Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - forklaring og bilder


ipadda

Recommended Posts

Også er jeg fryktelig lei av å vente på resultatene på bildene av kahlo... og jeg har kun venta siden torsdag. Hvordan skal dette gå? :) Anyone: hvor lenge må jeg vente?

Har du forhåndsbetalt? hvis du har, så vil de mest sannsynlig bli lagt ut på dogweb på tirsdag, hvis ikke torsdag. Om du ikke har forhåndsbetalt, så kan det ta ganske lang tid... jeg har ventet 3 uker på Tjalfe sine bilder nå...

Da krysser vi fingra for tisdag! Jeg forhåndsbetalte - er man hønemor av deluxklassen så gjør man sånt - for man får blødende magesår av å vente mer enn høyst nødvendig. :) Håper bare veterinæren sendte inn kjapt. Så jeg ikke må vente unødvendig lenge pga han.

Da får vi forhåpentligvis svar samtidig, da jeg betalte regningen min i går... jeg er døds nervøs, det er ikke bra å si at bilder ikke ser bra ut, jeg håper vetrinæren min for en gangs skyld har FEIL! Jeg vil ha fine hofter jeg, nemlig.... Patellaen var fin da 0/0 :)

Åh - veterinæren kommenterte ikke bildene han, han bare sa dem var bra nok til å sendes inn... Jeg har sett et røntgenbilde og to før - og for meg så så det bra ut, med et ørlite forbehold om at den ene hofteskåla så litt grunnere ut enn den andre. Men jeg satse på at det blir A/B på hoftene og A/A på albuene. Albuledd kan jeg ingenting om, så de så jeg ikkeno på. *dobbelkryssefingre*

Ettersom jeg forstod så er det flere ting de ser på, vi har blitt lurt av hofteskål og måten den er plassert på før, nå når dyrlegen forklarte hva de så på, så klarer jeg å se at Tjalfe sine bilder ikke ser SÅ bra ut, men det er jo lov å håpe for det om....

Her er i hverfall bildene til Tjalfe:

hd_tjalfe_2.jpg

Tatjana; Hunden din ligger skjevt på bildet og det er derfor den venstre hofta hans kommer dårligere ut enn den høyre. Jeg ville vurdert å tatt ett nytt bilde om resultatet blir dårlig. Med mindre hans høyre bein er lengre enn det venstre da vel og merke.

Han gjør ikke det på de andre bildene, men jeg fikk opp feilmelding på dem.

Prøver igjen:

hd_tjalfe_3.jpg

Han ligger skjevt også på dette bildet, men noe bedre enn det forrige. Jeg hadde ikke satset på at han blir fri på den venstre siden, uten at jeg er noen ekspert (bare litt pirkete på posisjon)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre Bartehunden jeg har nå sine hofter.

Hun er heldigvis enda smertefri, og null forkalkninger, så hun hopper og spretter som

en tulling enda.

Merker hun har en rar gange pga hoftene, i tillegg til å være stiv og hun liker ikke å stå i ro lenge, men ellers fungerer

hun helt fint.

Men skal røngtes på ny i Februar, bare for å se hvordan det har utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ut av ren nysgjerrighet:

Hvorfor røntger man på nytt? Er det for å se evt utvikling av forkalkninger f.eks.? Sendes de nye bildene inn til NKK? Eller er det bare veterinæren som tar dem som ser på dem?

Min hund ble røntget med grad D med markerte forkalkninger for 2 & 1/2 år siden. Har det noe for seg å røntge ham på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ut av ren nysgjerrighet:

Hvorfor røntger man på nytt? Er det for å se evt utvikling av forkalkninger f.eks.? Sendes de nye bildene inn til NKK? Eller er det bare veterinæren som tar dem som ser på dem?

Min hund ble røntget med grad D med markerte forkalkninger for 2 & 1/2 år siden. Har det noe for seg å røntge ham på nytt?

Jeg vet ikke, men kan tenke meg at det er for å vite status etterhvert som hunden blir eldre og mer "slitt" i hoftene. Og eventuelt sjekke forkalkninger.

Jeg vet at dersom Tjalfe har hd, så skal han røngtes med jevne mellomrom slik at jeg vet hvordan det ligger ann med styggedommen..... For å vite hvordan man skal tilrettelegge best mulig for hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men kan tenke meg at det er for å vite status etterhvert som hunden blir eldre og mer "slitt" i hoftene. Og eventuelt sjekke forkalkninger.

