Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Tar meg den frihet å svare jeg...litt større bur enn hva du spør om, men kanskje det kan hjelpe?

Jeg fant mitt "bur" annonsert avisen, helt nytt. Riktignok kostet det litt mer enn de vanlige burene, men fy flate så godt det funker. Det er flere dører der som kan åpnes/lukkes etter behov. Det er god plass til både tepper/senger, matskål og vannskål (for de som tillater hunden å drikke hele døgnet). Til og med radio er det der. Hundene mine er faktisk innestengt i dette "buret" hele dagen, hele uken, hele året når jeg er på jobb. Og når jeg er hjemme. Og når jeg sover.

Må forte meg å skrive at jeg lufter dem før jeg går på jobb og går turer/aktiviserer MASSE når jeg kommer hjem.

Men allikevel STORtrives de å være i dette "buret" hele dagen. Dette er et "bur" jeg virkelig anbefaler :P

Men klart, nå er det jo ikke alle som er forunt å ha et bur på ca 50 kvm heller da.......som også er burstr til eieren..... :P

:P Genialt, jeg ønsker meg et sånnt bur jeg også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Er det ikke bare å lukke opp døra på det buret du har da? :P

Det er dessverre ikke mitt hus, det er mine foreldre sitt. Ønsker meg mitt eget.. Men joa, ser poenget ditt. Nå er ikke min hund mye i bur da.. Og som skrevet tidligere, så er buret til hunden min en midlertidig løsning. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke mitt hus, det er mine foreldre sitt. Ønsker meg mitt eget.. Men joa, ser poenget ditt. Nå er ikke min hund mye i bur da.. Og som skrevet tidligere, så er buret til hunden min en midlertidig løsning. :P

Så det er dine foreldre som bestemmer at hundene dine skal være i bur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeburet bør være så stort at hunden kan stå på to bein i det uten å dunke hodet, den bør kunne ligge helt utstrakt alle mulige veier, uten å dunke beina ani kantene. Den bør kunne gå litt rundt om, helst også ha muligheten til å løpe om den vil det. Altså, for en stor hund, bør buret kanskje være et av rommene i huset.

Så egentlig sier du at folk som har STORE hunder ikke bør bruke bur, men at folk med SMÅ hunder kan bruke bur så mye de lyster fordi for DEM finnes det store nok bur ?

Jeg har laget mitt selv. Vet forresten at dyrebutikken på vestkanten, tror det er en Buddy, solgte hundebur for en stund siden som var over 2kvm.. En større hund bør selvsagt ha mye mer plass enn 2 kvm

VET du egentlig målene på et bur på 2 kvadratmeter ? Det er IKKE 1 x 1 m... men du må gjerne vise hvor man kan få kjøpt et bur over disk som er så stort som 2 kvadratmeter...

Jeg vet min grunn, foreløpig har hunden min det bedre i bur enn løs aleine..

Du har jo tidligere fortalt at det er fordi du ikke gidder å trene henne på å være alene, så det er liksom din grunn har jeg skjønt. Tror du det blir lettere å trene henne på å være alene hjemme når hun blir eldre og du flytter for deg selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund liker ikke å være i bur hun, så da får hun slippe! Hun er redd buret, og redd for å bli innestengt, og da er ikke bur noe alternativ for meg!

Hun sitter også i sele i bil!

Synes bur er bra i bil, og det kan være praktisk på hunder som ødelegger ting, men med velfungerende hunder kan jeg ikke se hva som er hensikten med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig sier du at folk som har STORE hunder ikke bør bruke bur, men at folk med SMÅ hunder kan bruke bur så mye de lyster fordi for DEM finnes det store nok bur ?

Nei, jeg sier at om buret er stort nok er det ok å bruke bur. Og så mye de lyster har jeg aldri sakt, jeg har sakt at bur bør brukes minst mulig, og absolutt ikke 16 timer om dagen.

VET du egentlig målene på et bur på 2 kvadratmeter ? Det er IKKE 1 x 1 m... men du må gjerne vise hvor man kan få kjøpt et bur over disk som er så stort som 2 kvadratmeter...

Er du helt seriøs??? Går ut i fra at alle her inne kan barneskole matte, men fint at du opplyste om det for de som er yngre og ikke har lært det enda. Mitt bur er ca 2x1 meter.. Det som var i dyrebutikken var nærmere 3 kvm.

