Gå til innhold
Hundesonen.no

Å vaksinere eller ikke vaksinere


Gjest

Skal du vaksinere deg?  

85 stemmer

  1. 1. Skal du vaksinere deg?

    • Ja
      20
    • Nei
      48
    • Vet ikke
      17
    • 0


Recommended Posts

  • Svar 251
  • Created
  • Siste svar

Nå skal jeg være litt teit og egoistisk, men jeg skjønner ikke helt argumentet med at "andre medisiner har samme eller værre bivirkninger", og at man derfor bør tåle å utsette kroppen sin for enda mer gift - for the greater good, liksom? For jeg går jo på en haug med medisiner fra før av med "interessante" bivirkninger. Jeg ser ikke helt at det at jeg MÅ ta medisiner for å fungere - og da ikke engang normalt - skal være noen grunn til at jeg skal utsette kroppen min for enda mer. Det har gått bra med medisin 1, 2, 3, 4 og 5, så hvorfor vil du ikke vaksinere deg, liksom? :twisted:

Jeg kjenner at jeg er veldig ambivalent i forhold til dette. Jeg har aldri hatt influensa jeg, og er så å si aldri forkjøla, så jeg går ut fra at jeg har et forholdsvis effektivt immunforsvar (jeg fikk ikke engang kyssesyke da eksen hadde det i vår ungdom, og vi var nyforelska, så vi kyssa). I tillegg har jeg muligens alt vært eksponert for smitte (en kompis var kompis med en av de som har dødd av svineinfluensa, jeg har møtt min kompis etter at han møtte sin syke kompis - bare for å tegne og forklare), uten å ha antydning til å være smitta (det er såpass lenge siden at det burde slått ut). Legg på at jeg faktisk driver og demper immunforsvaret mitt nettopp fordi det er effektivt, at bivirkninger av de medisinene jeg tar, kan være artige greier som lever-, nyre- og/eller lungesvikt, at sykdommen jeg har (om det er den jeg har, da.. Jeg er ikke så bombesikker på det heller, jeg har fått noen diagnoser de siste årene) kan forsteine lungeveggene, samt at jeg har minimalt med sosialt liv, så blir jeg litt sånn "jeg burde sikkert ta den, men jeg burde sikkert ikke ta den".

Nei, må ringe og snakke med noen voksne om det på mandag, kjenner jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/arti...hp?artid=569572

1000 er nå død i Usa, ca 100 av dem barn.

Obama kaller den en nasjonal krisesituasjon.

---------

Har ennå ikke bestemt meg selv om eg vil vaksinere meg. Har sterk astma, men på den andre siden så jobber eg ikke i et utsatt yrke. Så har ikke bestemt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke vaksinere meg. Jeg har allerede hatt svinesjuka.

Jeg jobber i et høyrisikoyrke, og kun jeg har hatt influensaen. Alle på jobben blir testet hos bedriftshelsetjenesten om de viser symptomer, og siden det er høst og vi i Trøndelag har vært velsignet med regn i ukesvis, er enkelte testet flere ganger. Jeg er jo i en risikogruppe i meg selv; ung voksen og storrøyker som jeg er.

Jeg var mildt angrepet vil jeg si, hører jo om de som ligger kake i to uker med vanlig influensa, jeg lå en helg med feber, ellers var jeg litt snørrete og hostet voldsomt. Var på jobb hele tia, men alene på et kontor så det minimerte smittefaren (det er ikke sånn jeg jobber til vanlig, men pga sommerferieavvikling havnet jeg der.. Dobbeltflax for meg og jobben).

Og siden man kan bli smittet av svineinfluensaen igjen og igjen, betyr det jo at man må gjøre dette til en årlig vaksine?

For de fleste er jo ikke svine-influensaen en sånn veldig big deal, men for de som blir veldig dårlige av den - og de ser faktisk ut å være de yngre - så er den jo en reell fare.

