager jeg vel bare leven her igjen men klarer ikke la vær. Her er to fine oppskrifter på hver sin måte å trene inn spor på for de ferske som tråden faktisk handler om:

Spontanspor: http://www.k-nine.no/index.php?option=com_content&view=article&id=147

Firkantsporet, en begynnelse på "pølse/IPOspor"

http://www.k-nine.no/index.php?option=com_content&view=article&id=144

God sporjul :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst til å prøve spor med en hund som viser interesse for både spor etter rein, hare, menneske og sikkert andre ting også. Hunden følger sporene i snøen og lukter seg frem, så det virker på meg som den liker å følge spor. Vet ikke om det har noe å si egentlig, kan ingenting om dette ;)

Hvis man kun vil bruke det som aktivisering, ikke i konkurransesammenheng eller lignenede (iallefall ikke med det første), er det greiest å starte med blodspor eller menneskespor da? Kan man drive med begge to? Er det noe forskjell i vanskelighetsgrad og hvordan hunden jobber da, eller e det like lett/vanskelig for hunden?

Hvilken sele skal hunden bruke når den går spor? Hvilke underlag er egnet å spore på og hvor mye må hunden ha sporet før man kan legge sporet på de forskjellige underlagene?

Jeg tror jeg trenger skritt for skritt teskje beskrivelse :o

Jeg har forsøkt å skrive / linke til innlegg tidligere i tråden der jeg har forklart (det lille jeg vet) og skrevet hvordan vi gjorde det ;)

+ den linken til snusken om spontanspor ja.

Ser det er store diskusjoner her, orker ikke leste meg igjennom den, så jeg spørr ut ifra startsinnlegget jeg nå :P

Hvordan er det og gå spor på vinteren? (da tenker jeg på snø). Er det noe spesielt man må ta hensyn til da?

Dette lurer jeg også på.

Man kan vel bare legge det som man pleier i skogen, men blir det da 'for lett' (sporene er synlige i snøen) ?

Er det bedre å legge det på en parkeringsplass?

Jeg vet om en stor parkeringsplass jeg kan legge spor på, men nå i jula er det vel mye aktivitet der kanskje.

Blir det for vanskelig for en hund på 1 år som har gått endel spor (men bare med en uerfaren eier) å gå spor over en parkeringsplass med andre lukter og sikkert kryssende spor?

Er det for mye forlangt? Jeg vil jo gjerne prøve, men vil ikke gjøre det hvis det kan 'ødelegge' på noen måte :cool:

Og hva er en grei liggetid på et sånt spor evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva dette har med debatten å gjøre..? Men det er vel bare ennå en bekreftelse om hvor langt det er mulig å synke. Du må bare fortsette å fabrikere dritt om meg Snusken, skal klare å holde meg til saken uansett hvor mye svada du kommer med jeg... Og slike komentarer som dette til meg og andre er nettopp grunnen for at jeg mener du ikke er noen god representant for sporten. Når du går tom for kunnskap og argumenter tyr du til dirty triks, men jeg håper folk klarer å se at det er deg og ikke generelt for IPO folket å oppføre seg på dennne lavmåls måten.

Men jeg skal forsøke å forklare med teskje så kanskje det går inn :cool: En person som er aktiv på omtrent alle forum som eksisterer og som representerer IPO å forsøker å snakke varmt om sporten, men samtidig klarer å hisse på seg det meste av aktive folk i andre hundesporter fordi en snakker nedverdigende om alle andre måter å trene hund på er ikke noen god representant. Tror du noen etter å ha lest denne debatten får lyst å begynne med IPO ? Å snakke dritt om alle andre hundesporter er liksom ikke veien å gå...

Det er heller ikke så dumt å lytte til andre uansett hundesport, så kanskje en kan ende opp med å lære noe. Om man ser på IPO i Norge de siste årene så har faktisk de fleste som hevder seg konvertert fra skogen, tjeneste, reddning o.l

De fleste har altså en bred bakgrunn med generell god hundeforståelse. Det er faktisk veldig få "wannabe macho men" som hevder seg selv om sporten dessverre tiltrekker seg en del sånne..

Når man trener spor så trener man etter hva som gir mest mulig poeng eller effektivitet i den sporten/jobben man driver med. Om man trener for tjeneste og målet er å hurtigst mulig få funn er det veldig lite hensiktsmessig å trene med godbiter i hvert tråkk. Er det pinner som gir poeng trener man hunden til å finne pinner på mest mulig effektiv måte og er det sporadferden som gir poeng trener man sporadferd. IPO spor er faktisk lengst i fra den naturlige måten å gå spor på for hunder. Om man ser hundedyr i vill tilstand sporer, bruker de en kombinasjon av overvær og spor for å komme raskest mulig til byttet. Stilkarakterer gir ikke poeng der, men å finne byttet er det som gjør at de overlever.

IPO spor er et lydighetspor og det er detaljene som gir poeng. Desverre så blir veldig mange hunder uselvstendige av treningsmetodene som må til for å oppnå de høyeste poengene. Det å få hunden nøye nok og samtidig selvstendig er utrolig vanskelig.. Mye går selvfølgelig også på hundetype, noen hunder er det nesten ikke mulig å få uselvstendige.

Om du snakker med de fleste i toppen i IPO i norge og som også er interesert i avl, så vil jeg tro de fleste mener at sporet i IPO er det største minuset med sporten, spesielt i forhold til avl. Det er vanskelig å hevde seg i spor med hunder med mye kamplyst og selvstendighet og det er jo egentlig den hundetypen man burde bruke i avl med tanke på bruks og tjenestehunder.

Jeg har sett hunder som er innlært med slep og spontanspor gå høvelig bra sporhundprøver, det er ikke sånn at man må være innlært med godbit i hvert tråkk for å gå en god sporhundprøve. Jeg har også sett hunder som er innlært med godbiter i hvert tråkk som er gjort så uselvstendige at de ikke har fremdrift hvor slep og ball har vært løsningen. Men for å spore til 100 poeng i IPO spor bør man nok gå hele veien med godbit spor, men for å ligge fra 80 til 90 kan man helt fint klare seg med en god skogshund. Så hvordan man trener kommer an på hvordan mål man har...hvorfor trene for 100 poeng om man hverken har hund, kunnskaper, miljø eller mål for å gå til 100 poeng? Det som er rett for en person/hund trenger ikke nødvendigvis å være rett for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...