Du har jo tidligere fortalt at det er fordi du ikke gidder å trene henne på å være alene, så det er liksom din grunn har jeg skjønt. Tror du det blir lettere å trene henne på å være alene hjemme når hun blir eldre og du flytter for deg selv ?

Vel, det er dine ord, ikke mine...

Lettere blir det kanskje ikke, men jeg vet at jeg må starte hjemme aleinetreningen på nytt uansett når jeg flytter til et nytt sted, så da kan jeg like gjerne starte den uten bur.

Så det er dine foreldre som bestemmer at hundene dine skal være i bur da?

nei? men dette har vel ikke noe med å gjøre at jeg ønsket meg et eget hus??

Om du lurer på hvorfor hunden min bruker bur, så kan du lese det jeg har skrevet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte for en tid siden opp stoffburet jeg av en eller annen mystisk grunn kjøpte for å ha med på utstilling (og som jeg stort sett bruker én gang i året - på NKK Hamar, der jeg fast viser et par andre folks hunder), satte det opp på soverommet - siden jeg hadde en hund som var blitt operert og som jeg antok burde være i bur om natten.

Vel, det var like greit å lukke døren til soverommet, og stenge MEG SELV inne (kompostgrind foran sengen, så hunden ikke prøvde å sprette opp der). Hunden, som er fullstendig vant til bilbur daglig og på utstilling, later til å få litt følelsen av "klaus" under tak og bak vegger, så det var enklere å begrense plassen gjennom å stenge en dør. Men siden jeg litt kjapt venner meg til ting, ble buret bare stående... og nå har jeg observert NÅR hundene selv VELGER å bruke det:

Det er de få gangene hvor en av dem har sikret seg et kjøttbein eller en særs gjev lekegreie, og vil ligge og "ruge" på leken og knurre til den andre... sånn omtrent en gang i døgnet, i fem minutter :rolleyes:

Ellers ligger de ethvert annet sted i leiligheten, enten det er på gulv, i sofaen, oppå kleshaugen som jeg ikke har rukket å vaske meg til bunns gjennom (sukk), på matten utenfor badet, foran dører, oppå armlenet til sofaen, under bordet, midt på gulvteppet - absolutt alle andre steder.... unntatt buret, som naturligvis står åpent.

Så vårt "bur" er nok omtrent som Tøfflus sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for bur brug, men har indset efter Charlie var valp, vil vi måske få brug for et ved næste valp, men jeg ønsker ikke at stoppe en gigant race ind i et 2 kvadratmeter bur.

Vi har snakket om at købe hvalpegårds hegns sektioner så den kan få 6-8 kvadratmeter at bevæge sig på, så den partout ikker nødt til at ligge eller sidde ned.

Jeg mener ikke en hund bør sidde i et bur den ikke kan bevæge sig i når den er alene hjemme, en hund skal have lov til at kunne bevæge sig rundt, og vælge den plads den har lyst til at sove på mens man er væk hjemmefra, og ikke være tvunget til at ligge samme sted i 6-8 timer i træk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kvm bur?? Wow - det må være nærmest unikt... Jeg kan ikke finne hundebur på nettet (selv fra USA hvor alt er så stort) på størrelse med en dobbeltseng, liksom..

Hvilken forretning er dette, Helle? Er det virkelig et metallbur du snakker om, eller en "binge" bygget opp av gitter?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kvm bur?? Wow - det må være nærmest unikt... Jeg kan ikke finne hundebur på nettet (selv fra USA hvor alt er så stort) på størrelse med en dobbeltseng, liksom..

Susanne

Det er til og med nesten dobbelt så stort som ei dobbeltseng... Det er 3 meter hver vei liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey da... En dobbeltseng for folk som er litt glade i hverandre - 2 x 1,5 meter, tenkte jeg, da..

Men en dobbeltseng på 3 x 1 meter er kanskje et alternativ for noen ??

(Liker dog best Siri's dobbeltseng på 3 x 3 meter - det er nok for folk som IKKE er spesielt glade i hverandre, antar jeg...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey da... En dobbeltseng for folk som er litt glade i hverandre - 2 x 1,5 meter, tenkte jeg, da..

Men en dobbeltseng på 3 x 1 meter er kanskje et alternativ for noen ??

(Liker dog best Siri's dobbeltseng på 3 x 3 meter - det er nok for folk som IKKE er spesielt glade i hverandre, antar jeg...)

Susanne

*Flir*... det er sånn skilsmisseseng det :lol:. Jeg visste det var noe som ikke stemte her nå, men det bare var litt kortslutning her...