Jeg vet at dersom Tjalfe har hd, så skal han røngtes med jevne mellomrom slik at jeg vet hvordan det ligger ann med styggedommen... For å vite hvordan man skal tilrettelegge best mulig for hunden :)

Men når man da rerøntger, får man kun en uttalelse fra veterinær, eller skal disse bildene også inn til MKK? Min ble som sagt røntget ved 16 mnds alder, og nå nærmer han seg 4 år. Med et såpass dårlig resultat(forkalkninger og det hele...) så kunne jo da vært interessant å se hvordan det ligger an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg ventet med å skrive til du laget denne tråden :)

For meg så virker det som om hunden enten ligger skjevt eller at begge bakbeina ikke er strekt ut helt.

Når det kommer til skjeve bilder, så er det "åpenrommene" i skjelettets bekken som skal være like store på begge sider. Man kan bli lurt av hundens hale, så man må prøve å tyde ut fra de. Men for meg virker det som om Nordbergvinkelen er mindre enn 105 grader, og da blir det som oftest C (eller værre) :) Hadde denne kunnet blitt bedre om venstre ben hadde blitt strukket ut skikkelig?

Vet ikke helt meningen med denne tråden..

men her er iallefall et bilde av noen grunne hofter.

Der ser man helt klart at Norbergvinkelen er klart mindre enn 105 grader :P

Men når det er sakt, så er det mer enn denne vinkelen som bestemmer graden av HD. Men dessverre så styrer NV veldig mye av slike bilder.

Vet en hund som har +105 grader på den ene hofta, mens den har 104 grader på den andre. Den hunden fikk A/C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man da rerøntger, får man kun en uttalelse fra veterinær, eller skal disse bildene også inn til MKK? Min ble som sagt røntget ved 16 mnds alder, og nå nærmer han seg 4 år. Med et såpass dårlig resultat(forkalkninger og det hele...) så kunne jo da vært interessant å se hvordan det ligger an...

Akkurat det har jeg ikke peiling på, desverre.

hd_tjalfe_22.jpg

Her har jeg fikset litt på et bilde (photoshop var ikke så veldig samarbeidsvillig, så jeg fikk ikke rød).

Dette bildet viser på venste side hvordan skålen på baksiden ser ut, hvis du ser så ser du at den er skjev og buet, på høyre side er den ikke helt på plass som du kan se på bildet, men ikke nok ifølge vetrinæren til at det trenger å være noe annet en en B hofte.

Vi bommet på dette på Albert, vi trodde hoftene så veldig fine ut, men da vi fikk resultatene og han hadde D hofter så ba vi vetrinæren forklare oss HVA som gjorde at det var en D hofte, da forklarte han oss dette med baksiden av skålen.

(Har desverre ikke bildene til Albert liggende for øyeblikket)....

Forsto du noe mer, Raksha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man helt klart at Norbergvinkelen er klart mindre enn 105 grader :)

Men når det er sakt, så er det mer enn denne vinkelen som bestemmer graden av HD. Men dessverre så styrer NV veldig mye av slike bilder.

Vet en hund som har +105 grader på den ene hofta, mens den har 104 grader på den andre. Den hunden fikk A/C :)

Kan du forklare Nordbergvinkelen for en newbienerd?

Akkurat det har jeg ikke peiling på, desverre.

hd_tjalfe_22.jpg

Her har jeg fikset litt på et bilde (photoshop var ikke så veldig samarbeidsvillig, så jeg fikk ikke rød).

Dette bildet viser på venste side hvordan skålen på baksiden ser ut, hvis du ser så ser du at den er skjev og buet, på høyre side er den ikke helt på plass som du kan se på bildet, men ikke nok ifølge vetrinæren til at det trenger å være noe annet en en B hofte.

Vi bommet på dette på Albert, vi trodde hoftene så veldig fine ut, men da vi fikk resultatene og han hadde D hofter så ba vi vetrinæren forklare oss HVA som gjorde at det var en D hofte, da forklarte han oss dette med baksiden av skålen.

(Har desverre ikke bildene til Albert liggende for øyeblikket)....

Forsto du noe mer, Raksha?

Hmm - skal lese det noen ganger til - så kanskje jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man da rerøntger, får man kun en uttalelse fra veterinær, eller skal disse bildene også inn til MKK? Min ble som sagt røntget ved 16 mnds alder, og nå nærmer han seg 4 år. Med et såpass dårlig resultat(forkalkninger og det hele...) så kunne jo da vært interessant å se hvordan det ligger an...

