Gå til innhold
Hundesonen.no

kunne dette ha fungert?


Djervekvinnen

Recommended Posts

det går bra det. Hunden har forskjellig forhold til hver person. Det er jo ofte sånn at kona i huset er den milde, mens mannen er liksom den strenge. Hunden velger selv hvem den velger ut som leder da...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må diskutere dette på forhånd. Hvis man IKKE klarer å bli enig så tror jeg det er urettferdig mot hunden å bli boende med to som har så ulikt synd på oppdragelse av hund. Enten så måtte de ha ventet med å skaffe seg hund til de ble enig eller så måtte de ha skaffet seg vær sin :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må diskutere dette på forhånd. Hvis man IKKE klarer å bli enig så tror jeg det er urettferdig mot hunden å bli boende med to som har så ulikt synd på oppdragelse av hund. Enten så måtte de ha ventet med å skaffe seg hund til de ble enig eller så måtte de ha skaffet seg vær sin :?

enig. Tror man ville ha forvirret hunden veldig mye. Det blir som jeg pleier å si - å spille et spill og plutselig endres reglene hele tiden.

Det blir vel det samme som at hunden får lov til noe av den ene personen, og av den andre personen får den ikke lov? (damen i huset lar hunden ligge i sofaen, mannen straffer hunden for det osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det vill ha gått, så lenge vi ble enige om samme regler (feks. at de får ligge i møblene osv) Helst da at vi har hver våre hunder så hadde jeg ikke hatt noe imot at han brukte klikkertrening. Men da må han respektere det jeg gjør og ikke blande seg unødig inn. For å trene samme hund med to forskjellige metoder går ikke, og man hadde bare blitt veldig uening. Er jo ikke moro for han å se på at jeg tar å røsker i hunden hans, da er arbeidet hans så og si ødelagt. Men klart det kan by på problemer i et forhold hvis man er så forskjellig, selv om man har hver sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hadde gått. For den som trener klikker ville hver gang HATET at samboer straffer hunden fysisk. Og man klarer ikke å se på det i mange år uten å krangle i det hele tatt om det, tror jeg.

Er enig med Astrid, jeg tror ikke man kan blande på den måten. Hvordan i all verden skal man trene med den hunden da? Den kommer ikke til å skjønne noenting.

Men kanskje om man hadde hver sin hund, da kunne det kanskje gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt noen som trener Nordenstam-metode røre mine hunder! Bom basta! De ødela nok på valpekurset, takk :D Her er det positiv trening som gjelder ! Det står høyt på lista over valg av partner sammen med samme type religion osv.

Hadde jeg kommet med det samme utsagnet om klikker-metoden så tenker jeg det hadde blitt baluba ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde det gått hvis du var bestemt klikker eller NS og samboern din var det motsatte? Kunne dette ha fungert tror dere? Eller kunne dere da ikke ha fått dere hund?

Nei.

Selv om begge metodene selvfølgelig er bygd på læringslovene er det (etter min mening) såpass fundamentalt forskjellige måter å ha hund på at det overhodet ikke ville fungert for mitt vedkommende.Jeg ville aldri i verden ha klart å bo med en person som føler det er så viktig å hevde seg over en hund at han er villig til å straffe hunden fysisk før han bruker godbiter.

Det hadde bare blitt krangling og sannsynligvis endt med positiv straff og negativ forsterkning fra begge parter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke det ville gått så bra, (noen) NS og klikkerfolk mener jo egentlig det stikk motsatte på noen områder, f.eks. straffe/ikke straffe, godbit/ikke godbit... Så det ville nok ikke gått med meg ihvertfall, og tror hunden ville blitt temmelig forvirra av og måtte forholde seg til to metoder og måter og trene på...

Jeg kunne ihvertfall aldri ha "delt" en hund med en som brukte NS, da måtte jeg enten brukt hans metode eller skaffet meg min egen hund, og det er vel ikke den beste løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke det ville gått så bra, (noen) NS og klikkerfolk mener jo egentlig det stikk motsatte på noen områder, f.eks. straffe/ikke straffe, godbit/ikke godbit...