Men altså... når går et bur over til å bli en binge - eller et rom ?

Og det er greit at man ikke skal ha en hund i bur i 16 timer... men hva med 15 timer ? Eller 12 ? Hvor går grensa for hva som er akseptabelt for sammenhengende burbruk på regelmessig basis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er greit at man ikke skal ha en hund i bur i 16 timer... men hva med 15 timer ? Eller 12 ? Hvor går grensa for hva som er akseptabelt for sammenhengende burbruk på regelmessig basis ?

Det er jo helt umulig å si noe bestemt, og jeg synes det blir litt fjernt å skulle diskutere minutter og sekunder. Man får bruke hodet, og tenke på at bikkja er et levende vesen, og så finne ut hva man kan forsvare ut ifra hva man vet om hunders atferd og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skum lest igjennom debatten her, og der som slår meg (hardt) er måten folk snakker til hverandre på.

Greit nok at dette er debatt kjelleren, men alikevell. Er vi ikkje en voksen gjeng her inne?

Her i huset blir buret brukt når Akita måtte ønske det.

Ho har en stor god seng/pute inni og over buret har eg lagt et teppe.

Døren står åpen og buret brukes stadig vekk.

Ellers blir buret brukt i bilen, visst eg ikkje bruker bil belte på ho.

Respektere alle andres meninger om bur, så lenge det er store nok bur det blir snakkket om.

Ærlig talt er det vel lukkede bur det diskuteres her. Om burdøren er åpen er det jo ikke mer å diskutere (bortsett fra hvorfor man vil ha en slik stygg ting hjemme..), for da kan jo hunden flytte seg til et annet sted om den skulle ønske det. Problem solved.

Lukkede bur derimot er å sette dyret sitt i fengsel med innskrenket frihet daglig, (og nei, vi diskuterer heller ikke de som bare bruker bur på utstilling, bil og etter dyrlegens ordre. MEN HJEMME!) Så ikke bland inn dette andre, det har NULL med diskusjonen å gjøre!

Stenge dyret sitt i bur hjemme daglig er latskap, basta. Det finnes ingen unnskyldning god nok. Alt dere tilhengere ramser opp (tygging, andre hunder, barn, osv.) kan fikses med litt tid, om dere bare GIDDER! Om dere ikke gidder, eller ikke har tid, så ikke skaff dere hund. Det er ingen menneskerett å ha hund. Sånn er det bare.

Selv mistet jeg min egen hund av alderdom for snart 3 år siden. Jeg har enda ikke skaffet meg en ny. Jeg har dødslyst på en, men det passer ikke enda. Når det skjer, så skal det skje når det er best mulig for hunden, ikke meg. Jeg er den som skal ofre meg, og min frihet for hunden, aldri omvendt.

Samme om det er 2 eller 10 timer daglig. 10 timer er dyremishandling, og 2 timer likeså, mindre grad av mishandling, likefullt mishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer i bur hjemme i stua er da ikke noe mer mishandling enn 2 timer i bil eller 2 timer i bur på utstilling. Noen her snakker jo om 6-8 timer burbruk i uka, det vil ikke jeg kalle problematisk.

Man må jo også se helheten i hundeholdet. Jeg vil f.eks si at det er bedre med 2 timer i bur hver dag enn 8 timer alene i huset. Og hva skjer når hunden ikke er i bur? Hvordan den får utfolde seg da er viktig. Forøvrig må ingen tro at hunden lider enormt inne i ett bur, men straks den har huset så storkoser den seg og kan være alene så lenge du bare vil.

Jeg er ikke glad i burbruk hjemme, men det må en viss mengde til før det er betenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke har nå hatt buret sitt stående fremme siden nyttårsaften. stooort pent stoffbur. Han elsker buret sitt når han er stresset eller engstelig (dvs på nyttårsaften), siden den tid har han ikke brukt det faktisk :lol: Kattene derimot er veldig glad i buret... De ligger oppå det. Buret står på den faste plassen til Loke, der han vanligvis pleier å ligge mye, men nå som buret er i veien ligger han heller i sofaen :P

Buret han bruker til daglig er ganske så likt Tøfflus sitt *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forretning er dette, Helle? Er det virkelig et metallbur du snakker om, eller en "binge" bygget opp av gitter?

Susanne

som skrevet tidligere så tror jeg butikken heter Buddy. Er flere av dem rundt om i bergen. Jada, var et vanlig metallbur, sort metall, eller altså malt sort.

