Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


Saphire

Recommended Posts

- Belger

Tervueren er den typen vi syns ser mest fin, ut. Syns også korthårsversjonen er fin, men de hadde vist mer jaktinnstikt enn de langhåra versjonene. Vi har også vært å hilst på de og ble litt forelsket, de virket bare så vennlige, kvikke i hode, og også meget vakre da!

Mallen har veldig stort jaktinstinkt, og jeg hadde ihvertfall ikke tørt å ta inn en malle i et hus med 4 katter (jeg har som du sikkert skjønner dårlig erfaring med maller og katter :) ). Jeg synes heller ikke at mallen i utgangspunktet er en førstegangshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallen har veldig stort jaktinstinkt, og jeg hadde ihvertfall ikke tørt å ta inn en malle i et hus med 4 katter (jeg har som du sikkert skjønner dårlig erfaring med maller og katter :) ). Jeg synes heller ikke at mallen i utgangspunktet er en førstegangshund.

Trur jeg formulert meg feil, vi har hilst på langhårsvarianten, ikke mallen. Og hun oppdretteren vi var hos hadde teuveren og hun sa også at mallen hadde mye jaktinnstikt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en retriever eller en spaniel? De er store nok til kløv, og de kan stilles ut (eh, det kan jo alle raser godkjent av fci). Liker du pelsstell godt, vil jeg anbefale en spaniel. Det er sjelden jeg anbefaler min egen rase i slike rasetråder, men en springer tror jeg kan passe dere godt. Den er nok ikke så "heftig" som en belger, men det er en fin nybegynnerhund når man har litt erfaring med dyr fra før og er innstilt på å bruke de litt - slik dere tenker. :) Ellers er vel ikke greyhound den første hunden jeg tenker på når jeg hører agility, men det er jo fullt mulig da - man må bare jobbe litt mer! :) Belgere passer jo fint til agility, og kløv også. De aller fleste hunder går greit med katt, når de vokser opp med katter, så den problemestillingen ville jeg ikke bekymret meg så mye for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility er fullt mulig med greyhound.. Det krever bare litt mere tålmodighet.. Var mye latter når jeg og venninna min krabbet gjennom tuneller og støttet x antall kilo knokkelhaug på balansebommen.. :ahappy: Men de ble utrolig flinke da.. Bronsemerket i lydighet fikk vi og :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er så mange med belgisk fårehund her, iallefall utrolig mange vakre bilder av de på rasetråden. *Ønske mer tilbakemeldinger om belgisk fårehund *

Jeg syns også alle polarhundene er utrolig fine, men det har jeg lagt fra meg da jeg syns liksom de skal få lov til å være mye ute da det er dette de er skapt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ønsker:

- En hund som er en HUND, men samtidlig letthåndterlig

- Hund som er dresserbar for "nybegynere" som oss

- En som kan bære kløv(er ikke et must)

- En som kan fungere godt i Agility(aldri prøvd før, men ser morsomt ut)

- En hund som helst ikke har for mye jakt innstikt pga kattene

Dette er bare generelle ønsker jeg har for at dere kan få et innblikk i hvilken rase jeg kunne sett for meg.

Vi har fattet innterese for noen raser, vært på besøk hos både Pincher(mellompincher) og Belgisk fårehund(teuveren). Andre raser vi har lyst til å få mer kunnskap om er dobbermann, greyhound, Afgansk mynde. Nå om dagen er det mest belgisk fårehund som virker mest spennende.

Såååå, da er spørsmålet, noen som kan fortelle meg kort om de rasene som er fortykket i teks?? Også åpen for andre raser!

- Lynne

- Helse

- Lydighet

- Kattevenlige

- Pris

Den rasen du beskriver er greyhounden;)

Jeg har hatt greyhound i hus i 2.5 år, og vært myndeeier i snart 3.5 år. Jeg har nå 3 greyhounder og dette er hva jeg vil påstå er en greyhound:

Som valp er greyhounden gjerne veldig aktiv, og kan finne på masse rart. Greyhounden er overhode ikke noen dum hund og finner lett løsninger på problemer. Vil den ha mat går det ikke i veien for den å åpne ei dør, snuse opp kattematen, eller finne akkurat den leken den vil ha (erfaringer). Det er aldri kjedelig med en greyhound i hus som valp.

Selv om greyhounden er aktiv krabat som liten er den veldig glad i sin familie og kommer utrolig fort inn i familiens rutiner. Den kan tilpasses et veldig aktivt liv, men tilpasser seg også til et mindre aktivt liv.