Man vet ikke hvor lenge man har immunitet når man først har hatt svinet en gang. Jeg har ikke sett noen gode undersøkelser på det så langt. Det jeg vet fra Mexico såvidt jeg vet da (men jeg vet ikke alt i hele verden altså..) der sykdommen først slo til for alvor for 6-7 måneder siden, så ser det ikke ut til at folk blir smittet på nytt sånn i første omgang.

Imidlertid så er det jo noen av disse virus-sykdommene hvor man vaksinerer et par tre ganger før immuniteten kommer på topp (det er akkurat som immunsystemet behøver noen gjentagelser for å kjenne igjen akkurat den fienden der) - tenk bare på de gamle valpevaksinene hvor valpen først ble vaksinert hos oppdretter, så måtte man vaksinere igjen når valpen var 3 måneder og så 4 måneder. Ved "svake vaksiner" så er dette typisk, det kreves flere runder før immunsystemet virkelig "husker".

Når man ikke vet hvor lenge egenoppbygd immunitet varer, så vet man heller ikke hvor lenge vaksinen gir beskyttelse. Og det er nok derfor man ville ha mulighet til å vaksinere på nytt etter første vaksinasjonsrunde hvis det skulle vise seg at det behøves. Husk at da man bestillte vaksinen, så var det like etter første utbrudd i Mexico - man ante ikke hvordan influensaen ville arte seg. Varianten man hadde i Mexico var også særdeles hissig med meget stor dødelighet, så myndighetene sikret seg.

Det kan hende svineinfluensa vil oppføre seg som vanlig influensa, slik at den muterer og man må lage ny vaksine hvert år - akkurat slik man gjør med sesong-influensa. Har man imidlertid en grunnleggende immunitet mot denne "N1-varianten" i befolkningen så vil den være mer håndterbar i fremtiden. Det er jo det som er problemet nå - over halve befolkningen har ikke immunsystemer som har måttet handskes med en slik type virus.

Syns du skriver veldig godt og argumenterer veldig bra for vaksinen, men kom til å tenke på en ting. Altså, denne influensaen går visstnok ofte hardt utover 70-/80-/90-talls generasjonene? Arves ikke motstandsstoffer fra foreldre til barn? Noen som vet? F.eks. hvis foreldrene var utsatt for Asiasyken eller Hong Kong syken som herjet på 50- og 60-tallet, har hørt disse stiller sterkere ifht svineinfluensaen, men gjør da også deres barn det? Eller arves ikke motstandsstoffene sånn?

Å nei nei - ens immunsystem må faktisk utsettes for viruset og så må det jobbe litt for å lære seg hvordan takle det. Du blander kanskje sammen med at babyer som blir ammet får selve antistoffene fra moren.

Her er hvertfall en eggeallergiker som takker for dette argumentet. :twisted:

Egg-allergikere må ligge langt unna denne vaksinen ja!

Men, jeg må si at jeg skjønner endel av skeptikerne også. Jeg syns vaksinen har blitt fremstilt på litt kort tid og virker som litt hastearbeid. Men jeg er ikke lege e.l. så jeg vet strengtalt ingenting om dette.. :P

Jeg har hørt det argumentet også, men denne influensa-vaksinen er ikke mer hastverks-arbeid enn vanlige influensa-vaksine. Influensa-virus muterer fort og det er vanskelig å henge med. Noen år snakker man om at "vaksinen traff ikke i år" pga årets virus har mutert etter man satte igang å lage vaksine.

Det som er annerledes denne gangen er altså vi har med en N1-virus å gjøre og ikke en N3-virus som "normalt". N1-delen er den man har i fugleinfluensa faktisk og vår svine-influensa er et virus fremkommet av vanlig influensa virus blandet med fugle-influensa og "vanlig svine-influensa", 3 ting på en gang! Iflg Newsweek oppstod det opprinnelig ved en svine- og hønse-farm i Texas hvor en av dyrerøkterne passet både syke griser og syke høner mens vedkommende selv hadde influensa - og vips - fikk man svineinfluensaen!

