Gå til innhold
Hundesonen.no

Egen innkallingskommando for når båndet skal på...


Raksha

Recommended Posts

Ble inspirert av innlegget til Huldra:

[...] og så har jeg faktisk også en kommando for at jeg skal ta på båndet! Da sier jeg bare "nå skal vi ta på båndet", og da kommer hundene luntende (selvsagt ikke i stor fart, for det har jeg aldri trent på), så stiller de seg opp i påvente av at jeg tar på båndet.

Er det flere som har det? Jeg har nemlig det, men trodde jeg var den eneste. Lykkelig over at det ikke kun er jeg som er riv ruskende gal. Begynte med det på Abby fordi hun vegret seg for å ta på bånd pga smerte - men fikk trent inn "Ta på" med at hun fikk velge selv hvordan hun ville det skulle settes på - altså opp med to labber på beinet mitt og tre hodet selv inn i halsbåndet. Fortsatte med det på Kahlo fordi jeg syns det er enkelt og praktisk (nå skal hun riktignok ikke reise seg opp etter meg - hun er noget større) men da kommer hun inn foran meg og står/sitter stille, med logrende hale, til båndet er klipset på og så får hun gobitene sine. Vanlig innkalling er gjerne litt sånn kamikazepreget og da blir det for mye veiving med armer og bein for å rekke å huke tak i henne for å klipse på båndet. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har vel egentlig det når jeg tenker over det, bare at det er en stopp-kommando i stedet for innkalling. Når vi går tur og han er løs, så går han som regel litt foran meg, og hvis jeg da skal ta på han båndet så sier jeg stopp og går fram til han i stedet for å kalle inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser jeg ingen grunn til. Når jeg kaller henne inn, skal hun komme straks uansett om båndet skal på eller ikke - og når hun har kommet fram til meg, skal hun være rolig i nærheten av meg (sitte, gå ved siden av, gå på plass - avhengig av situasjonen) til hun får beskjed om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg sier "kom og kle på deg", bare fordi jeg ikke vil at det skal bli sånn, "hah, der fikk jeg tak i deg din drittbikkje". :rolleyes2: Stort sett så er de flinke til å komme og få på seg båndet og det er vel gjerne situasjonen som forteller dem det, i tillegg til meg. Når vi er ferdige å bade og nærmer oss bommen, når vi er nesten ute av skogen, når jeg går mot enden av fotballbana, etc. Fibi har en tendens til å være utrolig treig når vi skal gå fra Skraperudtjern. Hvem vil slutte å bade, liksom? Men hun kommer da. Må jeg gå til henne og koble på, blir det ingen godbit. Det vanligste innkallingsordet mitt er:"Hvem vil ha godteri?" Litt langt, men effektivt. Noen ganger kobler jeg på, noen ganger ikke. Det er ikke alltid jeg vet det på forhånd engang. Kanskje jeg har to bikkjer i sitt foran meg og ser i samme øyeblikk at vi nærmer oss veien og så tar jeg på båndet fordi det passer sånn. Dette ble da rart. Vet nok ikke helt hva jeg gjør, jeg. Hvordan i all verden har jeg fått bikkjer som er så rå på innkalling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det samme når jeg skal ta på henne bånd inne for å gå ut, faktisk. Sier "ta på" og klipser på halsbåndet - når jeg sier det samme ute så kommer hun stormende - men jeg bruker det ikke i krisesituasjoner av en eller annen grunn, sikkert fordi jeg ikke vil lære henne at "ta på" betyr at "når skal muttern hindre deg fra i å gjøre noe mer artig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser jeg ingen grunn til. Når jeg kaller henne inn, skal hun komme straks uansett om båndet skal på eller ikke - og når hun har kommet fram til meg, skal hun være rolig i nærheten av meg (sitte, gå ved siden av, gå på plass - avhengig av situasjonen) til hun får beskjed om noe annet.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun vanlig innkalling. Og sørger for å variere når båndet skal på. Men nå har jeg ikke en hund som smetter unna heller, hun kommer som regel uansett. Hun har blitt litt treg i det siste, grunnet mangel på ordentlig ros/godbit. Men bare på kveldsturen idag ble det utrolig mye bedre! Da satte jeg forresten ikke på bånd, for man kan gå løs helt til mamma og pappa (der hun bor foreløpig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat kommet inn fra tur. På et kvarter med -sisten mens vi går over fotballbanene- var hundene innom meg fem ganger helt av seg selv og fikk godbit. Tror egentlig ikke jeg driver så mye med innkalling i det hele tatt, jeg. Jeg har bare hunder som er skikkelig flinke til å tigge. :) Kommer den ene, kommer gjerne den andre, også. De setter seg ned med kontakt, får en godbit og fyker avgårde igjen. Når vi nærmer oss sivilisasjonen, tar jeg bare på båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat kommet inn fra tur. På et kvarter med -sisten mens vi går over fotballbanene- var hundene innom meg fem ganger helt av seg selv og fikk godbit. Tror egentlig ikke jeg driver så mye med innkalling i det hele tatt, jeg. Jeg har bare hunder som er skikkelig flinke til å tigge. :) Kommer den ene, kommer gjerne den andre, også. De setter seg ned med kontakt, får en godbit og fyker avgårde igjen. Når vi nærmer oss sivilisasjonen, tar jeg bare på båndet.