Katter og greyhound går bare helt supert sammen! Har selv 2 katter i hus. Over hode ikke noe problem som du kan se.

Greyhounden er en veldig sosial hund overfor andre hunder. Når den har passert 2 blir den gjerne en hund som er overlegen overfor fremmede når dere er ute. De er ikke overivrige etter å hilse på folk eller dyr, og dette er jo helt herlig når man går tur i en by.

Greyhounden har nok noe jaktinstink, men den er ikke så tydelig hos alle linjer. Det er veldig forskjell fra linjer til linjer. Her i norden og europa er de veldig opptatt av at greyhounden skal fungere som en familiehund. De som avler på veddeløpshunden har gjerne mer jaktinnstinkt i blodet for å få den optimale veddeløpshunden.

Og for de av dere som tror at en greyhound er stressa: Vær så snill den er overhode ikke stressa. Mer lat jævel skal du lete lenge etter. Inne sover gjerne greyhounden og foretrekker et mykt sted. Ute er den selvfølgelig en reser uten like. Men en stressa hund? Pøh..... Har en valp på 10 mnd nå, rolig som dagen er lang og sover gjerne masse.

En greyhound vil gjerne løpe fra seg, men den klarer seg fint med et par raserunder i uken. Om vinteren vil de nemlig ikke ut og synes kulde og regn er skikkelig huff huff. Men noen pyse er den langt ifra. Som alle hunder liker den gjerne å gå tur, men man trenger ikke å gå mange mange timer om dagen. Om vinteren synes mine at 1 time er mer enn nok. Foran ovnen er favorittstedet dems.

Sykdom er det veldig lite av hos greyhounden. Den betraktes som en frisk rase. Noe er det jo der, men noe er det hos alle hunderraser.

Det er fullt mulig å bruke en greyhound i AG. Dette er en utfordring greyhounden setter veldig pris på. Som sagt tidligere greyhounden er en smart og oppfinnsom hund. Men den liker ikke å gjøre samme ting hele tiden, den vil ha utfordringer i AG'en eller kan den synes det er litt kjedelig. Men aboslutt en veldig morsom hund å arbeide med.

Prisen på greyhounden ligger på 10000-12000.

Dere som har katt vil ikke synes at det å få en greyhound er så veldig mye mer annerledes. Mynden generelt er gjerne katteverdenens hunder i lynne. Når en greyhound overhode ikke vil noe så vil den ikke.

Greyhounden er også barnevennelig hund. De er såpass rolige at unger er heller ikke det største problemet. Men pass på når greyhounden synes det er nok og går så la den være i fred.

En greyhound sier aldri nei til en kos nå og da og den tror gjerne at den er en veldig liten hund og vil så sårt oppi fanget og sove der. Ingen er jo mindre enn en greyhound right?

En greyhound liker veldig å sove oppi senga sammen med eier, men liker ikke så godt å dele soveplass med andre hunder. Noe andre hunder lærer fort og noe greyhounder seg imellom vet veldig godt.

Her kommer noen bilder av mine latskaper:

hilda-hundar-f.jpeg

Hilda samme dagen hun kom i hus.

hilda-hundar-4c.jpeg

Hilda en uke etter at hun kom hit. Hilda var aldri oppvokst med katt og hadde heller aldri sett en når hun kom hit.

hilda-hundar-4b.jpeg

Hilda sammen med min ene dalmatiner og whippet. Hilda er ca 4 mnd på bildet.

DSC_0437.jpg

Ischma (rød) og Puma (sort) koser seg inne på vinterstid.

DSC_0435.jpg

Ischma sammen med siameseren i hus.

SDC10423.jpg

Puma og Pippin i lek. Greyhounder elsker å leke med kattene.

SDC10403.jpg

Ischma synes at det er helt greit å dele soveplass med kattene:)

DSC_0371.jpg

2 gode venner?

DSC_0361.jpg

Ischma, leker med Pippin.

DSC_0027.jpg

Eh ja. Beklager den bildespammen der... :whistle:

Håper du har fått litt svar ang greyhounden:)

Oppdrettere og eiere synes også det er kjempekoselig å få besøk av folk som vil hilse på greyhoundene sine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decarabia: Takk for en herlig presentasjon av rasen!! Tilogmed min samboer ble litt innterisert han også nå...