Jeg ser også at man blander sammen dette med virus og bakterier. Bakterier er levende en-cellde (eventuelt flercellede) organismer mens virus knapt nok kan betegnes som levende. Bakterier gir infeksjoner man behandler med antibiotika mens virus kan man ikke behandle med antibiotika. Virus er egentlig bare DNA i et protein-skall. Når de invaderer kroppen så trenger de inn i kroppens celler og overtar cellekjernene - og der endrer de celle-DNA-et slik at cellene begynner å lage nye virus som så kan spres videre igjen.

I vårt immunsystem er det sånne "spiseceller" som "spiser opp virusene" - såfremt de kjenner igjen at viruset er en fare for kroppen. Og det er her dette med vaksiner etc kommer inn. Når man blir syk av et virus så er det fordi at kroppens "spiseceller" ikke har skjønt at disse virusene skal tas. Det tar litt tid, men så lærer spisecellene at disse virusene må tas og så blir man frisk igjen. Og så husker kroppen at den virustypen der er fiende og vil i fremtiden ta det viruset før man blir syk - og da er man immun.

Med vaksiner søker man å lære kroppen at dette viruset er farlig uten at man blir kjempesyk av det. Man bruker enten virus som er svekket på en eller annen måte eller et virus som "likner" men som ikke er farlig. Feks mens man hadde kopper her i verden, brukte man vaksiner laget av viruset fra ku-kopper (kuer kunne/kan nemlig også få en variant av kopper). Dette viruset var ikke farlig for mennesker men var såpass likt menneske-koppe-viruset at det dugde til å "trene spiseceller".

Jeg synes egentlig at det er fælt at man driver å reklamerer og bruker så mye "antibac" og spritbaserte rensemidler for å "beskytte seg mot svineinfluensa". Javisst blir man ren, men det duger like bra med masse vann og såpe og grundig håndvask. Problemet med all spritingen er at sprit er bakteriedrepende, men vi behøver bakterier rundt oss (for å holde immmunsystemet på tå hev) samt at risikoen for å lage resistente bakterier er stor. Og det hjelper ikke et dugg på virus spesifikt!

edit:rettet noe som kunne ellers misforstås - og nå må jeg spise middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ordentlig glad av postene dine TonjeM, mye mer sikker på at vaskinering er riktig å gjøre :twisted: Flere i familien har allerede fått vaksina uten en eneste bivirkning, så det blir nok vaksine på meg og. Har lite lyst å bli sjuk, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dødlighetsraten er høyere på svineinfluensa enn på vanlig influensa..

I følge verdens helseorganisasjon er det 0,1% på vanlig influensa og 0,4% sjans for å dø av svineinfluensa. Altså 99,6% sjans for å overleve om man blir syk av svineinfluensa.

Men blir disse tallene reelle ift Skandinavia? Jeg er ikke særlig bevandret innenfor "vanlig" influensa historikk- jeg har ikke engang fått med meg at folk døde av det tidligere (ikke som jeg kan huske iaf), men har ikke vi mer sesonginfluensaer enn verden øvrig? og hvis ja, betyr jo dette at når verden øvrig nå blir smittet av svinisen så blir tallene ureelle for oss?

Hm... noen må fortelle meg litt om dette kjenner jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir disse tallene reelle ift Skandinavia? Jeg er ikke særlig bevandret innenfor "vanlig" influensa historikk- jeg har ikke engang fått med meg at folk døde av det tidligere (ikke som jeg kan huske iaf), men har ikke vi mer sesonginfluensaer enn verden øvrig? og hvis ja, betyr jo dette at når verden øvrig nå blir smittet av svinisen så blir tallene ureelle for oss?

Hm... noen må fortelle meg litt om dette kjenner jeg

Man kan anta at dødeligheten er betydelig lavere for oss i norden ja.. :twisted:

Sånn på verdensbasis kan man også regne med at dødeligheten er litt lavere enn det tallene viser, rett og slett fordi de mildeste tilfellene ikke blir raportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber vel også i en "risikogruppe" sånn sett, kan bli noen grisefjøs i løpet av en mnd...

Og jeg jobber i nord- og sør-Trøndelag...