Jepp, sånn gjør jeg også masse. Det dummer er jo at - jeg i alle fall - har en tendens til da å få hunder som dilter i hælene mine og løper mindre enn de tigger..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen egen innkallingskommando for når båndet skal på. Det er et etterslep fra den gangen jeg hadde en hund som foretrakk å løpe løs, han kom ihvertfall ikke når han trodde jeg skulle sette bånd på han. Så det blir vel litt som Ingvild, jeg vil at mine hunder skal komme samme hvilken grunn jeg har for å kalle de inn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, kanskje jeg kan overføre dette til selen (at han trer den på selv) og snart få overbevist om at selen er en venn og ikke en fiende? han lider litt av angst for å få ting tredd over hodet så selen er noe han absolutt ikke er spesielt fan av å få på seg... hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat kommet inn fra tur. På et kvarter med -sisten mens vi går over fotballbanene- var hundene innom meg fem ganger helt av seg selv og fikk godbit. Tror egentlig ikke jeg driver så mye med innkalling i det hele tatt, jeg. Jeg har bare hunder som er skikkelig flinke til å tigge. :) Kommer den ene, kommer gjerne den andre, også. De setter seg ned med kontakt, får en godbit og fyker avgårde igjen. Når vi nærmer oss sivilisasjonen, tar jeg bare på båndet.

Kaizer gjør akkurat det samme. :)

Jepp, sånn gjør jeg også masse. Det dummer er jo at - jeg i alle fall - har en tendens til da å få hunder som dilter i hælene mine og løper mindre enn de tigger..! ;)

Når Kaizer dilter etter meg lenge og jeg ikke gidder mer, sier jeg bare "gå", og så løper han bare videre. Veldig grei kommando år man har en matglad hund... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kaizer dilter etter meg lenge og jeg ikke gidder mer, sier jeg bare "gå", og så løper han bare videre. Veldig grei kommando år man har en matglad hund... :)

"Nå går du og leker litt med bruttern" ;) Dessuten er det lurt å bare gi en godbit fordi de kommer og ikke drive å fôre mens man går. Er litt sånn med ball også, jeg. Slenger på en dekk og bli, eller slalom mellom beina, eller whatever for en ekstra godbit eller ballen. Resultatet er jo selvfølgelig at bikkjene helst maser på noen andre enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kaizer dilter etter meg lenge og jeg ikke gidder mer, sier jeg bare "gå", og så løper han bare videre. Veldig grei kommando år man har en matglad hund... ;)

