Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - forklaring og bilder


ipadda

Recommended Posts

Guest Dratini
Kan du forklare Nordbergvinkelen for en newbienerd?

Jeg skal prøve å forklare, men det er ikke enkelt. Jeg "tyvlåner" bildene av Tjalfe og legger ut utsnitt av de her med forklaring (skal prøve så godt jeg kan iallefall). *switsjer over til billedbehandlingsmodus*... kommer tilbake snart...

Edit:

Her skal jeg prøve å forklare...

nordberg.jpg

A = Senter av hoftekula. Det finnes ingen utregning hvor denne er, så denne er ett tenkt sentrum (og kan tolkes forskjellig ifølge veterinæren vi går til)

B = En rett linje gjennom punkt A i begge hoftekuler

C = 90 grader opp fra punkt A i begge hoftekuler

D = Fra punkt A i begge hoftekuler og i ytterkant av hofteskåla

Rød Strek = Nordbergs vinkel. Denne regnes slik: B->C = 90 grader + Overskytende til linje D. Når denne graden er 105+ grader er Norbergvinkelen over det som er godkjent for A/B hofter.

Er vinkelen under 105 grader, er det betegnet som HD (sammen med andre kriterier, forkalkninger etc.).

Område F1+F2 skal være like store, område E1+E2 skal være like store (noe jeg synes de ikke er på dette bildet, men litt vanskelig å bedømme pga halen, men formen på de er ikke lik), område G1+G2 skal være like store (heller ikke like store og likt formet på begge sider). Områdene skal være like store og likt formet.

Når man i tillegg ser at linjen "B" er vannrett på dette bildet, så ser man også at beina ikke er strukket rett ut (og hunden ikke ligger bent på bordet).

Dette var iallefall mitt forsøk på å forklare hvordan man regner ut (og finner) Nordbergvinkelen. (Kan i samme åndedrag fortelle at Veterinær Nordberg angrer på denne "malen" i ettertid, da den utelukker hunder som ellers har flotte hofter, men som kanskje mangler 1 grad på 105 for å bli frirøntget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare, men det er ikke enkelt. Jeg "tyvlåner" bildene av Tjalfe og legger ut utsnitt av de her med forklaring (skal prøve så godt jeg kan iallefall). *switsjer over til billedbehandlingsmodus*... kommer tilbake snart...

Edit:

Her skal jeg prøve å forklare...

nordberg.jpg

A = Senter av hoftekula. Det finnes ingen utregning hvor denne er, så denne er ett tenkt sentrum (og kan tolkes forskjellig ifølge veterinæren vi går til)

B = En rett linje gjennom punkt A i begge hoftekuler

C = 90 grader opp fra punkt A i begge hoftekuler

D = Fra punkt A i begge hoftekuler og i ytterkant av hofteskåla

Rød Strek = Nordbergs vinkel. Denne regnes slik: B->C = 90 grader + Overskytende til linje D. Når denne graden er 105+ grader er Norbergvinkelen over det som er godkjent for A/B hofter.

Er vinkelen under 105 grader, er det betegnet som HD (sammen med andre kriterier, forkalkninger etc.).

Område F1+F2 skal være like store, område E1+E2 skal være like store (noe jeg synes de ikke er på dette bildet, men litt vanskelig å bedømme pga halen, men formen på de er ikke lik), område G1+G2 skal være like store (heller ikke like store og likt formet på begge sider). Områdene skal være like store og likt formet.

Når man i tillegg ser at linjen "B" er vannrett på dette bildet, så ser man også at beina ikke er strukket rett ut (og hunden ikke ligger bent på bordet).

Dette var iallefall mitt forsøk på å forklare hvordan man regner ut (og finner) Nordbergvinkelen. (Kan i samme åndedrag fortelle at Veterinær Nordberg angrer på denne "malen" i ettertid, da den utelukker hunder som ellers har flotte hofter, men som kanskje mangler 1 grad på 105 for å bli frirøntget).