Så kommer til å få/kreve vaksine gjennom jobben...

Inntil videre instruksjoner fra Mattilsynet, drar vi ikke til grise-bønder overhode...

Så vaksinering er en løpende vurdering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg tenkte på resten av befolkningen da jeg tok vaksinen. Jepp, jeg var nok egoistisk og tenkte kun på meg selv. :twisted: (Samtidig var det jo greit å få min mor til å slutte å bekymre seg, hehe.)

Hvor lenge tilbys denne vaksinen? Er det første mann til mølla liksom? :P

I første rekke tilbys den til disse risikogruppene/helsepersonell++. Men etter hvert skal det nok ikke være vanskelig for resten å få den. De må bare lage nok vaksiner først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg tenkte på resten av befolkningen da jeg tok vaksinen. Jepp, jeg var nok egoistisk og tenkte kun på meg selv. :twisted: (Samtidig var det jo greit å få min mor til å slutte å bekymre seg, hehe.)

I første rekke tilbys den til disse risikogruppene/helsepersonell++. Men etter hvert skal det nok ikke være vanskelig for resten å få den. De må bare lage nok vaksiner først :P

Men er det sånn at man kun kan få tak i den i en uke ller to, og så er den borte, eller kan man se det an litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet en masse linker.

Har desverre ikke selv fått lest gjennom alt, mye er på engelsk og ganske tidkrevende å lese, men om man virkelig vil sette seg inn i flere sider av saken, har man iallefall muligheten her.

Jeg syntes også det sier noe i seg selv at det finnes informasjon / skepsis der ute.

Først er en link til en refleksjon homeopat og undervisningsrektor ved NAN Andreas Bjørndal har skrevet. Den er fra NANs forum, så er myntet på folk med naturmedisinsk utdannelse, så om det er noe dere ikke forstår kan det være grunnen.

Er også usikker på om de som ikke er medlem i forumet kan lese den, men prøver:

Svineinfluensa Ulv Ulv ! eller Svin Svin ! - En refleksjon.

Det er i denne artikkelen det med spanskesyken ble nevnt, har ikke noe videre informasjon utover dette.

Nederst er det også linket til ytterligere informasjon og linker, så beklager om noen av de er det samme jeg linker til videre.

Flere linker:

Think twice - foreldreinfo om vaksiner

Vaksine opplyste foreldre

VoF ønsker en åpen og fordomsfri debatt om temaet vaksinasjon, og vil arbeide for at den enkeltes valg blir respektert av norsk helsepersonell.

Fritt helsevalg

Fritt Helsevalg (FHV) er en ideell og uavhengig forbrukerorganisasjon som arbeider for å sikre deg som forbruker et bredt tilbud av behandlingsformer. Vi setter samarbeid og dialog høyt og ønsker at skolemedisinere og alternativmedisinere skal møtes på en helhetlig plattform, der mennesket settes i sentrum.

artikkel fra Fritt helsevalg

Utvis nødvendig skepsis til svineinfluensavaksinen

vaccinationdebate.com

En side kritisk mot omtrent alle deler av vaksinasjon, og også effekten av den.

Om giftig vaksine, autisme m.m

Også en kritisk side.

Vaksiner og astma

What doctors dont tell you

Autismeorganisasjon

Forsiktighetsregler for vaksinering

Vaccination Liberation - Home

Side mot vaksinasjon

Informasjonsfilm om svineinfluensaen

Anbefales uansett :twisted:

(på engelsk, ikke tekstet)

Svineinfluensa debatt - radioprogram

Siden viser flere linker til radiodebatt programmet 'Rett på'

'Rett på 9/10' handler om svineinfluensaen.

Jeg prøver ikke å være ihuga motstander, alt jeg vil er egentlig å forsvare retten til å få ta egne valg.