Noen spørsmål, Hvordan er de å holde i god form/i forhold til ernæring altså? De ser jo så mye finere ut med litt kjøtt på beina :whistle: Bjeffer de mye?? Vi bor nemlig i blokk, og det hadde vært praktisk at de ikke ga fra seg lyd hver gang noen går i oppgangen. Er de lettrente i forhold til lydighet? Jeg tenker at jeg helst vil at de skal forholde seg sånn nogenlunde rolige inne, meb heller løpe og leke fra seg ute! Og sist, trenger de dekken på seg ute om vintern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decarabia: Takk for en herlig presentasjon av rasen! Tilogmed min samboer ble litt innterisert han også nå...

Noen spørsmål, Hvordan er de å holde i god form/i forhold til ernæring altså? De ser jo så mye finere ut med litt kjøtt på beina :whistle: Bjeffer de mye?? Vi bor nemlig i blokk, og det hadde vært praktisk at de ikke ga fra seg lyd hver gang noen går i oppgangen. Er de lettrente i forhold til lydighet? Jeg tenker at jeg helst vil at de skal forholde seg sånn nogenlunde rolige inne, meb heller løpe og leke fra seg ute! Og sist, trenger de dekken på seg ute om vintern?

En greyhound spiser gjerne mye. Og 2 måltider om dagen er virkelig et must for at de skal holde på formen. Men det er ikke noe problem når de har vokst fra seg. Enkelte greyhounder legger fort på seg andre ikke. Jeg har begge deler. Men nei en greyhound skal jo ikke være for tynn, men heller ikke for tjukk. Som regel er greyhounder matvrak og spiser det meste av mat.

En greyhound lager gjerne sine lyder når de er valper. Men som voksne bjeffer de svært skjelden. Bjeffer de gjør de det underlek, men ytterst skjelden dette også. Jeg har jo dalmatiner så mine greyhounder har lært å bjeffe derfra. Ellers er greyhounden er veldig rolig hund som man merker veldig lite av både av at de er der fysisk og når det kommer til lyd. Det man merker gjerne på er at de har tatt godstolen din:P

En greyhound er en allroundhund, den kan brukes til det aller meste. Har man et stort jorde i nærheten eller kjenner folk med hunder så slipp dem løs og la dem leke fritt.

Man må gjerne ha litt tålmodighet med greyhound, men de er overhode ikke noen umulige hunder. Så lydighet er absolutt en ting greyhounden kan takle fint. Viktig å begynne innkalling fra dag 1. Er man ute på tur holder dessuten greyhounden seg gjerne i nærheten av eieren. Den slipper skjelden eieren av syne for lenge om dagen. Mine snur og kommer tilbake når jeg har vært borte fra dem i 1 sekund.

En greyhound blir fort knyttet til sin eier og er veldig hengiven overfor dem/den.

Ja en greyhound trenger dekken om vinteren. De får ikke underull som mange andre raser gjør og blir fort kalde hvis de ikke holdes i aktivitet. De har store muskelgrupper som trengs å holdes varm sånn at de ikke blir syke.

I motsetning til de aller fleste hunderaser er blodårene til greyhounden utenpå musklene. Dette er for at de skal kunne slippe ut varme fortere under jakt eller løp. Pesing holder ikke under disse aktivitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med hvit gjeterhund her da?? Som kan fortelle mer om den!

Fortsatt så er det Belgisk fårehund(teuveren)som står i hodet mitt om dagen...all fritid jeg har består i å surfe på nett om ulike raser, men kommer stadig tilbake til belgisk fårehund. Nå har jeg tilogmed begynt å titte litt rundt omkring etter ulike hundeklubber i nærmiljøet mitt, føles litt galskap ut i og med at vi ikke er i nærheten av å ha en hudn ennå :whistle:

En uke til en messe på exporama senteret, og etter det er det tre uker til dogs4all messa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har drevet å sett på både Sheltie og Langhåret collie nå. Men jeg blir så usikker. Sheltie er jo en mindre rase, og mange sier det er mye lyd i de. Men altså, hva menes med mye lyd?? jeg tåler jo at de bjeffer litt ute og evt på agility trening, men helst ikke innendørs hver gang det går noen i oppgangen eller på hvert menneske vi møter ute.

Også har du langhåret collie da, men det som går igjenn der er nervøsitet og høy bitestatistik. Men er dette sant?