Tusen takk! Nå ble jeg faktisk veldig mye klokere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Tusen takk! Nå ble jeg faktisk veldig mye klokere. :)

Dratini, ett stort nettkyss er herved levert til deg! :lol:

Glimrende forklart og nå forstår jeg mye bedre det jeg visste bare på en ullen måte før!

Thank you!

Da er vi to! Takk, Dratini :)

Takker og bukker, da har jeg visst klart å forklare meg på en grei måte. :o

Men husk at det er også åpning mellom hofteskåla og hoftekula som har betydning for utfallet av HD-statusen. Hadde jeg vært mer stødig i Hip Quality skulle jeg ha forklart denne metoden også. Men føler at jeg ikke har gode nok kunnskaper om å kunne skrive utfyllende om den her inne. Men kort forklart så har den HQ-utregningen en helt annen fremgangsmåte å finne kvaliteten på hoftene. Den har flere referansepunkter, noe som gjør "synsing" av hoftekulas senter umulig.

Edit: litt om HD/HQ, kopiert fra Norsk Breton Klubb sin hjemmeside.

  • HD-diagnose uttrykker dybde på hofteskål og kongruens mellom hofteskål og lårhode målt med øyemål. HD-graden angis i 5 grader av HD: A til E (fri til sterk grad).
  • HQ-diagnose uttrykker dybde på hofteskål og kongruens mellom hofteskål og lårhode, som HD, men målt digitalt. Forholdet mellom 10 målepunkt i hofteleddet registrert elektronisk og er grunnlaget for beregningen. Går over en skala fra 0.77 til 1.01, og normalfordelt som alle kvantitative egenskaper.
  • Metoden (HQ) er uavhengig av avleseren og mindre følsom for varierende opptaksteknikk, framkalling av røntgenbildene og sederingsmiddel.

Jeg skulle gjerne ha blitt mer klokere jeg også, men kan noen med litt mere teknisk sans enn meg fortelle meg hvordan jeg skal få sett det bildet? Det er forstsatt rødt kryss.

Mulig du har innstillinger som blokkerer bilder?

Her er adressen til bildet: http://dratini.net/bilder/doggis/nordberg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å tørre å si noe som helst?

Vet ikke om bildene er store nok til å gjøre seg opp noen mening for dere som har kompetanse, men jeg prøver læll.

Skjønner at det ikke er noen avlesere her inne liksom, men vet at det finnes folk som sitter på mye erfaring og jeg hadde satt stpr pris på tilbakemeldinger. :thumbsup:

Høyre hofte ser litt slappere ut med mine (uerfarne) øyne. Litt forkalkninger også? Albuer har jeg ikke peiling på, men det ser kanskje ikke helt optimalt ut det heller.

4101127682_74c59c57cb_o.jpg

4100372073_773fd067b2_o.jpg

4101127814_1dfc8aba58_o.jpg

Kan forsøke å få tak i bilder av bedre oppløsning om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å tørre å si noe som helst?

Vet ikke om bildene er store nok til å gjøre seg opp noen mening for dere som har kompetanse, men jeg prøver læll.

Skjønner at det ikke er noen avlesere her inne liksom, men vet at det finnes folk som sitter på mye erfaring og jeg hadde satt stpr pris på tilbakemeldinger. :innocent:

Høyre hofte ser litt slappere ut med mine (uerfarne) øyne. Litt forkalkninger også? Albuer har jeg ikke peiling på, men det ser kanskje ikke helt optimalt ut det heller.

4101127682_74c59c57cb_o.jpg

Jeg skal ikke skryte på meg å ha kompetanse, men ligger hun ikke skeivt? Litt vridd, slik at venstre "hulrom" blir litt mindre enn de høyre? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg å ha kompetanse, men ligger hun ikke skeivt? Litt vridd, slik at venstre "hulrom" blir litt mindre enn de høyre? :thumbsup:

Mye mulig altså. Jeg er n00b og gremmes ikke av å innrømme det. Vil en sånn skeivhet gjøre at høyre hofte ser slappere ut enn det den i realiteten er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...