Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye v&h?


Tonje

Recommended Posts

Har begynt å fore whippsetuttene på v&h,men er litt usikker på mengden. Første dagen fikk de 200g pr måltid (to ganger om dagen),men de virket ikke helt fornøyd med det,så nå har de fått 250g pr måltid. Men så tenker jeg at en halv kg pr dag til en 15kg hund virker litt mye,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder fikk korthåren min på rundt 25 kg (en stund siden vi veide nå) opptil 1.5 kg v&h, han var veldig tynn da han ble fôret på anbefalt mengde så jeg økte ganske drastisk og da hjalp det veldig. Kommer an på aktivitetsnivå, hormonmengder osv, man må rett og slett prøve seg frem, men med 2 % av kroppsvekten som et fint utgangspunkt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer Kee og Lundii på v&h nå. Kee veier mellom 7,5-8 kg sånn egentlig, men ble innmari feit når hun stjal valpefôr(tørrfôr) fra Lundii. Hun er derfor på slankern, og jeg har nå måttet ned i 80 g om dagen(1% av kroppsvekt hvis man regner 8 kg voksenvekt), mulig jeg må enda mer ned, og hun får da 40 g per måltid.

Lundii veier rundt 3-3,5 kg nå, og får 160 g om dagen. 80 g i hvert måltid, altså 2% av voksenvekt.

Så det varierer mye fra hund til hund, skulle Lundii fått 3-4% av egen kroppsvekt, hadde hun fått for lite. Mens Kee nesten virker som hun får for mye med 1% av voksenvekt/egenvekt.

Forøvrig spiser de opp maten sin like fort, det er ganske morsomt å se på. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund veier så vidt over 50kg og får nå 300g x3 nå:) mulig det blir noe mindre, synes ho begynner å bli rund :rolleyes2:

:getlost: Min lille pipstilk av en riesen som nå veier 25kg får 1kg ++ pr dag... Moralen er: kjøpe meg GD og gå ned i foringskostnader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Min lille pipstilk av en riesen som nå veier 25kg får 1kg ++ pr dag... Moralen er: kjøpe meg GD og gå ned i foringskostnader...

Ikke sant=) noen blir fortere tykke:P og tulla mi eter alt som er hehe er kanskje ikke like aktiv som en riesen heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ridgebacken på 32kg en 4-500gram om dagen, og det samme gjør faktisk aussiegutten på ca 21kg. Klumpene er litt dårlig delt, men de får en "sånn" klump hver.

Den 7,5mnd gamle valpen på ca 14kg får rundt 400gram per dag. Dvs at jeg skraper av litt om klumpen er stor, og legger på litt om en er veldig liten. Her er bitene delt opp med øks på øyemål så det er litt vanskelig å si hva de egentlig får.

Man må nesten bare prøve seg fram. Litt mer om de blir tynne og litt mindre om de blir feite;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer halv om halvt her, tørt til frokost og vått til kvelds.

Birk, 4 år og 12 kg, får 180 gr til kvelds.

Merethe, snart 11 år og 22 kg, får det samme.... :twisted:

Så det varierer nok endel med tanke på forbrenning, alder, aktivitet, opptak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Staffen min på ca 17kg har en sinnsyk forbrenning..

Han spiser alt fra 500g til 1,5kg i løpet av en dag, avhengig av aktivitetsnivået vårt.

1,5kg er på ekstremt aktive dager.. (Da er vi i aktivitet 5 timer eller mer)

500g er på slappe dager med bare et par timer aktivitet..

Normalen for oss er på ca 3-4 timer aktivitet av ymse slag, ca 30min til en time er lydighetstrening eller annen hodetrim, resten er fysisk.. Da går det mellom 750g og 1kg Vom og hundemat.

Gir Sprint og nr. 25 om hverandre.

Og ja, det er en hund med en sinnsyk forbrenning, feit er han absolutt ikke.. (Man ser lett alt av ribbein.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kee er nå gått ned til 30 gram per fôring, altså 60 gram om dagen, og Lundii er økt til 90 gram per fôring, 180 gram om dagen. Tror man bare må begynne et sted, på 1-2% av voksenvekt om dagen, og så se om de legger på seg eller går ned, og minske/øke ut ifra det. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tja de sier jo ca. 4% for valp, og 1-2% for voksen hund. Selv gir jeg phalenen min Tinka på 6kg 250g daglig pluss bittelitt tørrfór (i form av godbiter). Dette er vel ca. 4% av hennes vekt, men hun er med meg på jobb (hundelufter) og det blir ca. 5 timer turgåing, pluss kveldstur og trening.

Dette er med andre ord en ganske aktiv dag for henne, og turene er ofte i høyt tempo når det er større hunder med. Og hun er absolutt ikke blitt noe feit av det. Men er fortsatt i tilpassningsfasen.