Utrolig morsomt med regningen lengre oppi tråden her :P Kanskje en del hadde hatt gått av å gå barneskolen om igjen ;) hehe :icon_fun:

2 timer i bur hjemme i stua er da ikke noe mer mishandling enn 2 timer i bil eller 2 timer i bur på utstilling. Noen her snakker jo om 6-8 timer burbruk i uka, det vil ikke jeg kalle problematisk.

Man må jo også se helheten i hundeholdet. Jeg vil f.eks si at det er bedre med 2 timer i bur hver dag enn 8 timer alene i huset. Og hva skjer når hunden ikke er i bur? Hvordan den får utfolde seg da er viktig. Forøvrig må ingen tro at hunden lider enormt inne i ett bur, men straks den har huset så storkoser den seg og kan være alene så lenge du bare vil.

Jeg er ikke glad i burbruk hjemme, men det må en viss mengde til før det er betenkelig.

Veldig bra skrevet :lol: Helhet er er viktig stikkord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke bur, fordi jeg ikke trenger det. De første månedene brukte jeg bur i bilen, men siden vi ikke hadde plass i bilen til et bur som var stort nok (lufttett bagasjerom og fulle seter....) gikk jeg over til sele. Etter det har buret vært ubrukt. Hjemme alene var han i kompostbinge til han lærte at ledninger ikke var lakris, og nå er han løs på rommet mitt. Det ideelle ville vel vært om han fikk være i hele huset, men det godtar ikke søsteren min. <_<

Som nevnt en million ganger her synes jeg bur er greit under transport, på utstilling o.l, men ikke som en daglig løsning. At en hund makulerer en sofa i løpet av en natt klarer jeg ikke helt å se for meg, men for all del, jeg skal ikke nekte for noe jeg ikke vet noe om. Jeg vet veldig lite om deres hunder. Men i så fall ville jeg ikke sperret hunden inne i et bur, men i et sofaløst rom eller en stor kompostbinge. Jeg synes i alle fall det er godt å slippe å bruke bur hver gang Kaizer er uten tilsyn, og ha en hund som sover hvor som helst, og trodde det var det de fleste hundeeiere ønsket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, folk har jo tydeligvis litt vanskelig for å se helheten i dette med burbruk... Hele natta, hele dagen, og noen timer på kvelden mens eier er "lei" hunden er IKKE greit.

Natta og noen timer innimellom ellers er i mine øyne greit. MEN, dette også så sant hunden får det den trenger resten av dagen, og ikke bare blir satt i en løypestreng på gårdsplassen resten av tida.

Selv bruker vi bur om natta og i bilen. Om natta fordi jeg 1. ikke orker hunden i senga og 2. vil sove om natta, ikke ligge våken halve tiden for å kommandere bikkja til å "gå ned!!".... I buret sover hu. Ferdig med det.

Og alene hjemme er hu jo da aldri, hu sitter i buret i bilen når jeg er ute på noe. (evnt løs i hele golfen, som er et lite bur i seg selv). Og i bilen sitter hu da, (bortsett fra når bilen er i gang) kanskje 6-8 timer i snitt i uka? (nei, jeg har ikke et liv.. jeg er alltid hjemme.. med hunden... )

Marit, som forøvrig har seng på 4,65 kvm også.. Så strengt tatt er det vel mer enn god nok plass til både katter og bikkje oppi der, hadde de enda bare ligget rolig der om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte folk å kjøre 2 timer bil med hunden eller 2 timer utstilling hver eneste dag..? Utstillings- og dyrlegebur er greit, for det skjer ikke så ofte. Bilbur er et sikkerhetstiltak, for hunden. Noe bur i stuen absolutt IKKE er. Selv om enkelte eiere liker å innbille seg dette. Det er laget kun for at eieren skal slippe å trene vekk uvaner.

Tror isåfall at hunden koser seg mer om den kan bevege seg rundt av og til enn å ligge i et bur, uansett om den er alene eller ikke.

Forøvrig syntes jeg synd på katten når jeg måtte ha den i bur på vei til dyrlegen for kastrering, turen tok meg 15 min..

Aldri om jeg kunne sperret inne et dyr i bur for ingen grunn i det hele tatt 6-8 timer i uken. Høres sikkert lite ut for mennesker, men jeg ville ærlig talt ikke sittet i bur 6-8 timer i uken uten å ha gjort noe for å straffes slik, da tror jeg jeg hadde blitt rimelig deppet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...