Vi har jo bare såå lyst på belger, men nå har jeg sett tre blogger rundt omkring med diverse belgere som virker bare såå stressa/gira(ikke på noe negativ måte :) ), som henger i båndet og peser mye. Så da blirjeg litt skremt, jeg "orker" ikke å ha det slikt. Men så spørs det kanskje hvilken oppdretter/kull/valp man velger, og hvordan man trener de?!

5 dager igjenn til den dogs4all messa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo bare såå lyst på belger, men nå har jeg sett tre blogger rundt omkring med diverse belgere som virker bare såå stressa/gira(ikke på noe negativ måte :) ), som henger i båndet og peser mye. Så da blirjeg litt skremt, jeg "orker" ikke å ha det slikt. Men så spørs det kanskje hvilken oppdretter/kull/valp man velger, og hvordan man trener de?!

Hvis det er belger dere egentlig har lyst på, hvorfor ikke kjøpe det da? Så lenge dere er obs på at dere kan få en hund som trenger å få brukt hodet sitt, så går det sikkert helt fint. Alle raser/hunder trenger jo oppdragelse, så det blir opp til dere hvordan det blir.

Jeg lurer litt på hvilke blogger du har sett i hvor hundene ser stressa/gira ut? Når mine er ute og løper/jobber så har de gjerne munnen åpen, og de kan pese, det betyr ikke at de stresser. Om du har sett hunder som drar i båndet, så går jo det også på oppdragelse, det er ikke alle som legger like mye tid og energi ned i det. Men om du gjør det, så er det ikke noe problem å lære en belger å gå fint i bånd liksom, det er vel mulig med de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er belger dere egentlig har lyst på, hvorfor ikke kjøpe det da? Så lenge dere er obs på at dere kan få en hund som trenger å få brukt hodet sitt, så går det sikkert helt fint. Alle raser/hunder trenger jo oppdragelse, så det blir opp til dere hvordan det blir.

Jeg lurer litt på hvilke blogger du har sett i hvor hundene ser stressa/gira ut? Når mine er ute og løper/jobber så har de gjerne munnen åpen, og de kan pese, det betyr ikke at de stresser. Om du har sett hunder som drar i båndet, så går jo det også på oppdragelse, det er ikke alle som legger like mye tid og energi ned i det. Men om du gjør det, så er det ikke noe problem å lære en belger å gå fint i bånd liksom, det er vel mulig med de fleste raser.

Det er vel neppe noe vanskeligere å lære en belger det ihvertfall, i forhold til en sheltie eller en collie. Jeg tror båndtrening, og hvor enkelt eller vanskelig det er, kommer ann på individ - både hos menneske og hund. :)

Mine hunder bytter på å være den som drar mest i båndet, men My er den som er enkelest å nå inn til og faktisk lære noe f.eks. Også kommer jeg oppå det hele igjen, som eier null tålmodighet og har superkort lunte *ler* Ingen god kombinasjon.

Strikkbånd og sele er fine oppfinnelser sånn sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil av meg å si de var stressa kanskje. Det var filmet fra en mental test, så kan vel ikke sammenligne det med "daglilivet". Men jeg trekker det tilbake, vil ikke tråkke på noens tær. Trur faktisk ikke jeg fant de to bloggene fra dette forumet en gang. Poeng var at de begge dro mye i båndet, vimset fra side til side og peset masse. Men du har så rett, behøver ikke ta det for "stress".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil av meg å si de var stressa kanskje. Det var filmet fra en mental test, så kan vel ikke sammenligne det med "daglilivet". Men jeg trekker det tilbake, vil ikke tråkke på noens tær. Trur faktisk ikke jeg fant de to bloggene fra dette forumet en gang. Poeng var at de begge dro mye i båndet, vimset fra side til side og peset masse. Men du har så rett, behøver ikke ta det for "stress".

Husk på at belgere er aktive hunder generellt, og at MH'er tas på unge hunder. Løypene er ofte nedtisset til de grader etter å ha blitt brukt som mentaltest-løyper over lang tid, og det er maaasse lukter og inntrykk for en hund. En hund som ikke vimser litt hit og dit og er interessert i omgivelsene sine er enten veldig godt trent, eller så har den lite "hundelyster" vil jeg tro. Og da tenker jeg nesten at dere skulle sett etter en helt annen hundetype enn f.eks belger og gjeterhunder i det hele og det store igrunn, for de har ofte en del "lyster" innabords

Snusing, sparking osv. kan også være avreagering hos hunden. Og en hund som blir litt for mye belastet på en mentaltest, kan fort vise mer stress imellom punktene testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker på om hva slags hund passer deg personlighetsmessig, synes jeg du bør prøve å omgås så mange som mulig av et mindre utvalg interessante raser før du tar et valg. Hva slags ord man bruker for å beskrive temperament/personlighet kommer så veldig an på hva man er vant med og hvilke referanser man har. Jeg opplever i hvert fall greyhounds og belgere som veldig, veldig ulike.