Har forsøkt (har jo gå-kommando på trekk), men etter to-tre sekund er det tilbake til å gå fot.. Aynï går det bedre med (hun er ikke såå matvrak), men jeg kan få nok av henne også i hælene mine.. :)

"Nå går du og leker litt med bruttern" ;) Dessuten er det lurt å bare gi en godbit fordi de kommer og ikke drive å fôre mens man går. Er litt sånn med ball også, jeg. Slenger på en dekk og bli, eller slalom mellom beina, eller whatever for en ekstra godbit eller ballen. Resultatet er jo selvfølgelig at bikkjene helst maser på noen andre enn meg :D

Jeg gir jo bare godbit for når de kommer! Det hender ofte at jeg ikke gir godbit når de kommer også.. Men de ender stort sett opp med å dilte uansett.. :) Det eneste som fungerer er dersom jeg trener innkalling ganske tidlig i slippet, da kan de løpe (for belønningen er jo innkalling), så da prøver jeg å strekke tiden de må løpe og avstanden de må være borte fra meg, før jeg kaller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ingen egen innkalling for når vi skal ta på båndet. Har kun en innkalling som brukes i alle situasjoner.

(Men det er ikke sjeldent at vi har en lengre "samtale" om hvorfor hun ble kalt inn.... Ikke sjeldent at vi tusler bortover en sti/vei/gangfelt og snakker om at "Du kan ikke gå løs her langs veien vettu", "Det er ikke alle som er så glad i ville schäferjenter som bare skal hilse", "Nei, det rådyret/elgen/kua/sauen er ikke et pipedyr og du får ikke løpe etter det" og andre lignende variasjoner. Litt sånn smårar? Jeg? Neida.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt (har jo gå-kommando på trekk), men etter to-tre sekund er det tilbake til å gå fot.. Aynï går det bedre med (hun er ikke såå matvrak), men jeg kan få nok av henne også i hælene mine.. :)

Jeg gir jo bare godbit for når de kommer! Det hender ofte at jeg ikke gir godbit når de kommer også.. Men de ender stort sett opp med å dilte uansett.. :D Det eneste som fungerer er dersom jeg trener innkalling ganske tidlig i slippet, da kan de løpe (for belønningen er jo innkalling), så da prøver jeg å strekke tiden de må løpe og avstanden de må være borte fra meg, før jeg kaller inn.

For et luksusproblem vi har, egentlig. ;) Jeg syns også det er litt bortkastet frislepptur, hvis Fibi ikke benytter anledningen til å fly litt tulling i skauen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et luksusproblem vi har, egentlig. ;) Jeg syns også det er litt bortkastet frislepptur, hvis Fibi ikke benytter anledningen til å fly litt tulling i skauen. :)

Joda, det er i grunnen et luksusproblem! Merker godt når det er mer vilt i området; da løper de mye mer (Tulla i alle fall, så henger Aynï seg på Tulla), men da handler det jo om jakt (Tulla jakter på vilt, Aynï jakter på Tulla). Å løpe for løpingen sin del på et jorde for eks, er ikke såå viktig, da er det mer viktig med nammis liksom.. :D Så saken er vel at jeg bør velge slippeområder med omhu; jorder og sånt er dritkjedelig å løpe på i lengden, skogen er mye bedre! :) Men det er fremdeles litt rart; forrige hunden løp jo kun for å løpe, og jeg har enda ikke blitt helt vant til at det finnes hunder som ikke har samme oppfatning som han når det kommer til å kunne få løpe fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Men det er ikke sjeldent at vi har en lengre "samtale" om hvorfor hun ble kalt inn.... Ikke sjeldent at vi tusler bortover en sti/vei/gangfelt og snakker om at "Du kan ikke gå løs her langs veien vettu", "Det er ikke alle som er så glad i ville schäferjenter som bare skal hilse", "Nei, det rådyret/elgen/kua/sauen er ikke et pipedyr og du får ikke løpe etter det" og andre lignende variasjoner. Litt sånn smårar? Jeg? Neida.. :) )

Det kan jeg også finne på å gjøre. :) Aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...