Jeg vil vite mest mulig før jeg tar valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om jeg skal ta den eller ikke, da jeg ikke har satt meg inn i dette overhodet. Jeg tipper jeg er i risikogruppen egentlig? Jeg har veldig nedsatt immunforsvar hvertfall, mangler b-folat og jern i kroppen (og mangel på hvite blodlegmer, eller noe sånt) - gir det større grunn til å ta vaksinen? Men jeg tror kanskje at jeg allerede har hatt svineinfluensa, da jeg hadde influensa i en uke i september. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stedet for å beskytte retten for å mene noe annet, kan man jo prøve å finne uavhengige sider som viser til uavhengige forskningsrapporter angående temaet? Jeg kunne godt ha listet opp tusen sider ala "Sceptic's guide to the universe" - men hva er vitsen når all informasjonen er påvirket av en mening i større eller mindre grad?

Jeg klarer ikke å ta noe som prøver å dra inn andre tanker kun på prinsipp av å være vanskelig og alternativ som seriøst. Hvis de bare kunne lagt fram en skikkelig vitenskapelig undersøkelse som begrunnelse for sine påstander - og ikke informasjonssamlinger som har blitt omformulert og forsterket for maksimal ytelse hadde jeg kanskje forstått mer...

Som Richard Dawkins sier så pent - den vitenskapelige metode er en av de mest sikre metodene vi har for forskning. Hvordan i alle dager kan man være skeptisk til undersøkelser gjort via vitenskapelig metode?

10 minutter fra Richard Dawkins om nettopp denne problemstillingen - at vi setter spørsmål til helsemyndighetene. Også mye snakk om MMR-vaksinen og myten at den gav autisme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stedet for å beskytte retten for å mene noe annet, kan man jo prøve å finne uavhengige sider som viser til uavhengige forskningsrapporter angående temaet? Jeg kunne godt ha listet opp tusen sider ala "Sceptic's guide to the universe" - men hva er vitsen når all informasjonen er påvirket av en mening i større eller mindre grad?

Jeg klarer ikke å ta noe som prøver å dra inn andre tanker kun på prinsipp av å være vanskelig og alternativ som seriøst. Hvis de bare kunne lagt fram en skikkelig vitenskapelig undersøkelse som begrunnelse for sine påstander - og ikke informasjonssamlinger som har blitt omformulert og forsterket for maksimal ytelse hadde jeg kanskje forstått mer...

Som Richard Dawkins sier så pent - den vitenskapelige metode er en av de mest sikre metodene vi har for forskning. Hvordan i alle dager kan man være skeptisk til undersøkelser gjort via vitenskapelig metode?

10 minutter fra Richard Dawkins om nettopp denne problemstillingen - at vi setter spørsmål til helsemyndighetene. Også mye snakk om MMR-vaksinen og myten at den gav autisme.

Du har sikkert helt rett i dette, men nå kan du ikke ha rukket å lese mye av det jeg linket til.

(Fordi du ikke tar det seriøst sikkert, men du kunne jo sett om du syntes det var noen poenger likevel?)

Jeg innbilte meg nemlig at du kanskje kom til å være enig i noe på den første linken :twisted:

Men men. Hvis du vet om noen uavhengige forskningsrapporter tar jeg gjerne imot, mulig det er jeg som ikke er flink nok til å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge tilbys denne vaksinen? Er det første mann til mølla liksom? :twisted:

Du har fått med deg at Norge har kjøpt rett rundt 9 millioner med vaksinedoser?? Det skal nok være igjen til deg også med mindre noen i risikogruppen (mange faktisk) får 10 doser hver :P Men med mindre du er i risikogruppen må du vente til disse er vaksinert. Hør med fastlegen din.

Men er det sånn at man kun kan få tak i den i en uke ller to, og så er den borte, eller kan man se det an litt?

Se over :P Det vil være nok til absolutt alle ser det ut til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på en ting til:

Hvordan i alle dager kan man være skeptisk til undersøkelser gjort via vitenskapelig metode?

Dette blir visst litt OT..

Jeg har stor tro på vitenskapelige metoder, men føler likevel at de ikke kan bevise alt, altså at de også har sine begrensninger. Feks kan den ikke så lett forklare ting som intuisjon, at man snur seg når noen ser på en, eller at man vet hvem som ringer før man tar telefonen o.l

Det er jo også derfor det er strid mellom skolemedisin og alternativ medisin, fordi den alternative medisinen i en viss grad kommer til kort i forhold til vitenskapelig forskning.