Men det kunne jo vært interessant å høre hva andre mennesker gir hunden sin i forhold til aktivitet og størrelse og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tja de sier jo ca. 4% for valp, og 1-2% for voksen hund. Selv gir jeg phalenen min Tinka på 6kg 250g daglig pluss bittelitt tørrfór (i form av godbiter). Dette er vel ca. 4% av hennes vekt, men hun er med meg på jobb (hundelufter) og det blir ca. 5 timer turgåing, pluss kveldstur og trening.

Dette er med andre ord en ganske aktiv dag for henne, og turene er ofte i høyt tempo når det er større hunder med. Og hun er absolutt ikke blitt noe feit av det. Men er fortsatt i tilpassningsfasen.

Men det kunne jo vært interessant å høre hva andre mennesker gir hunden sin i forhold til aktivitet og størrelse og sånn.

Ja, men 4 % av egenvekt på Lundii hadde blitt for lite, hun veier 3,5 kg, så blir det 140 gram om dagen. Nå er hun på 180 gram, som er 2% av voksenvekt på 9 kg. :aww: Men det er veldig individuelt, tror jeg, og vurderer å øke enda mer på henne, siden hun ikke hadde hatt vondt av å legge på seg litt mer. :lol:

Hun er ikke sånn fryktelig aktiv, er ute og løper på tunet med Kee-Kee minst 4-5 ganger om dagen, også går vi en liten tur i tillegg(hundene mine trives bedre med å løpe løse enn å gå i bånd, og etter jobb er det nesten mørkt nå, så jeg vil ikke ha dem løs i skogen når det begynner å skumre.) Også herjer hun en del inne da. Men går ikke på langt nær så mye som din. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men 4 % av egenvekt på Lundii hadde blitt for lite, hun veier 3,5 kg, så blir det 140 gram om dagen. Nå er hun på 180 gram, som er 2% av voksenvekt på 9 kg. :aww: Men det er veldig individuelt, tror jeg, og vurderer å øke enda mer på henne, siden hun ikke hadde hatt vondt av å legge på seg litt mer. :lol:

Hun er ikke sånn fryktelig aktiv, er ute og løper på tunet med Kee-Kee minst 4-5 ganger om dagen, også går vi en liten tur i tillegg(hundene mine trives bedre med å løpe løse enn å gå i bånd, og etter jobb er det nesten mørkt nå, så jeg vil ikke ha dem løs i skogen når det begynner å skumre.) Også herjer hun en del inne da. Men går ikke på langt nær så mye som din. :aww:

Tror det er ment som 4% av forventet voksenvekt? Stemmer ikke det??? Hmm.. kanskje ikke? Var ihvertfall det Tinka fikk da vi fóret på V&H tidligere, gikk en periode på tørrfór da hun bodde 2mnd hos mine foreldre.

Jeg ga ihvertfall mer enn 4% av daværende vekt, så jeg er enig med deg i at 4% av hundens "vokse-vekt" er for lite. Men det kommer jo også an på individet, aktivtet osv.

Det er morsom det der med formengde altså.. det er akkurat som med oss mennesker! Men det er jo greit å sammenligne litt med andre da..

Tinka får jo nå for tiden veldig mye V&H, ser jo at det er noe av det samme som TS sine Whippeter får. Og hun er på ingen måte tjukk, heller litt slank. Hun er uansett der jeg vil ha henne, og hun hadde spist mer om jeg ga henne det så å fete henne opp er heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ment som 4% av forventet voksenvekt? Stemmer ikke det??? Hmm.. kanskje ikke? Var ihvertfall det Tinka fikk da vi fóret på V&H tidligere, gikk en periode på tørrfór da hun bodde 2mnd hos mine foreldre.

Jeg ga ihvertfall mer enn 4% av daværende vekt, så jeg er enig med deg i at 4% av hundens "vokse-vekt" er for lite. Men det kommer jo også an på individet, aktivtet osv.

Det er morsom det der med formengde altså.. det er akkurat som med oss mennesker! Men det er jo greit å sammenligne litt med andre da..

Tinka får jo nå for tiden veldig mye V&H, ser jo at det er noe av det samme som TS sine Whippeter får. Og hun er på ingen måte tjukk, heller litt slank. Hun er uansett der jeg vil ha henne, og hun hadde spist mer om jeg ga henne det så å fete henne opp er heller ikke noe problem.

Nei, de sier at på valp skal de enten ha 3-4% av egenvekt, altså sin egen vekt der og da, eller 1-2% av voksenvekt, såvidt jeg har forstått? Men kanskje jeg skal øke på en del mer da. Hun er jo ikke for tynn på noen måte, men hun kunne godt ha lagt på seg littegrann, Kee-Kee derimot skal definitivt litt ned i vekt, hun er litt rundt over ryggen.