Enda viktigere enn hundens stressnivå, er hvor godt det stressnivået passer til deg. En veldig laidback og selvstendig hund kan virke stressende på en som vil ha mer respons fra hunden sin, en som til stadighet må ha oppmerksomhet og arbeidsoppgaver kan virke stressende på en mer laidback eier, uansett hvor lettlært og lydig den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er lov å legge ut linker til andres blogger på forumet, men så lenge det bare er ros jeg vil komme med så håper jeg det går bra!

http://www.poteliv.com/ og film linken hennes http://vodpod.com/brukshund

Hundene jeg ser her Cane og Zofia virker bare så utrolig harmoniske. Det er på en måte en slik type hund jeg kan tenke meg, som kan være av inne, men som har en lett på-knapp ute. En førerorientert hund som er lett å kalle inn, en hund som jeg kan trene både lydighet og agility med. Selvfølgelig skal den få lov til å være "hyper" iblandt, det er jo bare tegn på sunnhet. Men jeg ønsker å iallfall trene mye båndtrening med hunden, da jeg syns det er utrolig viktig at hunden kan gå pent i bånd.

Selvfølgelig er alle raser aktuelle, men jeg klarer bare ikke å gi slipp på belgern;)

Innen denne hundemessa i helga er over så håper jeg at jeg har bestemt meg eksakt for en rase. For da kan letingen etter oppdretter begynne, så kommer all lesingen om hund, trening, foring osv til vintern..slik at jeg er maksimalt forberedt til valpen evt kommer.

Har egentlig to oppdrettere av belgisk fårehund som jeg syns virker aktuelle, men det får jeg ta når jeg virkelig har bestemt meg:)

Blir mye snakking om dette, men føler jeg må være virkelig nøye på valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil av meg å si de var stressa kanskje. Det var filmet fra en mental test, så kan vel ikke sammenligne det med "daglilivet". Men jeg trekker det tilbake, vil ikke tråkke på noens tær. Trur faktisk ikke jeg fant de to bloggene fra dette forumet en gang. Poeng var at de begge dro mye i båndet, vimset fra side til side og peset masse. Men du har så rett, behøver ikke ta det for "stress".

Du tråkket ikke på noen tær, men jeg følte jeg måtte si noe fordi jeg ikke kjente igjen rasen(e) helt i det du beskrev. :icon_redface:

Nå vet jeg ikke om det er lov å legge ut linker til andres blogger på forumet, men så lenge det bare er ros jeg vil komme med så håper jeg det går bra!

http://www.poteliv.com/ og film linken hennes http://vodpod.com/brukshund

Hundene jeg ser her Cane og Zofia virker bare så utrolig harmoniske. Det er på en måte en slik type hund jeg kan tenke meg, som kan være av inne, men som har en lett på-knapp ute. En førerorientert hund som er lett å kalle inn, en hund som jeg kan trene både lydighet og agility med. Selvfølgelig skal den få lov til å være "hyper" iblandt, det er jo bare tegn på sunnhet. Men jeg ønsker å iallfall trene mye båndtrening med hunden, da jeg syns det er utrolig viktig at hunden kan gå pent i bånd.

Takk, det var koselig sagt av deg. :icon_redface: Det er veldig harmoniske hunder, når de får det de behøver av fysisk og mental trening. Nå er det jo forskjell på hvor krevende disse belgerne er, det kommer an på både linjer og individ. Det er mange flinke belgerfolk her inne som helt sikkert vil svare deg på spørsmål om belgeren, og som kan anbefale deg oppdrettere.

Angående innkalling, så er ingen hunder født med en god innkalling, det må trenes masse på akkurat som alt annet du vil at hunden skal kunne. Men en belger er som oftest en lettlært hund, både på godt og vondt.

Belgeren passer veldig bra til både agility og lydighet, jeg har prøvd agility med Cane såvidt og trener lydighet (som du har sett) med begge mine. Det er også flere her på forumet som bruker belgeren til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...