Gå til innhold
Hundesonen.no

DNA-testing av hund

Kristiin

Recommended Posts

Skrevet
Sitter og ser på Judge Judy, om jeg fant akkurat ut at du kan DNA-teste en blandingshund for og finne ut hvilke raser hunden er blanding av, morro.

Hva er Judge Judy, og hvordan mente de at de kunne DNA-teste for å finne rase? Jeg trodde teknologien "bare" kunne bekrefte/avvise foreldreskap om de hadde kandidaters DNA å sammenligne med, men mulig mye har skjedd siden sist jeg oppdaterte meg?

Skrevet
Hva er Judge Judy, og hvordan mente de at de kunne DNA-teste for å finne rase? Jeg trodde teknologien "bare" kunne bekrefte/avvise foreldreskap om de hadde kandidaters DNA å sammenligne med, men mulig mye har skjedd siden sist jeg oppdaterte meg?

Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Skrevet
Judge Judy - reality serie om amerikanere som saksøker hverandre for det meste. En dame saktsøkte en mann for og ha solgt henne en "chihuahua" men hunden hadde blitt så stor at den umulig kunne være en chihuahua, så hun hadde tatt en DNA-test som fant ut hvilke raser som var i hunden. Hun hadde fått svar på den DNA-testen hvilke raser som var i hunden.

Det skjønner jeg simpelthen ikke, det finnes da ikke et eget DNA som heter dvergpuddel eller et eget DNA som heter jack russel terrier?

En skulle tro at disse testene ville vært aktivt i bruk hos politiet i forhold til de ulike sakene hvor eier må bevise at de ikke har en hund av ulovlig rase.

Jeg er ikke genetiker, men dette tror jeg simpelthen ikke på. Men jeg leser gjerne mer informasjon, om det finnes.

Ja, jeg tror det finnes firmaer som tilbyr slike tester - men jeg tror ikke på testene, med mindre noen kan gi meg overbevisende og logisk innføring i slik DNA-teknologi.

Skrevet

Ah, sånn som http://www.youtube.com/watch?v=4a4CDvK868w. :whistle:

Skrevet
Sitter og ser på Judge Judy, om jeg fant akkurat ut at du kan DNA-teste en blandingshund for og finne ut hvilke raser hunden er blanding av, morro.

Ja, man kan teste - men man kan ikke finne ut hvilke raser den er blanding av. Det er tull og fjas, og renrasede hunder med stamtavle som helt tydelig er rase A får tilbake resultater der de er blanding av rase E, F, G L og Z.

Som for eksempel her..

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Skrevet
Ja, man kan teste - men man kan ikke finne ut hvilke raser den er blanding av. Det er tull og fjas, og renrasede hunder med stamtavle som helt tydelig er rase A får tilbake resultater der de er blanding av rase E, F, G L og Z.

Som for eksempel her..

Eh, ja...

Edit: Første link er maken til Ingvild sin, nummer to er en ganske tydelig feilaktig konklusjon. Hvilken rase hunden "er" avsløres mot slutten. :whistle:

Jeg trodde nå at svart var ett dominent farge gen jeg da?

Artige greier med amerikanerne altså.. de tror jo på alt!

Skrevet
Eh, ja...

Det jeg reagerte på i denne filmen, var da veterinæren sa at nå kom hun på en lang rekke sykdommer fordi hun "visste" hva hunden var blanding av. Eh, jaha? Hunden blir da ikke sykere eller friskere selv om man vet hva slags raser som er i blandingen og dermed hva slags sykdommer den kan være utsatt for. Om hunden skulle få symptomer på noe, burde da en veterinær kunne finne ut av hva det er, uavhengig av hva rasen/raseblandingen er "kjent for å ha".

At man er bevisst på hvilke sykdommer som ligger på rasen har jo med avl å gjøre - ikke at veterinæren skal få en lettere jobb med å finne ut hva som feiler hvert enkelt individ...

Skrevet
Eh, ja...

Den der satt jeg og lurte på også. Den kan da virkelig ikke være anleggsbærer av ståører om den er etter en dobbermann og labbis (eller var det golden?) Jeg får heller ikke den helt hvite fargen med lyse brune flekker til å stemme.

Men om man da skal "bevise" feks at blandingshunden man har ikke er noen ulovlige raser seg seg, vil da testen bli korrekt?

Jeg trodde nå at svart var ett dominent farge gen jeg da?

Jo i teorien så skal svart være det, men på min rase så gir det iblandt inntrykk av at det ikke er det.

Feks fins det helt kull etter svart far og brun mor, eller moren til hannhunden som jeg skal bruke nå som er brun etter to svarte foreldre, som igjen har foreldre som er svart og brun.

Skrevet
Jo i teorien så skal svart være det, men på min rase så gir det iblandt inntrykk av at det ikke er det.

Feks fins det helt kull etter svart far og brun mor, eller moren til hannhunden som jeg skal bruke nå som er brun etter to svarte foreldre, som igjen har foreldre som er svart og brun.

jo, men det betyr vel bare at de svarte hundene i slekta har vært bærere av brunt gen, da vil de jo være svarte av utseende men ikke nødvendigvis rent svarte genetisk". Men to brune hunder kan ikke gi svart avkom.

Skrevet
jo, men det betyr vel bare at de svarte hundene i slekta har vært bærere av brunt gen, da vil de jo være svarte av utseende men ikke nødvendigvis rent svarte genetisk". Men to brune hunder kan ikke gi svart avkom.

Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

Skrevet
Stemmer det. Brunt kan ikke få svart, selv om det er svart bakover. Men svart kan gi brunt.

Men det har også blitt parret hunder som er helsvarte i 2 generasjoner hvor det da bare har kommet brune avkom.

ja, for da har jo de helsvarte gitt videre de brune genene i to generasjoner, og plutselig slår det ut. Og så er det jo bare tilfeldig at alle valpene i kullet blir brune da. Kunne jo like gjerne vært bare en el to.

Skrevet

Men om man hadde dna-testet(eller hva det nå en heter) fargen (slik som kan gjøres på aussien) er man sikre på at det hadde kommet frem svart da? altså jeg vet jo ikke om det gjelder flere raser, men aussien kan jo være merle men se helt renfarget ut/trico/bico hvor selv ikke den mest erfarne hadde sett det om ikke det var for gentestingen...

Skrevet
Men om man hadde dna-testet(eller hva det nå en heter) fargen (slik som kan gjøres på aussien) er man sikre på at det hadde kommet frem svart da? altså jeg vet jo ikke om det gjelder flere raser, men aussien kan jo være merle men se helt renfarget ut/trico/bico hvor selv ikke den mest erfarne hadde sett det om ikke det var for gentestingen...

Du ser det på nesebrusken, dem brune har brun nese -da kan dem ikke være svarte. Og omvendt. Men dette begynner bli en helt annen diskusjon egentlig :whistle:

Men det er spennende å finne ut hvilken dna tester man faktisk kan stole på. Med tanke på at det skal ganske mange tester/prøver til med dna prøver der vi vet hva som er tilstedeværende.

Hvordan klarer dem da finne ut hva som er ett BC gen, eller Schäferhund gen?

Det er vel der jeg tror den gen testen til Pitbullen gikk feil, den fant farge genet og dermed havnet den på BC og Bosten som begge er svarthvite hunder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...