(Det er vanskelig å måle virkningen på samme måte som man dokumenterer skolemedisin, bl.a pga alt.beh er mye mer individuelt tilpasset.)

De fleste skeptikere avfeier virkningen av behandlingen med tilfeldigheter - pasienten ble bare tilfeldigvis frisk av seg selv samtidig med behandlingen evt placeboeffekten.

Men når det finnes kroniske lidelser som blir bedre av alternativ behandling, samt at dyr og barn blir bedre på tross av at det ikke kan ha sammenheng med placebo, syntes jeg virkningen blir avfeid for lett.

Jeg mener også at Norges befolkning er godt nok utdannet og smarte nok til at det ikke hadde vært holdbart å leve av, om det kun var lureri, særlig ikke over så lang tid som alternativ behandling har hatt et godt feste i samfunnet.

Dette i tillegg til egne erfaringer, jeg begynte ikke å studere alternativt pga jeg var så opttatt av akkurat det - kun for å få jobbe med dyr, men jeg har likevel sett mer enn nok resultater til å være trygg på min profesjon.

Uansett, hvor vil jeg med dette - jo prøve å forklare hvorfor jeg kanskje tenker annerledes? For meg er ikke alternativt 'kun for å være vanskelig', men de har god del sunne poenger, og setter spørsmålstegn ved ting som kanskje bør settes spørsmålstegn ved. Det er ikke sunt om alle er enig i hele verdensbildet, og ser alle sannheter som ferdig utredet.

Men jeg innser at jeg ikke har så mye å stille opp med, når det jeg fant frem til blir avfeid som useriøst.

Da er det kanskje det, og bare jeg som er rar? :twisted:

Får heller godta det, for kjenner at jeg ikke orker å bruke mer energi på diskusjonen.

Forhåpentligvis har iallefall noen fått litt ut av det, og at de uansett tar det valget som er riktig for dem og samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal IKKE ha vaksinen, ene og alene pga det heseblesende mediakjøret vi har hatt nå siden forsommeren. Den forrige helseministeren sto på TV og snakket om "hundretusener døde nordmenn", vi importerer ni millioner doser, tilogmed gravide - som ellers ikke vaksineres- skal nå inn og vaksineres til tross for at ingen vet hvilke bivirkninger vaksinen har på nettop gravide. (Mine drektige tisper får ikke en halv ibux engang, langt mindre en vaksine mot noe som helst).

Det er tydelig at myndighetene skal vaksinere befolkningen mot en ufarlig sykdom- hvorfor? Hittil har 9-10 dødd her i Norge, hvor mange dør under en vanlig influensa? Denne voldsomme iveren skremmer meg mye mer enn selve svinegreien, og jeg skal søren ikke ha noen sprøyte. Kanskje jeg er paranoid, men det virker som om noen har en skjult agenda her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på en ting til:

Dette blir visst litt OT..

Jeg har stor tro på vitenskapelige metoder, men føler likevel at de ikke kan bevise alt, altså at de også har sine begrensninger. Feks kan den ikke så lett forklare ting som intuisjon, at man snur seg når noen ser på en, eller at man vet hvem som ringer før man tar telefonen o.l

Det er jo også derfor det er strid mellom skolemedisin og alternativ medisin, fordi den alternative medisinen i en viss grad kommer til kort i forhold til vitenskapelig forskning.

(Det er vanskelig å måle virkningen på samme måte som man dokumenterer skolemedisin, bl.a pga alt.beh er mye mer individuelt tilpasset.)

De fleste skeptikere avfeier virkningen av behandlingen med tilfeldigheter - pasienten ble bare tilfeldigvis frisk av seg selv samtidig med behandlingen evt placeboeffekten.

Men når det finnes kroniske lidelser som blir bedre av alternativ behandling, samt at dyr og barn blir bedre på tross av at det ikke kan ha sammenheng med placebo, syntes jeg virkningen blir avfeid for lett.