Og ja, er morro med fôrmengde og å sammenligne med andre. Lundii spiser jo opp 90 gram fôr på like lang tid som Kee bruker på 30 gram, det syns jeg er litt morsomt. :aww: Matvrak? Neeeeh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de sier at på valp skal de enten ha 3-4% av egenvekt, altså sin egen vekt der og da, eller 1-2% av voksenvekt, såvidt jeg har forstått? Men kanskje jeg skal øke på en del mer da. Hun er jo ikke for tynn på noen måte, men hun kunne godt ha lagt på seg littegrann, Kee-Kee derimot skal definitivt litt ned i vekt, hun er litt rundt over ryggen.

Og ja, er morro med fôrmengde og å sammenligne med andre. Lundii spiser jo opp 90 gram fôr på like lang tid som Kee bruker på 30 gram, det syns jeg er litt morsomt. :aww: Matvrak? Neeeeh.

Hmm... godt spørsmål. Er ikke helt sikker, men det virker jo riktig at det skal være 3-4% av egenvekten ja. Hvis ikke får jo hunden den samme mengden når den er 8 uker og 8 måneder liksom.

Men selv syntes jeg ikke det er nok, en valp er jo som regel i veldig mye aktivitet da! Uff, all denne pratingen om mat minner meg på at Tinka på ha måltidet sitt! Det ble litt sent gitt, men hun sier liksom ikke ifra heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så greit å huske på, men så lenge man ser at hunden holder vekten uten å bli feit, så må man jo gjøre det ganske riktig? :lol: Og ja, valper bruker mye krefter, og vokser masse. Så lurer på om ikke jeg skal øke til 200 gram om dagen til Lundii. Får se hvordan hun ser ut på 180 først, jeg økte nå på mandag. :aww:

Hehe, Lundii sier i fra, når det nærmer seg mattid(i 21-22-tiden) så begynner hun å løpe rundt i leiligheten, hoppe på meg, grave i sofaen og bjeffe i øret mitt. Masekråke. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4% av voksenvekt som valp og 2% av voksenvekt som voksen. Dette er en veiledende formengde, men må tilpasses til individet og aktivitet iløpet av dagen.

Sofus, min avdøde cavalier på ca. 9kg på det beste da hadde ca 500-800gr V&H daglig avhengig over hvor sulten han sa han var(pipe på kjøkkenet :lol: ) Han skulle jo da selvsagt hatt mye mindre, men han var absolutt i lekker form. Vi trente agility 3t x 2 i uka pluss 3x1 lydighet, hobbyspor 3-4 ganger i uka og minimum 2 timer tur daglig (dog kunne hende vi slappet av i 1-2 dager uten noen ting å :aww: )

Zaira min bc-valp på 4mnd får ca. 1kg daglig. Hun har høy forbrenning og høy aktivitet. Vi går 1 times tur daglig pluss ett par 10 mintur for å luftes, kan også leke litt på jordet ute om hun har ekstra energi for at hun skal være rolig inne. Vi trener 2 ganger i uken pluss at vi har jo noen økter på tur, under lek og inne annenhverdag eller så. :lol:

og hun er tyyynn, men det nytter jo ikke å fore mere så det går seg vel til :aww:

begge to fikk masse godt og godbiter ved siden av:icon_redface:

edit: la til mere svar og konkrete svar. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4% av voksenvekt som valp og 2% av voksenvekt som voksen. Dette er en veiledende formengde, men må tilpasses til individet og aktivitet iløpet av dagen.

Aah, jammen da skjønner jeg! For det var vanskelig å skjønne at hun skulle ha f.eks bare 60-120 gram om dagen hvis det var av egenvekt, hun veide 3 kg og få 3-4% av egenvekt. :aww: Da har jeg bare lest feil på hjemmesiden til v&h, tenker jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å fore whippsetuttene på v&h,men er litt usikker på mengden. Første dagen fikk de 200g pr måltid (to ganger om dagen),men de virket ikke helt fornøyd med det,så nå har de fått 250g pr måltid. Men så tenker jeg at en halv kg pr dag til en 15kg hund virker litt mye,eller?

Det er nok veldig individuelt og riktig megde kan ikke bare måles etter hundens vekt. Jeg har selv ei tispe på 17kg som får 1kg V&H om dagen. Hun har høy forbrenning og er i mye aktivitet. Hvis hun får mindre så blir hun for tynn. Den andre tispa jeg hadde av samme rase, men litt større (23-24kg) kunne bare ha halvparten, hvis ikke la hun på seg med en gang. Hun fikk samme mengde mosjon/trening som lille frøkna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...