Forskjellen er vel heller hvordan de straffer og belønner, evt hvilke betydning de har for hunden.

Samboern min er i retning Nordenstam han også, uten å ha gått kurs noen gang, men med mye hundeerfaring fra før. Heldigvis for meg ;) Aldri vært noe problem når vi hadde hunden sammen, nå bor den hos min søster, men før det hadde vi henne nesten et år i valpeperioden. Hunden slipper å bli forvirra og rammene er de samme uansett hvem som er hjemme. (selvom far gjerne smelter litt oftere av brune uskyldige tervetottøyne når faenskapet løper rundt med undertøy osv i kjeften enn mor, hehe)

Men så liker jeg litt macho menn som sier det de mener og gjør det de sier da :D Like barn leker best... (får se hvor mye diskusjon det utsagnet lager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kommet med det samme utsagnet om klikker-metoden så tenker jeg det hadde blitt baluba ;)

Hvorfor hadde det blitt baluba da? Jeg leste ikkenoe baluba takter i det innlegget du kopierte...jeg leste en persons erfaring...ikke synsing...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hadde det blitt baluba da? Jeg leste ikkenoe baluba takter i det innlegget du kopierte...jeg leste en persons erfaring...ikke synsing...

:wink:

Det hadde blitt baluba fordi "synsingen" drar alle som trener med negativ forsterkning over en kam. Det blir rett og slett for dumt. Jeg går ikke og sier at folk som trener klikker ikke får røre min hund, fordi de har ødelagt et eller annet kurs. Klikker eller nordenstam - vi er alle mennesker som deler den samme interessen. Tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det hadde vært litt vanskelig for hunden. Bør nok diskutere dette på forhånd. Ingen får lov å trene Elwira på en annen måte en klikker her hjemme. (har ikke tal på hvor mange ganger jeg må korigere pappa hvis han kjefter på henne på feil måte, men han har vist ikke veldig bra hukomelse så dette skjer hele tiden :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke det hadde gått. uten at jeg har testet det noe særlig da. men det blir jo stikkmotsatt, jeg tror hunden blir veldig forrvirret av det, en må finne ut på forhånd hvordan hunden skal trenes, hva den skal få lov til, hvor den skal være og sånne ting. hvis jeg aldri tar hunden men mamma eller noen gjør det når han gjør noe galt, så blir han jo ganske forrvirret vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent læringsmessig så vil nordenstam/dominans-logikk hemme klikkertrening da aversiver/positiv straff minsker effekten på posive forsterkere som kommer etter denne. En stund. Dette er ikke noe man kan gjøre noe med da det går ned på nevro/ biokjemisk nivå. Skjer det ofte sier resten seg selv. I tillegg vil det kunne fjerne noe av den frimodigheten og eksperimentering/kreativitet hos hunden som "vi" jo gjerne vil ha.

Omvendt effekt vet jeg ikke noe om. Kanskje noe der og ;):wink:

Personlig er hundetreningssyn/ syn på hund/dyr et av de kanskje to-tre første områdene jeg siler vekk potensielle partnere (og nærmeste venner). Sammen med fundamentalistisk religiøsitet eller uærlighet. Kunne ikke ha levd med det, og enda viktigere,- jeg ville ha skjermet hundene mot det, så det hadde ikke latt seg gjøre rent praktisk. :D Og jeg ville mest sannsynligvis brutt norsk lov dersom noen hadde tatt hunden min. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke takla det. Dessuten kommer jeg aldri til å kjøpe hund sammen med noen, mine hunder er mine hunder, og sånn er det. De som rører mine hunder, gjør det på min måte, uansett hvem det er, og sånn er det med den saken. :D Dessuten tror jeg at jeg ville vært uenig i såpass mye annet enn det som omhandler hundtrening, med en person som trente med positiv straff/negativ forsterking, at han uansett ikke ville vært noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...