Jeg mener også at Norges befolkning er godt nok utdannet og smarte nok til at det ikke hadde vært holdbart å leve av, om det kun var lureri, særlig ikke over så lang tid som alternativ behandling har hatt et godt feste i samfunnet.

Dette i tillegg til egne erfaringer, jeg begynte ikke å studere alternativt pga jeg var så opttatt av akkurat det - kun for å få jobbe med dyr, men jeg har likevel sett mer enn nok resultater til å være trygg på min profesjon.

Uansett, hvor vil jeg med dette - jo prøve å forklare hvorfor jeg kanskje tenker annerledes? For meg er ikke alternativt 'kun for å være vanskelig', men de har god del sunne poenger, og setter spørsmålstegn ved ting som kanskje bør settes spørsmålstegn ved. Det er ikke sunt om alle er enig i hele verdensbildet, og ser alle sannheter som ferdig utredet.

Men jeg innser at jeg ikke har så mye å stille opp med, når det jeg fant frem til blir avfeid som useriøst.

Da er det kanskje det, og bare jeg som er rar? :P

Får heller godta det, for kjenner at jeg ikke orker å bruke mer energi på diskusjonen.

Forhåpentligvis har iallefall noen fått litt ut av det, og at de uansett tar det valget som er riktig for dem og samfunnet.

Vet du, når jeg leser det du skriver så kjenner jeg jeg faktisk får lyst til å forstå. Men jeg klarer ikke :P Det blir for mye "jeg tror" og synsing (i mine øyne!) både i den første linken, så vel som mange av de andre. De baserer seg på små tilfeller, og utnytter uvanlige bivirkninger i større grad enn de burde utnyttes. Og det er ikke noe jeg henger meg opp i for at jeg vil være vanskelig, men for at det ligger meg så fundamentalt korrekt at det er rivende logisk. Litt som at gravitasjon er gravitasjon, at sola er i senter av solsystemet og at jorda er rund.

/// end quote til Marie - det neste jeg skriver har ingen ting med deg å gjøre *spesifisere nøye*

I går fikk bestemoren min brev i postkassa si på eldrehjemmet, som hadde opprørt henne veldig. Det var en religiøs gruppe som hadde lagt brev til alle om at de IKKE måtte ta vaksinen. Vaksinen var nemlig dagens regjerings gassdusjer ala Hitler hadde i sin tid, et komplott for å drepe alle. Hva **** er vitsen med å utnytte eldres godtrohet på den måten? Utnytte den redselen og usikkerheten som allerede er plantet i befolkningen? Skulle vært ulovlig, skal sende denne gruppen en krass mail i dag. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp ut om alternativ behandling*

Jeg har stor tro på alternativ behandling jeg Marie, men hva har det med influensavaksinen å gjøre?

Er det en automatikk i at hvis man benytter seg av alternativ behandling så kan man ikke bruke skolemedisinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at Norges befolkning er godt nok utdannet og smarte nok til at det ikke hadde vært holdbart å leve av, om det kun var lureri, særlig ikke over så lang tid som alternativ behandling har hatt et godt feste i samfunnet.

Ut fra hva jeg har lest i diverse diskusjonsfora angående svineinfluensa og vaksine, så er jeg dessverre svært skremt over nordmenns manglende kunnskapsnivå og evne til å se konsekvenser og trekke slutninger - bekymringsfullt og skremmende, og jeg har dessverre overhodet ingen tiltro til at norges befolkning er spesielt smarte i dette spørsmålet...