Du kan velge å sende de inn til NKK for at skal se på bildene og se om det noen forskjell fra de gamle bildene. Dette koster ca 500 kr ekstra. :) Selv tok jeg nye bilder på hunden etter knapt et halvt år og der var det allerede forandringer. Så kan være smart å ta nye bilder for å følger med på utviklingen til hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ut av ren nysgjerrighet:

Hvorfor røntger man på nytt? Er det for å se evt utvikling av forkalkninger f.eks.? Sendes de nye bildene inn til NKK? Eller er det bare veterinæren som tar dem som ser på dem?

Min hund ble røntget med grad D med markerte forkalkninger for 2 & 1/2 år siden. Har det noe for seg å røntge ham på nytt?

Enkelte røntger på nytt for å se om hunden har fått en bedre diagnose - en slapp D eller C kan med bedre trening og en hund som er ferdig utvokst (om en røntger for tidlig) bli et hakk eller to bedre. Og dermed for eksempel avlsklarert.

Andre røntger på nytt for å følge utviklingen.

Bildene må ikke sendes inn til NKK om de kun tas for å sjekke situasjonen for en hund som allerede har diagnose, men om en tar bildene for å få en diagnose (selv om den har det fra før av) må de sendes til NKK. Det er kun NKKs avlesere som kan gi en offisiell vurdering, og en vet at veterinærer har gjort feil - i begge retninger. Sagt at hunden er fri, men den har noe - eller sagt at den har noe, men så er den fri.

Dog vil jeg tro at en god veterinær med erfaring kan se E med forkalkninger, og kan sammenligne nye bilder som tas to år senere for å se om det er en utvikling.

Vi har hatt hunder med HD, og ikke røntget på nytt da de ikke har vist tegn til smerte eller ubehag. En ble noe stiv i åtteårsalderen, men det tok vi som alderstillegg. Even er frirøntget, 11 år og stiv i bevegelsene, så visse ting kommer en ikke bort fra.

Om hunden ikke virker plaget, ser jeg ingen grunn til å røntge om igjen kun for å se om det har blitt verre. Jeg kan fint røntge en hund med C i håp om at den et år senere er B. Men får den en E, har jeg det i bakhodet, legger til rette så godt jeg kan, men røntger ikke om igjen hvert halvår just in case (for eksempel kosttilskudd til å smøre ledd vil jeg jo gi fra første stund, ikke vente til hunden halter og jeg røntger for å konstatere at forkalkningene er verre). Tror jeg, vi har vært priviligert og hatt hund uten alvorlige plager med HD, mulig jeg ville gjort annerledes med en hund som viste plager og ubehag. Men også mye mulig at en hund som er plaget ikke ville få leve så lenge, den blir ikke mindre plaget av å røntges... HD er ikke så mye å gjøre med.

Du kan velge å sende de inn til NKK for at skal se på bildene og se om det noen forskjell fra de gamle bildene. Dette koster ca 500 kr ekstra. :) Selv tok jeg nye bilder på hunden etter knapt et halvt år og der var det allerede forandringer. Så kan være smart å ta nye bilder for å følger med på utviklingen til hunden..

Avlesning av kun hofter koster 200 kroner. Kun albuer 200 kroner. Begge deler 400 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rønget Amigo samme dag som Kahlo. Jeg har ikke forhåndsbetalt ( eller står som eier ) så jeg er kjempe spent på når resultatet kommer. Alltid kjedelig å vente sånn ...

Åh - lykke til!

Var vel ikke så verst resultat på hoftene til Kahlo det!

Nei - Kahlo har verdens fineste hofter hun, for tenk. :whistle: Fikk tilogmed gratulasjons sms fra oppdretter om lekre hofter på snuppa mi. De må være fornøyde - av de i kullet som er røntga til nå, så har alle A. Satserpå at alburesultatet blir like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hoftene var så fine :icon_redface: Kanskje litt OT men,ser det er snakket om rønking på nytt av hunder med grad av hd.Forrige hunden min som var Engelsk Setter hadde middels grad og forkalkninger da var 1 år.Merket ingen ting før hun ble 7 år da hun ikke greide stå på ene foten.

Tok da ny rønken og det var da sterk grad med værste tilfelet dyrlegen hadde sett på foten hun ikke greide stå på.Ikke gode prognoser akkorat.Eneste de kunne tilby var smertestillende og for en effekt!Hun ble kjempe bra og selv om hun såklart ble litt stivere med årene og hadde noen dårlig dager var hun stort sett i super form.

Ble altså over 12 år med de hoftene sine også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...