I går fikk bestemoren min brev i postkassa si på eldrehjemmet, som hadde opprørt henne veldig. Det var en religiøs gruppe som hadde lagt brev til alle om at de IKKE måtte ta vaksinen. Vaksinen var nemlig dagens regjerings gassdusjer ala Hitler hadde i sin tid, et komplott for å drepe alle. Hva **** er vitsen med å utnytte eldres godtrohet på den måten? Utnytte den redselen og usikkerheten som allerede er plantet i befolkningen? Skulle vært ulovlig, skal sende denne gruppen en krass mail i dag. :P

Beklager OT i denne tråden, men... Jeg opplevde omtrent det samme da jeg fikk MS for en haugmasse år siden... Jeg ble oppringt av folk som skulle selge meg magnetarmbånd og Nonijuice for det var ikke måte på hvor god effekt dette hadde vist seg å ha på MS... Min snille mamma ville meg jo vel, og bestilte alt dette - og bare for å være snill med henne drakk jeg Nonijuice og gikk med magnetarmbånd, jeg, men merkelig nok fikk jeg schub på schub, jeg fikk lammelser både her og der, de gikk dog tilbake etter hvert, men det kom nye, på andre steder. Man kan sikkert si at jeg kanskje hadde blitt enda verre om jeg IKKE brukte disse "greiene", det skal jeg ikke si noe om, men det som faktisk virket, var den dagen jeg fikk begynne på medisiner - sånne ekle, kommersielt framstilte medisiner som enkelte faktisk tjener penger på :twisted:. Jeg merket umiddelbar effekt, kroppen roet seg og jeg fikk ikke schub på schub lenger. Denne medisinen går jeg fortsatt på og har ingen planer om å endre på det i nærmeste framtid heller :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, når jeg leser det du skriver så kjenner jeg jeg faktisk får lyst til å forstå. Men jeg klarer ikke :P Det blir for mye "jeg tror" og synsing (i mine øyne!) både i den første linken, så vel som mange av de andre. De baserer seg på små tilfeller, og utnytter uvanlige bivirkninger i større grad enn de burde utnyttes. Og det er ikke noe jeg henger meg opp i for at jeg vil være vanskelig, men for at det ligger meg så fundamentalt korrekt at det er rivende logisk. Litt som at gravitasjon er gravitasjon, at sola er i senter av solsystemet og at jorda er rund.

Vel takk for forsøket :twisted:

Jeg skjønner hvordan du har det sånn sett, men det jeg håper jorden etterhvert kan bli rund for deg i dette spørsmålet også, om du skjønner?

I går fikk bestemoren min brev i postkassa si på eldrehjemmet, som hadde opprørt henne veldig. Det var en religiøs gruppe som hadde lagt brev til alle om at de IKKE måtte ta vaksinen. Vaksinen var nemlig dagens regjerings gassdusjer ala Hitler hadde i sin tid, et komplott for å drepe alle. Hva **** er vitsen med å utnytte eldres godtrohet på den måten? Utnytte den redselen og usikkerheten som allerede er plantet i befolkningen? Skulle vært ulovlig, skal sende denne gruppen en krass mail i dag. :P

Dette syntes jeg også var ufint.

Jeg har stor tro på alternativ behandling jeg Marie, men hva har det med influensavaksinen å gjøre?

Er det en automatikk i at hvis man benytter seg av alternativ behandling så kan man ikke bruke skolemedisinen?

Ingenting nødvendigvis, det kom som en forklaring til Lagrange om hvorfor jeg ikke føler at alt må være vitenskapelig bevist for å ha noe for seg :P

Og selvfølgelig utelukker ikke det ene det andre, i noen tilfeller er alternativ behandling gull verdt, og kan hjelpe med ting der skolemedisinen kommer til kort - omvendt er jo en selvfølge :P

Ut fra hva jeg har lest i diverse diskusjonsfora angående svineinfluensa og vaksine, så er jeg dessverre svært skremt over nordmenns manglende kunnskapsnivå og evne til å se konsekvenser og trekke slutninger - bekymringsfullt og skremmende, og jeg har dessverre overhodet ingen tiltro til at norges befolkning er spesielt smarte i dette spørsmålet...

Vel jeg skjønner det fra ditt stådsted, og må jo si at dette var ganske bra skrevet - selv om det absolutt ikke taler til min fordel :P

Denne medisinen går jeg fortsatt på og har ingen planer om å endre på det i nærmeste framtid heller ;)

Det er bra du har noe som fungerer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...